Stoppen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:19

Ja helaas, het zoveelste stoppen of niet topic?
Nu gaat het niet over mijn hele studie, maar alleen deze stageperiode..

Ik zal eerst even een beeldje schetsen:
- 3e jaars HBO-V (verpleegkunde)
- eerste ziekenhuis stage
- Interne geneeskunde afdeling (een van de moeilijkste van het zkh)
- nog 1 week te gaan voor eindbeoordeling
- nog 2 weken voor einde stage
- woensdag tentamen en 19/6 ook tentamen
- nu ziek

Hai, ik heb toch echt even jullie hulp nodig.
Ik loop nu richting het einde van mijn stage, maar de kans dat ik het ga halen is niet echt reeël meer.. Dit is mijn eigen schuld omdat ik gewoon te laat ben begonnen met alles. Nu was dit mijn eerste ziekenhuis stage dus vond het nogal spannend en er werd heel veel van mij verwacht waardoor ik nogal 'dichtklapte'.
Nu ben ik op dit moment gewoon lichamelijk op, slaap bijna 18 uur op een dag (van 10-14 en dan ben ik wakker tot 16 en dan slaap ik tot 18, ga eten met vriendlief en dan val ik alweer bijna om van de slaap).
Weet nu eigenljik niet meer zo goed wat ik moet doen. Er zijn 2 opties:
- stage doorgaan heel hard werken, tentamens neit halen (allebei al herkansingen) en dan hoogstwaarschijnlijk nog niet halen
- stage stoppen, tentamens leren (die hopelijk dan wel halen) en stage opnieuw doen (half jaar extra)
- andere optie :')

Heb echt even een frisse blik op deze situatie nodig.. Mijn moeder krijg ik geen normaal antwoord uit want die is vooral boos dat ik het niet gehaald heb (wat ik natuurlijk ook klote vind, maar goed nu weinig nog aan te doen) en mijn vriend is vooral bezorgd om mijn gezondheid. Heb overigens al een half jaar studievertraging, maar dat is door een operatie die ik echt nodig had en dus ook niet telt als studievertraging (in de ogen van school).

Groetjes Veerle

Minute

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:23

Jee, wat vervelend!
Wat gebeurt er als je de herkansingen niet haalt?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:27

Dan in principe niets... Moet dan volgend jaar gebeuren, maar dan kan het dus zijn dat ik in 1 week 4 herkansingen heb, dus sluit die liever dit jaar af..

Misschien voor de duidelijkheid, zit nu in mijn Major jaar dat betekend:
2x 20 weken stage en dan elke woensdag school.
Major A moet ik sowieso nog opnieuw doen, door die OK.
Major B ben ik nu mee bezig.

Wanneer ik het nu niet haal doe ik dus gewoon weer A + B over (volgend jaar), wanneer ik nu mijn herkansingen niet haal heb ik dus volgend jaar nog 2 kansen (van de major B).

Wij hebben op school zeg maar de officiële periode en dan de herkansing in de periode erna. Vervolgens het jaar erna weer in de officiele periode (ook als je dan bijvoorbeeld hele andere vakken hebt). Dus zou het liever nu halen, want dan hoef ik dan alleen stage opnieuw te doen en de school vakken niet.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:29

Wat poedersuiker, Veer!

Heb je ook al met school overlegd? Wat raden zij aan?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:31

Nee niet met school overlegt, mijn SLO docent is al met vakantie *dochter werkt in buitenland en ging afstuderen* en mijn stagedocent is echt de grootste kwal ever..

Heb op dit moment ook geen stem door ziek zijn dus overleggen gaat ook zeer moeilijk :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:33

Vraag een spoedgesprek aan met je decaan. Die kent jou verder niet dus staat wat objectiever in dit verhaal, jij kunt er je verhaal misschien makkelijker kwijt (je wordt niet door diegene beoordeeld) en mijn ervaring is dat zo iemand vaak begaan is met de studenten. :)

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:34

Als ik het goed begrijp heb je 4 dagen stage per week?

Gezien je gezondheid denk ik niet dat het reeel is om alles er nog even 'doorheen te rammen' in deze korte periode. Is het mogelijk om met een decaan te praten hierover? Die kan je eventueel andere opties voorleggen..

Persoonlijk heb ik in een soortgelijke situatie gekozen voor een halfjaar studievertraging. Ik moest ook nog teveel doen in een korte tijd en heb daarom een halfjaar extra gedaan om uit te rusten en de dingen in te halen die ik nog in moest halen..

Heel veel succes met je keuze..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:36

Ja die kent mij dus wel :') Ben ik al geweest vorig jaar met mijn operatie _O-

Heb net nog even met een leerling van mijn afdeling overlegt, die ook bij mij op school zit. En die denk dat het voor mij het beste is om gewoon goed uit te zieken. Hierdoor heb ik dan geen kans meer om stage te halen, maar wel om mijn tentamens te halen. Zodat ik wanneer ik deze stage periode opnieuw moet doen dan geen tentamens meer heb en daardoor meer op stage kan focussen.

Elies: Ik denk dat ik dat ook maar ga doen, zonder gesprek met de decaan. Heb dan volgend jaar een half jaar om alleen maar stage te lopen en verder niets aan mijn hoofd.
En met mijn gezondheid is er doorheen rammen nu inderdaad niet te doen.. Sta echt op instorten..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:43

Dan zou ik ook stage laten voor wat het is, je concentreren op je tentamens en volgend jaar je stage over te doen.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:44

Stage in het ziekenhuis is echt mega zwaar, ik zou het niet eens gaan proberen om alles er door heen te rammen. Je had gewoon veel eerder moeten beginnen (is geen verwijt), in het ziekenhuis moet je vanaf het begin af aan al 100% inzet tonen en zo snel mogelijk alles afronden.

Dus ik zou voor de tentamens gaan.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:47

Lynaro schreef:
Stage in het ziekenhuis is echt mega zwaar, ik zou het niet eens gaan proberen om alles er door heen te rammen. Je had gewoon veel eerder moeten beginnen (is geen verwijt), in het ziekenhuis moet je vanaf het begin af aan al 100% inzet tonen en zo snel mogelijk alles afronden.

Dus ik zou voor de tentamens gaan.

Dat weet ik nu dus ook.. :j Moet zeggen dat Interne als eerste ziekenhuis stage echt ontzettend zwaar is, gewoon niet grappig meer..
Vind het denk ik ook niet zo heel erg omdat dit mijn eerste stage is die ik niet haal, de rest echt makkelijk gehaald.

Nu nog een manier om het op mijn stage te vertellen. Wil het wel zelf tegen mijn begeleidsters zeggen, waar ik dus dit weekend mee zou werken, dus denk dat ik maar voor beiden wat lekkers koop en dan dit weekend even op en neer naar Tilburg ga.
Maar hoe kan ik dit het beste brengen? Want ik wil niet ondankbaar over komen, heb daar zo veel geleerd, maar trek het gewoon even niet..

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:50

toen bleek dat ik ooit het tweede jaar van mijn studie niet ging halen, had ik drie opties: stoppen, een half jaar over doen of een heel jaar over doen. De eerste en laatste waren voor mij écht geen optie. Toch ben ik alle opties met elkaar gaan vergelijken, door alle voor- en nadelen naast elkaar te leggen. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat een heel jaar over doen toch het beste was. Dat heb ik dan ook gedaan en ben nog altijd (afgestudeerd in 2010) blij met mijn keuze destijds.

En wat betreft het vertellen: wees gewoon eerlijk, maar zorg gewoon wel dat je van tevoren goed op een rijtje hebt wat er niet lukt en hoe je dat verder aan wilt gaan pakken. Misschien kan je juist eens met hen overleggen of ze nog tips hebben. Ze hebben ook gestudeerd, ze herkennen je issues vast!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:53

Het verhaal uitleggen aan jouw begeleidsters? Ik neem aan dat ze daar wel rekening mee houden!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:54

Naja een jaar overdoen hoeft niet (of naja nu toch wel hoe je het bekijkt zeg maar..).

Mijn begeleidsters zeiden bij mijn tussenevaluatie ook wel dat ik heel hard moest gaan werken om het te halen en toen dacht ik dat ik het nog wel zou kunnen, maar nu werkt mijn lijf dus echt niet mee.. Ben zo oververmoeid, dus het is gwoon geen optie meer :(

Denk inderdaad dat ik maar gewoon zeg dat ik niet meer weet hoe ik het zou moeten gaan halen, dus dat ik voor een herkansing van mijn stage ga.

Eclair: Helaas, bij mij op stage zijn ze zo ontzettend streng dat ik dat niet zie gebeuren.. Gewoon mijn eigen stomme schuld dat weet ik, maar valt nu neits meer aan te veranderen :n

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:55

Het zou eigenlijk wel heel jammer zijn als je nog een half jaar moet over doen, vooral omdat het nog maar 1 week is voor de eindbeoordeling.

Kan je niet met je begeleiders van stage dit bespreken? Dat jullie afspraken kunnen maken over de werktijden zodat deze voor jou wel haalbaar kunnen zijn,(is het misschien mogelijk om de laatste week minder stage te lopen? Ben je aan je uren gekomen?) en je daar nog je tijd kunt vinden om te studeren voor de tentamens?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:57

Nee probleem is dat ik nu mijn stage uren niet haal, anders was dit inderdaad een optie geweest..
Dan had ik dat eerder moeten doen, maar toen ging het wel maar nu is mijn lijf gewoon ermee gestopt :') Fijn bij deze opleiding _O-

_Gabriellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:56

Barbabientje tijdens mijn stage had een medestudent hetzelfde probleem als jou. Er heeft een gesprek plaatsgevonden met stagebegeleiders en stagedocent deze leerling heeft toen nog 3 weken gekregen om alles op orde te krijgen. Succes met dez lastige situatie.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:39

Wat me opvalt is dat je volledig zelf een keuze probeert te maken, zonder het met de mensen te bespreken die er ook over gaan. Je gaat er zelf al helemaal van uit dat er echt helemaal niks mogelijk is. Ik zou dus nog geen beslissing nemen en eerst eens het gesprek in elk geval op stage aan. Als het probleem echt alleen de uren is, zij zien dat je wel hard werkt maar dat je gezondheid niet meer wil, heb je kans dat je de weken later in mag halen.
Mijn ervaring is dat er vaak meer mogelijk is dan veel studenten denken, maar veelal wordt er gewoon domweg niks gevraagd óf de mensen van stage en school worden voor het blok gezet, waardoor ze niks meer willen. Ga dus gewoon het gesprek aan, nee heb je, ja kan je krijgen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 11:36

Heb inmiddels een gesprek gehad op stage en besloten toch door te gaan..
Zag het zelf allemaal iets depressiever in dan dat het daadwerkelijk was :') Waarschijnlijk gewoon doordat ik het even niet meer zag zitten en toen ook nog ziek werd.

Heb inderdaad wat dagen extra kunnen krijgen op stage, en nu vol goede moed alles samen aan het doen...
Werk voorlopig even alleen in de weekenden gezet en korte diensten zodat ik daarnaast genoeg tijd heb voor mijn opdrachten en tentamens. Eindbeoordeling is ook verzet tot na de vakantie van mijn begeleidster :)

Iedereen bedankt voor alle tips :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:41

+:)+ Succes met alles!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 11:43

Dank je :) Ik heb er nu in ieder geval alles aan gedaan om het eventueel toch te kunnen halen, zo niet, dan volgend jaar een nieuwe kans :j