Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 11:21

Nav een ander topic ben ik benieuwd hoe jullie je kinderen straffen.
En dan ook vooral de straf tov het vergrijp en straf tov de leeftijd van het kind.
Vooral wat leeftijd aangaat ben ik wel benieuwd, wat is nu passend voor welke leeftijd en hoe beoordeel je dat tov het individu?

Ik ben benieuwd :)

ukkiepuk

Re: Hoe straffen jullie je kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:22

Onze dochter is bijna 2 jaar, wij straffen niet :)

Dobel

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:22

ukkiepuk en als ze dan met haar vinger in het stopkontact zit te vroeten? zeg je daar dan niets van?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:25

Ik zorg er in eerste instantie voor dat ze niet bij een stopcontact kan, maar mocht ze er wel met haar vinger inkomen leg ik uit dat ze dat het gevaarlijk is als ze dat doet en ga ik iets anders met haar doen.

Onder straffen versta ik stoutstoeltje, gang, negeren, wegtrekken, stem verheffen enz.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:26

Wij hebben hier thuis geen straffen. :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:26

Ja wat doe je als ze iets doet wat niet mag? Nee maakt op een gegeven moment toch ook geen indruk meer?

Ik heb zelf geen kinderen maar ik was vroeger nogal een driftkikker. Ik moest dan boven op mijn kamer afkoelen en mocht pas na een afgesproken tijd weer beneden komen. Heeft geholpen, de tactiek kan misschien beter door me al naar beneden te laten komen als ik afgekoeld was en me niet al afgekoeld op m'n kamer te laten zitten. Dat werkte alleen maar frustrerend waardoor ik weer drukker werd in plaats van rustig bleef.

Ondertussen ben ik 19 en kijk terug op een prima jeugd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:27

Hoe jonger hoe moeilijker het is om een kind iets duidelijker te maken dus heb ik toen mijn zoon heel jong was fysieke straffen gebruikt (wel 1 x maar goed) als het was om groter gevaar af te weren (stopcontact is een goed voorbeeld). Nu hij kleuter is is het makkelijker om hem duidelijk te maken waarom ik iets niet wil maar ook dan nog sluit ik een tik niet uit als hij iets ernstigs doet, stel hij zou zijn vriendje echt hard slaan dan kan hij zeker een tik terug verwachten omdat ik het dan belangrijk vind om echt indruk te maken op hem en een echte grens wil stellen. Bij alle 'reguliere' stoute acties (bijv vieze woorden gebruiken of niet luisteren waarbij er geen gevaar in zicht is) zet ik hem even op de gang of vermaan ik hem.

Ik ben trouwens groot voorstander van directieve, redelijk strenge, opvoeding en grenzen aangeven omdat ik nare gevolgen heb gezien van een erg softe aanpak waarin er alleen maar werd gepraat met het kind en een beroep gedaan werd op het interne gevoel van juistheid en rechtvaardigheid van kinderen van jonge leeftijd. Mijn mening is dat ook dat iets is wat ontstaat door opvoeding en dat duidelijk grenzen aangeven iets is waar kinderen erg goed bij varen.
Laatst bijgewerkt door troi op 04-06-13 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:30

Bij gevaarlijke situaties, zoals aan de hete oven willen zitten. Krijgen ze echt wel een tikje over de vingers.
Maar hou voornamelijk de nanny Jo aanpak aan. Drie waarschuwingen de stout stoeltje.

Ruziën beide kinderen om het zelfde speeltje en ze kunnen niet delen of wachten op hun beurt. Dan is het speeltje van mij endan beslis ik wanneer het weer in de speelgoed bak terug komt.

Als ze erg ondeugend zijn geweest, wil ik nog wel eens een speeltje af pakken, die ze dan eerst weer terug moeten verdienen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:31

Ik zal dan of een strenge mama zijn of hele vervelende kinderen hebben (voor mijn gevoel is het het eerste), maar bij mij krijgen ze echt wel eens straf. Ze zijn nu 6 en 7. Straf is al naar gelang wat ze gedaan hebben en waar ik ze het meest mee straf. De jongste spreekt heel graag af, dus drie dagen niet mogen afspreken is een enorme straf. De oudste maakt het niet uit of hij wel of niet mag afspreken, maar als die geen tv mag kijken, dan heeft hij wel door dat wat hij gedaan heeft niet mocht. Dit zijn trouwens straffen voor als ze echt iets heel stouts gedaan hebben. Meestal is het genoeg om even te mopperen.

Toen ze jonger waren hebben ze ook wel eens een tik gehad, want bij een kind van 2 helpt redeneren echt niet. Ook dat pas nadat nee! mag niet, niet hielp of als er acuut gevaar dreigde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 11:31

ukkiepuk schreef:

En als ze straks ouder wordt en je maakt geen indruk meer?
Als bv door een winkel loopt en ze zit continu overal aan, wat dan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:32

Voor onze kinderen hanteren wij het systeem dat ze iedere ochtend een magneetje op ons planningbord mogen plakken. Bij 7 magneetjes mag er een "bonus" uitgezocht worden. Dat wil zeggen ze mogen het toetje bepalen, een boekje uitkiezen of het uitje (geen efteling maar gaan we naar het bos of gaan we zwemmen?)

Bij ongewenst niet anders te corrigeren gedrag gaat er een magneetje weg....is dus weer opnieuw sparen voor een magneetje.

Bij schoppen en slaan naar elkaar volgt dan overigens een x aantal minuten en op een stoeltje en daarna sorry zeggen.

Het magneetjes systeem werkt fantastisch....zo fantastisch dat ze het bij ons op school ook zijn gaan inzetten.
Kinderen moeten natuurlijk wel oud genoeg zijn om het te begrijpen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-06-13 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

troi schreef:
Hoe jonger hoe moeilijker het is om een kind iets duidelijker te maken dus heb ik toen mijn zoon heel jong was fysieke straffen gebruikt (wel 1 x maar goed) als het was om groter gevaar af te weren (stopcontact is een goed voorbeeld). Nu hij kleuter is is het makkelijker om hem duidelijk te maken waarom ik iets niet wil maar ook dan nog sluit ik een tik niet uit als hij iets ernstigs doet, stel hij zou zijn vriendje echt hard slaan dan kan hij zeker een tik terug verwachten omdat ik het dan belangrijk vind om echt indruk te maken op hem en een echte grens wil stellen. Bij alle 'reguliere' stoute acties (bijv vieze woorden gebruiken of niet luisteren waarbij er geen gevaar in zicht is) zet ik hem even op de gang of vermaan ik hem.

Maar troi... Je wilt je kind leren dat hij een ander kind niet mag slaan.. Door zelf te slaan. Dat is dan toch geen goed voorbeeld? Je straft een actie af (het slaan) door datgene te doen wat je bij hem probeert af te leren.

Caesar

Ik heb zelf geen kinderen, dus misschien heb ik niet het recht van spreken. Maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat je je kind nooit straft. Ik vergelijk het met een hond of een paard; die moet je ook consequent opvoeden. Dat is met belonen, negeren én straffen. Want dat is imo een consequentie. En daarmee bedoel ik niet dat je je kind alle hoeken van de kamer moet laten zien, maar een corrigerende berisping (tik, arm vastpakken, hoek plaatsen oid) is toch wel iets wat in een opvoeding voorkomt, lijkt me.

Een kind van 2 of jonger zal niet alles begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat het altijd maar zijn gang mag gaan. Op die leeftijd weten ze toch al snel genoeg hoe het spelletje werkt en dan blijf je erachter aan lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:34

Ik werd op de trap gezet, maar alleen als ik echt iets ergs had gedaan. Meestal viel ik op de trap in slaap :+
In mijn kamer had geen zin, daar had ik boeken en dat vond ik leuk!
Oh en mijn laptop of telefoon werd afgepakt. Werd, omdat ik nu geen 'straf' meer krijg omdat ik zelf doorheb wat ik kan doen en wat te ver gaat.

Edit: dan praat ik wel over dat ik een jaar of 12/13/14 was en niet 5/6 als met de trap.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:34

@eline: Mijn zoon weet dat een volwassene anders is dan een kind en ook andere dingen doet. Volgens jou redening mag een rokende ouder ook niet zijn kinderen verbieden te roken, dat lijkt me niet juist toch? Een deel van mijn opvoeding is mijn kind proberen te maken tot een beter mens dan dat ik ben.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:38

NatasjavE schreef:
Voor onze kinderen hanteren wij het systeem dat ze iedere ochtend een magneetje op ons planningbord mogen plakken. Bij 7 magneetjes mag er een "bonus" uitgezocht worden. Dat wil zeggen ze mogen het toetje bepalen, een boekje uitkiezen of het uitje (geen efteling maar gaan we naar het bos of gaan we zwemmen?)

Bij ongewenst niet anders te corrigeren gedrag gaat er een magneetje weg....is dus weer opnieuw sparen voor een magneetje.

Bij schoppen en slaan naar elkaar volgt dan overigens een x aantal minuten en op een stoeltje en daarna sorry zeggen.

Het magneetjes systeem werkt fantastisch....zo fantastisch dat ze het bij ons op school ook zijn gaan inzetten.

Klinkt als een superfijn systeem inderdaad :D. Ik heb zelf een bord met sterretjes, maar dat gaat uit van hetzelfde principe. Niet dat ik kinderen heb. Maar ik hanteer dit systeem bij mijn nichtjes en oppaskindjes. Wel gaat het dan om maar 3 sterretjes, omdat de beloning op die dag nog moet kunnen vallen, als ze een beloning verdienen, daar ik niet elke dag oppas :) Het is het oppas of tante sterretjes systeem (afhangende bij wie ik oppas :D) en de kinderen vinden het erg leuk.

Verder, heb ik hier een strafstoel in huis voor de nichtjes en neefjes die hier komen en die word inderdaad weleens gebruikt. Bij de oppaskinderen hebben ze geen stafstoel, maar worden ze een paar minuten op de gang gezet. Ook hetzelfde principe. Paar minuten daar zitten en afkoelen, dan kom ik terug en vraag ik of ze begrijpen waarom ze straf hebben. Meestal zeggen ze nee, dan leg ik het ze nog eens uit, dan vraag ik of ze sorry kunnen zeggen. Zeggen ze dat, mogen ze uit de gang of van de stoel en gaan we gewoon weer leuk verder waar we gebleven waren. Zeggen ze geen sorry moeten ze weer een paar minuten blijven zitten en herhaalt het riedeltje zich weer.

Ik merk dat dit super goed werkt, want alle kinderen waar ik op pas zijn erg blij als ik kom, ondanks dat ik streng ben. Ze weten dat als ze goed naar me luisteren ik heel leuk ben en van alles wel met ze wil doen.. Maar zo snel ze niet luisteren is het uit met de pret.. Tot ze meteen weer luisteren en de pret begint weer :)

Dat vind ik heel belangrijk, dat ouders/verzorgers/oppassers niet in hun woede/irritatie blijven zitten. Sowieso vind ik kwaad worden iets wat niet snel moet gebeuren. Ik straf met rust en een serieus gezicht, maar meestal geen boos gezicht, of het moet echt uit de hand zijn gelopen.

Ik heb een kennis die, als ze haar kind heeft gestraft, daarna nog heel lang kwaad blijft op het kind, soms nog wel een dik uur. Dat vind ik dan zo jammer. Het kind heeft straf gehad, het is gebeurd en dan moet je er niet in blijven zitten. Dat heeft geen enkele nut en voor het kind is de straf dan eigenlijk niet echt over.

troi schreef:
@eline: Mijn zoon weet dat een volwassene anders is dan een kind en ook andere dingen doet. Volgens jou redening mag een rokende ouder ook niet zijn kinderen verbieden te roken, dat lijkt me niet juist toch? Een deel van mijn opvoeding is mijn kind proberen te maken tot een beter mens dan dat ik ben.

Roken is toch heel wat anders dan slaan, vind ik dan. Maar op zich, ja, ik geloof wel in dat principe. Als ouder moet je het goede voorbeeld geven, dus als jij wilt aanleren dat je kind niet rookt, kun je beter zelf ook niet roken nee. Hetzelfde als dat jij je kind leert om niet te schelden en een halfuur later scheld papa of mama omdat die zijn teen stoot etc. Dat is niet het goede voorbeeld. Een volwassene is misschien anders en een kind moet dat onderscheid ook wel leren en kennen, maar er zijn grenzen. Ik vind het heel raar dat je een kind iets probeert te leren van 'dit mag niet' en dat het vervolgens zelf wel word gedaan door de volwassene.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:41

Myk_en_shant: de nanny Jo-aanpak is 1 waarschuwing ;)

Ik heb geen moeite met grenzen stellen, en dus ook niet met handhaven daarvan. (Aanspreken, timeout, privileges bij oudere kinderen) vind ik prima. En dat ouders in hun frustratie / vermoeidheid / onwetendheid de dingen niet zo handig aanpakken vind ik heel begrijpelijk. Ouders zijn mensen, en dat is ook allemaal niet zo erg.

Maar wat me echt verbaast is dat er nog steeds mensen zijn die willens en wetens methoden als schelden en slaan willen goedpraten. Het is allang overtuigend aangetoond dat andere methoden beter werken, en schelden en slaan doet een kind altijd pijn. ('Daar worden ze hard van' en dat is precies het probleem. Ze leren af te voelen, zich in te leven in anderen, ze leren zich af te sluiten. Ook voor de ouders.
Dat heeft alleen maar nare gevolgen. Kinderen die zich afsluiten en niet aangeven waar ze mee zitten, kinderen die anderen pijn doen omdat ze zich niet inleven in anderen.
Ze leren ook dat schelden en slaan blijkbaar toch mag, ook al zeggen de ouders van niet.)

Dat is nergens voor nodig. Niet voor niets dat goede professionals het niet gebruiken. Je kunt consequent zijn en heldere grenzen stellen zonder dat je ooit grof hoeft te zijn of moet slaan. Die professionals worden door de kinderen echt niet als soft gezien, in tegendeel. Vaak zijn ze best streng. Maar streng op een eerlijke en respectvolle manier.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:45

troi schreef:
Bij alle 'reguliere' stoute acties (bijv vieze woorden gebruiken of niet luisteren waarbij er geen gevaar in zicht is) zet ik hem even op de gang of vermaan ik hem.

Ik heb zelf nog geen kinderen, maar de kind van iemand in m'n omgeving zat in een fase van grenzen opzoeken en vieze woorden zeggen. Ze had toen ook een woord geleerd, ouders waren hier niet blij mee, kind vond het maar wat leuk het te zeggen.
Ze hebben het kind op een stoel gezet, waar ze vervolgens een x tijd dat woord 'mocht' zeggen, en hebben haar ook uitgelegd dat het niet netjes was om dat woord te gebruiken.
Paar dagen later komt ze binnen van het buitenspelen, 'dat jongetje zei een vies woord' of iets in die richting, ze heeft het woord niet meer gezegd.

Hoe ik later kinderen op zou voeden weet ik niet, in ieder geval niet té soft, ze moeten wel duidelijk hun grenzen kennen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:45

troi schreef:

Indeze:

Goed voorbeeld, is goed volgen.

Mijn persoonlijke mening is dat ouders niet roken. Dan is de kans dat je kinderen later gaan doen ook aanzienliijk kleiner.

En dat is met veel. Kinderen kopieren gedrag. Wat je niet wil dat je kinderen gaan doen moet je zelf ook niet doen. Niet schreeuwen, niet slaan enz, enz.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:46

anneliesdj schreef:
ukkiepuk schreef:

En als ze straks ouder wordt en je maakt geen indruk meer?
Als bv door een winkel loopt en ze zit continu overal aan, wat dan?

Ik snap je beredenering van indruk maken niet echt. :)

Als we boodschappen doen helpt ze mee door spullen uit het schap te pakken en ik de winkelwagen te doen. Als ze iets pakt wat we niet nodig hebben, zeg ik tegen haar dat we dat niet nodig hebben en wijs iets aan wat we wel nodig hebben. Zo gaat het al een half jaar, gaat prima. Als ze ouder wordt zal die aanpak niet veranderen.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:47

Bij ons thuis is ook nooit gestraft. Prima gewerkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 11:48

NatasjavE schreef:

Dus dat magneetje krijgen ze standaard? Dat is geen beloning voor goed gedrag?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:48

Wij straffen niet. Vanaf het begin af aan alles uitgelegd en oplossen met praten. Jochie wordt volgende week 3 jaar oud en luistert heel goed. Ook altijd gedaan doordat er nooit tegen hem geschreeuwd is en ook nooit een 'corrigerende tik' heeft gehad. Als ie echt iets doet wat niet mag dan leg ik hem uit waarom dat niet mag desnoods honderd keer maar hierdoor is er wel wederzijds respect.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 11:49

Dorith schreef:
Bij ons thuis is ook nooit gestraft. Prima gewerkt.

Wat werd er dan tegen jullie gezegd als je bv een ander kind sloeg?
Of niet luisterde nadat papa je al 2x gewaarschuwd had?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:50

Ik heb drie kinderen.
Viggo is 9 maanden en daarmee moet het nog beginnen. Dat is nu nog vooral weghouden van stopcontacten ed, ander speelgoed aanbieden om af te leiden, maar veel stouts doet hij nog niet. Hij trekt wel eens een boekenkast leeg ofzo, maar dat zijn nu nog geen dingen om straf voor te geven vind ik, dan zeg ik gewoon nee en leidt hem af met wat anders.

Enya is net de horrible 2,5 gepasseerd, zij wordt over 6 dagen 3 jaar en daarmee heb ik net een rocky periode achter de rug, conform de leeftijd. Zij lacht om berispingen, dus ik probeer haar bij kleine dingen met een omweggetje weer braaf te krijgen, bij grote dingen moet ze voor straf op de trap blijven zitten en erna sorry zeggen en kusje geven. Vorige keer heeft ze een keer op de trap de heleboel in de vernieling geholpen (verf van de muren zitten plukken, trap beschadigt) icm hysterisch krijsen en zichzelf van de trap laten vallen. Toen heb ik haar wel een tik op haar billen gegeven (eerlijk is eerlijk, ook omdat ik haar gedrag echt heel erg spuugzat was) en is ze in bed gestopt, ze is toen ook daar in slaap gevallen en bij het wakker worden deed ze weer normaal.

Gioya is 6 en moet van mij rommel die ze gemaakt heeft zelf opruimen. Voor dingen als een grote mond ed maakt ze excuusbrieven en tekeningen om het goed te maken, toen ze een snoepje in de winkel gestolen had heeft ze die uit eigen portemonnee terug moeten betalen aan de kassa en heeft ze geen toetje gekregen na het eten en geen verder snoep meer. Verder is dat eigenlijk best een heel braaf kind geworden, als je ziet wat een pittige peuter en kleuter ze was.