Uitgaan: entreegeld vs. toiletbijdrage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is een bijdrage voor het toilet, naast entreegeld of toegangsbewijs, terecht?

Ja
20 (7%)
Nee
238 (90%)
Anders (graag reden in topic)
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 264

Caesar

Uitgaan: entreegeld vs. toiletbijdrage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:06

Onder de bokkers werkzaam in de horeca / beveiligingsbranche en uitgaande bokkers de volgende stelling.

Case 1:
Je hebt toegangskaarten aangeschaft voor een groot evenement. Hiervoor betaal je € 25,-. Tijdens deze dag betaal je vanzelfsprekend het genuttigde, maar daarnaast dien je ook € 0,50 cent per toiletbezoek te betalen. Of een bandje á € 2,50 voor onbeperkt toiletbezoek.

Case 2:
Je bezoekt de Mc Donalds. Je nuttigt daar een maaltijd met 2 personen en wilt daarnaast nog even naar het toilet voordat je verder gaat shoppen. Bij de toiletten staat een toiletjuffrouw die € 0,20 cent voor toiletgebruik rekent.

Hoe kijken jullie hiertegen aan? En daarnaast (voor beveiligers / portiers); hoe ga je om met iemand die dit weigert te betalen omdat hem de toegang én dus het gebruik van de faciliteiten is verschaft door middel van een kaartje / entreegeld / bestelling in restaurant?

Deze vraag stel ik n.a.v. een incident waarbij een bezoeker uit de gelegenheid verwijderd is omdat hij dit weigerde te betalen.

Zelf ben ik van mening (ongeacht het minimale bedrag, principekwestie) dat toiletten gewoon schoon horen te zijn in openbare gelegenheden en dat dit een voorziening is die er moet zijn én dat je hier niet extra voor hoeft te betalen in geval van bovenstaande cases. Daarnaast ben ik benieuwd of dit wettelijk vastgelegd is of dat dit bijv. alleen in huisregels opgenomen wordt. Hetzelfde geld voor het gratis verschaffen van kraanwater in horecagelegenheden.

Ben het overigens wel volledig eens met het betalen van een bijdrage wanneer er geen consumptie wordt genuttigd.

Anoniem

Re: Uitgaan: entreegeld vs. toiletbijdrage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:10

Op evenementen zijn de toiletten een apart onderdeel. Het staat daar welliswaar op het evenement maar moet zijn eigen geld verdienen, net zoals de eettentjes etc.

In de horeca en andere eetgelegen waar de toiletten dus gewoon in het gebouw zitten en geen "kraampje" zijn vind ik niet dat er betaald moet worden. Ze mogen al blij zijn dat we er komen eten. Een buitenstaaner die geen consumtie nuttigd moet uiteraard wel betalen.

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:15

ik vind het niet erg te betalen voor het toilet tijdens het uitgaan maar dan vind ik wel dat de toiletten goed schoon gehouden moeten worden en er voldoende toiletpapier aanwezig is. ook als de toiletten gratis zijn vind ik een goede hygiëne wel belangrijk. zo ga ik vaak naar schuurfeesten waar je dan eindigt op een dixi met de nodige stank resten en geen toiletpapier dan betaal ik toch liever voor een goed schoon toilet :)

Bij een eetgelegenheid vind ik het normaal dat je gratis gebruik mag maken van het toilet als je daar wat aan het eten/drinken bent. als je alleen even daar heen komt voor toiletgebruik mag er best geld voor gevraagd worden ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:18

Ik vind de oplossing die bij diverse tankstations is bedacht wel erg goed.
Automaat neerzetten, voor 50 ct daar een kaartje kopen, naar de schone (!) toiletten kunnen.
Vervolgens heb je een halfjaar de tijd om dit kaartje van 50 ct te verrekenen met de kosten van versnaperingen of brandstof bij deze tankstations. Top!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:20

Vind zelf dat er best wel wat gerekend mag worden voor een toiletbezoek op een festival maar 0,50 vind ik te veel. is omgerekend 1,10 gulden... 20 eurocent is meer dan zat.
Bij een eetgelegenheid zoals de mac of de KFC vind ik dat ik niet hoor te betalen als ik wat besteld heb.
Als ik niets besteld heb vind ik dat je wel een bijdrage hoort te leveren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:23

Ik snap jullie punten. Bedankt alvast.

Maar waar ik in geinteresseerd ben; mag dit wel? Een evenement moet toch zelf zorgen voor beveiliging, toilet, huur verlichting etc. Dan mag je toch aannemen dat dat in je "inkoopprijs" zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:26

Als ik entree betaal verwacht ook gratis wc`s al valt dit meestal tegen en zijn het ook vaak nog eens vieze wc`s
in restaurants vind ik betalen voor wc`s not done, maar bij de mc hier kun je gratis gaan en dat weet iedereen winkelend persoon en die gaan ook allemaal alleen daarheen voor een plaspauze, zonder eten te nuttigen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:26

Puchje schreef:
Ik vind de oplossing die bij diverse tankstations is bedacht wel erg goed.
Automaat neerzetten, voor 50 ct daar een kaartje kopen, naar de schone (!) toiletten kunnen.
Vervolgens heb je een halfjaar de tijd om dit kaartje van 50 ct te verrekenen met de kosten van versnaperingen of brandstof bij deze tankstations. Top!

zo doen ze dat inderdaad in Duitsland, sympathiek systeem. Alleen is het kaartje tegenwoordig 70ct waarvan je dan 50ct terug krijgt bij een besteding, dus niet meer "gratis".

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:27

Caesar schreef:
Ik snap jullie punten. Bedankt alvast.

Maar waar ik in geinteresseerd ben; mag dit wel? Een evenement moet toch zelf zorgen voor beveiliging, toilet, huur verlichting etc. Dan mag je toch aannemen dat dat in je "inkoopprijs" zit.

Precies! Als ik voor een festival/concert/wat dan ook entree betaal, ga ik er van uit dat eventuele huur van wc's daar bij inbegrepen zit. Op sensation white en trance energy was dat ook gewoon zo. Bij horse event ook voor zover ik me kan herinneren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:28

Toiletten worden vaak ingehuurd door een organisatie van een evenement.
Zij betalen voor de huur van een cabine/toiletwagen.
Het kan wel zo zijn dat de organisatie (van het evenement) er iemand bijzet zodat er betaald moet worden. Maar die mensen zijn nooit van het verhuurbedrijf zelf.
Ik ben van mening dat als je ergens wat nuttigt of je betaald entree dat je dan niet nog eens voor het gebruik van een toilet moet betalen. Ga je enkel naar het toilet en verder niet dan vind ik het niet meer dan normaal dat je er dan iets voor moet betalen.
Met die losse toiletcabines is het maar net hoe de gebruikers er mee omgaan en hoe dat ding er dus uit komt te zien na verloop van tijd. Daar kan een toiletverhuurder niets aan doen!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:28

Toevallig heb ik mij afgelopen weekend verbaasd hierover...

Bij een grote uitgaansgelegenheid waar entree betaald moest worden bleek er ook nog 50 cent per toiletbezoek gerekend te worden.

Mijn eerste toiletbezoek liep ik er bijna straalvoorbij, en omdat ik geen geld op zak had (jurkje) en de toiletjuf druk, ben ik maar doorgelopen, tweede keer wel betaald.

Ik vond het wel een beetje jammer om in zo'n gelegenheid alsnog voor het toilet te moeten betalen. Ik zou er denk ik minder moeite mee hebben om een euro extra entree te betalen zonder het gedoe van extra betalen bij het toilet.

Het concept van de tankstations snap ik wel, het verschil aldaar is wel dat mensen vaak stoppen voor puur en alleen toiletbezoek. In een uitgaansgelegenheid is dit anders, je weet dat de bezoeker er geruime tijd aanwezig is, gebruik maakt van de horeca en op de avond het toilet minstens 1x zal gebruiken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:34

BarrieVabis schreef:
ik vind het niet erg te betalen voor het toilet tijdens het uitgaan maar dan vind ik wel dat de toiletten goed schoon gehouden moeten worden en er voldoende toiletpapier aanwezig is. ook als de toiletten gratis zijn vind ik een goede hygiëne wel belangrijk. zo ga ik vaak naar schuurfeesten waar je dan eindigt op een dixi met de nodige stank resten en geen toiletpapier dan betaal ik toch liever voor een goed schoon toilet :)

Is het je wel eens opgevallen dat er heel erg veel toiletpapier verspild wordt? Dat er volle rollen in de toilet worden gegooid of dat er meters toiletpapier op de grond ligt? Dan gaan de bijgeleverde rollen heel hard. Die stank komt gewoon puur omdat er niet normaal met een cabine wordt omgegaan, de heren mikken naast de urinoir bijvoorbeeld...
Spreek uit ervaring, heb zelf een toiletverhuurbedrijf.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:38

Ik vind het ook raar als je moet betalen voor toiletten, zeker als je al (vaak een flinke) entree hebt betaald. Als ik een dure kaart koop voor een festival dan verwacht ik toch wel dat ik iig gratis op de dixi mag.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:50

meggiemeg schreef:
Toiletten worden vaak ingehuurd door een organisatie van een evenement.
Zij betalen voor de huur van een cabine/toiletwagen.
Het kan wel zo zijn dat de organisatie (van het evenement) er iemand bijzet zodat er betaald moet worden. Maar die mensen zijn nooit van het verhuurbedrijf zelf.
Ik ben van mening dat als je ergens wat nuttigt of je betaald entree dat je dan niet nog eens voor het gebruik van een toilet moet betalen. Ga je enkel naar het toilet en verder niet dan vind ik het niet meer dan normaal dat je er dan iets voor moet betalen.
Met die losse toiletcabines is het maar net hoe de gebruikers er mee omgaan en hoe dat ding er dus uit komt te zien na verloop van tijd. Daar kan een toiletverhuurder niets aan doen!

Rijplaten / afzethekken / portiers / lichten / koelinstallaties etc. toch ook?
Dat hóórt toch gewoon bij een evenement.

Snap de discussie van de verwijderde persoon heel goed. Gaat me er meer om; wie staat er in zijn recht. De portier die de jongen verwijderd heeft omdat hij niet wilde betalen óf de verwijderde persoon omdat hij zijn entreegeld al had betaald en dus gebruik mag maken van de faciliteiten. Tenzij.... er iets vermeld staat hierover bij het betreden van het terrein / gelegenheid (lijkt me)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:58

Moet eerlijk zeggen dat ik met uitgaan nog nooit heb betaald om te kunnen plassen :=.
Maar betaal liever en een schone wc, dan gratis waar wc papier op is en de bril smerig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:58

Ess_Ramona schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik met uitgaan nog nooit heb betaald om te kunnen plassen :=.
Maar betaal liever en een schone wc, dan gratis waar wc papier op is en de bril smerig.

Maar het een sluit het ander toch niet uit? Het kan toch zowel schoon als gratis zijn?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:22

Zoiets past me helemaal niet.

Met uitgaan moet ik altijd vaker naar het toilet. (Elk half uur als het niet vaker is :+ ) Reken maar uit! Geheid dat ik dan minder ga drinken. Vind 50 cent behoorlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:24

Was laatst in de Mac in the big city (ja Arnhem is echt huge voor mij :')) en daar moest je ook dokken voor een ellendig klein hokje... Snap het niet je besteld ook...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:26

Vind het ook bizar dat je moet betalen voor het toilet op zulke gelegenheden. Probleem is dat je nergens anders heen kunt en je dus wel zult moeten betalen. Daar spelen ze handig op in.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:26

takkie_muis schreef:
Was laatst in de Mac in the big city (ja Arnhem is echt huge voor mij :')) en daar moest je ook dokken voor een ellendig klein hokje... Snap het niet je besteld ook...

Ugh, en dat ding is smerig in Arnhem! Stinken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:27

eenitraM schreef:
takkie_muis schreef:

Ugh, en dat ding is smerig in Arnhem! Stinken!!

Klopt :r

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:32

Ik vind betalen voor een toiletbezoek in een horeca-gelegenheid belachelijk. Of het nu een restaurant of discotheek is. Ik vind het werkelijk ontzettend storend dat ik ook nog eens na moet gaan denken over mn kleingeld als ik gewoon sta te dansen.

Op een festival zou ik het liefste een toiletbandje kopen, ben ik in 1x overal vanaf.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:35

Ik weiger te betalen voor toiletbezoek bij een horecagelegenheid waar ik dan wel voor de entree heb betaald dan wel een bestelling heb gedaan :).

Op festivals ben ik ook de laatste die voor toiletbezoek betaalt. Over het algemeen zijn festivals al duur genoeg zonder dat daar 50 cent per toiletbezoek bij komt, een bezoek dat imo ingecalculeerd moet zijn in de prijs :).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:44

Iris82 schreef:
Ik vind betalen voor een toiletbezoek in een horeca-gelegenheid belachelijk. Of het nu een restaurant of discotheek is. Ik vind het werkelijk ontzettend storend dat ik ook nog eens na moet gaan denken over mn kleingeld als ik gewoon sta te dansen.

Kom je daarmee weg? Of hoe reageer je dan?

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:45

Je behoefte doen is een primaire behoefte. Ik vind het belachelijk dat daarvoor betaald moet worden.

Laatst werd ik bijna bij de Hema geweigerd om mijn zoontje van een paar maanden te verschonen, ik had geen kleingeld.