rijbewijs kwijt door te hard gereden en nu...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

rijbewijs kwijt door te hard gereden en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:35

ik weet niet of het goed staat, maar ik kon niks beters vinden.

ten eerste dit gaat niet over mij! ik ben niet de persoon die zn rijbewijs kwijt is, maar ik ben er wel in verwikkeld.
is hier toevallig een rechter/advocaat of iemand die er wel verstand van heeft. het zit zo...

mijn ex(toen mijn vriend) heeft op 1 oktober 2011(?) meer dan 50 km te hard gereden met de motor. heel dom en stom van hem, dat praat ik ook echt niet goed.
ik heb hem die avond opgehaald en heeft zijn motor toen laten staan bij zn oom en tante. ik weet nog heel goed dat ik met vriendinnen had afgesproken om lekker te gaan terassen en daarna te gaan stappen. maar mijn plannen werden gecanceld en ben toen naar hem gegaan.

hij moest naar het buitenland voor zn werk en had toen zijn rijbewijs niet nodig. toen hij terug kwam, kwam hij erachter dat hij ipv 10 werkdagen zijn rijbewijs 3 maanden kwijt was! dat scheen toen net de nieuwe regel te zijn. binnen die 1e 10 werkdagen word er een beslissing genomen over zijn rijbewijs en dat was dus 3 maanden. hij heeft toen een brief geschreven, is voor de rechter gekomen en kreeg zn rijbewijs vervroegd terug. ze hebben het toen nooit over een geld boete gehad.

nu 17maanden later krijgt hij een brief dat hij voor de rechter moet komen om zn strafvonnis te horen over dit incident. nu vragen wij ons dus af, kan dit...? 17maanden later klinkt wel erg laat, en zn straf qua rijbewijs kwijt heeft die dus al gehad, ookal heeft die eerder zn rijbewijs terug gekregen. over die geldboete hebben ze het nooit gehad. maar nu is dus de vraag, kan je 2x voor hetzelfde incident voorkomen terwijl hij eigenlijk al gedeeltelijk ''vrij'' is gesproken.

nu zal je je vast afvragen, het is haar ex waar bemoei je je mee. nou wij zijn nog gewoon goeie maatjes. ik wil hem best helpen, want het klopt namelijk niet wat in die brief staat. het is namelijk niet op 1 oktober 2011 gebeurd. ik weet dat zo goed omdat ik zou gaan terassen en in oktober is het nou niet bepaald lekker weer. daarnaast was ik op 1 oktober aan het werk savonds (te bewijzen via mijn werk en passen systeem) dus kon ik hem nooit ophalen. ik ging de volgende dag zijn motor terugrijden naar zijn huis, dus heb eerst mijn motorspullen bij mijn ouders die beide thuis waren opgehaald. die kunnen ''getuigen'' en daarbij was hij bij zn oom en tante die ook beide thuis waren met een neefje.

maar nu de vragen.
* mogen ze 17maanden na een incident nog geld innnen? (hij moet bekeurd worden hoor, het was dom om en vooral erg stom om 50km te hard te rijden)
* hoe kan het dat hij dus 2x voor hetzelfde incident voor de rechter moet komen?
* kan het zijn dat ze zich bedacht hebben en dat ze alsnog willen dat hij 2maanden zn rijbewijs inleverd? (hij is hem toen totaal 1 maand kwijt geweest van de 3 die ''moesten''
* deze datum klopt dus niet, is het nu dan wel rechtsgeldig?

hij is op dit moment op vakantie en ik had gebeld naar de rechtbank, maar aangezien ik hem niet ben, wilde deze mevrouw mij dus geen antwoord geven op de vragen. vandaar dat ik het hier dus probeer.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:40

ik ben geen rechter of advocaat, maar ik heb wel vaker gehoord dat je niet voor een incident 2x gestraft kan worden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:40

wat is er "besproken" toen hij voor de eerste keer voor de rechter kwam?
Als ik het verhaal zo lees, denk ik namelijk dat er toen nog helemaal geen inhoudelijke behandeling is geweest, maar dat die nu aan bod komt. Aangezien hij ook nog helemaal geen boete opgelegd heeft gekregen.
Een inhoudelijke behandeling 17 maanden na de datum kan. De rechtbanken hebben het rázend druk, dus het zomaar kunnen.
De vraag is of jullie een vonnis hebben gekregen nadat hij de eerste keer voor de rechter is geweest?

tamary

Re: rijbewijs kwijt door te hard gereden en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:43

Leg dit voor aan een rechtswinkel. En heeft hij een advocaat om hem te helpen/vertegenwoordigen voor de rechter?

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:45

Volgens mij mag justitie tot 2 jaar na de ''misdaad'' een boete geven, daarna niet meer.
Ik kan dit mis hebben hoor, maar zo staat het mij bij.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:46

paardje1983, ok stel, hij heeft een moord gepleegd, heeft zn straf uitgezeten, dan kunnen ze na een jaar toch niet weer zeggen kom jij maar ff terug we vinden dat je nog niet genoeg gestrafd bent...?? heel ander voorbeeld, maar komt wel op hetzelfde neer toch...?

Liezel, toen hij voor de 1e keer voor de rechter kwam moest die vertellen waarom die graag zn rijbewijs terug wilde hebben en wat dr precies was gebeurd. ze hadden zn ''dossier'' al bekeken en zagen dat die pas 3 bekeuringen had vanaf zn 18e en dit is was de 1e met de motor, dus er was al besloten dat hij zn rijbewijs vervroegd terug kreeg. dus letterlijk en figuurlijk stonden we met 5 min weer buiten. er is nooit gesproken over een geldboete. maar is dit wel rechtsgeldig als hun de datum verkeerd hebben....?

tamary, nee hij heeft geen advocaat als ik hem zo begrijp. dit was best naar, hij kreeg afgelopen vrijdag de brief binnen en is in de nacht van vrijdag op zaterdag op vakantie gegaan dus hoe die dat gaat doen weet ik (nog) niet hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:46

Heeft hij een rechtsbijstandsverzekering? Want die zal ik zeker even raadplegen hierover.

Hij kan toch zelf de rechtbank wel bellen op vakantie voor meer informatie?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:48

Buiten het rijbewijs kwijt hoort de geldboete er ook bij, is een odnerdeel van de strafmaat, dus ja die mogen ze hem nog opleggen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:48

als je meer dan 50 km te hard rijd ben je je rijbewijs idd kwijt, de rechter bepaald voor hoe lang en daar naast krijg je idd ook gewoon een flinke boete voor het te hard rijden
dit magt dus gewoon

http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

dit is niet twee keer straffen, maar gewoon twee delen van 1 en dezelfde straf

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:51

Ik denk dat om hier zinvol op te kunnen reageren professionele kennis en alle dossierstukken nodig zijn.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:53

Ik zou de rechtsbijstandverzekering inschakelen. Als ik dit verhaal zo lees, lijkt het wel dat ze toendertijd de geldboete is ontschoten en dat ze nu ineens denken, van hé wacht eens even.... Dat kan natuurlijk niet. Hij had toendertijd natuurlijk een geldboete moeten hebben, maar dat is niet gebeurd.

Ik zou zeggen zaak afgesloten, ik zou actie onder nemen. Het is algemeen bekend dat je in Nederland niet 2x voor het zelfde delict terecht kan staan!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:53

Geheel terecht... Het zou wat zijn als je er met een bezwaarbriefje en een "ok, in deze situatie krijg je je rijbewijs vervroegd terug" er vanaf zou komen. Terwijl iemand die 49 km te hard rijdt een grote boete zou krijgen.

De 1e keer is puur en alleen geweest zodat hij zijn werk kon uitoefenen en de rechter er geen kwaad in zag om dit te vervroegen. Niet om inhoudelijk in te gaan op wat er is mis gegaan.

Rijbewijs invorderen is niet de straf!!! Daar ga je de mist in, dat is gewoon een gevolg van... De werkelijke straf wordt later bepaald. Dat zie je toch ook altijd als je wegmisbruikers kijkt? Wij vorderen uw rijbewijs in en de rest gaat naar de officier van justitie.... Anders zou het bijna voordeliger zijn om 50 km p/u te hard te tijden... (onverantwoordelijk trouwens ook)

Ik vind het heel erg naïef gedacht om te denken dat je er zo makkelijk vanaf komt zonder boete... Want uiteindelijk heb je gewoon een gedeelte van je straf niet gehad en moet ie al lang blij zijn dat ie zijn rijbewijs vervroegd terug heeft gehad!

Sorry, kan met dat soort mensen ook geen medelijden hebben :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:56

Helaas voor je ex, maar volgens mij moet dit kunnen. De gerechts-molen is inderdaad niet snel.
Je geeft aan dat hij gedeeltelijk vrij is gesproken, maar dat klopt niet. Hij heeft weliswaar eerder zijn rijbewijs teruggekregen, maar dat betekent niet dat hij er vanaf is. Deze zaak was duidelijk nog niet afgehandeld. Het is dus niet zo dat hij nu voor de 2e keer voor het zelfde delict op het matje wordt geroepen.
Als de datum niet klopt en je kan dit aantonen heb je misschien nog een kansje, maar als je je vriend nog spreekt zou ik hem aanraden niet teveel geld uit te geven tijdens zijn vakantie.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:00

Inderdaad, rijbewijs kwijt en geldboete staan los van elkaar. Het is niet zo omdat het deel met het rijbewijs reeds opgelost is dat je geldboete daarmee ook opgelost is. En het is nogal logisch dat je voor zo'n overtreding ook een boete krijgt, zou een beetje raar zijn anders. Dus je vriend heeft gewoon pech en moet maar zorgen dat hij het goed kan uitleggen om er goed vanaf te komen :) .

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:09

Ik denk dat je het het beste kunt vergelijken met voorarrest. Om hem ervan te weerhouden opnieuw een misdrijf te plegen, hebben ze het rijbewijs ingenomen, zeg maar net als iemand die een diefstal gepleegd heeft in de gevangenis komt (ideale situatie, en theoretisch). Een rechter bekijkt of het arrest terecht is en of de persoon in kwestie een risico voor de gemeenschap is, zo niet, dan word het voorarrest ingetrokken. In dit geval word dan het rijbewijs teruggegeven. Er is dan nog niet inhoudelijk op de zaak ingegaan en de verdachte is nog niet schuldig of onschuldig bevonden. Dat gebeurd later tijdens de rechtzaak. Voor jouw ex is dat dan nu aangebroken, de zaak gaat inhoudelijk besproken worden en daarna volgt het vonnis.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:15

sonja, dus hij zou dr alleen heen moeten om te horen hoeveel geld die moet betalen.. waarom dan niet gewoon een acceptgiro...?

lianne, nou ik vind rijbewijs kwijt en geld boete toch echt 2 straffen hoor! ik zou niet zonder me rose pasje kunnen. nee ik heb ook geen medelijden met hem, hij heeft het zelf gedaan en het moest dr een x van komen en hij heeft dr echt niks van geleerd! dat is nog het ergste! maar ik heb meer het idee dat ze het toen vergeten waren en nu opeens denken van huhm, laten we die jongen nog ff terug roepen!

myca, nou hij zit op ibiza dus het zal niet echt een goedkope vakantie zijn :P haha maar idd, het zal een flink bedrag gaan worden.

maar mogen ze dan als hij straks weer voor moet komen nog een keer voor de laatste 2 maanden zn rijbewijs innemen of hoord die alleen wat die moet betalen...?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:19

Nee! Dat is het niet.... Dan zou ik liever 50+ km te hard rijden dan 49... wat is een paar dagen je rijbewijs kwijt zijn? Dat heb ik veel liever dan een grote boete! :') Het is dus gewoon ontzettend naïef gedacht om te denken dat dat voldoende was.... Het is a. niet in verhouding met andere straffen, b. een lachertje als dat het was... Wel een beetje jammer dat ze hem niet goed hebben ingelicht, want ik snap dat het vervelend is als je denkt dat je er vanaf bent... Aan de andere kant... Ik vind het zo logisch :')

En denk niet dat ze hem vergeten zijn, ze lopen gewoon achter... Ga nu aangifte doen bij de politie en je wordt over een jaar ofzo er nog eens voor geroepen omdat ze het gewoon druk hebben.

Ik ken wel iemand die zijn rijbewijs terugkreeg en waarvan de rechter het weer innam :') Maar ik denk niet dat dit hier het geval is... Of hij moet in de tussentijd weet ik veel wat nog gedaan hebben ;) Denk dat het alleen een boete is..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:20

de gecombineerde straf bestaat uit rijbewijs tijdelijk kwijt en geldboete.
dus dat is voor jou misschien 2 dingen maar hoort toch echt bij dezelfde overtreding.
en die geldboete kan inderdaad zo'n eind later nog opgelegd worden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:22

TS, klopt... voor elke staandehouding boven 30 km/u te hard moet je naar de rechter. Waarom? Er wordt per geval een boetehoogte vastgesteld, onder andere door je verkeersverleden. Verder heeft het op de meeste mensen meer impact dan wanneer ze een acceptgiro in de bus krijgen.
Ik neem aan dat de rechter zijn vervroegde teruggave van zijn rijbewijs niet kanveranderen en het puur om de hoogte van de boete gaat.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:23

Wat SonjaVR zegt is hetgeen wat ik ook denk.

Jou ex heeft bij de staandehouding een boete gekregen zonder boetebedrag maar met een "sterretje" op het proces verbaal. Wat inhoudt dat de Officier van Justitie het boetebedrag bepaald. Dit bedrag is uiteindelijk afhankelijk van wat jou ex al op zijn "kerfstok" had en van hoe gevaarlijk de situatie op het moment van de overtreding was.

Een overschrijding van de snelheid met 50 km/h of meer buiten de bebouwde kom, is een invordering van het rijbewijs. De officier van justitie heeft dan 10 dagen om te beslissen of je het rijbewijs terug krijgt of niet. Kennelijk is toen besloten om een rijontzegging van 3 maanden te geven en dus zijn rijbewijs in te houden. Een rijontzegging is een maatregel en wordt dus opgelegd naast de eigenlijke straf.

Is jou ex in bezwaar gegaan tegen de rijontzegging of had hij het rijbewijs nodig? Dan kan het goed zijn dat de eerste keer bij de rechter is besloten dat hij het rijbewijs terug mocht. Zoals ik al zei was de ontzegging van de rijbevoegdheid een maatregel en nog niet de uiteindelijke straf.

De tweede keer dat hij voor de rechter moet verschijnen, zal dus zijn om de daadwerkelijke straf op te leggen.
Waarom er 17 maanden overheen is gegaan? Geen idee.

Mag iemand twee keer voor hetzelfde feit gestraft worden? Nee, maar dat wordt bij jou ex ook niet gedaan omdat het een een bijkomende maatregel is en de straf nog niet is geweest. Ik kan mij voorstellen dat het niet zo voelt, maar dat schrijft de wet eenmaal voor ;-)

Voor de 17 maanden na data en de datum die niet klopt, zal je even na moeten vragen bij de rechtswinkel, want dat weet ik niet..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:26

Degen die ik ken is hem 2x kwijt geweest ivm te hard rijden (dus die is nog dommer hahaha)

Beide keren is terplaatse zijn rijbewijs ingenomen door de politie en heeft ze beide keren terug gekregen na de uitspraak van de rechter. Hierbij werd aangegeven hoelang hij ze kwijt was en wat de geld boete was.
De 2e keer is hij toen ingenomen voor 6 maanden. Via een bezwaarschrift is dit terug gebracht naar 3 maanden. Wel kreeg hij er een voorwaardelijk bij met een duur van 2.5 jaar. In zijn geval betekende dat: dat wanneer hij in die tijd weer bekreurd zou worden voor te hard rijden hij opnieuw z'n rij bewijs kwijt was en dan voor minimaal de resterende tijd van de gestelde voorwaardelijke termijn. Tevens een enorme geldboete
Nu is dit al wel heel wat jaartjes geleden, dus kan alweer genoeg verandert zijn.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:28

Even buiten dit alles om, 1 oktober 2011 was het geweldig mooi weer dus dat kan best! Ben jarig op die datum dus heb t goed onthouden.

Edit: oh zie net dat je het ook op je werk na kon trekken.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:37

De zaak omtrent rijbewijs is altijd eerder, dit omdat mensen hun rijbewijs nodig hebben voor het werk(meesten dan).
De boete kan wel even wachten.

Bekende van mij moest 3 keer voor de rechter verschijnen. De 1e keer voor zijn rijbewijs, 2e keer voor de boete 3e keer voor schadevergoeding (had met zatte kop een gezin aangereden) heeft al met al 3 jaar geduurd.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:41

nou hij zal dus niet zo blij zijn met dit alles :)
tja ik heb dr geen goed woord voor. hij is echt een racemaloot op de motor dus tja het moest er een x van komen. er jammer voor mij toen dat het ten koste ging van mijn avondje uit met de meiden.
hopelijk schrikt hij nog van de geldboete. ik ga zoiezo mee naar de rechtbank, ik wil het allemaal wel ff aanhoren (gniffel)

undefined, noujah mooi weer of geen mooi weer, mijn oude agenda zegt dat ik aan het werk was :) haha. laat morgen voor de zekerheid even een printje maken van die ene dag dat ik met me passen naar binnen ben gegaan.

melissa, in eerste instantie heeft die bezwaar gemaakt tegen de situatie. neit eens tegen de snelheid. die weg was altijd 80 en was in die week veranderd naar 50. hij weet dit, omdat dit de weg naar zn oom en tante is. ze stonden voor het stoplicht en is met de hele meute weggereden. hij stond toevallig voor de politie auto (burger). iedereen rijd weg en moet later van 2 banen 1 baan worden. daarbij trekt hij dus nog even door om nog even een auto in te halen en tikt dus de 104(met correctie 100) aan. ook hier praat ik het niet goed hoor, maar het is wel een gevalletje op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. aangezien alle autos dus dus ook zn 30 km te hard reden niet gepakt zijn. maarjah de politie kan niet alles tegelijk en hij was de sjaak

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:45

hunter87 schreef:
nou hij zal dus niet zo blij zijn met dit alles :)
tja ik heb dr geen goed woord voor. hij is echt een racemaloot op de motor dus tja het moest er een x van komen. er jammer voor mij toen dat het ten koste ging van mijn avondje uit met de meiden.
hopelijk schrikt hij nog van de geldboete. ik ga zoiezo mee naar de rechtbank, ik wil het allemaal wel ff aanhoren (gniffel)

undefined, noujah mooi weer of geen mooi weer, mijn oude agenda zegt dat ik aan het werk was :) haha. laat morgen voor de zekerheid even een printje maken van die ene dag dat ik met me passen naar binnen ben gegaan.

melissa, in eerste instantie heeft die bezwaar gemaakt tegen de situatie. neit eens tegen de snelheid. die weg was altijd 80 en was in die week veranderd naar 50. hij weet dit, omdat dit de weg naar zn oom en tante is. ze stonden voor het stoplicht en is met de hele meute weggereden. hij stond toevallig voor de politie auto (burger). iedereen rijd weg en moet later van 2 banen 1 baan worden. daarbij trekt hij dus nog even door om nog even een auto in te halen en tikt dus de 104(met correctie 100) aan. ook hier praat ik het niet goed hoor, maar het is wel een gevalletje op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. aangezien alle autos dus dus ook zn 30 km te hard reden niet gepakt zijn. maarjah de politie kan niet alles tegelijk en hij was de sjaak

Euhm....de meeste racemonsters doen het net zo hard weer.

Jongen uit mijn bericht is inmiddels al zo vaak zijn rijbewijs kwijt geweest.....heeft al zoveel ongelukken gehad.
Zijn hele borstkas is bijna 1 groot litteken van de vele operaties.