Filosofie reeksen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Filosofie reeksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 18:01

Wij krijgen op school met kcv dingen over filosofie. Wauw helemaal geweldig :+
Maar een van de opdrachten is best leuk en die wilde ik hier even delen, je moet namelijk reeksen maken van drie samenhangende vragen of beweringen.
Punt 1 is gewoon een stelling of vraag, niet filosofisch. Dan heb je punt 2, dit is een beetje filosofisch en punt 3 is echt filosofisch.
Als voorbeeld staat er bij ons:
1. Het is vandaag dinsdag.
2. Is het overal dinsdag?
3. Hoe hangen tijd en plaats samen? Kun je tijd wel begrijpen zonder er meteen plaats of ruimte bij te denken?

Het is best leuk om te doen. Kijk eens rond in je omgeving, er komt vast iets in je op. Daar ga je dan verder op filosoferen. Soms komen er echt vage dingen en discussies uit :')
Zo hadden wij:
1. Buiten het heelal is niks.
2. Is er wel echt niks? Of is er iets?
3. Als er iets is, is er dus niet niks. Wat is niks? Het is niet iets, maar als er niks is, moet er wel iets zijn.

Hier kun je echt heel lang op doorgaan haha. Kunnen jullie nog iets leuks filosoferen? Misschien komen we wel op een oneindige filosofische discussie :D
NB: Dit is overigens geen huiswerktopic aangezien de opdracht al een paar weken oud is en ik hem vandaag weer tegen kwam :P

Brand los met jullie filosofische gedachten! :D
_O-

Anoniem

Re: Filosofie reeksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:05

Hoe is het heelal ooit begonnen? Men zegt weleens met de oerknal, maar waar is die oerknal dan uit ontstaan? Ergens moeten toch stofjes vandaan komen om die te veroorzaken? Ooit was er helemaal niets. Maar wat is niets? En hoe kan er dan iets zijn ontstaan? *goes crazy*

Ik vind filosofie echt geweldig, ik kan er uren mee doorgaan. Op een duur kan je me bijna wegdragen, door alle vreemde vragen die ik in mijn hoofd heb hangen :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 18:07

Zo zaten wij ook in de les :') Maar er is niks, dus hoe kan dat? Er kan niet niks zijn, er moet wel iets zijn! Nee want er is niks! Maar wat is niks? Niks is niets, maar ook niet iets. Enz. Enz _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:09

Ghostattack schreef:
Zo zaten wij ook in de les :') Maar er is niks, dus hoe kan dat? Er kan niet niks zijn, er moet wel iets zijn! Nee want er is niks! Maar wat is niks? Niks is niets, maar ook niet iets. Enz. Enz _O-

Hahaha, zo zit ik dan ook ja :') _O-

Of de zin: "Je ziet de hele dag je neus, maar je hersenen besluiten hem te negeren. Wat negeren ze nog meer?"

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 18:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:33

Hahahaahahaaha :') Op een duur raak je helemaal de draad kwijt :')

Zo zat ik inderdaad ook een keer. Maar ik vind het zo vervelend als mensen zeggen: "De oerknal was er eerst"... Want dat was helemaal niet zo. En als ze er dan over na gaan denken, trekken ze een heel raar hoofd :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 19:39

Ik had er net nog een bedacht, iets over beneden. Maar wat is beneden precies? In het heelal is er bijvoorbeeld geen beneden? Of toch wel?
En als je op de kop gaat staan, is beneden dan nog steeds beneden of is het dan boven? En wat is boven dan?

_O-

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:57

miss helpt dit je verder... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:59

Ja interessant toch he :P

Ik vind het hele 'niets' zo'n interessant fenomeen, het is het enige woord waarvan wij als mens de betekenis niet kunnen bevatten. Geen 1 mens. Mijn theorie is het volgende :
Om na te kunnen denken over wat niets is, heb je je hersenen nodig. Echter is er, zolang je hersenen hebt, altijd iets (namelijk, minimaal je hersenen en meestal nog wat meer :+ ) ..
Als we dood gaan 'vergaan' we, en verwdwijnen we, fysiek gezien, bijna helemaal. Hoogstens wat botten en as blijven over.
Oftewel, onze hersenen moet eerst vergaan voordat we kunnen ervaren wat 'niets' is....
En daarom denk ik ook dat er dus na de dood 'niets' is :)*

En mss is dat niets er dus ook wel buiten het heelal. Mss is de plek buiten het heelal wel een dimensie waar we heen gaan als we overlijden , een dimensie waarvan het fysiek onmogelijk is om het ons met ons hersenen voor te kunnen stellen :+ :+ :+

Je wordt wel echt lame als je er te lang over na gaat denken (ik vind m'n eigen theorie ook best beangstigend :+ ), maargoed... verder vind ik het een beste theorie :') ....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:00

Boven en beneden, net zoals oost en west zijn geen vaste dingen, maar bestaan alleen vanuit een plek. Het is individueel, het heeft iets extra's nodig om een betekenis te hebben.
Noord en Zuid zijn vaste punten (locaties, met coördinaten), oost en west niet, net zoals beneden en boven.
Als je op je kop staat, en je kijkt van uit je zelf, dan is de grond boven jou. Echter, vanuit elk ander perspectief (DAT WAS HET WOOORD! het is puur vanuit perspectief, deze woorden), is de grond nog altijd beneden.

Wat is kleur vind ik ook een leuke. Wat is kleur? En ziet iedereen kleur wel hetzelfde?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:27

Beste filosofische opdracht ooit:

Bewijs dat je bestaat.
Volkomen onmogelijk :+

Mijn man en ik hadden het gisteren nog over het kleurprobleem en we hebben wat bedacht:
Het feit dat mensen donkere kleuren als verder weg zien en lichtere kleuren als dichtbij is een goed bewijs dat iedereen iig blauw/paars en geel/rood/oranje ten opzichte van elkaar ongeveer hetzelfde ziet. We konden niet bewijzen dat de kleuren op zichzelf door iedereen hetzelfde werden geïnterpreteerd :)

Testjes voor kleurenblindheid zijn hier ook een goed voorbeeld van :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 21:30

"Het zijnde is eeuwig, want ontstaan en vergaan impliceren een overgang van niet-zijn naar zijn of omgekeerd; beide overgangen zijn onbestaanbaar en ondenkbaar"

Letterlijk uit mijn kcv boek :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:31

phormicola schreef:
Beste filosofische opdracht ooit:

Bewijs dat je bestaat.
Volkomen onmogelijk :+

Mijn man en ik hadden het gisteren nog over het kleurprobleem en we hebben wat bedacht:
Het feit dat mensen donkere kleuren als verder weg zien en lichtere kleuren als dichtbij is een goed bewijs dat iedereen iig blauw/paars en geel/rood/oranje ten opzichte van elkaar ongeveer hetzelfde ziet. We konden niet bewijzen dat de kleuren op zichzelf door iedereen hetzelfde werden geïnterpreteerd :)

Testjes voor kleurenblindheid zijn hier ook een goed voorbeeld van :)

Maar hoe weet iemand of het donker of licht is?
Als je hebt geleerd dat 'licht' donker is, omdat je omgeving dat blijkbaar zo zag, dan kan het dus zijn dat jij zegt dat je donker ziet daar, maar je eigenlijk licht ziet. Kleuren zien is deels aangeleerd. Iemand zegt dat het blauw is, dus whatever jij ziet, je zegt ook dat het blauw is. Iemand zegt dat iets donker is, dus whatever jij ziet, je zegt ook dat het donker is.
En ten opzichte van elkaar klopt dat inderdaad, want ooit heeft er iemand besloten: dit is donker, dit is licht. En alleen die persoon (waarschijnlijk een groep, en dan klopt 't haast niet meer), weet wat het echte licht en donker is. Welke kleur 'groen' is, en 'blauw' en 'geel'.
Standplaatsgebondenheid is één van de beste woorden voor filosofie :Y) :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:36

Ik vind vooral het bewustzijn/persoonlijkheid interessant, waar zit dat? Zit dat ergens in je lichaam? Waar gaat het naar toe als je lichaam overleden is? Kun je bewustzijn/persoonlijkheid ook verplaatsen van de een naar de ander?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 21:40

Het bewustzijn is inderdaad ook zoiets waar je je brein op kan breken. Het moet een soort van 'ziel' zijn denk ik? Je kan toch niet alleen met je hersenen echt bewust zijn van dingen?
Heel moeilijk te verwoorden wat ik precies bedoel :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:42

Heino schreef:
Ik vind vooral het bewustzijn/persoonlijkheid interessant, waar zit dat? Zit dat ergens in je lichaam? Waar gaat het naar toe als je lichaam overleden is? Kun je bewustzijn/persoonlijkheid ook verplaatsen van de een naar de ander?

Ik vind dit ook erg interessant.
Maar ook hier zit je weer met standplaatsgebondenheid: de reden dat je niet weet wat er achter dood is, is omdat dood (voor zover wij weten) defenitief is, het is een verandering die niet teruggedraaid kan worden.
Net zoals verbrand hout.

En aangezien wij 'vast' zitten in ons lichaam, en alleen door onze bril kunnen kijken, weten we heel veel niet. We kunnen niet verder kijken dan de dood, omdat ons lichaam nog leeft. We kunnen ons daar blijkbaar niet van losmaken. Tenminste, niet dat IK weet hahaha

Ghostattack, ik snap je helemaal :) . Om sommige dingen kan je je mind niet wrappen. Ontstaan van 't heelal, je eigen brein. Niets. Dat soort dingen lukt iig mij niet.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:56

De vraag wie ben jij is ook zo één.

Wie ben ik?
Ik kan dan allemaal wel verschillende eigenschappen gaan opsommen van wie ik dénk te zijn, maar ik is zo allesomvattend en veranderlijk, dat je haast niet eens weet of de ik die ik/je denk(t) te zijn wel werkelijk ben(t). Want de Ik van gisteren is anders dan die van vandaag, en ook van die van morgen.
En waar zit die ik dan? Die kan je niet vastnemen, die kan je niet duiden. Dus bestaat die ik eigenlijk wel?
Ik dénk dat die bestaat, maar dat is nog altijd iets wat Ik dan zogezegd gedacht heb...
En gedachten...Dénk ik die eigenlijk? Vaak denk ik dingen die ik niet wil denken, en ook komen gedachten spontaan in me op. Vaak zijn de gedachten die ik denk ook gebaseerd op voorgaande gedachten, ik heb iets geleerd/geinterpreteerd en daar bouw ik op verder. Wanneer ik een spontane ingeving krijg dan kan ik eigenlijk niet zeggen dat Ik ze bedacht heb, ze kwamen gewoon in me op.
Dus alles wat Ik denk is oud, want dat heb ik ooit ergens opgevangen, zo ben ik geconditioneerd, dus ik kan niet zeggen IK besta want IK denk, want dat is nog altijd iets wat die IK doet, terwijl ik 1 niet weet of IK besta & 2 de gedachten die ik denk zijn niet te vertrouwen omdat ik verder bouw op wat ik dénk dat hoort (en dus aangeleerd is) :P