Een vriend die alles pikt (geldkwestie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Een vriend die alles pikt (geldkwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 14:01

zit een beetje met een onderwerp in mijn maag en wilde graag weten hoe jullie hier over denken.

Heb een vriend die alles wel prima vind en moeilijk nee kan zeggen. Nu zijn we op een leeftijd dat we
wel willen sparen om over paar jaar toch een huisje te kopen. Vriend heeft een diesel auto 5 deurs.
Nu is het 'probleem' dat hij altijd maar voor al zijn vrienden taxi moet spelen onder het mom van:
- jij heb een diesel dus rijd goedkoop
- jij heb een vijfdeurs dus gemakkelijk
- jij drinkt bijna nooit dus vind het vast niet erg
Nu tikken al die ritjes natuurlijk best wel aan. Niet erg maar we krijgen hier ook helemaal niks voor terug
VB: gaan naar de bioscoop, zijn 3 vrienden meegereden en niemand die het fatsoen heeft parkeergeld oid te betalen
Dit is maar een klein voorbeeldje. Mijn vriend durft hier niet goed wat van te zeggen omdat die bang is dat
zn vrienden hem een zijkert vinden.

Nu gisteren hadden we een feestje, ik moest eerst werken dus wou graag samen rijden zodat ik met niemand
rekening hoef te houden. Smst een vriendin ja wij rijden met jullie mee.. ik stuur terug nee want wij rijden samen zodat
ik niet hoef te haasten en weg kan wanneer ik wil. Duidelijk lijkt mij? Krijg ik een sms terug nee wij rijden mee zeg maar op je werk
dat je een feest heb en eerder stopt. Ik vond dit best brutaal dus heb nog een keer uitgelegd dat ze toch echt niet mee konden.
Nou eenmaal op het feestje bleken ze met andere meegereden te zijn en besloten te hebben dat ze wel gewoon met ons mee terug konden???
Dus op het moment dat we weg gingen roept de vriend van mijn vriendin dat we moeten wachten want hun rijden mee maar wouden nog niet weg
ik zeg terug niets met ze te hebben afgesproken en dat wij gewoon gaan. Word ik door vriendins vriend voor van alles uitgemaakt (slet, kreng, k.ut.wij.f ect. ) Ik heb teruggezegd dat ze zelf ook wel eens een x konden rijden en niet zo moesten centenne.uken.

Dat laatste had ik natuurlijk niet zo moeten doen.. maar hoe zou jij met deze situatie om gaan?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:05

die mochten van mij voortaan lekker gaan lopen, zeker nadat die vriend zulke uitspraken had gedaan

jammer dat jouw vriend niet voor zichzelf opkomt want dat samen rijden is nog tot daar aan toe, maar hij (en jij) wordt nu gewoon geclaimd als taxi

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:06

Laat ze lekker hun eigen auto kopen, komop zeg := Vind jouw reactie niet meer dan terecht. Belachelijk dat iemand jou gaat vertellen dat je maar eerder weg moet op je werk omdat zij mee willen rijden.

Fred_Kroket

Zeggen dat je auto niet op water rijd... Ik neem ook weleens iemand mee die op de route ligt maar daarom hoef ik nog niet voor taxi te spelen als je ook een bus kunt nemen.

Gewoon meteen mee stoppen. Jij hoeft niets uit te leggen of iemand wel of niet mag meerijden aangezien jij opdraait voor de kosten aan onderhoud en brandstof.

45u

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Nou, fijne vrienden :+ (en die vriendin)
Ik zou gewoon eens uitleggen dat jullie ook niet gratis rijden en dat jullie best bereid zijn mensen op te pikken, maar er dan wel iets tegenover staat (iemand anders ook eens rijden en dus om en om, drankjes betalen, parkeergeld betalen).
Om iemand op te pikken moet je immers vaak ook weer omrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:09

Japke_Z schreef:
Uhm, nieuwe vrienden zoeken?

Het woordje 'echte' tussen 'nieuwe' en 'vrienden' in en ik sluit me er bij aan.

Dat zijn geen vrienden, dat zijn parasieten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:10

Wat een parasieten.
Hoe verder, als je dat wilt tenminste? Duidelijke afspraken maken over hoe jullie regels zijn als ze kunnen meerijden. Meerijden betekent meebetalen, aanpassen aan jullie vertrekschema en niet zeuren als het ze niet bevalt. En duidelijk maken dat als het antwoord nee is, het nee blijft. En dat ze niks te commanderen hebben, want dan is het antwoord per definitie nee.
Take it or leave it.

Aanvulling:
Jullie bepalen ook de opstapplaats en de afzetplaats. Omrijden doe je alleen als je daar zin in hebt.
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 09-06-13 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Direct goed duidelijk maken dat ze mee kunnen rijden op jullie voorwaarden:

1. alleen wanneer het jullie uitkomt
2. er wordt een kleine bijdrage verwacht aangezien diesel niet gratis is
3. ben je het er niet mee eens, dan ga je maar lopen of desnoods een ander opeisen als taxi

Stelletje mafkezen zeg, ik neem ook heus wel mensen mee in mijn auto, maar absoluut en alleen maar op MIJN voorwaarden. Oftewel voor grote afstanden betalen mensen gewoon mee aan de benzine :j

Boras

Dat noem ik geen vrienden maar profiteurs.
Eens kijken of ze nog vrienden willen zijn als het afgelopen is met profiteren.
Persoonlijk had ik al afscheid van hen genomen.

belle_boef

:wow: Lekkere vrienden.
Wat een brutaliteit maar even zeggen dat je maar eerder van je werk moet gaan. Ik had dit echt niet gepikt.

Ik wil best rijden maar daar staan dan toch minstens wat drankjes tegenover van ieder die mee rijd.
Ik bepaal wanneer we gaan. Ik ben immers bob en als ik moe ben wil ik weg, ga niet onverantwoord rijden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:11

Korte metten.
Had ze een paar namen gegeven van taxi bedrijven en ze veel succes gewenst.
Kom nou..

Dit noem ik ook geen vriendschap maar een profiteerschap.

Dobel

Re: Een vriend die alles pikt (geldkwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 14:14

heb ze overigens niet mee terug genomen, waren andere mensen zat waar ze mee terug konden. Mijn vriend vond mij 'hard' maar ik ben het wel spuugzat.. nu krijg ik smsjes 'het maakt toch niet uit of je met 2 of 4 man rijd' en 'je vriend rijd zo vaak rondjes omdat die dat leuk vind dat kost toch ook diesel en mag die toch ook van je, maakt het dan toch niet meer uit dat je ook naar feestje met ons rijd, hij vind autorijden leuk'

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:15

OMFG, dit meen je niet?
Wat een goedkope vrienden... zelf nooit ergens voor willen opdraaien en altijd op iemand anders meeliften. Dikke hoi.

Ik heb er ook geen problemen mee om af en toe iemand thuis af te zetten of op te halen, maar voor evt parkeergeld word echt wel meebetaald want ik laat zo iemand staan die niet even iets bijdraagt, mijn auto loopt ook niet op water :evaw:

Bij festivals etc delen we altijd het bezinegeld & parkeergeld :j

Voor jezelf doeloze blokjes rijden, dat is jullie geld daar hebben hun verder niks mee nodig.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:16

Dobel schreef:
heb ze overigens niet mee terug genomen, waren andere mensen zat waar ze mee terug konden. Mijn vriend vond mij 'hard' maar ik ben het wel spuugzat.. nu krijg ik smsjes 'het maakt toch niet uit of je met 2 of 4 man rijd' en 'je vriend rijd zo vaak rondjes omdat die dat leuk vind dat kost toch ook diesel en mag die toch ook van je, maakt het dan toch niet meer uit dat je ook naar feestje met ons rijd, hij vind autorijden leuk'

Dat hij graag rijdt wil nog niet zeggen dat hij daarom ook voorgoed bestempeld wordt als taxi.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:17

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:18

jiehaaa schreef:
Dobel schreef:

Dat hij graag rijdt wil nog niet zeggen dat hij daarom ook voorgoed bestempeld wordt als taxi.

En dan had ie wel taxichauffeur geworden lijkt mij.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:19

Dus de meneer bij de ns die ook lol heeft in zijn werk en toch rijd hoef je ook niet te betalen? Ik vind het niet meer dan logisch dat iemand mee betaald aan de brandstof kosten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:20

Had terug gestuurd, heeft ie blauwe platen op zijn auto ??
Zo ja, dan zijn ze jullie nog een hoop geld schuldig.
Zo nee gesprek afgelopen.

En jou vriend kan ook wel een standje gebruiken.
De mijne moest niet flikken om mij hard te noemen nadat ik van alles naar mijn hooft geslingerd gekregen had.
(was het mijn schuld kreeg ik ter recht van hem nog een schop na, maar zo niet moest ie het eens wagen )

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:21

Ik vind dat er zwaar misbruik Van jullie gemaakt wordt.
Zulke vrienden hoef ik niet te hebben!
Vond je reactie trouwens helemaal niet verkeerd hij viel nog mee aangezien die jou overal voor uitgemaakt heeft.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:24

Wat een associale mensen! Hallo, nee is toch nee? En dan door blijven drammen? Zoek t toch uit.
Ik vind dat je goed hebt gehandeld!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:24

Japke_Z schreef:
Dobel schreef:
heb ze overigens niet mee terug genomen, waren andere mensen zat waar ze mee terug konden. Mijn vriend vond mij 'hard' maar ik ben het wel spuugzat.. '

En je vriend vind het wel best dat jij voor slet, kreng en poedersuiker wordt uitgemaakt? Dan zou ik ook een nieuwe vriend zoeken...

Daar had ik helemaal overheen gelezen, maar dat nu gezien hebbende zou ik ook klaar zijn met je "vrienden" en manlief zou ook flink op zijn sodemieter krijgen omdat hij jou niet steunt en zelfs vindt dat je te hard bent geweest.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:27

Wat een stelletje profiteurs, ik zou er ook schoon genoeg van hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:27

Ik zou je vriend afleveren bij de eerste beste assertiviteitscursus en die 'vrienden' nemen maar mooi altijd de benenwagen :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:29

Oef, jeetje, wat een misbruikers :s
Ik betaal zelfs mijn eigen vriend soms benzinekosten als hij met mij ergens heen gaat (waar ik naartoe wil), ondanks dat hij het gewoon leuk vind en t niet nodig vind dat ik meebetaal.

Zou persoonlijk eens vragen of je "vrienden" willen langskomen, met je vriend erbij, en uitleggen hoe het voor jou zit en ook hoe zij op jou over komen.
Misschien hebben ze het zelf nieteens door. Bespreek vantevoren met je vriend hoe jij last hebt van zijn "slappe" gedrag en dat hij daarin een andere houding moet aannemen wil hij het goed laten werken.
Daarnaast mag je best even laten merken dat je het NIET tof vind dat je vriend niet voor je is opgekomen terwijl jij uitgescholden wordt.