En dan ook vooral de straf tov het vergrijp en straf tov de leeftijd van het kind.
Vooral wat leeftijd aangaat ben ik wel benieuwd, wat is nu passend voor welke leeftijd en hoe beoordeel je dat tov het individu?
Ik ben benieuwd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
troi schreef:Hoe jonger hoe moeilijker het is om een kind iets duidelijker te maken dus heb ik toen mijn zoon heel jong was fysieke straffen gebruikt (wel 1 x maar goed) als het was om groter gevaar af te weren (stopcontact is een goed voorbeeld). Nu hij kleuter is is het makkelijker om hem duidelijk te maken waarom ik iets niet wil maar ook dan nog sluit ik een tik niet uit als hij iets ernstigs doet, stel hij zou zijn vriendje echt hard slaan dan kan hij zeker een tik terug verwachten omdat ik het dan belangrijk vind om echt indruk te maken op hem en een echte grens wil stellen. Bij alle 'reguliere' stoute acties (bijv vieze woorden gebruiken of niet luisteren waarbij er geen gevaar in zicht is) zet ik hem even op de gang of vermaan ik hem.
NatasjavE schreef:Voor onze kinderen hanteren wij het systeem dat ze iedere ochtend een magneetje op ons planningbord mogen plakken. Bij 7 magneetjes mag er een "bonus" uitgezocht worden. Dat wil zeggen ze mogen het toetje bepalen, een boekje uitkiezen of het uitje (geen efteling maar gaan we naar het bos of gaan we zwemmen?)
Bij ongewenst niet anders te corrigeren gedrag gaat er een magneetje weg....is dus weer opnieuw sparen voor een magneetje.
Bij schoppen en slaan naar elkaar volgt dan overigens een x aantal minuten en op een stoeltje en daarna sorry zeggen.
Het magneetjes systeem werkt fantastisch....zo fantastisch dat ze het bij ons op school ook zijn gaan inzetten.
Kinderen moeten natuurlijk wel oud genoeg zijn om het te begrijpen.
troi schreef:@eline: Mijn zoon weet dat een volwassene anders is dan een kind en ook andere dingen doet. Volgens jou redening mag een rokende ouder ook niet zijn kinderen verbieden te roken, dat lijkt me niet juist toch? Een deel van mijn opvoeding is mijn kind proberen te maken tot een beter mens dan dat ik ben.
troi schreef:Bij alle 'reguliere' stoute acties (bijv vieze woorden gebruiken of niet luisteren waarbij er geen gevaar in zicht is) zet ik hem even op de gang of vermaan ik hem.
troi schreef:@eline: Mijn zoon weet dat een volwassene anders is dan een kind en ook andere dingen doet. Volgens jou redening mag een rokende ouder ook niet zijn kinderen verbieden te roken, dat lijkt me niet juist toch? Een deel van mijn opvoeding is mijn kind proberen te maken tot een beter mens dan dat ik ben.
anneliesdj schreef:ukkiepuk schreef:Onze dochter is bijna 2 jaar, wij straffen niet
En als ze straks ouder wordt en je maakt geen indruk meer?
Als bv door een winkel loopt en ze zit continu overal aan, wat dan?
NatasjavE schreef:Voor onze kinderen hanteren wij het systeem dat ze iedere ochtend een magneetje op ons planningbord mogen plakken. Bij 7 magneetjes mag er een "bonus" uitgezocht worden. Dat wil zeggen ze mogen het toetje bepalen, een boekje uitkiezen of het uitje (geen efteling maar gaan we naar het bos of gaan we zwemmen?)
Bij ongewenst niet anders te corrigeren gedrag gaat er een magneetje weg....is dus weer opnieuw sparen voor een magneetje.
Bij schoppen en slaan naar elkaar volgt dan overigens een x aantal minuten en op een stoeltje en daarna sorry zeggen.
Het magneetjes systeem werkt fantastisch....zo fantastisch dat ze het bij ons op school ook zijn gaan inzetten.
Kinderen moeten natuurlijk wel oud genoeg zijn om het te begrijpen.