Bitten echt zo 'oke' ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

Bitten echt zo 'oke' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:17

Hoi bokkers !

Ik heb laatst een filmpje gezien, met een 3D model van een paardenmond/hoofd.
Ik vond het erg leerzaam en eigenlijk ben ik stiekem wat geïnteresseerder geraakt in bitloos rijden.
Ik dacht ik laat 'm zien op bokt, dan kunnen andere mensen er ook wat van opsteken.

Liefs Yiruma

Filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Het heet: De effecten van het bit deel 1
Ik hoop dat het filmpje het doet en het hier goed staat.

Ps. ik heb de titel een paar keer veranderd omdat ik niet zo creatief ben met titels :0

Heleennn

Re: Bitten echt zo 'oke' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:33

Hier gaan we weer... een bit is zo gemeen als je het zelf maakt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:36

Kopieer de link van dat filmpje even naar de zoekfunctie ;) Hier is al genoeg discussie over geweest.
Er zijn voor- en tegenstanders van bitten. Dat is zo, en dat zal ook altijd zo blijven. Beide kanten hebben voor- en nadelen.
Het lijkt me niet nuttig om hier weer een eindeloze discussie te gaan voeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:37

Het enige dat ervan heb opgestoken is dat het een prachtig gekleurd filmpje is van mensen die pertinent tegen bitten zijn en daarmee heeft het filmpje voor mij geen enkele waarde doch educatieve functie.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:38

Oh oke, ik ben hier nieuw, dat wist ik niet :P
Een slotje?

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:38

Heleennn schreef:

Idd.
Ik rij met een dubbelgebrokenbitje maar als je daar hard mee gaat trekken kun je het paard ook beschadigen/pijn doen.
Bitten die bedoelt zijn om een paard ''sneller'' de baas te zijn, zijn over het algemeen al wat scherper qua inwerking..
In het filmpje wordt het wel een beetje overdreven.
Als je een met een gebroken bit normaal rijd krijg je niet snel dat effect wat in het filmpje wordt beschreven!

Maartje1990

Er zijn vele die zeggen dat wat in dat filmpje staat kant nog wal raakt. Ik ben zelf wel een voorstander van bitloos.

Eileen_

Dit filmpje is wel heel erg overdreven hoor... Met een halster kan je een paard even veel pijn doen. Wil je het paard niet pijn doen? Rij dan gewoon met een zachte hand, dan heeft hij er geen last van en dat is een veel betere oplossing dan bitloos rijden.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:39

josje4 schreef:
Heleennn schreef:

Dat klopt, ik vind het soms wel een beetje overdreven, maar ik wou alleen maar goed doen hoor :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:40

@ Eileen: ik snap niet waarom met een zachte hand een veel betere oplossing is dan bitloos rijden?

Waarom een bit inhangen als het bitloos ook prima gaat? Of dat dat filmpje nu wel of niet klopt. Je stopt iets onnatuurlijks in de mond van het paard.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:41

Jupp, daar gaan we weer, het is zo slecht als je het zelf maakt. Met een bit moet je gwn letten op je zit en beenhulpen. En dan ga je ook niet zoveel trekken. Als je bitloos rijd denken mensen dat paarden geen pojn hebben maar jawel, er komt druk op de paardenneus. Maar het lijkt me nutteloos om hier een discussie over te gaan voeren. Ga idd naar de zoekfunctie. Beel succes

lanadelrey

Heleennn schreef:

Inderdaad, het heeft te maken hoe stil je in de hand bent en met je aanleuning :)

vuurneon

Maartje1990 schreef:
@ Eileen: ik snap niet waarom met een zachte hand een veel betere oplossing is dan bitloos rijden?

Waarom een bit inhangen als het bitloos ook prima gaat? Of dat dat filmpje nu wel of niet klopt. Je stopt iets onnatuurlijks in de mond van het paard.

Op een paard zitten is sowieso onnatuurlijk, erop jagen is natuurlijker :Y)

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:42

Nouja, misschien moeten we de discussie in dit topic dan niet opnieuw beginnen. Ieder zijn eigen ding, denk ik ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:43

Er komt zeker druk op de neus, maar door de manier waarop de zenuwen lopen, is de mond vele malen gevoeliger dan de neus.

@ vuurneon: klopt, couldn't agree more. Maar ik vind het te leuk en ben te egoïstisch om er mee op te houden. Maar probeer het dan wel zo natuurlijk mogelijk te houden :)

lanadelrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:44

Waar staat dat dan? want ik dacht dat het gewoon met de aanleuning te maken had Maartje?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:46

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:46

Ohgodje, hou me vast. Ik ga bijna zweven door de zweverige reacties die geplaatst zijn en gaan komen :')

lanadelrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:49

Ik ga zo het filmpje bekijken, ik ben nu bezig voor school! Maar nu ik zo nadenk, geloof ik wel dat je een punt hebt Maartje! :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:52

Ik heb hem ook bekeken. Ik zit al een tijdje te denken over welk bit nou het vriendelijkst is. Maar het ligt ook erg aan de mond van het paard. Ik denk dat veel paarden zelf aangeven welk bit ze prettig vinden.

Ik rijd momenteel met een ongebroken trens, die tikt iig niet tegen het gehemelte.

Bitloos heeft weer andere nadelen, denk aan het o-zo-dunne neusbot waar veel bitloze hoofdstellen op inwerken. Met sommige bitloze optomingen kun je dit neusbot breken, zeker als je ze verkeerd bevestigt (te laag).
Ik heb zelf een tijdje bitloos moeten rijden met mijn vorige wedstrijdpaardje Wasrao, maar dat beviel meneer he-le-maal niet. Hij werd er ónwijs chagrijnig van. Dus ik denk dat het allemaal wel wat meevalt..

lanadelrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:54

Dorine92: Ik denk dat het verschilt per paard, iedere paardenmond is ook anders! de ene heeft een grote mond en de andere een kleinere mond! Ik zelf zou persoonlijk nooit aan een enkelgebroken beginnen :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:57

vuurneon schreef:
Maartje1990 schreef:

Op een paard zitten is sowieso onnatuurlijk, erop jagen is natuurlijker :Y)

:9 lekker paardenbiefstukje!

Nee ik rijd toch liever met bit. Mocht er iets gebeuren en een paard gaat er van door, heb je toch iets meer te zeggen :)
Wil je natuurlijk doen? koop een paard en zet hem in een gigantisch weiland met vriendjes en kijk er niet meer naar om :')

goldenarrow

Het maakt geen hol uit of je met je hele gewicht aan een bitloos hoofdstel gaat hangen of dat je met je hele gewicht aan het bit gaat hangen. Beide doen het paard enorm pijn en brengen schade. Gewoon met zachte hand rijden dus.

Maartje1990

Dorine92 schreef:
Ik heb hem ook bekeken. Ik zit al een tijdje te denken over welk bit nou het vriendelijkst is. Maar het ligt ook erg aan de mond van het paard. Ik denk dat veel paarden zelf aangeven welk bit ze prettig vinden.

Ik rijd momenteel met een ongebroken trens, die tikt iig niet tegen het gehemelte.

Bitloos heeft weer andere nadelen, denk aan het o-zo-dunne neusbot waar veel bitloze hoofdstellen op inwerken. Met sommige bitloze optomingen kun je dit neusbot breken, zeker als je ze verkeerd bevestigt (te laag).
Ik heb zelf een tijdje bitloos moeten rijden met mijn vorige wedstrijdpaardje Wasrao, maar dat beviel meneer he-le-maal niet. Hij werd er ónwijs chagrijnig van. Dus ik denk dat het allemaal wel wat meevalt..

zolang je het hoofdstel correct plaatst kun je de neus niet breken hoor, het moet ook niet op dat 'zwevende' stukje liggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:58

josje4 schreef:
Heleennn schreef:

Idd.
Ik rij met een dubbelgebrokenbitje maar als je daar hard mee gaat trekken kun je het paard ook beschadigen/pijn doen.
Bitten die bedoelt zijn om een paard ''sneller'' de baas te zijn, zijn over het algemeen al wat scherper qua inwerking..
Als je een met een gebroken bit normaal rijd krijg je niet snel dat effect wat in het filmpje wordt beschreven!

Dat weet je dus niet lijkt mij.. Het lijkt mij wel logisch dat het bit idd dubbel gaat en tegen het gehemelte gaat. Tenminste, als de neus op de loodlijn zit. Als het paard de neus naar voren steekt en je trekt aan de teugels, dan lijkt mij dat het knikje in het bit ook naar voren wijst en dus niet naar boven (tegen het gehemelte). Als je dan eens nadenkt over die paarden die keurig aan de teugel lopen en dan ineens een sprong maken met de neus naar voren, en dan het hoofd naar voren blijven steken? Er moeten mensen zijn die dit beeld herkennen. Dan denk ik: Misschien is dat wel tegen de druk op het gehemelte.
Zelfde geldt voor paarden die veel te diep lopen, ook dan wijst het knikje van het bit naar voren ipv naar boven tegen het gehemelte. Is dus misschien ook een manier om de druk om het gehemelte weg te nemen of te verplaatsen.

Ik weet het antwoord niet hoor, maar ik denk er wel eens over na. Aan de andere kant wil ik graag wedstrijden blijven rijden dus bitloos is geen optie. Maar het is nooit verkeerd om er nog eens over na te denken..