Kinderen en dieren slachten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Kinderen en dieren slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:28

..
Laatst bijgewerkt door SeBart op 27-02-22 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Re: Kinderen en dieren slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:31

Ik vertel mijn broertje ook wel eens dat het stukje vlees dat hij aan het eten is die lieve koe is waar hij dat leuke liedje over zingt. Toch lijkt het niet door te dringen.
Net als een vis in het water of een vis op zijn bord, voor hem zijn dat totaal verschillende dingen.

Waarom zouden ze het niet mogen weten? Het is toch geen geheim wat ze eten?
Ik zou ze inderdaad niet laten kijken op het moment dat de kop eraf gaat, ondanks dat ze het misschien niet erg lijken te vinden kunnen ze hier van binnen toch anders over denken.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:31

SeBart schreef:
Persoonlijk vind ik dat een kind heus wel mag weten hoe het eten op je bord beland, en vind het naar mijn mening ook belangrijk dat ze dan wat meer respect krijgen voor het eten wat op het bord beland.

Nou, dit dus :) Ben het helemaal met je eens :)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:32

Ik vind ook dat een kind van kinds af aan moet wezen dat dieren geslacht worden.

ik weet ook niet beter, mijn vader zat in de veevervoer en bracht koeien naar het slachthuis. van kinds af aan heb ik dus geleerd dat dieren geslacht worden. ik vind het een goeie en fijne opvoeding. het is gewoon de waarheid. er zijn veel kinderen die denken dat kip uit de fabriek komt in een plastic folie

dito

Re: Kinderen en dieren slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:34

nou zeg dat maakt je toch geen slechte moeder...ieder heeft zo zijn eigen opvoeding enne vind hier niks mis mee hoor. Laatst liepen wij in barcelona op een markt waar ze net kakelvers op de toonbank lagen, me jongste moest 3x slikken want de geit keek met zijn ogen haar aan, oudste was toch wel ernaar aan het kijken en later kwamen de vragen hoe het in zijn werk gaat etc sja dan vertel ik ook gewoon de waarheid bedoel tis niet als het verhaal van ''de ooievaar komt een kindje brengen''

tamary

Hangt voor mij ook van de slachter af. Als die rustig en respectvol er mee omgaat heb ik er geen moeite mee. Al zal het ook van de leeftijd en karakter van het kind zelf afhangen.
Wel (om even een stapje verder te gaan hierover) zou ik een duidelijke scheiding aangeven tussen vee (= voedsel) en huisdieren (=familie) en niet kind bv het kerstkonijn laten verzorgen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:34

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 27-02-22 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dora88

Juist alleen maar goed dat kinderen het weten waar vlees vandaan komt. Wij mochten thuis ook nooit het moment supreme zien, maar wisten wel dat ook één van die lieve koeien op het bord kwam. Krijg je met boerenkinderen. Echt zien van slachten kan later nog.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:35

Ik kon er vroeger gewoon bij zijn als ik dat wou, maar dat wou ik niet. :D Misschien ben ik er trouwens wel eens bij geweest bedenk ik me net (kippen slachten), maar herinner het me zo slecht dat het wel niet zoveel indruk gemaakt zal hebben. :') Als je er gewoon normaal mee omgaat is het voor je kinderen ook geen groot punt, voor hun is het dan gewoon iets wat bij het leven hoort. Ze zullen er echt geen andere (wredere) blik op dieren door krijgen oid, misschien wat nuchterder. Ik weet nog wel dat er een keer een dode kat (niet van ons) in onze tuin lag en ik die ging begraven met een vriendin. Ik werd er niet anders van, maar zij moest huilen.
Wat trouwens wel indruk op me gemaakt heeft is dat mijn oom een keer kippen voor ons had meegenomen in de auto en onderweg was er eentje doodgegaan en dat hij die uit de auto haalde en zei: Oh, er is er ook eentje gesneuveld. :')

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:35

denk dat dat ook een beetje aan de leeftijd ligt en het kind zelf, het ene kind kan meer hebben en is geinteresseerder erin als een ander....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:36

ik ben net als jou denk ik.
ik vertel mijn kids ook wat ze eten. nu is mijn zoontje nog te jong.
maar hij zal het ooit wel eens gaan zien.
mijn zwager slacht ook wel eens een kip en wij eten die dan

ikheb zelf ook kippen geslacht.
heb nog nooit zulke lekkere kippen gegeten.
kippie had een mooi leven voor hij op me bord lag.

als het slachten maar goed en netjes gebeurd.
lijden vind ik een no-go..
en als me kind het slachten wil zien ligt aan het kind en de leeftijd of ik dat goed zal vinden

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:37

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:37

Tjah, dan kan je ze beter ook niet uit het raam laten kijken van een auto. Hoe vaak ik hier dode vogels en egeltjes langs/op de weg zie liggen. Ook niet altijd een fris beeld :n Dan is een dier dat geslacht is meestal nog een stuk "heler" en lijkt me minder eng om te zien.

tamary schreef:
en niet kind bv het kerstkonijn laten verzorgen.

Flappie :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:38

Heb er ook geen moeite mee om het een en ander uit te leggen en te laten zien. Maar ik zou ze niet vertellen dat duiven zijn vermoord omdat ze alles onderpoepten bijvoorbeeld. Zo een instelling zou ik ze echt niet willen mee geven. :n

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:38

Hier in IJsland zijn mijn kinderen met de kleuterschool naar het locale slachthuis geweest. Doen ze ieder jaar, geen ouder die zich daar druk om maakt, normaalste zaak van de wereld.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:39

vind ook wel dat het iets is om mee te geven in de opvoeding, bedoel je kunt ze niet voor alles beschermen...en dit is wel de real live

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:39

Kuggur schreef:
Hier in IJsland zijn mijn kinderen met de kleuterschool naar het locale slachthuis geweest. Doen ze ieder jaar, geen ouder die zich daar druk om maakt, normaalste zaak van de wereld.

echt! jeetje dat gebeurd hier volgens mij echt niet * ziet het al voor zich schoolreisje naar slachthuis*

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:40

In mijn ogen - ik ben nog lang geen moeder haha - doe je dat juist heel goed. Die mensen vinden het verschrikkelijk omdat ze het zelf niet gewend zijn... Ik ben in het begin niet zo 'boers' opgevoed maar nu best wel, ik merk dat ik daar als persoon ook nuchterder van geworden ben, kalmer ook en ik verwerk dingen nu beter. Hoe erg dit nou echt met elkaar samenhangt... geen idee, maar zo'n idee heb ik wel. Als ik kinderen zou hebben, zou ik ze ook de werkelijkheid niet willen onthouden, zo lang deze niet traumatisch is op een jonge leeftijd. En wat jij denkt, denk ik ook! Ik ben blij dat ik dit geleerd heb.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:40

nicht van mijn moeder heeft 1-dags kuikens tot de 8 weken
ik vertel ook gewoon tegen mijn zoontje van 5 dat dat de kip is wat wij op ons bord hebben
in het begin vond ie t raar maar toen ik het uitgelegd had, had ie er ook geen problemen mee

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:40

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:41

dito schreef:
Kuggur schreef:

echt! jeetje dat gebeurd hier volgens mij echt niet * ziet het al voor zich schoolreisje naar slachthuis*

Tsja, waarom niet?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:42

Vind het wel goed dat ze in ieder geval weet wat het is en waar het vandaan komt etc.. Sommige kinderen denken dat aardbeien uit doosjes komen en niet van planten :') Maar je laat niet zien hoe hun kop eraf word gesneden/gehakt/gedaan, dus dan zie ik er geen ernst in :P

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:43

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:43

Ik schrok lichtelijk van de titel :')

Maar ook ik vind dat een kind best mag weten waar vlees vandaan komt. Alhoewel ik dan wel weer vind dat daar grenzen in zijn. Vooral jongere kinderen moeten natuurlijk niet denken dat het gewoon is, een kip te gaan slachten :+ Maar dat ze begrijpen waar een kipfilet weg komt vind ik wel belangrijk.

Net zoals waar melk ed weg komt. Sommige kinderen weten serieus niet dat dit van een koe komt, en niet 'uit een fabriek/pak'.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:44

Kuggur schreef:

hebben ze alles gezien?
vond persoonlijk zelf het slachthuis op sommige plekken wel ff smerig.
bijv. keel doorsnijden na het schieten, ontvelde koppen met ogen er in etc.
vind het helemaal niet verkeerd als elke puber/jongere een keuring een slachthuis komt.
ikheb op me 19e een excursie georganiseerd voor de klassen onder me.