Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hier is al genoeg discussie over geweest.Heleennn schreef:Hier gaan we weer... een bit is zo gemeen als je het zelf maakt.
Maartje1990 schreef:@ Eileen: ik snap niet waarom met een zachte hand een veel betere oplossing is dan bitloos rijden?
Waarom een bit inhangen als het bitloos ook prima gaat? Of dat dat filmpje nu wel of niet klopt. Je stopt iets onnatuurlijks in de mond van het paard.
vuurneon schreef:Maartje1990 schreef:@ Eileen: ik snap niet waarom met een zachte hand een veel betere oplossing is dan bitloos rijden?
Waarom een bit inhangen als het bitloos ook prima gaat? Of dat dat filmpje nu wel of niet klopt. Je stopt iets onnatuurlijks in de mond van het paard.
Op een paard zitten is sowieso onnatuurlijk, erop jagen is natuurlijker
lekker paardenbiefstukje!
Dorine92 schreef:Ik heb hem ook bekeken. Ik zit al een tijdje te denken over welk bit nou het vriendelijkst is. Maar het ligt ook erg aan de mond van het paard. Ik denk dat veel paarden zelf aangeven welk bit ze prettig vinden.
Ik rijd momenteel met een ongebroken trens, die tikt iig niet tegen het gehemelte.
Bitloos heeft weer andere nadelen, denk aan het o-zo-dunne neusbot waar veel bitloze hoofdstellen op inwerken. Met sommige bitloze optomingen kun je dit neusbot breken, zeker als je ze verkeerd bevestigt (te laag).
Ik heb zelf een tijdje bitloos moeten rijden met mijn vorige wedstrijdpaardje Wasrao, maar dat beviel meneer he-le-maal niet. Hij werd er ónwijs chagrijnig van. Dus ik denk dat het allemaal wel wat meevalt..
josje4 schreef:Heleennn schreef:Hier gaan we weer... een bit is zo gemeen als je het zelf maakt.
Idd.
Ik rij met een dubbelgebrokenbitje maar als je daar hard mee gaat trekken kun je het paard ook beschadigen/pijn doen.
Bitten die bedoelt zijn om een paard ''sneller'' de baas te zijn, zijn over het algemeen al wat scherper qua inwerking..
In het filmpje wordt het wel een beetje overdreven.
Als je een met een gebroken bit normaal rijd krijg je niet snel dat effect wat in het filmpje wordt beschreven!