Verhuizen naar Duitsland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Verhuizen naar Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:31

Ik ben helemaal zat van Nederland....Steeds als je iets gevonden hebt om geld te besparen veranderd de overheid gewoon de spelregels (wet)!
We hebben 2 kinderen en hadden in het begin dus een gastouderbureau ingeschakeld om de opa en oma's te betalen, na 1,5 jaar trekt de overheid de vergunning in van het gastouderbureau, met terugwerkende kracht, in:€18.000,- terug betalen, het mocht in 18 termijnen! Gelukkig de eerste rechtszaak gewonnen dus de tweede zal dan ook wel zo gaan. Ondertussen betalen we de oppas 'zwart'.

We hebben 2 auto's: dus de 2e een mercedes oldtimer: kunnen we straks wegenbelasting gaan betalen.... Ik werk 28 uur, mijn man 40. Ja ik heb mijn paard nog en we eten geen droog brood, maar toch is het de paasei naar de nering zetten af en toe. Natuurlijk hebben wij vlak voor de crisis even een nieuw te bouwen huis gekocht, 1 jaar met dubbele lasten en een recessie...wou 20 uur gaan werken na de geboorte van onze eerste maar ben meer gaan werken.

Ik zou zeggen: bord in de tuin. Naar de buren toe;paard bij huis, lagere hypotheekrente, minder wegenbelasting. We zouden dan alleen al flink kunnen (be)sparen.
Wij wonen al tegen de grens aan, kinderen kunnen op school blijven en we kunnen onze banen gewoon houden. Dat de huizen 5 km verderop gewoon de helft minder kosten!

Uiteraard heb ik al wat op het oog: Oude vervallen woonboerderij (wel bewoonbaar) maar aan grondige renovatie toe, grote schuur met 8 paardestallen (2 is genoeg) en 2.2 ha grond!! Voor een schammele €100.000,- (geen type fout). We zouden alles moeten laten doen, maar we kunnen dan van 1 loon leven, dus mijn loon kunnen we van gaan sparen en dan elke jaar iets laten verbouwen. Ik ben al bij het huis geweest en waarschijnlijk iets te enthousiast, maar krijg mijn man nog niet mee...

Nog meer mensen met dezelfde plannen? of misschien al gedaan?

Francis

Re: Verhuizen naar Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:37

Wil al jaren weg en naarmate m'n kind ouder wordt (ben gescheiden dus vond niet dat ik mijn zoon bij z'n vader weg kon houden door te emigreren) wordt de wens sterker. Ben alleen sinds een half jaar werkeloos en door al m'n spaargeld heen dus zie geen mogelijkheid hoe ik zou moeten vertrekken.
Eerst m'n diploma maar halen, dan kan ik hopelijk in de toekomst elders een eigen praktijk starten, ben gelukkig zo slim geweest om iets te gaan doen wat ik overal kan doen en waar weinig investering voor nodig is.
Oost Duitsland of Polen trekt me wel, maar eigenlijk zou ik ook wel warmer willen. Portugal misschien? Of toch Scandinavië...
Al met al weet ik 't dus nog niet, maar 'weg' zou ik wel willen...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:39

Heb je eigen geld? 20% van het aankoopbedrag.Anders krijg je je huis niet gefinancierd in Duitsland.Of misschien wel, maar dan ben je het voordeel van de lage rente kwijt.Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat het toch een ander land/volk is met andere gebruiken dan je gewend bent.Kun je daar aan wennen/aanpassen?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:45

Mijn ouders zijn er heel veel mee bezig en gaan ook misschien die kant op :) Het is daar inderdaad 'spot' goedkoop :)

Kijk wel alles goed na, zo werkt de AOW daar anders als Nederlander. Per jaar dat je daar woont gaat 5 % van je AOW er af, in ons geval tenminste.
Dit dan in combinatie dat je samen van één loon gaat leven. Als je daar in Duitsland gaat werken is het natuurlijk weer anders.

Nou ja, en zo zijn er wel meer dingen :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:48

Ookal is het maar een paar kilometer opschuiven, het is wel emigreren. Ik heb daar bewust voor gekozen (en wilde ook niet tussen de nederlanders zitten)

Ik zou dus wel eerst even goed nadenken, en vanalles raadplegen. En jullie beide moeten erachter staan.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:54

Nou Zigranta: we hadden eigen geld, dat is met een jaar dubbele hypotheek op gegaan. Maar is wel te regelen. Of we moeten ons huis al met 10% winst kunnen verkopen..

Nou, dat zijn dus dingen die ik weer niet weet Lalunamyo. We kunnen in Nederland blijven werken, we hebben beiden een vaste baan. We zouden mijn loon weg kunnen zetten, en dus flink sparen...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 23:01

Riddershow schreef:
Ookal is het maar een paar kilometer opschuiven, het is wel emigreren. Ik heb daar bewust voor gekozen (en wilde ook niet tussen de nederlanders zitten)

Ik zou dus wel eerst even goed nadenken, en vanalles raadplegen. En jullie beide moeten erachter staan.

In dat gebied zitten veel duitsers. De "Nederlandse" dorpen liggen wat meer bij elkaar.

Een paar jaar terug hebben we ook al gekeken naar wat huizen in Duitsland, alleen was ik toen net zwanger en leek ons dat geen optie.

We zouden eerst ons huis moeten zien te verkopen in deze tijd. Ik wil niet weer met een dubbele hypotheek zitten. We zouden ter overbrugging misschien bij mijn schoonouders in kunnen wonen, die zijn toch altijd aan het werk of op vakantie.

Ik ga even alles goed uitzoeken omtrent de regels. Gelukkig ook wel veel kennissen die in Dld wonen en in Nederland werekn of alles in dld hebben. Hihi..mijn buurman werkt in dld maar woont dus in Nederland, kan ook.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:21

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:16

TS, wij wonen ook al zo'n 4, bijna 5 jaar over de grens. Bevalt uitstekend. Inderdaad voor 'weinig' geld een huis met grond en stallen gekocht. Weinig bedoel ik dan in verhouding met nederlandse begrippen... ;)
Ben wel druk geweest om de taal goed te kunnen spreken, als ik iets irritant vind zijn het nederlanders die hier half twents, half duits spreken onder het mom van: ze begrijpen wel wat ik bedoel.
Bovendien is het ook makkelijker als je redelijk duits spreekt om aansluiting met de buren te krijgen.

Ik vind het leuke om na een dag werken (in nederland) thuis te komen, mijn huis met de paarden erbij, andere taal, voelt gewoon alsof ik elke dag op vakantie ben.
Permanent vakantiehuis gehuurd heb zeg maar. :D

Maar goed, je moet er inderdaad allebei achter staan, dus hoop dat je man het ook ziet zitten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:10

Wij wonen alweer 12 jaar in Duitsland en zou niet meer terug willen. Maar het is wel echt immigreren. Dat word door Nederlanders vaak vergeten.
Er zijn een hoop dingen goedkoper hier maar ook weer veel meer regels en ook dingen die hier duurder zijn of in NL niet hoeven.

Zo heb je hier aparte verzekeringen per huisdier, die aardig kunnen oplopen. Werk je in NL zul je een aanvullend pensioen moeten afsluiten. Kost ons bijna 200 euro in de maand zodat we straks nog wat AOW hebben. Dan de paarden, aparte verzekeringen, dan de paardenbelasting die er door kan komen enz.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:33

Ik volg dit even vanwege de breezer-afspraak in het najaar, Utrolig. Wij hebben de keuze bewust niet gemaakt omdat partnerlief het niet aan durfde en het wel emigreren is. Onderwijl kan ik je gedachten heel goed volgen en wanneer je met z'n tweetjes de mogelijkheid ziet, zou ik deze aangrijpen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 15:22

Hey Markanka,

Ik vind het nu meer een breezer weertje!!haha...
Nu Jan nog zo ver krijgen...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 14:48

zigranta schreef:
Heb je eigen geld? 20% van het aankoopbedrag.Anders krijg je je huis niet gefinancierd in Duitsland.Of misschien wel, maar dan ben je het voordeel van de lage rente kwijt.Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat het toch een ander land/volk is met andere gebruiken dan je gewend bent.Kun je daar aan wennen/aanpassen?

Dit hoeft niet bij de Bundesbank. Die kijken wel naar je loon, en als de marge maar ruim genoeg is dan is dat geen probleem. (weet ik weer van een vriend/kennis)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:55

Wij hoefden ook geen 20% zelf te financieren, maar dat is alweer 8 jaar geleden de situatie is sindsdien natuurlijk wel heel erg veranderd.

Wij zijn echt blij dat we deze beslissing genomen hebben en gaan als dat niet hoognoodzakelijk is ook niet meer terug naar Nederland.
Beide zoons hebben het hier zo goed naar hun zin dat ze zelfs de Deutsche Nationaliteit aanvragen.

Ik weet niet waar je dat huis gezien hebt, maar het enige waar je rekening mee moet houden is dat de mentaliteit hier aardig ouderwets te noemen is.
Dat zal naarmate je de grote steden nadert een stuk minder zijn, maar hier leven de mensen zo'n 20 jaar terug, met alle voor en na-delen.

Ik kan wel paginas vol schrijven, maar vragen zijn sneller beantwoord.
Pb staat natuurlijk ook open.