Mijn vriend heeft al een aantal jaren een auto en die staat op de naam van zijn stiefvader. Op deze manier was de verzekering goedkoper. De planning is om hem op zijn 25e op zijn naam te zetten.
Al jaren betalen wij dus aan zijn stiefvader iedere maand de verzekering.
Afgelopen vrijdag reed mijn vriend op de snelweg toen hij een politiewagen moest volgen. Deze politie agent vertelde mijn vriend dat zijn auto helemaal niet verzekerd is! We krijgen 2 weken de tijd om te bewijzen dat de auto die dag wel verzekerd was, anders wordt er een proces-verbaal opgemaakt.
Mijn vriend gelijk zijn stiefvader gebeld en die ging er achter aan bij de verzekering.
Wat blijkt nu? Er is 1 maandpremie niet van de rekening van zijn stiefvader geschreven en toen hebben ze de auto uitgeschreven. Alleen nooit een brief over gestuurd ofzo. Dus de auto was inderdaad afgelopen vrijdag niet verzekerd, dus we hebben geen poot om op te staan. Zijn stiefvader gaat nog proberen wat te regelen met de politie, maar de kans is groot dat hij gewoon de boete moet betalen.
De stiefvader van mijn vriend zei gelijk dat hij de boete betaalt, het is immers zijn fout en niet die van ons.
Maar nu kwam mijn vriend met de gedachte om de helft te betalen van die boete, hij reed immers in die auto (ook al wist hij niet dat hij op dat moment niet verzekerd was, want sinds hij dat weet heeft hij zijn auto laten staan natuurlijk).
Ik vind het moeilijk, de helft is toch weer minimaal 200 euro. We hebben geld genoeg en kunnen dat ook wel betalen, maar het was ook weer niet onze fout. Maar om zijn stiefvader alles te laten betalen vinden we ook weer sneu.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Een kwestie van eigen schuld, dikke bult? Of toch mee betalen?
Ben dus erg benieuwd naar jullie mening
In feite heeft stiefpaps enkel de "fout" gemaakt het niet na te kijken en eigenlijk zou je er toch van uit mogen gaan dat een doorlopende opdracht ook daadwerkelijk door loopt... Als je dat alsnog elke maand zou moeten controleren schiet het zijn doel wat voorbij lijkt me. Dus imo is de verzekering hier fout en ZEKER dat ze gewoon uit schrijven zonder notie te geven. Ik vraag me zelfs af of ze dat mogen. Als zij de fout hebben gemaakt lijkt het me dat je toch een schade-vergoeding mag verwachten? Wat als er een dodelijk ongeval was gebeurt?
Ik vind het, hoe langer ik erover na denk, ook steeds logischer dat wij gewoon (mee) betalen