vraag mbt tot een vrije dag werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annika_s

vraag mbt tot een vrije dag werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 09:38

Beste Bokkers,

Als het hier niet goed staat graag verplaatsen.

Ik heb een vraag wat betreft mijn werk en een vrije dag. Ik heb ander halve week geleden te horen gekregen dat het broertje van mijn beste vriendinnetje euthanasie gaat plegen. Nu de datum daar voor vaststaat weet ik ook wanneer de begravenis is.

Hiervoor heb ik vrij gevraagd op mijn werk, echter is ''de regel'' 3 weken van te voren vrij vragen, nu had ik vrij gevraag 2 weken + 6 dagen van te voren (- 1 dag weekend), met als gevolg dat ik gister een briefje in mijn postvak kreeg dat ik geen vrij krijg. ( hierbij wil ik kan nog even vermelden dat ook hun het rooster 3 weken van te voren af moeten hebben wat 9 van de 10 x niet het geval is, echter wegens verbouwing in die week was het rooster nu wel iets eerder)

Ik was hier toch wel een soort van verbaasd over, en mijn vraag is dan ook hoe jullie hier over denken?

Wesco

Re: vraag mbt tot een vrije dag werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:40

Ik zou hier echt boos over kunnen worden. Ik was dus gewoon naar de begravenis gegaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:40

Weten ze waarom je vrij gevraagd hebt? In het geval van overlijden kun je dat namelijk (bijna) nooit 3 weken van te voren weten. En ze horen je daar wel vrij voor te geven ik weet alleen niet precies hoe dat zit met vrienden tot hoe ver dat gaat maar heb nog nooit meegemaakt dat ze daar moeilijk over doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:41

Heb je in dit geval de reden van je vrij vragen aangegeven??
Zo ja, vind ik het van de zotte dat het niet geaccepteerd wordt!! Als je ziek bent, moeten ze ook wat regelen....
Sterkte alvast!!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:41

Dat is raar.

Heb je wel gemeld dat het om een begrafenis gaat?

Over het algemeen kan je die niet 3 week van te voren plannen.

En is een begrafenis daarom een uitzondering op de regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:42

Tsja, in principe staat je werkgever in zijn recht. Of het helemaal netjes en terecht is naar jou toe is de vraag.

Het feit dat je werkgever het rooster ook niet op tijd klaar heeft doet er nu niet toe. Daar moet je iedere keer dat ze te laat zijn een opmerking over maken.

Kun je niet met je leidinggevende bespreken wat er aan de hand is?

Het feit dat het een begrafenis betreft is misschien reden voor je leidinggevende om een beetje water bij de wijn te doen? Let wel, het zal voor jou ontzettend belangrijk zijn, maar het is nu eenmaal geen familie en daar zijn wetten regels voor in de CAO.

Ik zou het gewoon proberen bespreekbaar te maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-13 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:42

En hoe zit het dan als je een begravenis hebt die je pas een paar dagen van te voren weet? Mag je dan ook geen vrij? Er moet toch een uitzondering te maken zijn voor uitzonderlijke gevallen? Overlijden is meestal niet iets wat ingepland wordt. Ik vind het dus heel raar dat je geen vrij krijgt. Heb je uitgelegd hoe het zit op je werk? Misschien helpt het als je het bespreekt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:46

Als je dit uitlegt zou er toch iets te regelen moeten zijn in dit geval lijkt me!

De meeste begrafenissen zijn pas een dag of 4 tevoren bekend en dan kun je er ook vrij voor krijgen. Ik weet niet precies hoe het zit met regels mbt vrije dagen voor begrafenissen (iig partner en eerste/tweede graadsfamilieleden mogen ze volgens mij niet weigeren), maar de meeste werkgevers hebben ook wel een hart en zijn niet onredelijk hierin.

Ik zou je werkgever dus even opbellen/aanspreken en de situatie uitleggen!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:49

Mag ik weten onder welke cao je valt?

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:15

Ik val onder detailhandel :)

Ik heb inderdaad aangegeven waarom het gaat, ze weten dus hoe en wat, en kreeg als antwoordt je moet het zelf maar oplossen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:17

Als je het zelf op moet lossen, zeg je dus dat je er die dag niet bent..... :o
(krijg meteen een nare bijsmaak bij je werkgever...... -O- )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:20

Dit is gewoon calamiteiten verlof, heb je altijd recht op. Wat idioot zeg...normaal gesproken weet je niet eens zover van tevoren dat er een begrafenis is. Als je WG zo stug blijft doen zou ik me ziek melden als ik jou was :\ dan los je het ook zelf op.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:22

Waarom naar? Voor dit soort dingen zijn gewoon regels. Mijn moeder kreeg al geen vrij voor de crematie van haar oom (met het ruilen van diensten is het wel gelukt, maar dat terzijde) dus broertje-van-beste-vriendinnetje snap ik wel. Tuurlijk is het rot, maar het kost je baas veel geld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:23

mayniac_val schreef:
Waarom naar? Voor dit soort dingen zijn gewoon regels. Mijn moeder kreeg al geen vrij voor de crematie van haar oom (met het ruilen van diensten is het wel gelukt, maar dat terzijde) dus broertje-van-beste-vriendinnetje snap ik wel. Tuurlijk is het rot, maar het kost je baas veel geld.

Een baas is toch ook een mens met een hart, hoe kun je iemand een begrafenis van een dierbare ontzeggen die niet je 1e lijns bloedverwant is :? Wat een onzin... Het is een dag, dan kan je toch iemand anders regelen, of zelf met liefde het werk even overnemen? Ik had dat zeker weten gedaan iig.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:25

ziekmelden zou ik niet doen, ze weten dat je niet ziek bent.

ik zou nogmaals het verzoek doen wanneer de datum van de begrafenis bekend is, tenslotte is het (volgens mij) tweede graad familie, dus zijn ze verplicht het toe te staan, en als ik me goed herinner hoef je hier geen dag vrij voor in te leveren zelfs. het is geen vakantiedag, maar valt onder de extra dagen tbv van (cru) feestdagen, daarvoor hoef je ook geen vakantiedagen voor in te leveren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:26

begrafenis/ crematie is normaal altijd ongeveer 4 dagen na overlijden. Dan zou je nooit naar een uitvaart kunnen?? raar....
Dat je geen vrije dag krijgt vind ik logisch, maar een vrije dag nemen zou geen probleem moeten zijn. volgens mij is dat normaal in de detailhandel. ben blij dat ik eruit ben!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:26

Dat is wel erg vervelend zeker als ze weten waarom. Maar ik zou toch kijken of je met een collega kan ruilen misschien niet helemaal ideaal maar een werkgever is niet gek en je ziek melden op die dag en de volgende dag weer werken dat valt wel op en kan voor meer problemen zorgen natuurlijk. Je zou nog eens kunnen gaan praten waarom niet. Op zich kan een werkgever je natuurlijk niet voor iedereen vrij gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:27

Een broer van een vriendinnetje is geen familie.

Ik vind het wel een beetje starre houding van je werkgever. Ziek melden zou ik zeker niet doen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:30

sorry las vriendinnetje van mijn broer......

nee dan ligt het anders, dan is het goodwill van je werkgever

maar ik zou collega's eens polsen om te ruilen als dat gaat...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:33

speurneusc schreef:
ziekmelden zou ik niet doen, ze weten dat je niet ziek bent.

ik zou nogmaals het verzoek doen wanneer de datum van de begrafenis bekend is, tenslotte is het (volgens mij) tweede graad familie, dus zijn ze verplicht het toe te staan, en als ik me goed herinner hoef je hier geen dag vrij voor in te leveren zelfs. het is geen vakantiedag, maar valt onder de extra dagen tbv van (cru) feestdagen, daarvoor hoef je ook geen vakantiedagen voor in te leveren.

Dat ligt aan je cao, bij mij moet dat wel en ik moet ook voor feestdagen vrije dagen inleveren, maar wij zitten dan wel ruim in de vrije dagen, en heb ik met aftrek van feestdagen zo'n 4,5 week vrij per jaar.

Maar nee, ze kunnen je niet voor iedereen vrij geven, maar voor een dierbare wel mag ik hopen. Neem aan dat TS niet elke week naar een begrafenis van deze of gene gaat...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:33

Overlijden

echtgenoot/partner, bloed- of aanverwanten in de 1e graad* > vier dagen vanaf de dag van overlijden tot en met de dag van de begrafenis of crematie.
bloed- of aanverwanten in de 2e graad* > twee dagen, de dag van overlijden en dag van de begrafenis of crematie
bloed- of aanverwanten in de 3e* en 4e* graad > één dag voor het bijwonen van de begrafenis of crematie

http://www.mkbservicedesk.nl/696/welke- ... jn-wet.htm

Officieel heb je er dus geen recht op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:35

Kitty1985 schreef:
Overlijden

echtgenoot/partner, bloed- of aanverwanten in de 1e graad* > vier dagen vanaf de dag van overlijden tot en met de dag van de begrafenis of crematie.
bloed- of aanverwanten in de 2e graad* > twee dagen, de dag van overlijden en dag van de begrafenis of crematie
bloed- of aanverwanten in de 3e* en 4e* graad > één dag voor het bijwonen van de begrafenis of crematie

http://www.mkbservicedesk.nl/696/welke- ... jn-wet.htm

Officieel heb je er dus geen recht op...

Ja, klopt en daar valt de broer van een vriendin dus niet onder.

TS zal dus gewoon een vrije dag moeten opnemen, maar dan moet ze die wel krijgen van haar werkgever.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:42

Jeetje wat banketstaaf.. Ik heb dit ook gehad. In het begin van mijn eerste stage is een klasgenoot en vriend van mij ineens verongelukt en overleden. Ik had toen mijn stage begeleider op zondag ingelicht dat ik wel kwam werken (ivm maar 10 vrije dagen en een vakantie die het jaar ervoor al geboekt was dus had geen vrije dagen meer). Nou een groot drama want ik was behoorlijk emotioneel :+. Vervolgens op woensdag hadden we herdenking op school waarna ze op stage wilde dat ik gelijk daarna zou komen. Toen vroeg iemand hoe het was geweest en stortte ik helemaal in. (De herdenking was heel heftig). Toen heeft een vrouw die gelukkig wel een hart had me naar huis gestuurd (van afdeling planning).
Ik had toen op dinsdag ook gevraagd of ik naar de begrafenis mocht op vrijdag. En daar deden ze toen enorm moeilijk over omdat ik een extra dag vrij vroeg voor een begrafenis die niet eens van familie was. Dat sloeg erin hoor. Ik moest toen mijn vakantie later beginnen (terwijl mij ouders dan al het weekend weg zouden gaan moest ik maandag nog werken..)

Vind het zo erg dat ze op een stage moeilijk doen over zoiets, verdiende al bijna niets.. :\ Heb het toen op school aan een docent verteld en de maandag na de begrafenis heb ik op mijn flikker gehad.. Mocht niet klagen enzo. Ging ook even tussen neus en lippen door op de gang.

Heb daarna ook mijn hele stage verpest omdat ik niet voor zulke mensen wilde werken :=. Dus kan me inbeelden hoe je je voelt.. Het lijkt me dat je baas ook een hart heeft? En begrip op kan brengen voor zulke situaties?? Op mijn andere stage kreeg je wel gewoon vrij voor zulke dingen, ook als stagiair, en daar ging mijn stage gelijk 100x beter.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 12:44

Even voor de duidelijkheid, ik heb deze dag ook vrij gevraagd als zeg maar "onbetaald" verlof, gewoon op eigen kosten dus..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:47

Ja, precies. Wij moeten dat sowieso altijd als een vakantiedag opnemen, ook voor 1e graad familie, maar krijgen het wel altijd in zo'n situatie. Vind ik ook niet meer dan normaal.