aanvullende uitkering, heb ik hier recht op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek
Blogger

aanvullende uitkering, heb ik hier recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 14:34

Ik hoop dat dit goed staat hier maar wist niet waar ik het anders neer moest zetten.

Sinds afgelopen woensdag woon ik op kamers, ik ben net geslaagd voor mijn HAVO en wil in september gaan studeren.
Nu werk ik zo´n 20/25 uur per week en kan daar echt net mee rondkomen (20 jaar minimun inkomen) als ik straks ga studeren krijg ik wel studifinanciering maar toch zal het erg lastig worden om rond te komen.
Huursubsidie heb ik geen recht op en hoorde via via dat iemand dus een aanvullende uitkering had om zo haar kamer te kunnen betalen.
Nu vraag ik me af of ik hier ook recht op heb en hoe ik erachter kan komen hoeveel ik per maand kan krijgen.

Ik hoef geen hulp van mijn ouders te verwachten dus die oplossing zit er sws niet in.

Wie heeft er verstand van dergelijke uitkeringen en kan mij helpen hierbij?

Alvast bedankt!

Air

Re: aanvullende uitkering, heb ik hier recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:37

Voor zover ik weet heb je geen recht op een uitkering als je stufi ontvangt. Je kan immers lenen bij de DUO.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:39

Is toch ook wel een beetje logisch? Je krijgt al stufi, dan zou je ook nog eens een uitkering willen met de reden "ik kan niet rondkomen", dan zeggen ze gewoon "moet je niet op kamers gaan"....

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:40

Nope, gewoon lenen bij duo zoals alle studenten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:41

Anders informeren bij de uwv. Die gaan hier toch over dacht ik?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:44

Waarom ben je in eerste instantie al op kamers gegaan terwijl je misschien net aan je kamer kan betalen en sstraks misschien net niet? En kleren en eten?

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 14:45

Lianne86 schreef:
Is toch ook wel een beetje logisch? Je krijgt al stufi, dan zou je ook nog eens een uitkering willen met de reden "ik kan niet rondkomen", dan zeggen ze gewoon "moet je niet op kamers gaan"....

Sorry hoor, ik heb er niet voor gekozen om op kamers te gaan... dit is omdat ik nergens anders terecht kan, vandaar dat ik hier ook een vraag stel omdat ik er zelf weinig vanaf weet en daardoor wat informatie wil inwinnen..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:45

Bij studiefinanciering heb je geen recht op een bijstandsuitkering, eventueel wel op een ww uitkering als je stopt met werken.
Jekunt wel bijlenen bij DUO of een bijbaan zoeken om extra geld te verdienen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:45

Bedoelde die persoon geen aanvullende lening bij DUO?
Een uitkering gaat hem niet worden, dat lijkt me duidelijk.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 14:47

zonnebloem18 schreef:
Bij studiefinanciering heb je geen recht op een bijstandsuitkering, eventueel wel op een ww uitkering als je stopt met werken.
Jekunt wel bijlenen bij DUO of een bijbaan zoeken om extra geld te verdienen.

Ik heb ook wel een bijbaan maar die uren worden na de vakantie ivm studie ook minder.
Ik denk dat ik dan inderdaad moet gaan bijlenen. Zal me eens inlezen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:48

Geloof dat minimum inkomen voor 20 jarige ligt volgens mij rond de 5.80. 5.80 x 20 = 116 per week. x4 = 464 per maand. Plus uitwonende basisbeurs (272,46) + zorgtoeslag 88,33 (daar heb je namelijk wel recht op) = 552.33

Tjah dan snap ik dat je net wel / net niet rondkomt (huur, eten, zorgverzekering, andere verzekeringen). Maar je hebt niet zomaar recht op bijstand. Je zal waarschijnlijk gewoon moeten bijlenen. Of een baantje zoeken wat beter verdient.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:51

Bedoelt dat meisje niet gewoon een aanvullende beurs (extra studiefinanciering)?

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:52

Winged schreef:
Geloof dat minimum inkomen voor 20 jarige ligt volgens mij rond de 5.80. 5.80 x 20 = 116 per week. x4 = 464 per maand. Plus uitwonende basisbeurs (272,46) + zorgtoeslag 88,33 (daar heb je namelijk wel recht op) = 552.33

Tjah dan snap ik dat je net wel / net niet rondkomt (huur, eten, zorgverzekering, andere verzekeringen). Maar je hebt niet zomaar recht op bijstand. Je zal waarschijnlijk gewoon moeten bijlenen. Of een baantje zoeken wat beter verdient.

+ 77 euro stufi. Dat staat toch los van de uitwoonende beurs of heb ik dat verkeerd?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:54

Horse_xx schreef:
Winged schreef:

+ 77 euro stufi. Dat staat toch los van de uitwoonende beurs of heb ik dat verkeerd?

http://www.duo.nl/particulieren/studief ... dragen.asp

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:54

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:57

Je bent de basisbeurs vergeten op te tellen bij het rijtje Winged, dan kom je op 824 en een beetje :)

Zo lang je recht hebt op studiefinanciering en kunt lenen, is dat een voorliggende voorziening waar je aanspraak op kunt maken en zal je geen recht hebben op een uitkering.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:59

Depende schreef:
Je bent de basisbeurs vergeten op te tellen bij het rijtje Winged, dan kom je op 824 en een beetje :)

Zo lang je recht hebt op studiefinanciering en kunt lenen, is dat een voorliggende voorziening waar je aanspraak op kunt maken en zal je geen recht hebben op een uitkering.

Bij mijn weten heb ik de basisbeurs uitwonend gepakt? Zie de link.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:04

Ja maar je hebt hem niet opgeteld, je hebt het loon plus de huurtoeslag gepakt!

Het belangrijkste zijn je kosten:
- Huur
- Zorgverzekering
- Andere verzekeringen (?) (inboedel etc)
- Mobiel/abonnementen (kan vaak makkelijk op bespaard worden)
- Boodschappen
- Uitjes
- Schoolgeld
- Boeken

Als je dat onder de 700 euro kunt houden scheelt dat een hele hoop.
Huur is gemiddeld ( In Wageningen dan ) 300 euro.
Zorgverzekering heb ik bij national academic, basis + aanvullend + tandarts, 110 euro. Blijft voor mij dus €22,- over.
Andere verzekeringen heb ik bij m'n ouders.
Mobiel kost mij €22,50
Boodschappen kan ook zeer makkelijk op bespaard worden! Ik ga uit van €3,- per dag, dat is dan €21,- per week. Veel letten op aanbiedingen, wat simpeler eten bij de Lidl of boodschappen delen scheelt een hoop. Komt neer op max. €100,- per maand.
Uitjes.. Zeer lastig te voorspellen.
Schoolgeld is per maand geloof ik €150,-
Boekengeld ongeveer €60,- per maand.

Kom je in totaal op €724,-
Dat wel zonder uitjes. Zo heb ik nog paardrijden en een abonnement bij de sportschool en zit ik bij een kleine studentenvereniging. Zou je totaal op €900,- per maand uit komen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:04

Winged schreef:
Depende schreef:

Bij mijn weten heb ik de basisbeurs uitwonend gepakt? Zie de link.

Ja, maar je hebt hem er niet bij opgeteld ;)
Tel alle bedragen die je hebt genoemd nog maar eens bij elkaar op..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:08

Minimumloon is trouwens €5,21 voor een 20 jarige.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... r-uur.html

Maar ze geeft ook aan minder te gaan werken naast haar studie.

Weer on topic:
Je zou dus kunnen kijken of je recht hebt op aanvullende beurs. Dan zou je per maand zo'n €520 krijgen in plaats van €277. Om dan de benodigde €800 euro aan inkomsten per maand te komen, hoef je dan een stukje minder bij te werken en dat is toch wel fijn met een studie. Veel werken om vervolgens een jaar uit te lopen (dus een jaar extra schoolgeld + boekengeld ) schiet ook niet op.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:10

Lienek schreef:
Lianne86 schreef:

Sorry hoor, ik heb er niet voor gekozen om op kamers te gaan... dit is omdat ik nergens anders terecht kan, vandaar dat ik hier ook een vraag stel omdat ik er zelf weinig vanaf weet en daardoor wat informatie wil inwinnen..

Dit maakt het hele verhaal alweer anders :) In je openingspost lijk je student nr 2398234 die op kamers wil maar twijfelt of ze het wel kan betalen...

Maar of je dan in aanmerking komt voor een uitkering, betwijfel het... En als je gewoon een kamer huurt, beetje goedkoop of eventueel in een goedkopere stad (dan maar reizen, je hebt toch OV)... Dan kun je al all in zitten voor 250 euro :) dan valt het alweer mee toch?

Huren --> wachtlijst, zou er niet van uitgaan dat je daar makkelijk voor in aanmerking komt? Weet het niet... Ken je situatie niet, misschien kun je urgentie aanvragen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:20

Als je geen enkele ondersteuning van je ouders meer krijgt dan kan je bij DUO eventueel een extra uitkering krijgen, maar hoe dat precies in elkaar steekt moet je bij DUO navragen. Ik weet wel dat het verre van eenvoudig is dit voor elkaar te krijgen en er zal ook wel wat tijd overheen gaan voordat dat rond is.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:26

Vergeet niet dat een aanvullende beurs alleen afhankelijk is van hoeveel jouw ouders theoretisch gezien bij zouden kunnen dragen.

Voorbeeld: ze verdienen tonnen per jaar maar geven jou niets, dan krijg je alsnog geen aanvullende beurs.
DUO gaat uit van hun inkomen en bepaalt aan de hand daarvan of jij een aanvullende beurs krijgt.
Als je in theorie ondersteuning van je ouders kan krijgen, dan zal DUO je geen aanvullende beurs geven (ongeacht hoeveel je ouders werkelijk financieel bijdragen).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:26

44Myrthe44 schreef:
[

Ja, maar je hebt hem er niet bij opgeteld ;)
Tel alle bedragen die je hebt genoemd nog maar eens bij elkaar op..

Ohja, zie het nu ook... Moet ook niet 80 dingen tegelijkertijd willen doen :=
(vroeg mij al af hoe ik ook alweer rond kwam :+ )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:31

Als je ouders het niet kunnen betalen ivm te weinig inkomen dan heb je recht op een aanvullende studiebeurs, heb je echter ouders die het wel kunnen betalen maar niet willen dan kun je ze voor de rechter dagen om te betalen. Klinkt misschien hard maar ik ken mensen die het gedaan hebben, je ouders zijn in principe tot je 21ste financieel verantwoordelijk.