over naar basis , wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tylermen

over naar basis , wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 16:51

hello,

omdat ik dit jaar niet zo mijn best heb gedaan, en ik afgelopen jaar op kader zat, ga ik wel over maar moet ik basis gaan doen.
ik wil later graag iets in de paarden zelfstandig gaan doen, en dat is vanaf niveau 3. kader.

ik ga nu over naar vmbo3-basis. hoe kan ik nu mijn diploma nog voor kader of tl halen?

een vriendin van mij heeft hetzelfde, zij zei dat vavo een oplossing was. ik heb dus net zitten kijken en daar moet je 18 voor zijn. tegen de tijd dat ik volgend jaar mijn examens heb gehaald, ben ik 18 maar dan verlies ik alsnog 1 jaar..
dit wordt al mijjn 5e jaar op het middelbare onderwijs..
ik wil er geen 7 of 8 van maken.
hebben jullie een oplossing of idee?

alvast dankjewel.

0000

Re: over naar basis , wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:56

Wat is je precieze situatie? Heb je teveel tekorten om over te mogen maar laten ze je toch naar de 4e basis gaan ipv 3 kader opnieuw te doen? Of heb je de punten wel maar zijn ze bang dat je je examen niet haalt op kader?

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:58

Tsja, dat had je eerder moeten bedenken en beter je best moeten doen.
Er zijn een paar opties:
- basis afmaken en dan naar kader
- vavo
- MBO niveau 2 opleiding die niks met paarden te maken heeft en daarna naar niveau 3

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:01

Kan je niet je kader jaar over doen??
Zelf nooit in de situatie gezeten maar er was bij mij op school de keus om een stapje lager te doen of het jaar over doen.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:02

0000 schreef:
Wat is je precieze situatie? Heb je teveel tekorten om over te mogen maar laten ze je toch naar de 4e basis gaan ipv 3 kader opnieuw te doen? Of heb je de punten wel maar zijn ze bang dat je je examen niet haalt op kader?

jaa ik had 8 tekorten, en aangezien ik niet meer mag blijven zitten laten ze me nu over gaan op basis.

terwijl ze me vorig jaar nog op tl wouden hebben maar mijn moeder dat niet wou omdat dat teveel stress zou veroorzaken..

Jilletje: nee ik mag niet meer blijven zitten, anders was het dat geweest..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:04

Denk je dat je dan wel die opleiding kan halen ?

Daarbij is het geen opleiding met iets van baanzekerheid, je opties ken je al dus ik kan je verder niet helpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:08

Tylermen schreef:
0000 schreef:

jaa ik had 8 tekorten, en aangezien ik niet meer mag blijven zitten laten ze me nu over gaan op basis.

terwijl ze me vorig jaar nog op tl wouden hebben maar mijn moeder dat niet wou omdat dat teveel stress zou veroorzaken..

Jilletje: nee ik mag niet meer blijven zitten, anders was het dat geweest..

Dan houdt het dus gewoon op en mag je echt al heel blij zijn dat je überhaupt nog naar de 4e mag. Ik zou dan ook kiezen voor de route basis - mbo niveau 2 - mbo niveau 3.
Maar sorry hoor, 8 tekorten op kader niveau maar wel zelfstandig in de paarden willen? Dan moet er nog heel, heel erg veel aan de je instelling gebeuren denk ik zo.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:09

Instelling en intelligentie zijn ook twee aparte dingen hè, sommige mensen kunnen het gewoonweg niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:12

@0000: Pubers zijn gewoon nog niet zo bezig met dat soort dingen, zijn nog niet goed in staat om te plannen etc (prefrontale cortext is onderontwikkeld nog). Dus dat trekt heus wel bij.

Kun je overleggen op school of er misschien mogelijkheden zijn? Op een school (de Rooi Pannen) waar ik stage (in Tilburg, dus misschien dezelfde?) heb gelopen daar hadden ze een klas van leerlingen die eigenlijk basis leerlingen zijn/waren maar die ze een kans willen geven op kader niveau.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:16

hier zou je van school af moeten....
zou mezelf in de handen knijpen, en gewoon basis afmaken. niet zeuren over die 7 of 8 jaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:18

xSlvna schreef:
Instelling en intelligentie zijn ook twee aparte dingen hè, sommige mensen kunnen het gewoonweg niet.

Maar er is geen enkele middelbare school die een leerling naar TL wil laten overgaan als ze dat qua intelligentie niet aankunnen hoor. Plus dat ts zelf aangeeft er niet genoeg aan te hebben gedaan. Dat ze het niet kan lijkt mij dus totaal niet aan de orde.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:23

Gezien het op tl volgens haar moeder 'te veel stress' zou veroorzaken, weten we ook niet of TS het niveau wel aankan.
Met 17/18 op het vmbo zitten vind ik sowieso al vreemd, of haar instelling dan nog gaat bijtrekken? Verwacht van niet, maar wie weet.

Had trouwens het 'niet zo mijn best heb gedaan' net niet gelezen, foutje van mij.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 00:29

Ik woon nu begeleid / op mijn eigen, en ik mag mijn examens niet in. Heb een jaar lang een hele moeilijke toestand gehad, en ben daar met school hard op achteruit gegaan. ik zou over 1 maand ofzo examen moeten doen op basis niveau en zelfs dat red ik niet.
Ik ben meerdere keren uit huis geplaatst, heb veel aan mezelf en mijn toestand moeten doen. ik heb nu werk en ben veel verandert, maar mijn instelling voor school veranderde niet.
Het is jammer, ik wordt in september 18 en begin nu pas te beseffen dat ik het niet ga redden.
Geen examen is geen diploma, geen diploma is geen mbo opleiding. en dus kan ik niet gaan doen wat ik leuk vind.
Heel veel mensen helpen me, ik heb lang hulp afgewezen en nu het te laat is accepteer ik het pas.

:wave:

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:33

Ik zou ook voor basis>mbo2>mbo3 gaan. Misschien ligt het mbo je ook gewoon beter dan het middelbare.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 00:35

@Muntdrop
Kan onderhand haha, ben bekant 18 en zit in de klas met de meeste 15/16 jarige. opzich niet zo'n probleem maar toch.

Ik heb me ingeschreven voor mbo niveau 2 dierverzorging.
Maar kreeg vorige week te horen dat ik waarschijnlijk niet eens examen mag doen vanwege mijn cijfers door de stress die ik had.

Nu weet ik dus echt niet waar ik nog terecht kwam om mijn droom waar te kunnen maken.
Zelf veroorzaakt, maar wil het echt veranderen..

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:52

Ik zou even contact opnemen met de studieloopbaanbegeleider bij jou op school en anders je mentor. Hij/zij kan je vast verder helpen!
Ik wil je in ieder geval veel succes wensen met het waarmaken van je droom en je leven goed op de rit te krijgen!