Verkopers die je iets anders proberen aan te smeren....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Verkopers die je iets anders proberen aan te smeren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:09

Vast heel herkenbaar voor velen, en superirritant.

Je heb je zinnen gezet op een bepaald product en gaat helemaal blij naar de winkel. Daar aangekomen blijkt jouw versie er niet meer te zijn, maar wel een andere.
Jij niet blij, maar wel die verkoper die je dan heel irritant een ander product probeert aan te smeren, dan al niet duurder of goedkoper (moeten ze er zo graag vanaf, of krijgen ze er een vette bonus voor?)

Zo heb ik dat zelf al gehad met een Ipod shuffle;" nee mevrouw die hebben we niet meer, maar wel de Nano".
"En is die ook €50""?
"Nee mevrouw die is €120".
Ik wil de shuffle omdat ik alleen muziek wil luisteren, ik hoef voor die €70 meer geen foto's erop te zetten en die daarop kunnen bekijken.

Daarvoor een Samsung. ''Nee die kost met uw abonnement op dit moment €70, maar we hebben nog wel die en die''.
Neeehee, ik kom toch voor die telefoon. Anders had ik wel zelf naar een alternatief gevraagd.

Ooit op zoek naar zo'n zadelsteun is buisvorm met hoofdstelhaak eraan, superfijne dingen.
Dus ik vragen of ze die hebben. Meisje loopt met me mee. "Ja deze hebben we".
Blijkt het een andere te zijn, vreselijke variant die steeds inklapt omdat de pinnetjes met wat meer gewicht erop het niet houden.

Nou brand maar los mensen!
Laatst bijgewerkt door Lous op 10-06-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Verkopers die je iets anders proberen aan te smeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:12

Ik vind dat je je wel heel cru opstelt, natuurlijk zijn er onkundige verkopers maar om eventueel een alternatief aan te bieden(wel of niet in dezelfde prijsklasse) vind ik heel normaal, in jouw geval, mail of bel de desbetreffende winkel even dan kun je je ergernis thuis kwijt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:13

Ja, heel herkenbaar. Ik had het zelfs toen ik een auto ging kopen. Model A was er niet meer, maar wel model C, die maar liefst €4000,- duurder was. Wel vandaag beslissen, want morgen gold de aanbieding niet meer.... Heel vervelend. Het is geen stuk kaas wat je koopt!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:16

Nou, een alternatief aanbieden vind ik niet aansmeren eigenlijk.

Ik vind het pas aansmeren als je, zoals van de week, een nieuwe telefoon gaat halen en de verkoper gaat zeggen van je hebt dit (hoesje), dit (verzekering) en dit (weet ik veel wat) nodig. Zeg je nee, wordt er gewoon doodleuk gevraagd waarom niet dan? Nou, omdat ik het niet wil? Maar het is wel verstandig hoor, is dan het antwoord. Of die eeuwige batterijen bij Dixons voor een x-bedrag. En als je dan nee zegt dan zeggen ze dat je ze echt nodig hebt of dat ze goedkoper zijn dan bij winkel x. Boeiend! Dat vind ik aansmeren, maar een alternatief aanbieden vind ik geen aansmeren :n.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:19

In mijn eerste voorbeeld zouden ze ook kunnen zeggen dat ze hem eventueel wel voor me kunnen bestellen. Want een alternatief wat meer dan twee keer meer kost dan wat je wilt hebben, vind ik eigenlijk geen alternatief meer.
Ik ben niet voor niets op zoek naar dat bepaalde product.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:21

Soms kan het ook wel prettig zijn hoor.

Mijn vader ging bijvoorbeeld naar de winkel voor een tomtom, en toen vroeg de verkoper "weet je dat zeker, of ga je gewoon af op het bekende?" Mijn vader vroeg naar een tomtom omdat hij gewoon niet beter wist.

Nu legde ze de voordelen van een ander systeem uit, die op spraakbesturing werkt en hij heeft nu die gekocht en is er super blij mee.

En verder is gewoon vermelden wat je wél in huis hebt, inderdaad iets anders dan iets anders aansmeren.

Ik vind het ook altijd een beetje aan jezelf liggen. Natuurlijk kan het irritant zijn, maar je moet gewoon jezelf duidelijk maken.

Zo belde ik vorige week naar t-mobile om mijn abbo op te zeggen, en dan krijg je natuurlijk allerlei vragen over waarom etc. Zoals zij dat natuurlijk geleerd hebben. In het begin netjes geantwoord, maar toen hij me om probeerde te praten om te blijven. Gewoon heel duidelijk geweest "Ik wil geen aanbiedingen, ik wil gewoon mijn abbo opzeggen" en toen was het meteen klaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:21

Had je dat dan niet gevraagd of hij te bestellen was, dat zou wel mijn eerste vraag zijn na het antwoord van de verkoper.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:24

Hij zei al meteen dat ze niet meer binnen kwamen en niet meer te bestellen waren.
Wel raar want de winkel waar ik hem uiteindelijk heb gekocht, zei dat ze wel degelijk te bestellen waren.
Waarschijnlijk dus een smoesje om mij die Nano te kunnen verkopen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:27

Het is natuurlijk ook hoeveel vooronderzoek je doet denk ik. Kijk als ik goede ervaring heb met iets en/of iets nieuws wil ga ik eerst af op recencies/ervaringen en kijk naar de eigenschappen van het product.
Dan beslis ik of ik dat product wel of niet wil. Zo ook in mijn gegeven voorbeelden.
Dan zie ik het idd als aansmeren.
Als je als leek een winkel instapt en je daarna nog laat informeren zie ik het wel als iets anders.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:31

ook in het geval van telefoon abbo's.
In Februari liep mijn abbo af. hierin kon ik alleen maar bellen en smsen.
ik wilde mee met mijn tijd dus ook maar over op het internet. en dan meteen ook maar een iphone omdat die zo lekker makkelijk zijn, (ervaring met ipod touch)
Dus ik naar telfort, die in mijn ogen de goedkoopste is. uitgelegd wat ik wilde (simonly) en het toetsel zou ik los halen.
Je zou aan nemen dat ze daar je het beste advies kunnen geven voor welk abbo ( gebasseerd op bel en sms van vorige abbo) en wegens overal wifi hebben maar weinig mb's.

Meneer zit op 15 euro waarna de vraag komt: voor welke mobiel wil je dit simonlly hebben als ik vragen mag.
antwoord was de iphone. Nou dan moest ik toch wel zeker het extra snelle internet hebben met zoveel mb meer enz enz. komt hij op 30 euro uit eindelijk uit. want zonder al die dingen kon ik net zo goed een nokia nemen want was een iphone toch niet handig....

GRRR

Uiteinddelijk een abbo genomen zonder al die specificaties voor 15 per maand. Mijn internet doet het perfect en snel, kom niet eens tot de helft van mn MB's en ik ben ape trots dat ik niet in de meneer zijn verkopers praatjes ben gestonken.... iphone werkt perfect naar behoren! <3

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:33

Dat heet service.
Wat zou je liever hebben:
- Heb je de iPod Nano?
- Nee, die hebben we niet meer.
Waarop die niets doet en je gewoon blijft aankijken en jij dan maar ongemakkelijk de winkel uit schuift. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:23

Gini schreef:
Dat heet service.
- Heb je de iPod Nano?
Waarop die niets doet en je gewoon blijft aankijken en jij dan maar ongemakkelijk de winkel uit schuift. :')

"helaas mevrouw, de Nano is uitverkocht. Als u wilt kan ik u nog wel vertellen over een aantal andere modellen die we hebben, maar die vallen wel in een hogere prijsklasse. Ik kan ook voor u opzoeken wanneer de Nano weer binnen komt, of of deze nog op voorraad is in een van onze andere vestigingen*"

*indien van toepassing

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:27

Heeeel herkenbaar.

Hadden net een nieuw paard en gingen dus wat spulletjes halen. Maar de peesbeschermers die wij wouden, ware er niet meer.... Heeft de verkope in die winkel net zo lang lopen drammen en pushen tot we toch peesbeschermers kochten, in een vreselijke kleur, die uiteindelijk ook niet bleken te passen.

Ze ging echt ver... Mijn zus zei; Maar ik vind roze niet mooi, dus ik wil deze niet. Zegt de verkoper; Ja, ik vind bonte paarden ook niet mooi! En even voor de duidelijkheid... Ons paard is bont en dat wist de verkoper ook :j

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:54

Zoals jij het beschrijft vind ik het een alternatief aanbieden en niet aansmeren. Ik werk zelf al 3 jaar als bijbaan in een winkel en als klanten op zoek zijn naar iets dat niet meer in voorraad is, zijn wij zelfs verplicht om een alternatief aan te bieden. Wij hebben maandelijks zo'n mystery shopper van onze keten die komt winkelen en onze service evalueert aan de hand van bepaalde criteria (begroet de verkoper je vriendelijk, als je op zoek bent naar een product loopt de verkoper dan met je mee om te tonen waar het staat, etc etc) en één van die criteria waaraan moet worden voldaan is ook "biedt de verkoper een alternatief aan als het gewenste product niet in voorraad is?". Ik doe het zelf ook altijd en de meesten zijn er altijd blij mee. Als je dat niet wil, dan zeg je toch gewoon dat je per se dat product wil en dan later nog wel een keertje terugkomt of het ergens anders gaat zoeken? Zo moeilijk is dat toch niet? Ik versta het zelf ook altijd als klanten het in een andere winkel omdat ze het per se nu willen hebben. Doe ik zelf ook.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:51

Daphne__ schreef:
Heeeel herkenbaar.

Hadden net een nieuw paard en gingen dus wat spulletjes halen. Maar de peesbeschermers die wij wouden, ware er niet meer.... Heeft de verkope in die winkel net zo lang lopen drammen en pushen tot we toch peesbeschermers kochten, in een vreselijke kleur, die uiteindelijk ook niet bleken te passen.

Ze ging echt ver... Mijn zus zei; Maar ik vind roze niet mooi, dus ik wil deze niet. Zegt de verkoper; Ja, ik vind bonte paarden ook niet mooi! En even voor de duidelijkheid... Ons paard is bont en dat wist de verkoper ook :j

Want die verkoper had de deur van de winkel op slot gedaan en wou 'm pas weer open doen als jullie peesbeschermers hadden gekocht? _O-

Vjestagirl: Dat is toch precies wat de TS in de OP beschrijft maar is jouw versie net wat netter.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:56

_Micha_ schreef:
Daphne__ schreef:
Heeeel herkenbaar.

Want die verkoper had de deur van de winkel op slot gedaan en wou 'm pas weer open doen als jullie peesbeschermers hadden gekocht? _O-

Vjestagirl: Dat is toch precies wat de TS in de OP beschrijft maar is jouw versie net wat netter.

Grappig hoor :\

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:58

Opzich, het is ook alleen maar om u te helpen.
Dit is klantvriendelijk bedoelt, ze konden je niet helpen met wat je wou maar proberen je toch blij te maken met iets anders, zo raar toch niet?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:09

Een alternatief bieden is juist iets wat ik vind dat je als verkoper moet doen, dat heet gewoon klantvriendelijkheid...
Het echte aansmeren gebeurt vaak via de telefoon, of op straat ofzo, en dat weet iedereen. En tuurlijk wil men in een winkel ook graag iets verkopen, en in sommige gevallen is dit iets duurder, maar is heus niet meteen aansmeren. Het gebeurt mij ook regelmatig dat ik een heel eerlijke verkoper tref die mij een goedkoper product aanraadt omdat deze net zo goed of zelfs beter is.
En wat zou er superirritant (zoals jij zegt) en raar aan zijn wanneer iemand bijvoorbeeld in een winkel naar Duracell batterijen vraagt, en die zijn op dat moment niet op voorraad in die winkel en de verkoper zegt dat ze wel Panasonic batterijen hebben? Zou een rare wereld zijn wanneer er nooit een alternatief geboden wordt.....

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:26

Ik heb het gehad met mijn telefoon.

Mijn abbo was eindelijk afgelopen en kon eindelijk over naar een nieuwe provider( had geen bereik met oude).

Toevallig via groupon een bon van 80 euro korting gekocht bij the phonehouse.

Ik dus helemaal uitgezocht welk abbo welke telefoon enz enz.
Telefoon naar de winkel laten opsturen zodat ik hem daar kon ophalen.
Zou 2 dagen duren.

Ik naar de stad(1 uur reizen enkele reis).

Ik had van alles een uitdraai gemaakt, dus moest zo klaar zijn DACHT IK.

Wat bleek nou, de telefoon was helemaal nooit opgestuurd. En ze hadden hem niet in de winkel, en konden hem ook niet bestellen.
Op de site was hij echter nog wel te krijgen...allemaal heel vreemd.

Ik moest maar een andere telefoon uitzoeken want de bon was nog maar 2 dagen geldig en ze konden hem onmogelijk verlengen(was een korte actie).

Hij heeft mij toen een zogenaamd nieuwere en betere versie van de telefoon die ik wou door de neus geboord...Ik vroeg hem hoe het dan kan dat deze goedkoper is dan de telefoon die ik eigenlijk wilde....werd mij 1 of ander l.lverhaal verteld wat later helemaal niet waar bleek te zijn(200 euro verschil in aankoop zonder abbo).

Heb nog een klacht ingediend bij de phonehouse(meerdere zelfs) maar nooit ergens een reactie op gehad.

Heb nog iedere dag spijt van de telefoon wat een kl.ten telefoon en zit er nog een klein jaar aan vast.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:44

Vjestagirl schreef:
Gini schreef:
Dat heet service.
- Heb je de iPod Nano?

"helaas mevrouw, de Nano is uitverkocht. Als u wilt kan ik u nog wel vertellen over een aantal andere modellen die we hebben, maar die vallen wel in een hogere prijsklasse. Ik kan ook voor u opzoeken wanneer de Nano weer binnen komt, of of deze nog op voorraad is in een van onze andere vestigingen*"

*indien van toepassing

Dat is eigenlijk exact hetzelfde alleen op een indirecte manier gesteld. Maar ook hier begin je over andere modellen. Dat hoort gewoon echt bij de service: probeer een klant altijd tevreden en met volle handen naar buiten te laten gaan. Zo lang de verkoper vriendelijk blijft, maakt het toch niet uit of die dat dan op een directe of indirecte manier brengt. Als je echt geen alternatief wilt, zeg je gewoon vriendelijk dank je wel en je wandelt de winkel uit.

Soms kan communiceren heel gemakkelijk zijn.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:58

Ik ben daar heel truttig in, ik kan me ook echt een middag vermaken met domme vragen blijven stellen en dan uiteindelijk de winkel uitlopen en zeggen "ow dan ga ik wel naar de concurrent hoor" :')

Laatst ook, we zochten een Xbox (de xbox was kapot, 2 weken zonder xbox kan kennelijk niet...) dus wij naar de winkel.... Ik had al op internet gekeken en wist dat ze hem bij een andere winkel goedkoper hadden (ook gebeld)... Toch wil meneer de eerste winkel binnen, want daar staat ie, alleen een xbox voor 170 euro... (Ook goed... beter dan 225 euro en dan 3 spellen erbij waar je niets mee doet en nog een xbox live abo van een maand waar je ook niets meer mee gaat doen) Maar deze was niet meer op voorraad...

We konden wel hetzelfde kopen (zonder het 3e spel, dus met 2 spellen) voor 240 euro... Dus ik floep er heel subtiel uit "dan kunnen we beter naar daar gaan, goedkoper en nog een spel van 60 euro erbij..." Word ik me toch smerig aangekeken :$ Tjah, sorry... we zoeken een tijdelijke oplossing en het liefst zo goedkoop mogelijk... Nouja... het ging al mis toen ze aankwam met de Xbox met Disney spelletjes ipv die "stand alone" xbox...

Soms is advies wel fijn, maar dan moet je wel iemand hebben die weet waar het over gaat! "Ja, dat kan hiermee hoor..." "ik heb op internet gelezen dat het niet zo is?!" Weer zoeken op mijn telefoon, het laten zien "Ow dan kan het niet..." Tjah... dan was het niet het goede alternatief want ik wilde juist daarvoor een tablet :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:58

Gini schreef:
Vjestagirl schreef:

*indien van toepassing

Dat is eigenlijk exact hetzelfde alleen op een indirecte manier gesteld. Maar ook hier begin je over andere modellen. Dat hoort gewoon echt bij de service: probeer een klant altijd tevreden en met volle handen naar buiten te laten gaan. Zo lang de verkoper vriendelijk blijft, maakt het toch niet uit of die dat dan op een directe of indirecte manier brengt. Als je echt geen alternatief wilt, zeg je gewoon vriendelijk dank je wel en je wandelt de winkel uit.

Soms kan communiceren heel gemakkelijk zijn.

En hier begin ik direct over het feit dat die duurder zijn, en bied ik de optie om te zoeken naar het product wat de klant wél wil.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:01

Ja, dat snap ik.
Maar is het hier niet van 10 verkopers, 10 verschillende manier. De een al wat vriendelijker/directer/genuanceerder dan de ander.
Soms vind ik het ook irritant hoor. Maar die irritatie is al weg nog voordat ik de winkel uit ben. Die mensen doen ook maar een job. Echt onbeschoftheid heb ik nog nooit meegemaakt en ik durf dit eigenlijk doortrekken naar de veralgemening dat echt onbeschofte verkopers sowieso weinig voorkomen. Aan klanten schofferen heb je als bedrijf niets.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:14

Ik vind het toch echt pas aansmeren als ze blijven aanhouden bij dat duurdere model. Als jij zegt van ik wil die en die en de verkoper zegt dan verder niks meer, dan is het toch niet aansmeren.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:35

Ik vind wat jij noemt niet eens zo aansmeren, andere dingen aansmeren doen ze pas in een kledingwinkel in de stad bij ons :))
Kom je binnen, komen de verkoopsters al met verschillende dingen naar je toe gelopen 'Dit moet je echt passen, zou je zo leuk staan!'. Of als je een broek wilt passen of een ander kledingstuk, komen zij ook met handenvol kledingstukken naar de paskamers waarvan 'Je deze vast ook wilt hebben'.
Ik kom daar niet meer :=