Als Nederlander rijbewijs halen in Belgie. Toegestaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gekkesies

Als Nederlander rijbewijs halen in Belgie. Toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:34

Hoi!

Ik ben zelf Nederlandse en ook woonachtig in Nederland, maar krijg op dit moment rijles van mijn Belgische vriend (die al ruim 8 jaar zijn rijbewijs heeft).
Tot dusver hebben we alleen nog in de avond op een verlaten parkeerplaats geoefend, maar omdat dit goed gaat willen we binnenkort toch eens voorzichtig de echte weg op. Nu zit ik eigenlijk met 2 vragen:

1: is dit toegestaan ondanks dat ik Nederlandse ben? Hij heeft wel lang genoeg zijn rijbewijs en we gaan dan sowieso zo'n grote L op de auto plakken natuurlijk.

2: is het mogelijk om als Nederlandse examen af te leggen in Belgie en dat dan in Nederland om te laten zetten (is dat überhaupt verplicht of geldt een belgisch rijbewijs ook als inwoner van Nederland?).

Als arm studentje is het nu eenmaal véél aanlokkelijker om mijn rijbewijs in Belgie te halen. :D

Alvast bedankt!

Suzzy_3

Re: Als Nederlander rijbewijs halen in Belgie. Toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:37

Ik weet dat wij als Belg als wij ons voorlopig rijbewijs hebben (dus theoretisch examen afgelegd en geslaagd), we niet in het buitenland mogen rijden. Dus niet in Nederland mogen rondrijden.
Ik snap dat het veel aanlokkelijker is qua prijs om hier je rijbewijs te halen, als ik die prijzen zo lees!
Voor de rest kan ik je geen nuttige dingen zeggen...

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:40

Of het toegestaan is weet ik niet. Je kunt natuurlijk altijd nu je rijlessen bij je vriend doen, en dan bij een rijschool in Nederland nog een paar lessen doen en dan via die rijschool ook je examen. Ik ben namelijk van rijschool overgestapt en heb toen bij mijn nieuwe rijschool nog een stuk of 8 lessen gedaan en toen daar examen.

mayniac_val

Re: Als Nederlander rijbewijs halen in Belgie. Toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:42

Mijn moeder heeft haar rijbewijs gehaald toen we nog in Budapest woonden. Toen we hier heen verhuisden, moest ze een Nederlands staatsexamen doen, dus ik gok dat jij ook nog zoiets zult moeten doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:42

Begrijp ik goed dat het in Belgie is toegestaan om zonder rijbewijs de weg op te gaan, in een auto van een privaat, die zelf geen pedalen aan zijn kant heeft zitten??? jemig, levensgevaarlijk! Wat een stomme regel!

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:43

Ik weet ook niet of het allemaal toegestaan is. Maar waarom zou je niet bij die vriend lessen totdat je het goed onder de knie hebt en dan gewoon in Nederland afrijden (met eventueel met 1 of 2 lesjes hier, volgens mij kan dat tegenwoordig allemaal)? :Y)

Scheelt dan ook al enorm in kosten toch :D

@GC: ik meen ooit eens gelezen te hebben dat dat inderdaad zo is in België.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:45

GamblersCup schreef:
Begrijp ik goed dat het in Belgie is toegestaan om zonder rijbewijs de weg op te gaan, in een auto van een privaat, die zelf geen pedalen aan zijn kant heeft zitten??? jemig, levensgevaarlijk! Wat een stomme regel!

Mogen jullie dat niet ??? Wist ik dus niet. :D
Wij zijn niet anders gewend. Een auto met een "L" op geef je dan ook best meer ruimte dan een andere auto. :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:45

Ik zou als ik jullie was wel even heel goed uitzoeken hoe dat zit met aansprakelijkheid en verzekeringen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:46

Ik wil helemaal geen auto met L tegenkomen... er zijn niet voor niets rijscholen met aangepaste auto's. Ik blijf erbij, levensgevaarlijk!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:47

Je gaat de weg op zonder rijbewijs zonder lesauto en zonder gediplomeerde instructeur?
Je bent dus niet verzekerd.. Wat denk je dat er gebeurd als jij een ongeluk krijgt? Al dan niet door jezelf veroorzaakt.....

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:48

Volgens mij moet je een bepaalde tijd in het land wonen wil je examen doen.
Maar zoals al gezegd wordt, waarom niet bij je vriend lessen, dan 2 lessen hier en examen.
Gebeurd wel vaker.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:48

... Zonder rijbewijs de weg op is in veel landen toch heel normaal. Noorwegen en Groot Britannïe zijn twee andere voorbeelden. Je begint echt niet meteen op de snelweg!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:50

Suzann3 schreef:
... Zonder rijbewijs de weg op is in veel landen toch heel normaal. Noorwegen en Groot Britannïe zijn twee andere voorbeelden. Je begint echt niet meteen op de snelweg!

EN dat terwijl dat toch echt veel makkelijker is dan de gewone weg :Y)
Je gaat allemaal de zelfde kant op, en als je op de rechtbaan blijft, en voor je uit blijft kijken kan er weinig fout gaan.

Ik ging mijn eerste les wel direct de snelweg op. Na een paar lessen pas de stad in.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:52

lizy29 schreef:
Ik zou als ik jullie was wel even heel goed uitzoeken hoe dat zit met aansprakelijkheid en verzekeringen.

Daar is mijn vriend mee bezig. :)

Droomster: het punt is dat ik dat eigenlijk van plan was, maar bij Nederlandse rijscholen ben je
(zo lijkt/heb ik van horen zeggen) vaak verplicht een lessenpakket te nemen voor je examen kan doen. Die pakketten zijn vaak minimaal 10 tot 22 lessen á 50 euro ofzo dus dat tikt toch behoorlijk aan. Vandaar de vraag. :)

Ik was me er niet van bewust dat je ook echt losse lessen kan nemen en je instructeur dan al een examen voor je kan aanvragen? Als iemand mij dat met zekerheid kan zeggen verandert dat de zaak (en met name het kostenplaatje) natuurlijk!

Het mag natuurlijk ook duidelijk zijn dat ik écht niet de weg op ga tot ik heel zelfverzekerd ben en alles goed onder de knie heb, de auto goed kan aanvoelen, etc. En ik zal ook echt niet meteen midden in Antwerpen gaan cruisen natuurlijk. :D

Iedereen in ieder geval bedankt voor het antwoorden!
Laatst bijgewerkt door gekkesies op 20-06-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:53

je moet wel een "voorlopig rijbewijs" aanvragen bij de gemeente en dat kan alleen als je theorie-examen gedaan hebt en je moet de naam van de begeleider doorgeven.
Ik heb wel rijschool gedaan (10 lessen), maar heb dan nog een proefperiode van 3 maanden alleen op de baan geweest.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:54

Dit is niet toegestaan.
Ik wilde het juist andersom. Ik ben woonachtend in België en wilde graag mijn rijbewijs in NL halen omdat in m.i. de Nederlanders veel beter les krijgen.

Ik heb toen contact opgenomen met het CBR en die vertelde mij het volgende.
- Je mag perfect les nemen in een Belgische rijschool en je mag zelfs je examen doen bij een Belgisch examenbureau, echter MOET je in een Belgische gemeente ingeschreven staan om werkelijk je rijbewijs aan te vragen. Je kunt het dus niet aanvragen in België en dus ook niet laten omzetten.
Ook kun je niet met een Belgisch examenbewijs je rijbewijs aanvragen in Nederland omdat er in België hele andere regels gelden.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:55

Bel gewoon wat rijscholen uit Nederland op, vraag aan hun of je ook zo los 3/4 lessen kan nemen en dan examen mag doen.
Zou me alleen wel goed afvragen of de manier waarop je vriend je leert rijden ook de manier is waarop men wilt dat je leert rijden... :)

Ik weet van mijn vrachtwagenrijbewijs kleine 2 maanden terug dat ik met de vrachtwagen met de L erop echt de grens niet over mocht. Dus ik denk dat hetgeen wat jij wilt niet mogelijk is.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:55

Dat kan hoor. Ik heb ook geen pakket genomen. Over je laatste alinea: ook al heb jij alles goed onder de knie, dan nog kun je natuurlijk bij een ongeluk betrokken raken. Geen rijbewijs = doorgaans onverzekerd = in het ergste geval de rest van je leven aan het werk om het bedrag wat je moet betalen af te betalen. Ik vind het een ontzettend stomme zet als je zonder rijbewijs de weg op gaat.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:56

Ik heb even nagevraagd aan een collega:

Je kan enkel je rijbewijs halen op de plaats waar je woont (ingeschreven bent). Dit wil dus zeggen dat je indien je in Nederland woonachtig bent en je daar ook ingeschreven bent in het bevolkingsregister, je je rijbewijs niet kan halen in België.

Ook in verband met de begeleider als je je voorlopig rijbewijs hebt, kun je je best bevragen of die persoon ook in hetzelfde land moet wonen als waar jij je rijbewijs gaat halen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit in Nederland, maar in België kan je inderdaad na het halen van je theoretisch rijbewijs rondrijden met een begeleider in een auto waar geen extra set pedalen in zit.

edit: ik zie net dat mrUlbe me al voor was!!
Laatst bijgewerkt door pingu op 20-06-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:58

Ik heb op mijn 16e ook zo leren autorijden in Zweden, eerst op het (lege) parkeerterrein van de IKEA, daarna de weg op. Inderdaad met L duidelijk zichtbaar achterop. Eenmaal in Nederland had ik dan ook in enkele weken mijn rijbewijs, had ik geen 30 lessen voor nodig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:00

Soms wou ik dat ik in België woonde hoor :') zkeer betreft rijbewijs. Ik heb erge faalangst en ben nu 3 x gezakt, heb 49 uur lessen er op zitten (45 euro per uur!) en ik kan gewoon netjes rijden... Het is zo vreselijk duur terwijl dat helemaal niet zo moet zijn in mijn ogen... Ik wou dat wij ook die manier van Belgie hier zouden invoeren. Het CBR én de rijscholen verdienen goud aan ons...

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:00

Captain schreef:
Je gaat de weg op zonder rijbewijs zonder lesauto en zonder gediplomeerde instructeur?
Je bent dus niet verzekerd.. Wat denk je dat er gebeurd als jij een ongeluk krijgt? Al dan niet door jezelf veroorzaakt.....

Hier in België ben je dan wel verzekerd als je aan alle voorwaarden hebt voldaan.
Ik heb 20u les gevolgd bij een rijschool en mocht erna alleen rijden tot aan mijn examen MAAR ik moest verplicht een L op mijn auto hangen, mocht in het weekend vanaf 22u tot 7u niet meer rijden en op vooravonden van een feestdag mocht ik vanaf 22u ook niet meer rijden. Ik was wel wel verzekerd.
Andere mensen nemen geen 20u rijles en mogen dus niet alleen rijden. Zij moeten met een begeleider rijden die aan een paar voorwaarden moet voldoen (bepaalde leeftijd en al X aantal jaar rijbewijs).

Na je theorie examen krijg je een voorlopig rijbewijs. Elk voorlopig rijbewijs heeft een ander kleur, de kleur staat voor hoe je leert rijden, met je ouders, vriend, rijschool, ...

Ik weet niet of je als Nederlander hier je rijexamen mag afleggen. Kun je niet naar een examencentrum bellen en dat vragen? Misschien weten deze mensen het antwoord wel.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:01

lifaya schreef:
Soms wou ik dat ik in België woonde hoor :') zkeer betreft rijbewijs. Ik heb erge faalangst en ben nu 3 x gezakt, heb 49 uur lessen er op zitten (45 euro per uur!) en ik kan gewoon netjes rijden... Het is zo vreselijk duur terwijl dat helemaal niet zo moet zijn in mijn ogen... Ik wou dat wij ook die manier van Belgie hier zouden invoeren. Het CBR én de rijscholen verdienen goud aan ons...

3x afrijden in 49 uur vind ik ook best veel. Ben je dan niet te vroeg gaan afrijden? :)

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:02

imd schreef:
Dat kan hoor. Ik heb ook geen pakket genomen. Over je laatste alinea: ook al heb jij alles goed onder de knie, dan nog kun je natuurlijk bij een ongeluk betrokken raken. Geen rijbewijs = doorgaans onverzekerd = in het ergste geval de rest van je leven aan het werk om het bedrag wat je moet betalen af te betalen. Ik vind het een ontzettend stomme zet als je zonder rijbewijs de weg op gaat.

Mijn vriend is dit dan ook heel goed aan het uitzoeken en we gaan echt de weg niet op als het onverzekerd is. :) Ik stel enkel even vast wat vragen hier waar ik zelf mee zit, de verzekering etc uitzoeken was zijn taak. :D Zo dom ben ik echt niet. ;)

@Pingu en MrUlbe: Bedankt, dat is heel nuttige info! :) (de rest natuurlijk ook bedankt!)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:02

GamblersCup schreef:

Het ligt wel iets genuanceerder dan dat. :o
Zo worden er bvb. voorwaarden gesteld aan de begeleider van het systeem met voorlopig rijbewijs (min. aantal jaren houder van rijbewijs en vrij van zware overtredingen)
Je mag niet in weekends of met passagiers rijden.

EDIT : Al verduidelijkt door Amyke !

Maak je geen zorgen, GC, er komen weinig of geen ongevallen in de krant met zulke L-chauffeurs.
Die zijn meestal pakken voorzichtiger en trager dan diegenen die hun rijbewijs effectief behaald hebben en denken dat ze met dit roze papiertje onfeilbaar en onsterfelijk zijn in het verkeer. ;)