Beetje naar aanleiding van ander topic over onzekerheid. Ik ben al mijn hele leven bestempeld als 'verlegen'. Op de basisschool moest ik van de juf naar de hogere klassen om boeken te lenen, zodat ik kon oefenen met durven vragen. En ik vond het verschrikkelijk, stond elke keer weer te trillen als een rietje. Heeft dat oefenen geholpen, nou niet echt. Nog steeds vind ik het vreselijk om dingen te moeten vragen en daarbij anderen te storen. Verschillende keren heb ik problemen gehad door mijn vermeende verlegenheid en werd ik gepusht om iets maar gewoon te doen. Soms ging dat goed en soms ook niet. Het heeft er wel toe geleid dat ik heel lang slecht over mezelf dacht. Als anderen zeiden: 'doe het gewoon, je kunt het wel' dan dacht ik: 'blijkbaar ben ik niet goed want ik kan het niet'.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen muurbloempje. Als ik wil, ben ik het middelpunt van de aandacht. Ik ben ontzettend sociaal, kan meestal met iedereen goed opschieten en kan een enorm feestbeest zijn. Maar ik ben toch een introvert persoon. Ik laat niet graag het achterste van mijn tong zien, gevoelens en emoties houd ik liever voor mezelf en ik wil anderen niet tot last zijn. Voor de mensen die parelli humanilities kennen, ik ben een right brain introvert. Dat houdt in dat ik wel heel emotioneel ben maar dat mijn energie naar binnen gekeerd is.
Wat ik me nou af vraag. Ik heb vrij vaak het idee dat het niet goed is als je introvert bent. Dat mensen zeggen van doe het nou gewoon, zeg gewoon wat je denkt/voelt/vindt etc. En liever vandaag dan morgen. Overigens is dat voor een heel groot deel mijn eigen interpretatie. Nog iets dat bij mij hoort, voor andere mensen denken. En ja dat is een stuk onzekerheid. Ik ben ook onzeker, over heel veel dingen. Maar is dat nou echt zo 'slecht'? Ik denk dat onzekerheid ook iets goeds kan zijn, het zet je tot nadenken. Angst kan een hele positieve emotie zijn (let op het woord kan) als het je helpt om te beseffen wie je bent en wat jij graag wilt doen. Het kan je heel veel over je zelf leren.
Ik maak me er zelf ook schuldig aan. Mensen pushen om iets te doen. Vriendinnen vertel ik altijd van je kunt het wel, je bent goed genoeg etc. Meestal helpt dat niet. Dus waarom doen we het dan nog? Waarom kunnen we niet gewoon accepteren dat iedereen verschillend is en andere dingen moeilijk of eng vind. Dan zouden we gewoon kunnen aanhoren naar iemands verhaal/probleem en diegene steunen. Niet door maar te herhalen dat ze wel goed genoeg zijn maar door te zeggen dat je snapt wat ze bedoelen. Aangeven dat je ze graag wilt helpen als dat nodig is.
Ik vind het leuk om te discussiëren over dit onderwerp omdat ik denk dat het meer begrip kweekt. Zoals gezegd, ik ben introvert en ik vind extraverte mensen vaak maar stom. Heel vaak heb ik het idee dat zij altijd alles voor elkaar krijgen, omdat ze zo aanwezig en uitgaand zijn, omdat ze constant vertellen wat zij willen. (even heel erg generaliserend
). Vaak heb ik dan het idee dat ik net zoals hun moet worden omdat ik anders verdwijn achter al hun lawaai haha. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat mijn persoonlijkheid ook heel lastig kan zijn voor uitgesproken mensen. Dat ik bijvoorbeeld snel zeg 'wat jij wilt, ik vind alles goed' of dat ik mezelf terug trek om even op adem te komen en het dan niet leuk vind als iemand zich opdringt om toch maar te praten. Vooral dat het heel moeilijk is om nou eigenlijk te ontdekken wat ik voel omdat ik dat niet echt zeg. En als de laatste druppel dan in de emmer valt kan ik gigantisch ontploffen waarbij alles eruit komt in een soort chaotische woede waarbij de meeste mensen niet meer weten waar ik het nou over heb omdat het al zo lang geleden is.Even voor de duidelijkheid, ik weet dat ik sommige dingen heb overdreven en dat alles vrij globaal is. Ik heb absoluut niet de bedoeling om andere mensen tegen de schenen te schoppen. Ik wil juist begrip kweken tussen verschillende mensen 'soorten'
Ik vind het stuk horsenalities en humanilities van parelli ontzettend interessant en zelf voor niet-paarden mensen een soort must om te leren. Of je nou wel of niet parelli volgt (of ze zelfs heel erg stom vind, dat mag allemaal) ik denk dat het iedereen veel kan leren over zichzelf en over anderen 
Dit is de chart voor mensen:

Ik ben benieuwd
Maar ik leer er ontzettend veel van. Ik vind het een heel prettige aanvulling en heb dan ook het idee dat ik binnen het introverte spectrum een beetje opschuif naar het extraverte. En dat mag ook wel: ik wil graag het beste van beide werelden. Als je de balans ertussen maar kan vinden. 
Volgens mij kan het immers niet de bedoeling zijn om onophoudelijk je mening over van alles en nog wat te geven, als een soort van diarree aan emoties die geventileerd wordt. Ik vind het net very gentleman van mijn vriend dat hij zich eerder gereserveerd gedraagt in een groot gezelschap.
Ik vind dat je het hier een beetje poneert alsof het een afwijking is of een gevolg van iets, terwijl het vaak "gewoon" een karaktereigenschap is, die niet per definitie ergens aan gekoppeld is of gelijk staat aan antisociaal, communicatief niet vaardig en teruggetrokken, wat sommige mensen wel schijnen te denken.