Hoi SA123,
ik herken een boel in je verhaal: ook ik ben gepest (in mijn geval voornamelijk op de lagere school) en mijn ouders waren er niet voor mij. Te hard bezig met allerlei ander dingen die voor hen belangrijker waren... (Heel wrang, om dat te moeten constateren.)
En het punt is ook met pesten: in eerste instantie is het een groepsprobleem. Ik bedoel maar: er is geen enkele reden, waarom ze jou moeten hebben, het ligt niet aan jou. Sommige mensen/ sommige groepen gaan helaas raar om met hun agressie - men zoekt een excusez le mot "pispaal". (Okee, sommigen slagen er in, uit die rol te komen, dat wel - maar dus niet iedereen.)
En omdat pesten moeilijk is, dwz. omdat een groepsproces heel veel kanten kent, laten mensnen je met grote regelmaat barsten.
Ik ben om die reden ook bij een eerste lijnspsycholoog weg geggaan: ze snapte er niets van (wilde het snappen).
Maar al is het een groepsprobleem: jij bent degene, die letterlijk en figuurlijk de klappen krijgt.
Waarbij je dus rustig kunt stellen, dat al die mensen die jou laten barsten in feite 'gewoon' meedoen aan het groepsproces: "dat uilskuiken daar, het is haar eigen schuld, het is een gekkekind, doe toch geen moeite voor haar, ze lokt het zelf uit (en ga nog maar een tijdje door)".
Als ik me het werk van Bob van der Meer goed herinner, dan zit aan pesten 4 kanten: het slachtoffer krijgt de schuld, 2e: daar wordt keihard over gezwegen, "dat men dat zo heeft afgesproken" en de pesters gaan steeds verder met hun rotzooi, het groepsproces heeft van zichzelf geen rem. In feite zou je pesten altijd moeten melden, maar dat geldt als vrerraad en wordt (als het bekend wordt) ook weer keihard bestraft (de groep pesters gaat dan de machtsstrijd aan met bijv. die juf, die het wel iets kan schelen). En alles wat jij doet wordt door de groep pesters in hun voordeel uitgelegd: alles wat jij laat zien aan onzekerheid "Ha, zie je wel hoe dom ze is...!" Zodat de spanning bij jou steeds hoger oploopt...
En neutraliteit bestaat niet in dit geheel (wegkijken is partij kiezen: jou laten barsten en de pestkoppen ruimte geven.)
Een hulpverlener, die denkt, dat jij "alleen maar" depressief zou zijn, is volledig ongeschikt. Pesten traumatiseert. (Van een trauma kun je helaas dan wel weer depressief worden, en daar moet op zich ook wel aandacht voor zijn: maar eerst weet hebben van het trauma.)
En uiteraard: een hulpverlener hoort te snappen, wat pesten is, hoe dat gaat (met machtsstrijd, stilzwijgen, dat alles altijd jouw schuld zou zijn, etc.) en wat dat met je doet.
De eerste fase van traumaverwerking gaat over 'weer grip krijgen op je leven'. Dus een psycholoog, die met jou gaat praten over wat zoal macht is, hoe je je op allerlei manieren nare mensen, die macht over jou zouden willen uitoefenen van het lijf kan houden, etc. En als je er voor voelt ga je op karate.
Ook hoort er bij, dat je een aantal technieken kent om stress af te voeren. (De dag na
karateles ga je naar yoga.) Of pak een boek over kruidenkennis - goed, dat je een slaapmiddel hebt op natuurlijke basis!! (Lust je vrouwenmantelthee met een beetje valeriaanwortel er in...? Ik vind kamille niet heel erg lekker, maar wel als er zoethout bij komt en brandnetel.)
Je kunt experimenteren met Bachremedies (ik vind het boekje van Margaret Dudok van Heel erg mooi, het gaat over paarden en honden, maar ook omdat ze niet "schoolfrikt"). Ook in de gesprekken met de psycholoog heeft het zin, als je praat over "wat jou alemaal stress geeft" en wat je daar zoal aan zou kunnen gaan doen - en of je dat nu al durft, of dat dat moet wachten tot de 2e fase.
Ik heb veel gehad aan een cursus touch for health (en uit dezelfde 'stal': de cursus stress release).
En wat ook hoort bij de 1ste fase, is jezelf troosten, moed inspreken, kalmeren als dat aan de orde is en jezelf waarderen - of praten, over waarom dat moeilijk voor je is. (Uiteraard: pesten heeft als centraal thema, "dat jij niet zou deugen", dus op zich niet bang, boos of verdrietig zijn, als dit pas lukt in de 2e fase.)
In die 2e fase ga je de confrontatie aan met de ellende, "gewapend" met wat je allemaal geleerd hebt in de eerste fase. EMDR is hierbij een fantastische techniek: je kunt dan nl. erg snel door alle rotverhalen heen. (Er was een tijd, dat 'verwerken' betekende, alle rotverhalen wel 10x vertellen en nog huiswerk ook: denk na, over wat je allemaal verteld hebt hoe dat voor je voelt, ga rouwen, etc.etc.) Bij emdr hoef je alleen in de kamer van de therapeut hard te weken - en echt alle details uitgebreid vertellen hoeft ook niet.
De 3e fase van een trauma verwerken is, dat je nadenkt over alle sociale vaardigheden, leervaardigheden, schoolvakken etc.etc.etc. die je bent misgelopen door al dit gedoe en dat je dat (al naar gelang je wilt en je het nodig hebt) alsnog ''inhaalt''.
En vooral: de 3e fase is een fase van 'omdraaien'. Tot nu toe ging het over ellende die jou is/was en vooral werd aangedaan: taalkundig passief. (Je had uiteraard als mens je reactie, maar dat zijn RE-acties. Jij had niet het initiatief en niet de verantwoordelijkheid.)
In de 3e fase ligt ook de nadruk op:"Okee, dit is MIJN leven. Hoe wil IK, dat mijn leven er uit gaat zien...? Wat geeft mij energie? Wat is voor mij belangirjk...? Heb ik nieuwe kanten aan mijzelf ontdekt, die ik wil gaan ontwikkelen..? Hoe ga ik dit doen...? (Let wel: dit is een fase!! Geen afsluitend gesprek!)
SA123 schreef:Ik durf mij niet te uiten in de buitenwereld voor andere mensen ben ik ‘’perfect’’ niemand merkt wat aan mij en iedereen denkt dat ik een sterke vrouw ben, ook ben ik er altijd voor iedereen en weet op veel momenten de juiste adviezen te geven.
Ik ken dit onder de term "overleefster zijn".
De overleefster maakt "hokjes" in haar hoofd, jij sprak over 'afschakelen' en ze gaat door, "alsof" er werkelijk niets aan de hand is. De buitenwereld ziet niets.
Ooit zat ik in een groep, waar we hier over spraken - en er was nogal wat emotie omheen: het is niet zelden, dat psychologen dat hele verschijnsel niet kennen - en dan krijg je van die trieste dingen te horen als "Jij...?! Jij bent zo sterk! Nou moet je niet opeens zielig gaan doen..." - Om uit je vel te springen!!!
(Terwijl 'overleven' in feite normaal gedrag is, voor mensen die geen kant opkunnen met hun ellende.)
PS.: ik las een week terug het boek "het duister dat ons scheidt" van renate Dorrestein. Ten dele gaat het over pesten (ook over een serie ander dingen) en de machteloosheid die je daarbij als kind kunt ervaren.
Op gegeven mijmert een kind:"...en ik keek naar al die volwassenen, op weg naar hun werk, in hun nette, veilige, eenvoudige, overzichtelijke leventjes".
(Meestal lees je dit soort zinnen van mijmerende volwassenen, over "dat kinderen zo'n heerlijk, zorgeloos leventje hebben". Ik mag Renate Dorrestein graag lezen - als de ene na de andere volwassene de vingers niet wil branden aan de problemen waar je mee zit, is zo'n opmerking beslist verfrissend.)