Italiaanse telefoonoplichters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Italiaanse telefoonoplichters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 13:02

Zojuist ging de telefoon. Aan de lijn kreeg ik een engels sprekende man die mijn naam wist. Direct begonnen bij mij de alarmbellen te rinkelen. Na een kort banketstaaf verhaal over het helemaal uit Italië bellen en het vragen of ik van italiaans voedsel hield heb ik gezegd dat ik geen interesse had en heb ik opgehangen.

Na het telefoontje heb ik direct op google gekeken en het blijken dus Italiaanse oplichters te zijn. Deze zelfde situatie gaat veel te ronde dit jaar, maar ik lees niet wat de exacte gevolgen er van zijn. Ik lees vooral over Italiaanse oplichter die je telefoon laten overgaan waarna je hen (uit nieuwsgierigheid) terug belt en deze telefoontjes erg veel geld kosten.

Ik heb de man nog geen halve minuut aan de telefoon gehad dus hopelijk krijg ik geen telefoonrekening met flinke bedragen of andere rare ongein.

In het vervolg hang ik bij de eerste engelse woorden die ik hoor direct op.

Iemand dit geintje gehad en wat waren de gevolgen?

RusselNuwell

Re: Italiaanse telefoonoplichters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:42

Zolang je gebeld wordt, en niet zelf belt, betaal je niets. Zoals je al zegt, er wordt gehoopt dat je terugbelt, op dat moment moet je betalen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:24

Ik heb ook wel een ergens gelezen dat door de antwoorden die jij geeft (hou je van Italiaans eten: en jij antwoord ja) dat ze daar weer iets anders mee kunnen doen. Zodat het lijkt alsof jij er toestemming voor gegeven hebt. Geen idee of dit mogelijk is, maar heb het ergens gelezen of gehoord.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 16:19

Teelee schreef:
Ik heb ook wel een ergens gelezen dat door de antwoorden die jij geeft (hou je van Italiaans eten: en jij antwoord ja) dat ze daar weer iets anders mee kunnen doen. Zodat het lijkt alsof jij er toestemming voor gegeven hebt. Geen idee of dit mogelijk is, maar heb het ergens gelezen of gehoord.

Dit hoor ik ook wel eens en dat is het enige waar ik bang voor ben.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:35

RusselNuwell schreef:
Zolang je gebeld wordt, en niet zelf belt, betaal je niets. Zoals je al zegt, er wordt gehoopt dat je terugbelt, op dat moment moet je betalen.

Volgens mij is dit niet helemaal waar hoor. Je betaald toch altijd tot de grens?

Mensen die engels praten hang ik ook altijd gelijk op.. Kan me niet voorstellen dat iemand in het engels mij wil spreken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 06:28

Ik heb engelssprekende familie, dus voor mij gaat dat niet helemaal op. Ik zou me in eerste instantie ook niet echt zorgen gemaakt hebben (ook zakelijk krijgen we regelmatig telefoontjes vanuit het buitenland), pas wanneer hij persoonlijke dingen zou gaan vragen zou er bij mij een belletje gaan rinkelen.

Was het op huistelefoon of mobiel? Huistelefoon betalen tot de grens kost namelijk echt geen drol meer tegenwoordig. Mobiel ligt eraan welke provider, welke bundel, welk land, maar EU valt op zich ook nog wel mee.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:15

Ymor schreef:
RusselNuwell schreef:

Volgens mij is dit niet helemaal waar hoor. Je betaald toch altijd tot de grens?

Niet helemaal waar, als jij een buitenlands nummer terug belt zijn de kosten voor jou.
Tot de grens betalen gaat op voor het bellen van een NL mobiel nummer, jij weet namelijk niet waar de eigenaar van een mobiel zich bevindt.
Maar bel je "bewust" een buitenlands nummer dan zijn de kosten ook voor jou.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:03

Ik werd vandaag ook opeens gebeld door een raar nummer, helemaal niet bij stilgestaan dat dit een buitenlands nummer was dus teruggebeld. Kreeg een vrouw aan de telefoon die volgens mij niet Nederlands was ofzo volgens mij had ze de verkeerde. Beetje dom maar ik zag net dat t-mobile daar 0.90 cent voor in rekening bracht. Maar ben nu wel een beetje bang.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:33

Bij mij is het meestal zo dat als ik de telefoon opneem, en iemand begint Engels te praten. Dat is dan meteen weer op hang..

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:42

heb het even opgezocht mijn bellers waren Duits.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:09

Teelee schreef:

Ze spraken Engels dus dat wordt wel wat lastig. Meestal zeg je dan Yes of Yeah. :D Of No, als je het vies vindt :D