Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:52

Mijn dochtertje is 6 jaar en zit nu in het eerste leerjaar van de lagere school. In september wordt ze 7 jaar. Ze is een van de jongsten van klas en ook erg jong voor haar leeftijd.

Vanavond heeft ze aan me verteld dat ze heel verdrietig was en zich schaamde want ze had straf gekregen.
Ze heeft aan wat vriendinnen in de schooltuin haar blote kont laten zien om ze aan het lachen te maken (moonen dus). Helaas voor haar werd ze betrapt door de juf van het tweede leerjaar die toezicht aan het houden was op het schoolplein.

Ze heeft de hele pauze alleen in de hoek aan een tafel moeten zitten. 's Middags (vandaag) en morgenmiddag moet ze de hele middag voor straf gaan rekenen bij de juf van het tweede leerjaar ipv de lessen te volgen in haar eigen klas.

Mijn dochter is erg geschrokken ervan (het is verder geen stout kind en er wordt op school zelden straf gegeven, ter vergelijking: toen een meisje mijn dochter bij haar haren greep en met haar hoofd tegen de muur sloeg leverde dat niet meer op dan 'Volgende keer niet meer doen he!'), ze geeft aan dat ze het helemaal niet bedoelde om vies te doen (ik heb haar uitgelegd dat de juf het zo zag, want dat snapte ze niet) en is bang om naar de tweede klas te moeten.

Ik ben het eens met de juf dat het ongepast gedrag is maar ik vind de straf erg zwaar voor een zesjarige die wel besefte dat ze ondeugend was maar niet dat het vies/stout gedrag is. Ik denk er dan ook over om morgenochtend even met haar eigen juf (en misschien ook met de juf van het tweede erbij) te bespreken of het niet anders kan. Mijn dochter wil haar excuses aanbieden.

Tegelijk wil ik natuurlijk niet het gezag van de juf onderuit schoffelen en mijn dochter nu al aanleren dat ze naar mama moet rennen en dan is het klaar.

Hoe kijkt Bokt er tegenaan?

EDIT: ik vind het ook jammer om een kind dat net leert rekenen nu al rekenen als straf te geven, ze heeft er nu nog relatief plezier in nl.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 03-06-13 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

cvelthuis

Re: Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:54

Ik denk dat de straf een beetje 'overdreven' is, na een pauze in de hoek heeft ze heus wel door dat het niet goed is wat ze deed, maar goed.. zo kijk ik er tegenaan

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:54

Tja, dat vind ik een moeilijke Urielle. Al begrijp ik het standpunt van je dochter zeker wel. En dat van de juf ook wel een beetje. Kan je in eerste instantie met de juf overleggen zonder dat je dochter er bij staat? Qua straf vind ik het ook erg zwaar, ik denk dat ik hetzelfde dilemma zou hebben als jij. Ik volg even, benieuwd hoe je dit aanpakt en hoe het afloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:55

Ik heb geen menig of de straf correct is of niet maar ik verbaas mij wel dat je dochter haar broek naar beneden doet.

vuurneon

Ik zou het wel aankaarten; voor straf in de hoek staan een pauze lijkt mij voor een 6 jarige meer dan genoeg aangezien het wel indruk heeft gemaakt (en ik ook niet denk dat ze weer haar bips laat zien).

Op zich vind ik de broek laten zakken op die leeftijd niet zo vreemd; dat komt wel vaker voor bij kinderen, net als scheetjes, zijn billen ook erg grappig :+
Het is niet de eerste keer dat ik dat hoor/zie bij die leeftijd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-06-13 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaus

Vind de straf ook wel heel erg zwaar! Vooral omdat er 'gewoon' schoolwerk wordt opgegeven als straf, dan maak je het rekenen en schoolwerk toch ook niet leuker op.
Ik zou als juf gewoon het kind even toespreken en vertellen dat dit echt niet kan.
Maar deze straf zou ik niet geven :n

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:56

Vind de straf wat té, begrijp dat ze niet naar jou moet rennen om alles opgelost te krijgen, maar nogmaals, vind de straf overdreven.

Boheme

Ik vind het ook iets te.. Straf oke maar zolang nee... Praat met de juf en kijk wat daaruit komt. Succes

emr

Ik vind de straf ook té. Inderdaad de pauze in de hoek zitten was meer dan voldoende was geweest.

Santos_05
Fotograaf

Twee dagen apart vind ik wel een hele zware straf voor een 6 jarige... tijdens de pauze apart in de hoek prima, maar twee middagen apart houden van haar eigen klas vind ik te ver gaan voor iets wat niet eens zo'n 'vergrijp' is. Elkaar bewust pijn doen vind ik veel erger.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:57

eens met Kaus, je moet school juist leuk houden voor de kleintjes en positieve ervaringen opbouwen, anders worden ze net zulke luie donders die niks uitvoeren op school zoals de meeste uit mijn klas :o

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:58

Ik ben zelf juf en ik vind de straf te zwaar. Dat apart zitten tijdens de pauze was denk ik al genoeg. Je kunt er dan beter goed over praten en daarna weer verder gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:58

turquoises schreef:
Ik heb geen menig of de straf correct is of niet maar ik verbaas mij wel dat je dochter haar broek naar beneden doet.

Ze loopt sowieso erg graag bloot rond, slaapt ook altijd naakt en ik heb haar thuis regelmatig moeten vermanen dat ze echt te groot is om bloot in de tuin trampoline te springen. Dus ik snap dit 'grapje' van haar wel, zij ziet bloot echt nog onschuldiger dan wij. Het is zeker niet vies bedoelt van haar, maar ik snap dat de juf het anders ziet en dat dit gedrag op school echt niet gepast is.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:59

vuurneon schreef:
Ik zou het wel aankaarten; voor straf in de hoek staan een pauze lijkt mij voor een 6 jarige meer dan genoeg aangezien het wel indruk heeft gemaakt (en ik ook niet denk dat ze weer haar bips laat zien).

Op zich vind ik de broek laten zakken op die leeftijd niet zo vreemd; dat komt wel vaker voor bij kinderen, net als scheetjes, zijn billen ook erg grappig :+
Het is niet de eerste keer dat ik dat hoor/zie bij die leeftijd.

En wat dacht je van Chin Chan? TV-programma waarin de hoofdpersoon er ook niet vies van is :).
Wordt overigens wel de hele tijd gestrafd.

Over de straf: ik vind het ook hoog, maar ik snap je bezwaar wb het meteen naar mama rennen en het is opgelost. Al denk ik niet dat dat in dit geval zo zal zijn, vooral omdat jij het ook nog hebt uitgelegd dat het echt niet mag.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:59

Ik vind het in eerste instantie al niet netjes dat de juf van de tweede klas niet duidelijk aan jouw dochtertje heeft uitgelegd waarom ze straf kreeg.... De straf vind ik ook ongepast, vooral als je het vergelijkt met het tegen de muur slaan van het hoofd van jouw dochtertje. Ik denk dat als ik mezelf verplaats in een meisje van 6, dat ik ook zeker bang zou zijn om naar de tweede klas te gaan...

Ik zou zeker een gesprek aan gaan met beide juffen, als ik in jouw schoenen had gestaan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:00

turquoises schreef:

Het is een jong meisje, kinderen doen zulke dingen weleens. Daar hoeft men niet meteen van alles achter te zoeken :)

Ook ik vind de straf nogal overdreven. Je dochter was zich overduidelijk van geen kwaad bewust.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:01

Citaat:
Ik ben het eens met de juf dat het ongepast gedrag is maar ik vind de straf erg zwaar voor een zesjarige die wel besefte dat ze ondeugend was maar niet dat het vies/stout gedrag is. Ik denk er dan ook over om morgenochtend even met haar eigen juf (en misschien ook met de juf van het tweede erbij) te bespreken of het niet anders kan. Mijn dochter wil haar excuses aanbieden.

Prima plan, gewoon even met juf overleggen, ik ben zelf ook leerkracht en ik zou het in ieder geval wel waarderen als je het zo aanpakt.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:02

De straf in verhouding met tot wat ze gedaan heeft niet proportioneel. Zeker niet met wat het andere meisje bij je dochter heeft gedaan. Dat je dochter nu wel snapt dat ze het niet meer moet doen is duidelijk. Aan de andere kant... Wat was de reden van de mooning?? We zijn allemaal jong geweest. We hebben allemaal wel eens iets gedaan waar we straf voor kregen. Ik zou sowieso gaanpraten met de juf en melden dat de straf te zwaar is.
Sterkte met de juf morgen!

xMarloes

Ik zou het ook zeker met de juffen bespreken.
Vind in de hoek zitten in de pauze voor een 6jarige ook wel zwaar genoeg.

willemieke

Ik vind de strafmaat wel erg ongepast voor een zes jarige. Eigenlijk krijgt ze nu drie keer straf. Ik denk dat de juf haar punt nu wel gemaakt heeft. Drie keer straffen werkt voor die jonge hersenen niet effectiever ofzo.

Zelf heb ik trouwens ook een dochter van die leeftijd en weet ook hoeveel indruk de eerste straf was, vijf min op de gang zitten. Ze is twee dagen over de rooie geweest zoveel indruk had het gemaakt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:03

Ik heb een hekel aan ouders die meteen naar school rennen omdat hun prinsesje straf heeft gekregen, maar als het 'moonen' echt het enige is geweest, dan is deze straf wel degelijk veel te zwaar imo. Ik zou dus ook zeker met de juffen gaan praten, indien mogelijk op zo'n manier dat dochterlief het niet weet. Misschien is ze nog wel stouter geweest dan ze zegt en dat kunnen alleen de juffen je vertellen. Als het echt het enige was, dan zou ik een straf als deze niet accepteren voor een 6jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:03

Urielle schreef:
turquoises schreef:

Ze loopt sowieso erg graag bloot rond, slaapt ook altijd naakt en ik heb haar thuis regelmatig moeten vermanen dat ze echt te groot is om bloot in de tuin trampoline te springen. Dus ik snap dit 'grapje' van haar wel, zij ziet bloot echt nog onschuldiger dan wij. Het is zeker niet vies bedoelt van haar, maar ik snap dat de juf het anders ziet en dat dit gedrag op school echt niet gepast is.

Ik begrijp het. :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:08

Ik zou dit ook gaan bespreken. 3 dagen straf voor iets wat op die leeftijd nu eenmaal wel eens gebeurt... Niet echt een goede maatstaf. Was ze nou ouder, dan begreep ik het wel, maar een kind van 6...

Ik ben ook juf en zou er echt zo'n straf niet voor geven. Zou eerder het gesprek aan gegaan zijn waarom ze het deed en dus ook waarom wij (de volwassenen) dat geen goed idee vinden. Als ik zou horen dat een collega hiervoor zo'n straf zou geven, zou ik die zelfs aanspreken denk ik. Ben dan ook altijd vertrouwenspersoon geweest ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:15

Nou, gelukkig hebben meer mensen dezelfde bedenkingen erbij als ik.
De juf van het tweede leerjaar wou volgens mijn dochter ook niet verder uitleggen waarom ze stout was en is boos weggelopen (ik zeg expres erbij: in de ogen van een zesjarige he, soms wordt het verhaal wel wat gedramatiseerd ;) )
Ik ga morgenochtend voor schooltijd even het lokaal binnenglippen om te vragen bij de eigen juf hoe de vork in de steel zit (want wie weet is er idd nog een deel wat niet verteld is, kids will be kids ;) ) en mijn dochters kant van het verhaal verwoorden. Mijn dochter is heel verlegen dus die zal dat zeker tegen 'die strenge juf uit het tweede leerjaar' niet of onduidelijk gedaan hebben. Hopelijk komt ze er dan vanaf met netjes haar excuses maken.
Als de klasjuf de straf door wil zetten denk ik niet dat ik het op de spits drijf, want ik sta al een beetje op de zwarte lijst: als pro-actieve moeder ben ik bij een jongen die allebei mijn dochters (en ook andere meisjes) pest en pijn doet naar de ouders gestapt en heb ik ook het kind zelf al eens bij zijn lurven gegrepen voor een stevig gesprek en dat werd niet zo gewaardeerd op school, waarna ik bij elke aanvaring weer in de klas kom melden dat het weer zover was voor het dossier van de jongen. Dus ik ben vast al niet de meest favoriete moeder van de klas :o

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:18

Ik zou wel met haar juf hierover praten, maar misschien zonder dat je dochter het weet. Ook als de straf minder wordt, laat het dan van de juf en de excuses van je dochter komen.