Mensen die arabisch (willen) leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

Mensen die arabisch (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 11:45

“Arabisch”…
Ik vind het een mooie taal om te horen, mooie klanken. En ook een mooi schrift.
En aangezien ik de Sahara geweldig vind, en er graag op vakantie ga, dacht ik 2 jaar geleden “Laat ik eens starten met arabische les”
Altijd handig als je je in een vakantieland een beetje verstaanbaar kunt maken ;)

Nu ging dat met die lessen aanvankelijk niet helemaal volgens plan, want ik had geen klik met de lesmethode op de avondschool in Eindhoven.
Een hele poos heb ik dus niks gedaan, maar inmiddels heb ik sinds anderhalve maand een leraar gevonden die privé les geeft, en daar maak ik wel een klik.
Dat komt doordat mijn leraar de lessen afstemt op hetgeen ik nodig heb om te leren.

Ik heb gekozen voor standaard arabisch, meteen met schrift erbij.
Reden? Als ik wat zeg maak ik grote kans dat mensen mij in elk geval verstaan.
Als mensen terugspreken in hun dialect haak ik waarschijnlijk snel af, maarja…
Ik wil me nu (nog) niet vastleggen op een dialect, vandaar…

Het is dus blokken geblazen… valt niet mee als je bijna 40 bent, hahaha.
Maar ik hoop dat ik aan het eind van dit jaar (na een maand of 7) me redelijk kan redden in het dagelijkse leven van een doorsnee vakantiesetting.
(Een ander doel – gewoon voor de fun - is om begin december voldoende woordenschat te hebben om een sinterklaasgedicht in het arabisch te schrijven). :+

Nu ben ik nieuwsgierig:
  • Zijn er bokkers die bezig zijn (of gaan starten) met het leren van arabisch?
  • Kiezen jullie voor standaard arabisch? Of maken jullie meteen de keuze voor een dialect? (Welk dialect?)
  • Waar volgen jullie je lessen? Klassikaal of privé?
  • Welk lesmateriaal gebruiken jullie? Welke boeken vinden jullie aanraders?
  • Zijn er mensen die ervaringen hebben met taalreizen?

Als je ervaringen hebt om te delen zou ik dat leuk vinden.

Groetjes,
Daphne

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 19:05

Niemand hier op bokt die Arabisch leert?
(Ik dacht: op het min-of-meer grootste forum van NL zullen toch wel een paar mensen zitten?)

Werecat

Re: Mensen die arabisch (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:32

Mag ik weten hoeveel dat kost en hoeveel lessen je volgt per maand/week? Ik zoek namelijk ook al lang naar een Arabische leraar (die me dus Arabisch leert.)

Dit omdat ik met mijn familie wil kunnen communiceren.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 19:54

Mijn leraar vraagt 15,- per uur voor privéles. Het is een prettige man (geduldig, vriendelijk) en hij stemt de lessen af op hetgeen de leerling wil.
Ik wil bijvoorbeeld meteen het schrift leren, maar dat hoeft niet. Je kunt kiezen uit standaard Arabisch, Marokkaans en Egyptisch (misschien nog meer, maar dit is wat ik in elk geval weet). Hij woont in Eindhoven, en heeft een kamer ingericht voor de les. Ziet er allemaal heel keurig en professioneel uit.

Hij maakt gebruik van internet en oefenboeken (wordt verstrekt, kan je eventueel zelf uitprinten).
Tijdens de les wordt het oefenboek getoond op het computerscherm (aangezien ik al de hele dag naar een PC zit te kijken, werk ik in zijn les met pen en papier).

Gemiddeld besteden zijn leerlingen ongeveer anderhalf uur per week aan studie (buiten de les). Zelf probeer ik er wat meer tijd aan te besteden.
Ik heb nu 1x per week les. Voor mij gaat dat voorlopig vlot genoeg, want naast de les hanteer ik ook een paar cursusboeken die ik nog had liggen, waar ik veel informatie uit haal. Die info wordt overigens ook in de les gegeven, maar ik ben nu eenmaal niet de vlotste leerling... Dus een beetje extra info komt mij goed van pas, haha.

Er staat een advertentie op marktplaats:
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr

Edit: Weet niet of je in de buurt woont van Eindhoven. Misschien geeft hij ook online les?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:21

Ik heb een tijdje Arabisch gestudeerd, maar de frustraties over het schrift waren uiteindelijk groter dan de motivatie. Nu doe ik een poging tot het leren van Turks, dat bevalt stukken beter :P

Mocht je interesse hebben, dan kan ik wel eens kijken welke boeken wij precies gebruikten voor onze grammatica vakken als ik weer thuis ben. Hoe is je Engels? Ik meen mij te herinneren dat het ook deels Engelstalig was.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:30

Ik heb hier een cursus liggen.. Ben nog steeds bij hoofdstuk 1 maar wil het wel weer oppakken. _O-
Wil zelf graag in het Midden-Oosten gaan wonen maargoed, dan is het wek handig de taal te beheersen natuurlijk. Kan al wel wat Arabisch maar dat is puur wat basis.. Verder weet ik wel waar het over gaat als mensen in het Arabisch kletsen maar wat er precies gezegd wordt dat weet ik dan weer niet.. :P

Ben zelf bezig met het Egyptisch-Arabisch omdat ik ook in Egypte wil gaan wonen. :)
Overigens doe ik een cursus van de LOI en is het Engels > Arabisch.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:22

Ook ik volg Arabische les via een prive leraar :) het is erg leuk en leerzaam,
Heb nu even op laag pitje staan maar wil het vanaf volgende week weer oppaken ik volg sinds maart lessen 12uur per maand ongeveer, kan nu wat basiszinnen en veel letters van het alfabet lezen :j
Volg gewoon het standaard Arabisch , omdat ik mij eigenlijk overal hier wel mee verstaanbaar kan maken.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:05

Ik heb een half jaar Arabisch gestudeerd op HsZuyd in Maastricht. Dit was ook gewoon het modern standaard Arabisch.
Jammer genoeg gingen de lessen daar ontzettend snel (het grotendeel van de klas waren Arabieren) dus kon het niet meer bij houden. Baal hier ontzettend van want ik vind het echt een hele interessante taal.
Zo'n privé lessen lijken mij ook heel fijn! Kun je alles gewoon op je gemak doen. Ik ga ook is kijken of er hier iemand in de buurt zit die dat doet.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 14:21

Leuk dat hier mensen zijn met interesse voor de taal :)

@ Narya: Ik kan me de frustraties over het schrift goed voorstellen. Het alfabet heb ik zelf een beetje geleerd, en verder een les of 8-10 op de avondschool in Eindhoven. Dat was ongeveer anderhalf jaar geleden. Het heeft dus een ruime tijd in mijn brein kunnen sudderen, en nu pak ik het allemaal wat gemakkelijker op tijdens de privélessen. (Ik kan alle letters lezen / schrijven, en herken ook al wat van die 'kunstzinnige stapelletters'). Daarom kan ik dus meteen starten met arabisch lesmateriaal. Daar ontbreken wel al vaak de klinkertekens en ik vind dat ze ook slordig zijn met het verdubbelingsteken: iets wat het je als beginner lastig maakt. (De Nederlandse lesboeken die ik heb zijn daar een stuk accurater in).

@Perdjes: Op de avondschool in Eindhoven zaten ook behoorlijk wat arabisch sprekenden die alleen nog het schrift wilden leren. Het accent in de lessen lag daardoor niet goed voor mij (sprak geen woord arabisch, en daar was niet echt aandacht voor). Dan is het wel heel lastig om een begin te maken en aansluiting te houden bij de lessen. De privélessen daarentegen richten zich op wat jij wilt. (Mijn leraar past zijn lessen aan op mijn behoefte aan structuur: ik wil eerst een hoop grammatica, en de structuren leren snappen. Daarna komen die woorden en zinnen vanzelf wel).

Ik maak zelf gebruik van de volgende boeken:

Arabisch voor Dummies
Ik vind het een snelle en eenvoudige manier om wat over taal (woorden EN grammatice) en cultuur te leren.
Een soort 'kijkje in de keuken' waardoor de vervolgboeken wat simpeler worden om door te werken.

Arabisch voor beginners (deel 1 en 2) - Ed de Moor/Ankie van Pel
Leuke afwisselende boeken, met wat woorden, oefeningen en teksten. Ik gebruik ze als oefening om te toetsen of ik de dingen die ik in de lessen leer ook werkelijk snap.

Leergrammatica Arabisch - C.A.E.M. Hanssen
Dit boek zit al vrij snel op een wat moeilijker niveau. Maar het begint heel basic, en ik gebruik het veelvuldig als naslagwerk. Ik neem het trouwens ook door voor de lessen, want dan herken ik vaak al wat zaken die de leraar nieuw behandelt, en dan klinkt het allemaal wat minder 'exotisch' :+

Inleiding in het Arabische schrift - N. van den Boogert
Zeer duidelijk boek over het alfabet. Sommige passages moet ik meerdere malen lezen, maar het geeft dan ook een solide basis voor het leren lezen en schrijven van het Arabische schrift. Ik gebruik het nu als naslagwerk bij twijfel.

Verder heb ik nog wat woordenboeken natuurlijk.
En materiaal dat ik aangereikt krijg in de lessen.

Wat gebruiken jullie?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:58

Ik zou tegen iedereen zeggen, neem eens een kijkje op:
http://www.madinaharabic.com/

Denk dat je zelfs zonder leraar daar al een eindje kan komen.