Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
mayniac_val schreef:Ik heb geen pabo gedaan maar wel de tweedegraads lerarenopleiding (ik sta dus op de middelbare school voor de klas), dus ik kan wel een paar belangrijke competentie bedenken.
Je moet het ten eerste leuk vinden om met mensen om te gaan. Echt leuk, anders is het gigantische aantal mensen die je in een week ziet gewoon niet te doen. De hele dag praten met en tegen mensen is vermoeiend. Het leuk vinden om met mensen om te gaan betekent niet dat je een geweldig sociaal leven moet hebben ofzo, maar wel dat je het trekt om op een dag met misschien wel veertig mensen om te gaan.
Je moet ook bewust kiezen voor lesgeven, anders trek je het niet. Ik ken veel mensen die de lerarenopleiding hebben gedaan of les gaan geven zodat ze werk hebben, maar die redden het niet, die vinden het te stressvol en gaan met een knoop in hun maag naar het werk.
Anoniem schreef:Ik zit momenteel in het derde leerjaar van de pabo en ben van plan volgend jaar af te studeren.
Studie is leuk, soms wat saai. Maar dat heb je met alle studies wel.
Verder liep ik al vanaf het eerste jaar stage. 1 dag in de week en 4x per jaar een hele week.
Ik heb bijna alle groepen gehad en je moet zeker sterk in je schoenen staan.
Ik mocht ook niet zelf mijn stage kiezen (behalve mijn eind stage) en heb leuke mentoren gehad en ook 2 vervelende.. daar moet je ook mee om kunnen gaan.
Waar je tegenwoordig ook mee op moet letten is, dat je nu strengere regels hebt op de pabo, zoals de reken en taal toetsen. Deze moet je halen (bij ons sinds vorig jaar ook in het derde jaar). Als je ze niet haalt moet je stoppen. Verschilt volgens mij wel per hogeschool.
Gewoon proberen en eventueel even meekijken op een basisschool!
Anoniem schreef:Ik zit momenteel in het derde leerjaar van de pabo en ben van plan volgend jaar af te studeren.
Studie is leuk, soms wat saai. Maar dat heb je met alle studies wel.
Verder liep ik al vanaf het eerste jaar stage. 1 dag in de week en 4x per jaar een hele week.
Ik heb bijna alle groepen gehad en je moet zeker sterk in je schoenen staan.
Ik mocht ook niet zelf mijn stage kiezen (behalve mijn eind stage) en heb leuke mentoren gehad en ook 2 vervelende.. daar moet je ook mee om kunnen gaan.
Waar je tegenwoordig ook mee op moet letten is, dat je nu strengere regels hebt op de pabo, zoals de reken en taal toetsen. Deze moet je halen (bij ons sinds vorig jaar ook in het derde jaar). Als je ze niet haalt moet je stoppen. Verschilt volgens mij wel per hogeschool.
Gewoon proberen en eventueel even meekijken op een basisschool!
dus ben benieuwd!!
Anoniem schreef:Ik ben de lichting die die toetsen dus niet heeft. Ik zit in jaar 4, heb dus niks met die toetsen te maken gelukkig. Helaas heb ik wel besloten om te stoppen, omdat juf zijn niks voor mij is en ik toch nog 2 jaar moet..
Maar heel veel succes!! komt vast goed
maar ik snap het wel.. ik moet nu ook nog 2 jaar (Hoop ik) maar de toets in de 1e heb ik wel makkelijk gehaald.. rekenen kan ik wel.. maar dit is meer didactiek
haha! ach ja goed oefenen, leren en hopen op het beste!!