Hoe hier mee omgaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe hier mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:25

Hoihoi,

Ik ga vanavond naar een feestje van een vriendin van me, wij vieren haar verjaardag gezellig met zijn vijven. We zijn zegmaar een soort van "groepje". Nou is er iets heel vreselijks gebeurt, één van mijn vriendinnen haar vader is gisteren overleden. Ik vond het zo vreselijk voor haar dat ik zelf ook de hele nacht heb liggen huilen. Nou weet ik niet hoe ik mij zo tegenover haar moet gedragen, moet ik haar een knuffel geven? Moet ik vragen of ze erover wil praten, of moet ik er niet over beginnen? Moet ik vragen of het beter gaat? Natuurlijk gaat het niet beter... Ik weet gewoon niet wat ik moet doen of zeggen, omdat ik haar verdriet niet erger wil maken.

Btw: We zijn allemaal 14/15/16 jaar.

Anoniem

Re: Hoe hier mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:27

Ik zou haar sowieso een dikke knuffel geven en gewoon vertellen dat je niet zo goed weet wat je wel of niet moet zeggen.. Dan kan zij aangeven wat ze fijn vind :)

Sterkte allemaal!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:28

Wat naar. Maar miss gaat die vriendin ook gewoon niet mee naar het feestje als haar vader net is overleden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:28

Ik vraag me sowieso af of die vriendin wel op dat verjaardagsfeest komt als haar vader net is overleden.... lijkt me niet.
Maar mocht je haar zien dan zeg je wat je voelt, laat je hart spreken. Zeg dat je niet weet wat je moet zeggen en dat je het zo erg vindt voor haar en dat je er voor haar bent.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:30

Hey, wat erg! Ik ben zelf ook m'n vader verloren toen ik 17 was, je moet in ieder geval niet doen alsof er niks gebeurd is! Beter erover beginnen en dat ze zegt dat ze dat niet wilt dan dat je er niet over praat. Knuffel geven is sowieso fijn, ik snap dat het ook moeilijk is voor jouw, en als je niet goed weet hoe je erover moet beginnen kun je altijd gewoon vragen of ze erover wilt praten. Vragen of het beter gaat is niet zo handig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:30

Ze komt een uurtje, dat heeft ze net gezegd. Ze wilde graag wat afleiding, dus we gaan het gewoon zo gezellig mogelijk maken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:31

Wat je ook doet, het sowieso niet negeren en niks erover zeggen :) Het is verschrikkelijk voor haar en dan kan je een troostende arm en je vriendinnen goed gebruiken (spreek uit ervaring...). Moest ze niet naar het verjaardagsfeestje komen, zou ik haar even bellen om te vragen hoe het gaat, of een (rouw)kaartje sturen..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:31

Wat vreselijk voor je vriendin. Ik snap heel goed dat je het zo erg vind dat je niet weet hoe je je gevoel onder woorden moet brengen. En ik denk dat dat voor je vriendin ook helemaal niet erg is, als ze maar weet dat je er voor haar bent. Geef haar maar een dikke knuffel als ze er is (want ik denk ook niet dat ze naar een feest gaat nu haar vader net is overleden). En ik denk dat de rest vanzelf volgt, zeker als jullie met elkaar zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:33

Vreselijk voor je vriendin, sterkte!

Meestal voel je zelf wel wat ze nodig heeft op dat moment, een knuffel, een aai over de rug of 'ik ben er voor je'. Dat komt echt wel goed

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:34

Een dikke knuffel geven en zeggen dat je er voor haar bent als ze behoefte heeft om te praten of iets te doen, er verder geen aandacht aan besteden, ze komt voor afleiding, maakt het gezellig, dan vergeet zij het ook even.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:34

Ik denk dat je het er niet uitgebreid over moet hebben aangezien ze zelf aangeeft ook wat afleiding te hebben
Maar een dikke knuffel met wat lieve woorden zal ze zeker waarderen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:37

Maar ik zou er niet echt een verjaardag van maken.. :\ Tuurlijk afleiding is goed maar vergeet niet dat zij nu in een roes zit. En nog een tip, misschien wat vroeg, blijf haar wel vooral steunen en troosten en dan heb ik het echt over de komende tijd.. Nu zit ze in een roes, ik weet niet hoe haar vader overleden is, of dat het plotseling is of dat hij al ziek was, maar als zij straks daaruit komt gaat ze het allemaal pas realiseren en dat wordt een onwijs zware tijd. Succes :(:)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:42

Een dikke knuffel geven, aan haar laten merken dat je d'r echt voor haar bent.
En aankijken of ze het er zelf misschien over wilt hebben.
Wat ik zelf heel vervelend vond, waren voorral de woorden, "alles goed?"
Dan kun je beter vragen hoe voel je je? Kan ik wat voor je doen ect?
Let er ook op hoe je met de rest omgaat,
Bijvoorbeeld over dingen zeuren wat nergens op slaat..
Ik kon daar in die tijd ontzettend slecht tegen,
Maar aan de andere kant, kan ze dan misschien beter niet komen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:43

Angeliquee18 schreef:
Een dikke knuffel geven, aan haar laten merken dat je d'r echt voor haar bent.
En aankijken of ze het er zelf misschien over wilt hebben.
Wat ik zelf heel vervelend vond, waren voorral de woorden, "alles goed?"
Dan kun je beter vragen hoe voel je je? Kan ik wat voor je doen ect?
Let er ook op hoe je met de rest omgaat,
Bijvoorbeeld over dingen zeuren wat nergens op slaat..
Ik kon daar in die tijd ontzettend slecht tegen,
Maar aan de andere kant, kan ze dan misschien beter niet komen...

Wat grappig, want dat kon ik ook echt niet aanhoren := Inderdaad of hoe gaat het ofzo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:44

Wat ik merk is dat je beter je hulp concreet kan aanbieden (ik bel je morgen wel even of mag ik langskomen?) dan zeggen; 'als je iets nodig hebt, bel mij maar'. Het is namelijk moeilijk om om hulp en steun te gaan vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:44

Het wordt ook niet echt een feestje... we gaan met zijn vijven gezellig tapasjes maken, en daarna een leuke film kijken. Maar inderdaad, het niet teveel erover hebben, en gewoon een dikke knuffel geven. Ze zei net zelf ook dat ze de afleiding fijn vond en dat ze weet dat wij er allemaal voor haar zijn. Het is gewoon zo vreselijk... Op school wist ze zich altijd zo ontzettend sterk te houden, terwijl haar vader al zo lang ziek was... En dan nu is het toch echt gebeurd :(

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:47

Wat heftig, probeer er zelf niet te veel aan te denken en het voor jullie allemaal gezellig te houden en haar op te vangen als ze zich niet meer sterk kan houden.
Vergeet niet dat huilen mag, het is vreselijk om dit voor jullie mee te moeten maken, vooral voor je vriendinnetje.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:49

En misschien op het begin bij het troosten enzo eerlijk zeggen dat je er zelf ook de hele nacht om hebt liggen huilen en het ontzettend erg vind.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:59

Als ze komt gewoon een dikke knuffel geven, zeggen dat je niet weet wat je moet zeggen, en haar veel sterkte wensen, en probeer de rest van dat uurtje haar lekker te laten genieten dat ze afleiding hebt!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:06

Resistance schreef:
Hoihoi,
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen of zeggen, omdat ik haar verdriet niet erger wil maken.

Dit. Dit moet je tegen haar zeggen. Verder niet steeds weer over beginnen. als ze wil praten kan ze altijd bij je terecht. :)

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:22

Sowieso niet omheen gaan praten of doen alsof er niks aan de hand is. Vriendinnetje van mij is dit jaar ook haar moeder verloren, en zij vond niks zo irritant als mensen die zich zo gedroegen of zeiden: ik weet niet wat ik moet zeggen. Op haar kwam dat over alsof men liever niet te veel moeite wou doen om er echt met haar over te praten. Zeg haar dat je het verschrikkelijk voor haar vind, dat ze altijd met jou erover kan praten als ze dat wil of juist niet. Vraag haar wat ze nu het liefste wil in elk geval, daar hebben jullie allebei het meest aan denk ik.
Heel veel sterkte voor je vriendin, en ook voor jou, want het is toch een schok als een ouder van een goede vriendin wegvalt. :(:)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:05

Ik vind het trouwens zoiezo al top dat je hier over nadenkt! :)
Weetje, in zo'n situatie kan je het niet perfect doen...
Voel je je voorral ook niet schuldig als ze nou bijv heel boos reageert.
Ik was op zo'n moment echt een heks, niks was goed :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:07

Ik ook volgens mij.. achteraf gezien.. := Dan ben je gewoon egoïstisch :P

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:13

Maak je er niet te druk om TS; het is al goed dat je er voor elkaar bent! Het wijst zich straks vanzelf. Zeg gewoon wat je voelt, geef toe dat je even niet weet wat te zeggen. Dat is in dit geval véél beter dan zomaar iets te zeggen zodat er geen ongemakkelijke stiltes vallen.
Sterkte!

@Angelique: Zóóó herkenbaar, je reactie. Ik had de pest in als mensen vroegen hoe het ging. Dan vroeg ik terug of ze het standaard antwoord wilde horen ('goed hoor') of de waarheid (... ;( )

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:24

Wat ben jij lief en wijs voor je leeftijd dat je daar over nadenkt. <3

Mijn beste vriendin heeft op jullie leeftijd ongeveer haar moeder verloren we zijn nu al heel wat jaartjes verder maar op sommige dagen heeft ze het nog heel erg moeilijk. Moederdag bijvoorbeeld. Ik vind het persoonlijk ook heel moeilijk om haar dan te steunen omdat ik me niet in haar kan verplaatsen.
Ik probeer altijd vooral te luisteren en lief te zijn voor haar. Vragen zoals, gaat het? zou ik vermijden want dat zijn loze vragen.

Succes!