wat moet ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

beauty1love

wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 17:10

hallo bokkers,

ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden ..

ik heb nu bijna een jaar een vriendje, en ik hou heel veel van hem en hij maakt me gelukkig. maar hij is turks en ik ben Nederlands, en hij heeft het nou niet bepaald met nederlanders, behalve met mij.. het ging eigenlijk altijd goed tussen ons, maar de laatste tijd maakt hij er steeds een groter probleem van als hij, door mij, met andere nederlanders om moet gaan. hij wil zeker niet dat ik mijn vrienden laat stikken, maar het wordt zo wel heel moeilijk voor mij om met het idee te leven dat hij hen totaal niet mag. hij doet daar dan ook heel boos over en hij wordt steeds net niet zo boos dat hij het uit wil maken (in mijn ogen dan) wat vinden jullie dat ik moet doen? want ik houd dit echt niet lang vol en dat heb ik hem al vaker gezegd :( maar ik houd wel echt heel veel van hem

en het lijkt nu alsof hij heel racistisch is maar dit is hij niet.. hij heeft gewoon amper goede ervaringen met nederlanders, op mij na dan ..

alvast bedankt

Geryon

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:14

Dat kom je ook niet vaak tegen, een racistische Turk :D

Tja hij hoeft toch niet met jouw vrienden om te gaan? Jullie hoeven geen gemeenschappelijke vrienden te hebben hoor. Ik mag mijn vriend zijn vienden totaal niet, maar hebben daar nooit problemen door?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:15

Verhuis naar Turkije...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:16

Hoe oud is je vriend?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd heel erg kinderachtig vind om te discrimineren (je vriend doet dit namelijk). Dat hij geen goede ervaringen heeft met bepaalde mensen, hoeft toch niet te zeggen dat de rest van Nederland ook zo is?
Ik zou tegen hem zeggen dat hij zich niet aan moet stellen, jij bent toch ook niet racistisch tegenover Turkse mensen omdat het toevallig een moslimschool was die ervoor zorgde dat er drama was rond de examens? :? (even als voorbeeld)

En ondanks dat ik het eigenlijk niet wil zeggen, als hij echt zo'n hekel heeft aan 'nederlanders', dan gaat hij toch naar Turkije?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:18

Tja dat je elkaars vrienden niet zo leuk vindt prima... maar dat je daar boos over wordt?
Waar wordt hij dan boos over en wat doet hij dan?

Zo maakt hij het ook niet makkelijker voor zichzelf want als hij zo boos doet zullen anderen hem ook niet snel aardig vinden.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:19

Mijn vriend zou niet bevriend met mijn vriendinnen hoeven zijn, absoluut niet maar als jij het gevoel hebt dat elke keer zo boos wordt dat hij 'het net niet uitmaakt', zou ik dat toch wel heel erg vinden. Dan moet je je misschien afvragen of hij je wel écht gelukkig maakt, ookal houdt je zoveel van hem. Want zoals je zelf al aangeeft, je houdt het niet lang vol om elke keer dat je bij je vrienden bent, te weten dat je vriend het uit wilt maken.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:24

Ik vind dat hij je op de één of andere manier manipuleert en hij je precies meer onder zijn 'macht' heeft dan je zelf denkt. Iedereen is vrij in de keuze van zijn/haar vrienden en als hij dat niet kan accepteren zou ik toch wel eens serieus gaan nadenken over jullie toekomst. De regel is nu dat hij je het gevoel heeft dat hij het gaat uitmaken als hij met je vrienden in contact komt, dit noem ik dan toch wel ergens machtsmisbruik..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:30

beauty1love schreef:
en het lijkt nu alsof hij heel racistisch is maar dit is hij niet.. hij heeft gewoon amper goede ervaringen met nederlanders, op mij na dan ..

Dat hij amper goede ervaringen heeft met nederlanders geeft hem geen vrijstelling van racist zijn. Dat is namelijk de fundering van racisme: je (geringe) negatieve ervaringen generaliseren over een heel ras.

Houden van is wel essentieel voor een relatie, maar zeker niet het enige. En tja, iemand die je vrienden/familie (die hij niet kent) afkeurt, daar zou ik geen relatie mee kunnen hebben. Dan zou ik het zelf verbreken of aangeven dat het niet verder gaat dan leuk samen zijn. Dat er dus geen toekomst in zit. (Als ik dat zelf zou willen)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:34

Hoi TS,

Ik ken je probleem wel een beetje. Mijn vriend is ook turks van origine en heeft ook in zijn leven al veel slechte ervaringen gehad met autochtonen. Dat maakt dat hij ook over het algemeen niet graag met ze optrekt. Hoewel eigenlijk al zijn vrienden ook wel belgen zijn, maar hij is er heel kieskeurig in zeg maar.

Maar wat hij nooit doet, en wat hij ook nooit mag of kan doen, is mij verbieden om zelf autochtone vrienden te hebben of er boos om worden! Ik heb mijn vriendinnen en ik spreek zo vaak met hun af en ze komen hier zo vaak over de vloer als ik dat wil. En hij heeft daar geen problemen mee. Daar staat tegenover dat hij van mij ook helemaal niet mee hoeft te gaan als ik eens iets ga doen. Als hij geen zin heeft dan blijft hij gewoon thuis.
Je vriendschappen zijn heel belangrijk in je leven. àls er ooit iets zou gebeuren met je relatie, dan wil je niet dat je nergens terecht om eens uit te huilen omdat je iedereen onder dwang van je vriend hebt laten vallen. Je kan je vriend niet dwingen om je vrienden leuk te vinden en je kan hem ook niet dwingen met je mee te gaan naar ontmoetingen, maar hij kan jou zeker niet dwingen om je vrienden op te geven omdat hij er nu eenmaal geen goede ervaringen mee heeft.
Als hij dreigt met het uit te maken omdat jij je vrienden wilt houden, wel laat hem dat dan toch doen want dan is hij het echt niet waard. Een echte liefde laat je nooit kiezen tussen hem en je vrienden.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 17:44

okee net een heel stuk getypt is het weer weg maar oke opnieuw,

hij hoeft van mij ook niet bevriend te zijn met hen, en andersom ook. maar als we mijn vrienden zien dan doet hij daar achteraf wel moeilijk over, ook lang niet altijd hoor. en als hij dit wil doet dan zeg ik hem dat ik daar niet van gediend ben.
hij verbied mij overigens ook niet om autochtone vrienden te hebben maar hij mag ze gewoon niet. dit laat hij ook niet zien aan mijn vrienden. hij wil ook niet dat ik mijn vrienden kwijt raak.
in het begin nam ik hem ook vaak mee naar ontmoetingen omdat hij graag mee wilde, zei hij. nu blijkt dus dat hij dat alleen voor mij deed.

en gelukkig ben ik wel degelijk met hem, buiten die ruzies om is hij echt een lief persoon ook naar mijn familie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:46

Als hij jouw vrienden niet mag, waarom gaat hij dan mee? Iemand die mijn vrienden niet mag neem ik ook echt niet mee op sleeptouw hoor.

Het is me nu wel een vage bedoeling wanneer hij nou precies boos wordt en hoe dat gaat?

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:49

als hij niets met Nederlanders heeft, wat doet hij dan in nl? Sorry hoor ik kan er heel duidelijk in zijn, geef hem een enkeltje Turkije

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:50

Hij klinkt nog jong, nog geen 18 jaar (als in, het voelt zo puberaal). Jij bent ook nog jong. Weet je zeker dat je echt gelukkig kan worden met iemand die moeite heeft met jouw nationaliteit?

Heeft hij trouwens geen Nederlands paspoort? Want dan is hij natuurlijk ook zelf hartstikke Nederlands :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:52

TS is 15, ik gok dat haar vriendje van dezelfde leeftijd is? Dan lijkt het me een cultuurprobleem dat door de ouders is ingegoten en je kunt een kind natuurlijk geen enkeltje Turkije geven :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:54

Kunnen jullie niet net zoals Max en Wim-Lex een 12 provinciën tour maken om meer begrip te kweken dat niet alle Nederlanders bijten? :) het land en de cultuur leren waarderen? Toerist in eigen land spelen :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:56

Vind het raar dat hij er zo boos over kan worden. Dus elke nederlander mag hij niet en geeft hij een stempel. Niet elke nederlander is slecht of vervelend of wat dan ook. Ik vraag me inderdaad af wat hij hier dan doet. Als hij er zo mee zit dat hij jou iets verbied dan zou ik zeggen ga dan terug naar turkije

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:19

Ik was daar snel klaar mee eigenlijk := Mijn vrienden niet mogen omdat ze gewoon niet leuk zijn/niet in zijn straatje passen, prima.. maar mijn vrienden niet mogen omdat ze nederlands zijn..??
Je vriend zal zich anders moeten gaan opstellen en nederlanders eerst leren kennen voordat hij oordeelt. Hij heeft het waarschijnlijk helemaal aan zichzelf te danken dat hij slechte ervaringen heeft met nederlanders.
Wil je echt je hele leven bij iemand blijven die zo er tegen aan kijkt en niet wil veranderen?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:20

Even mijn ervaring: ik heb zo'n vriendje gehad als tiener en steeds meer en meer trok hij mij zijn cultuur in. Aangezien ik me er niet op wilde aanpassen, is dat, gelukkig tot een breuk gekomen. Andere meiden in mijn omgeving zijn wel bij hun buitenlandse vriendje gebleven en werden inderdaad deel gemaakt van hun cultuur en er bleef weinig ruimte meer voor hun mening.

Ik zal niet zeggen dat deze jongen dit ook met jou gaat doen en nee, ik heb zeker geen hekel aan buitenlanders. Mijn eigen kinderen zou ik zeker het dringende advies geven om niet met zulke jongens/meiden om te gaan.
Ik geef jou het advies om na te gaan hoeveel je voor hem over hebt. Is dat zoveel dat je je vrienden wilt laten schieten en misschien zelfs volledig deel uit te gaan maken van zijn cultuur? Of niet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:24

antje_vip schreef:
Verhuis naar Turkije...

Ook mijn gedachte :') Hoe kun je nou in Nederland wonen en niets met Nederlanders ophebben? Tuurlijk lopen er minder fraaie figuren tussen, maar die heb je overal.

Doet hij wel moeite om gezellig met je vrienden om te gaan?

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:25

8nnemiek schreef:
Je vriend zal zich anders moeten gaan opstellen en nederlanders eerst leren kennen voordat hij oordeelt. Hij heeft het waarschijnlijk helemaal aan zichzelf te danken dat hij slechte ervaringen heeft met nederlanders.
Wil je echt je hele leven bij iemand blijven die zo er tegen aan kijkt en niet wil veranderen?

Dat vind ik echt een ontzettend respectloze en onvolwassen uitspraak :n .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:27

Wartertje schreef:
8nnemiek schreef:

Waarom vind je dat?

Ik denk dat er best een kern inzit. Je krijgt vaak terug wat je geeft. Tuurlijk heb je altijd rotzakken die mensen discrimineren omdat ze van een andere nationaliteit zijn. Maar dat doet haar vriend nu net zo goed met Nederlanders. Als hij gewoon respectvol met mensen omgaat zul je dat 9 van de 10 keer terug krijgen. Maar als hij haar vrienden niet mag, dan zullen zij dat echt wel voelen en anders met hem omgaan. En dat zal zijn gevoel weer bevestigen.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:29

Ik vind gewoon dat je niet moet discrimineren als je die jongen totaal niet kent. Wie weet is hij naar hier gekomen en heeft hij van het begin al een scheve blik gekregen van de Nederlanders, dan kan ik het best begrijpen dat je daar moeite mee hebt. Bovendien veronderstel ik dat de jongen in kwestie nog jong is en er misschien zelf helemaal niet voor gekozen heeft hier te zijn. Iedereen in dit topic zit te roepen dat je niet alle Nederlanders over 1 kam mag scheren, dan vind ik ook niet dat je alle Turken die een probleem hebben met Nederlanders dan maar over 1 kam mag scheren door te zeggen 'dat het zijn eigen schuld wel zal zijn'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:29

Wartertje schreef:
8nnemiek schreef:

Hoezo?
Als hij toch neerkijkt op elke nederlander dan is het toch logisch dat nederlanders hem gaan ontwijken? Zou niet weten hoe dat vanaf mijn kant respectloos is..
Ik zie ze regelmatig voorbij komen; turken (en ook nederlanders hoor) die je aankijken alsof ze je elk moment naar je keel kunnen springen := Daar ga ik ook geen praatje mee maken :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:31

Wartertje schreef:
Ik vind gewoon dat je niet moet discrimineren als je die jongen totaal niet kent. Wie weet is hij naar hier gekomen en heeft hij van het begin al een scheve blik gekregen van de Nederlanders, dan kan ik het best begrijpen dat je daar moeite mee hebt. Bovendien veronderstel ik dat de jongen in kwestie nog jong is en er misschien zelf helemaal niet voor gekozen heeft hier te zijn. Iedereen in dit topic zit te roepen dat je niet alle Nederlanders over 1 kam mag scheren, dan vind ik ook niet dat je alle Turken die een probleem hebben met Nederlanders dan maar over 1 kam mag scheren door te zeggen 'dat het zijn eigen schuld wel zal zijn'.

Maar als het andersom is, valt het nooit te begrijpen. Valt me altijd op dat discriminatie van allochtonen richting autochtonen als minder erg wordt beschouwd.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:31

En wie heeft er gezegd dat hij is begonnen met neerkijken op Nederlanders? Hoe weet jij dat de Nederlanders niet zijn begonnen met neerkijken op hem?

Ik begrijp ergens je punt wel hoor, ik ben het ook niet eens met hoe hij handelt. Maar ik vind het vrij kort door de bocht om dan maar te zeggen dat het zijn eigen schuld is.