Openen eigen manege

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lussar

Openen eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:26

Hoi,
Ik weet niet ofdat dit ondw hier mag.
Maar ik wil heel graag later mijn eigen manege openen. Maar hoeveel moet ik ongeveer sparen met alle werknemers, stallen, onderhoud, paarden etc.??
Kunnen julliecmij helpen?
En sorry als dit hier niet mocht... /3

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:30

Leuk!

Ik weet het eigenlijk niet, misschien is aan een manegeeigenaar vragen?

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:31

Het kost heel veel geld. Maar als je een goede manege hebt haal je erbook weer winst uit. Maar het kost heel veel denk aan: huur, paarden, personeel, stro, hooi en de kosten van het bouwen.

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:32

je moet ook een soort van boerderij kopen dan. Veel grond, plaats voor stallen, piste....
= +500 000 euro vrees ik :( maar je kan ook lenen en op termijn terug betalen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:33

Dat hangt er vanaf. Wat speel je het liefste, de lotto of euromillions? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:37

Stolz schreef:
je moet ook een soort van boerderij kopen dan. Veel grond, plaats voor stallen, piste....

Uitgaande van een manegebedrijf met een huis voor jezelf, genoeg stallen voor een paard of 10, een degelijke rijbaan, genoeg weiland voor al die paarden, opslag voor stro/hooi, trekker om de bak te slepen en hooi/stro te verplaatsen, de paarden zelf etc zou ik eerder in miljoenen gaan denken dan in honderduizenden...

Nevaeh

Re: Help me!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:40

Ik gok; héél veel. :Y)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:42

Er stond laatst een manege met 2 binnenbakken, stallen en woonboerderij te koop. 2 miljoen. Succes met sparen ;)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:48

MA->STW

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:50

annick12 schreef:
Leuk!

Ik weet het eigenlijk niet, misschien is aan een manegeeigenaar vragen?

ik denk dat dit een hele goede is :) een vragenlijstje maken en aan wat verschillende manege-eigenaren vragen hoe zij dat aangepakt hebben.
Heel goed overigens dat je weet wat je later wilt! :) Is altijd goed om ergens naartoe te kunnen werken

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:55

Ik denk dat je moet beginnen met een zeer groot start kapitaal. Misschien ken je iemand waarmee je een stal kunt oprichten? Een partner? Zeer goede vriend? Zodat je het niet allemaal alleen hoeft te doen, want het is heel wat werk!
Denk aan boerderij, stallen, rijbanen, misschien springmaterialen, weilanden, paarden zelf, vlas, brok, hooi, werknemers voor lesgeven en misschien voor verzorging van alle paarden. Natuurlijk heb je ook tuigage nodig e.d. dus er komt nog best wat bij kijken. Daarnaast is de kans groot dat je bouwvergunningen moet aanvragen, veel keuringen moet doorstaan bijvoorbeeld bodem onderzoeken e.d. Afvoer van mest moet je regelen want je mag volgensmij maar zoveel mest hebben als je kunt uitrijden over land. Er komt veel bij kijken en er zitten erg veel kosten aan verbonden!
Ik hoop dat je een goede baan hebt, want voordat je dit kunt beginnen moet je aardig wat centen hebben. Ook een bank leent je niet zomaar zo'n bedrag als 2 miljoen (of meer).

Vera96

Re: Openen eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:04

Ik heb stage gelopen op een manege, heb het toen toevallig nog met die eigenaar er over gehad, hij raadde me zeer af om ooit een manege te beginnen.
Om aan een manege te komen moet je sowieso al zoveel geld hebben, of iets in de familie. Daarbij is een manege echt geen vetpot, ookal loopt hij goed. Het is vooral heel hard werken. Waar ik stage liep hadden ze ook niet echt werknemers, dat betekend dus dat de eigenaar zo om 11/12 uur een laatste ronde moet doen, maar ook om 8 uur zijn eerste weer. Vaak heb je weinig prive, ligt er natuurlijk aan hoe je woongedeelte op de manege is aangesloten. Manege eigenaar reed altijd op (hoog) niveau, maar nu rijd ie helemaal niet meer, volgens mij verlies je al gauw je passie er voor als je er ALTIJD mee bezig moet zijn.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:09

Een paar miljoen....

Ik zou er als ik jou was heel goed over nadenken of je dit wilt. Als je een manege hebt, heb je niet veel tijd meer voor veel andere dingen, lijkt mij. Je leven bestaat dan echt uit paarden, paarden, paarden. Klinkt aan het begin natuurlijk geweldig, maar ik denk dat manege eigenaren ook wel dingen missen. Drie weken op vakantie is dan bijna onmogenlijk en je bent altijd aan het werk.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:12

Begin klein en eindig royaal.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:35

Stolz schreef:

voor 500.000 vind je hier in de buurt (redelijk goedkoop, voor Nederland) grote huizen met iets meer grond maar zeker niet genoeg grond om een paard op te zetten. Ik zou dus inderdaad gokken op minimaal een miljoen voor een kleine manege. Als jij een beetje paard-vriendelijk een manege wil opbouwen zul je toch ook genoeg grond voor weiland of paddocks moeten hebben. En daarbij komt nog ruimte voor je eigen huis, voor stallen en voor minimaal 1 rijbak.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:11

zorg maar eens dat je een vriend gaat zoeken die een hele goede baan heeft incl jezelf.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:34

Begin maar met een miljoen, en dan de rest nog :)).
Een manege begin je niet zomaar. Je moet net geluk hebben dat het in de familie zit of dat je vanuit een stage er kan blijven werken en op ten duur de boel kan overnemen.

Of vanuit een boerderij beginnen en dan alles gaan uitbreiden. Maar dan mag je een behoorlijke bankrekening hebben.