Broodrecepten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Broodrecepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 13:34

Vorige week heb ik een heerlijke foccacia gemaakt maar tjee, wat was het lastig om een goed recept te vinden! Voordat ik dit recept vond heb ik al heel wat knetterharde, natte of juist droge en platte foccacia's moeten bakken :Y) . Hebben jullie nog lekkere broodrecepten? Kan allerlei brood zijn; van simpel bruinbrood tot suikerbrood! Altijd handig als ik in een bakbui ben :D

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:41

Kijk eens op deze website: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... index.html

Een heleboel recepten van een vrouw die echt geweldig brood kan bakken. En ook veel handige tips en trucjes. :j Op dit moment staan bij mij zachte bolletjes te rijzen naar haar recept, ik ben weer benieuwd. :D Haar 100% volkorenbrood is ook heerlijk!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:00

Sinds kort ben ik een groot broodbakfanaat, dit is mijn favoriete brood, het is genoeg voor twee broden :~
Als je extra gezond wil maken kan je ook een deel volkorenmeel gebruiken, het smaakt anders, maar door de rozijnen is het nog steeds lekker zoet!

Ik heb afgelopen vrijdag focaccia volgens dit recept gemaakt: http://www.heelhollandbakt.nl/recepten/ ... -matthieu/ (pas alleen op met het zout over de bovenkant strooien, een heel klein beetje is voldoende, blijkt :Y) )

Rozijnenbrood
Rijstijd:
2 uur en 35 minuten
Baktijd: 45 minuten

Wil je een echt gevuld rozijnenbrood maken voeg dan dezelfde hoeveelheid rozijnen toe als bloem (675 gram).
Wel (bij voorkeur de avond van tevoren) de rozijnen 15 minuten in lauw water. (kan ook in sterke engelse thee voor een bijzondere smaak) Laat ze in een vergiet uitlekken/drogen en dep ze goed droog voor gebruik.

Ingrediënten:
• 225 ml melk
• 225 ml water
• 10 gram droge gist
• 675 gram tarwebloem
• 70 gram suiker
• 12 gram zout
• 55 gram ongezouten zachte roomboter, in klontjes
• 400 gram donkere rozijnen (of krenten)
• 1 theelepel kaneel of koekkruiden
• zachte of gesmolten boter om het brood na het bakken mee te bestrijken

Verwarm de melk in een steelpannetje tot bijna tegen de kook aan en laat weer afkoelen tot kamertemperatuur. (In bread making, scalding the milk serves a more scientific purpose. The whey protein in milk can weaken gluten and prevent the dough from rising properly. Scalding the milk deactivates the protein so this doesn't happen.)

Doe alle ingrediënten voor het deeg, behalve de boter, in een kom, en meng het. Stort het deeg op een werkplek en kneed met de hand ± 10 minuten. Voeg dan de klontjes boter toe en blijf kneden tot er een soepel deeg ontstaat waar je een vliesje van kunt trekken. Weersta de neiging om bloem toe te voegen, het deeg wordt vanzelf tijdens het kneden minder plakkerig. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken: neem een bolletje van het deeg af en trek dat al ronddraaiend uit tot een vliesje. Scheurt het vliesje snel dan is het deeg nog niet goed gekneed.

Laat het deeg na het kneden 15 minuten afgedekt staan. Kneed er dan de vulling doorheen: Stort het deeg op een met wat olie ingevette werkplek en rol het met een deegroller uit tot een lap ter grootte van een A4. Verdeel 1/3 van de vulling over de deeglap. Vouw de linkerkant van het deeg tot net over het midden, doe dat ook met de rechterkant. De deegranden overlappen elkaar nu iets. Druk de naden met een deegroller (of met je vingers) dicht. Draai het deeg en herhaal het uitrollen, vulling erover, vouwen en naden dichtdrukken nog twee keer.

1e rijs: vorm het deeg tot een bal en doe het over in een licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 x keren zodat alle kanten met wat olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur ± 60 minuten rijzen. Het deeg zal niet helemaal in volume verdubbelen.
Vormen: stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Druk de lucht uit het deeg (doorslaan) en maak er een bal van. Dek de deegbal af en laat hem ± 20 minuten liggen.
• rol het deeg met een deegroller uit tot een rechthoek, niet breder dan de lengte van het bakblik;
• rol het deeg vanaf de bovenkant stevig op en knijp de naad dicht;
• leg het deeg met de naad naar beneden in een ingevet bakblik.

2e rijs: dek het deeg af met ingevet plastic folie en laat het op kamertemperatuur in ± 60 minuten tot bijna in volume verdubbelen.
Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 190 ºC.

Verlaag direct de temperatuur naar 180 ºC. Bak de broden in ± 45 minuten gaar. Stort de broden direct na het bakken uit het bakblik op een rooster, bestrijk ze met boter en laat ze volledig afkoelen voordat je ze gaat snijden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:25

Kijk, daar kan ik wel wat mee! Weten jullie trouwens of je een deeg een hele dag kan laten staan? Soms heb ik trek in vers gemaakt brood bij het avond eten maar gezien de periode van rijzen....

NieneWiep

Re: Broodrecepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:46

Volgens mij hangt dat heel erg af van het soort deeg dat je gemaakt hebt, hoeveel gist er in zit enz. Sommige broden maak je met een voordeeg/poolish zoals dat volkorenbrood van Levine. Dat voordeeg moet je 8 uur laten rijzen voordat je er verder mee kunt. Zo bestaan er ook 'no knead' broden die je wel 18-24 uur moet laten rijzen en daardoor niet hoeft te kneden. Maar ik zou altijd maar aanhouden wat er in het recept staat, want een deeg kan ook gemakkelijk overrijzen als het te lang staat.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:32

Volgens mij kan je een brood ook een nacht in de koelkast zetten, dan gaat het rijzen veel langzamer, dan zou je het de volgende ochtend eruit kunnen halen en dan direct de over in doen (na het voorverwarmen natuurlijk)
Ik denk dat dat ook wel kan als je het brood in de avond wilt, dan maak je het brood in de ochtend klaar, en tijdens de tweede rijs leg je het deeg gewoon in de koelkast
Ik heb dit echter nog niet zelf geprobeerd, dus het is misschien verstandig nog eens na te zoeken op internet, ik ben zelf bang dat ik het brood dan niet meer goed op de bakplaat krijg, dat het dan instort...

Als ik brood bak in het weekend begin ik om een uur of 8, en dan is het meestal half twaalf wel klaar, lekker bij je lunch! (hoewel je moet oppassen met te warm brood, het stort echt helemaal in als je dan al begint met aansnijden, heb ik tot mijn schande geleerd :+ )

edit: kleine toevoeging op het recept: meestal doe ik ook wat koekkruiden of kaneel door het deeg, i.p.v. alleen door de krenten.
Laatst bijgewerkt door falionrule op 27-06-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:34

Ik heb hier het boekje 'Kook ook Brood', en hoewel ik nog niet alles uitgeprobeerd heb, zijn mijn baksels tot nu toe zeer succesvol :)
Afbeelding

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:39

ooh, dat brood op de voorkant ziet er erg lekker uit! Is dat een soort muesli- of meergranen brood?
Ik heb zelf dit boek: http://assets.catawiki.nl/assets/2/5/a/ ... 9439b1.jpg van Linda Collister en Anthony Blake
Het is alleen nauwelijks op internet te vinden, het is een iets ouder boek, eigenlijk van mijn moeder

*gaat meteen op internet informatie over jouw boek opzoeken*

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:08

Op de voorkant is een meergranen vloerbrood, zelf nog nooit gebakken, maar laatst had een vriendin het gemaakt, heerlijk! :9
Ik ben echt heel blij met dit boekje, er staan verschillende 'gewone' witte, bruine en volkoren broden in, maar ook mediterraanse broden zoals foccacia en ciabatta, en pizzabroodjes, worstenbroodjes en andere snack broodjes.
De schrijver staat er nergens in, maar het is van uitgeverij (?) Inmerc :)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:19

Klinkt goed! Dat boek gaat gelijk op mijn verlanglijstje :9

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:35

falionrule schreef:
Ik heb afgelopen vrijdag focaccia volgens dit recept gemaakt: http://www.heelhollandbakt.nl/recepten/ ... -matthieu/ (pas alleen op met het zout over de bovenkant strooien, een heel klein beetje is voldoende, blijkt :Y) )
[/size]

Dit klinkt goed, zelf een focacciabrood maken lijkt me heerlijk! :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:39

Ik heb een gasoven en broodbakken is ontzettend moeilijk hier in! Ik blijf het proberen met als resultaat dat één zijde vrijwel altijd knoeperhard is :( Iemand tips?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:41

Je kunt hem niet tussentijds draaien i.v.m. het rijzen zeker?

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:46

ik draai mijn brood idd meestal een keer, anders is één kant bruiner en hoger gerezen, wat eigenlijk raar is omdat ik een heteluchtoven heb.

Weet je zeker dat je oven niet te warm staat? Dan werd het brood volgens mij ook harder

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:48

NieneWiep schreef:
Kijk eens op deze website: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... index.html

Een heleboel recepten van een vrouw die echt geweldig brood kan bakken. En ook veel handige tips en trucjes. :j Op dit moment staan bij mij zachte bolletjes te rijzen naar haar recept, ik ben weer benieuwd. :D Haar 100% volkorenbrood is ook heerlijk!

Die website gebruik ik ook altijd! Ik bak tegenwoordig bijna al mijn brood zelf.

Ik heb toevallig van de week de zachte bolletjes gemaakt. Ze waren heerlijk!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:48

Destino schreef:
Je kunt hem niet tussentijds draaien i.v.m. het rijzen zeker?

Bij dingen als focaccia kan dat wel enigszins, al ik er geen topping op heb. Maar meestal gaat dat idd niet.

Ik zet m'n oven al zo'n 30 graden lager dan staat aangegeven, maar dat helpt helaas niet :(

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:00

Waar ligt het dan aan dat je hem niet kan omdraaien?
Als je het op een stuk bakpapier legt, kan je het bakpapier misschien proberen om te draaien :)*

Vandaag flink aan het bakken, mijn opa en oma komen eten, dus ze moeten wel vertroeteld worden :Y)
Pizza, focaccia en zachte bolletjes, natuurlijk zelf gemaakt, yum! :9