Housewarming hapjes, logische planning?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Housewarming hapjes, logische planning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 09:31

Hallo :).

Aankomen woensdag houd ik thuis een housewarming.
Nu vind ik het leuk om dingen te bakken in de vorm van kleine high Thea hapjes.

Ik had de volgende dingen bedacht om te maken:
- miljonairs shortbread
- brownies
- kleine cakejes (weet de naam even niet, maar heb daar zon soort tosti ijzer voor)
- soort van appeltaart in groot bakblik, en dan in kleine vierkantjes snijden.

Nu heb ik woensdag ochtend vrij, maar dan wil ik ook het huis een beetje aan kant maken.
Dus had ik bedacht dat ik zondag of maandagochtend misschien al wel meerdere dingen kon gaan bakken.
Maar wat van deze dingen blijft wel een paar dagen lekker en vers van smaak?
Dus wat kan ik prima een paar dagen van te voren maken, en wat het best woensdagochtend?

Ideeën voor andere hapjes zijn welkom! Boodschappen zijn nog niet gedaan :)

Sonja_vR

Re: Housewarming hapjes, logische planning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:42

brownie kun je heel simpel invriezen , alleen op tijd er uit halen de ochtend van het feestje
cakejes kun je ook invriezen, maar weet niet of dat ook kan als ze gedecoreerd zijn...ik denk het wel, in de winkel kun je ook cupcakes uit de vriezer kopen van maitre paul, dus vermoed dat dat prima kan.
de shortbread , ik denk dat de choco wel eens dof zou kunnen worden na invriezen.
maar volgens mij blijft die echt wel een paar dagen goed in een luchtdichte bak.

appelcake/taart, is volgens mij ook prima in te vriezen.

ik denk dat ik alles het weekend van te voren zou klaar maken en de hele bende zou invriezen.
de shortbread in een goede luchtdichte bak op een koele plek zetten en alles 's ochtends uit de vriezer halen

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:01

Appeltaart en brownies zijn goed in te vriezen, maar haal ze er wel op tijd uit zodat het goed kan ontdooien. De shortbread zou ik op de dag zelf maken, of hooguit de dag van te voren, om de reden die Sonja_vR noemt. Cupcakes heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij kun je die best invriezen :j

Ik zou ook iets hartigs neerzetten voor mensen die niet van zoet houden, zoals bijvoorbeeld stukjes quiche, Spaanse tortilla, of wraps in stukjes. En wat er ook leuk uitziet (en lekker is) zijn gevulde cherrytomaatjes.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:19

Shortbread is prima goed te houden voor twee a drie dagen, gewoon op een koele plek neerzetten. Wat betreft brownies, die kun je invriezen maar ik vind ze zelf ontdooid iets minder lekker. Als je een hele kleffe brownie maakt (zoals het snelle recept van Nigella) dan kun je die ook 2 a drie dagen op een koele plek bewaren (wel even een folietje overheen trekken). De kleine cakjes zou ik dezefde dag maken; klein gebak droogt heel snel uit. De appeltaart zou ik ook dezelfde dag maken maar dan vooral omdat je hele huis zo lekker ruikt! ;)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:41

Je kan ook de appeltaart al helemaal maken. En dan rauw in de vriezer stoppen.
En op de dag zelf bakken.
Heb je wel lekker verse, warme appeltaart maar niet het werk op de dag zelf.

Mjetterd

Re: Housewarming hapjes, logische planning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:08

De brownies en de shortbread heb ik vanochtend gemaakt, en beide in de koelkast gezet met vershoudfolie er over heen. Bij de shortbread moet alleen de chocolade er nog op, maar dat doe ik woensdag ochtend.

De kleine cakejes doe ik niet, en in plaats daarvan maak ik wrap hapjes (n.a.v. een tip hier in dit topic :) ).
en dan doe ik woensdag ochtend of dinsdag avond de appeltaart :D