Meer bokkers die Spaans (proberen te) leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Meer bokkers die Spaans (proberen te) leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 21:54

Op het moment ben ik mijn geweldige zaterdag avond aan het besteden met 9 paginas Spaans voor mijn toets aankomende dinsdag.

Nu werd ik wel erg benieuwd of er meer bokkers zijn die Spaans leren of net zoals mij een poging wagen.
Leek me niet verkeerd om onze liefde en leed voor de taal te kunnen delen en hopelijk wat van elkaar te leren!

Jiwa

Re: Meer bokkers die Spaans (proberen te) leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:25

Ik ben spelenderwijs Spaans aan het leren via mijn Spaanse huisgenote, en wil dit als ik weer in Nederland ben (momenteel woon ik in Finland) op gaan pakken via cursussen.
Hoe bevalt het je tot nu toe?
Wat is het lastigst?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:27

Ik heb Spaand toentertijd gekozen op de HAVO in mijn vrije deel en ook op mijn vervolgopleiding 2 jaar Spaans gehad. Je moet het net als andere vreemde talen naast Engels wel goed onderhouden anders zakt het meeste weer weg.
Het meest moeilijk vind ik dat het op Frans lijkt, en ja dat is nou net mijn ander vreemde taal naast Engels.

De lesmethode die ik altijd heb gebruikt is Caminos. Fijne lesmethode moet ik zeggen en word het meest gebruikt.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:44

Dat is leuk Jiwa een spaanse huisgenote!

Klopt e moet het echt bijhouden Lous, ik heb nooit Frans gehad dus verwarren met kan ik het niet. Maar ik heb dus ook geen 'voorsprong' gehad omdat het er op zou lijken en het makkelijker kan zijn dan?

Zelf heb ik nu 10? lessen spaans gehad MBO niveau 4. We krijgen het nu in plaats van Engels die ik al af heb gerond.
Heb er best wat moeite mee (ben meer van het wiskunde, management enzo) talen liggen me niet zo. Zodoende ben ik nu net een week geleden mee op taalreis geweest voor een week naar Salamanca (studentenstad in spanje) met reisgenootjes in een spaans gastgezin, elke ochtend seminars Spaans, 's middags activiteiten en tussendoor en snachts de student uit hangen natuurlijk :D
Waren hele fijne leuke lessen daar en ik heb er veel van geleerd in de hoop dat ik er nu wat minder moeite mee krijg. :)

Zelf heb ik het meest moeite met het zelf spreken. Verstaan en lezen gaat nu allemaal wel prima, tot ik het zelf mag vertellen :=

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:47

Ik heb nu bijna 3 jaar spaans gehad op school (2/3 uur per week) en ga volgend schooljaar beginnen aan jaar 4. Merk wel dat ik het steeds moeilijker begin te vinden, vooral het luisteren, waarom praten spanjaarden zo snel?! :P

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:48

Ik heb ook jarenlang geprobeerd Spaans te gaan begrijpen; vond het erg moeilijk. Nou ben ik Frans op aan het pakken voor mijn werk, een NOG groter drama dan Spaans, wat weer ineens makkelijk lijkt.
Een taal verstaan is heel passief, zelf praten is actief (aldus lesgevers); meestal begin je het eerst goed te verstaan voordat je zelf een niveau verder komt dan babygebrabbel. EN dan heb je ook nog van die talenknobbels die binnen een dag: "Oh ja" zeggen en dan mee gaan praten alsof het niks is.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:10

Ik heb een jaar Spaans gehad op school. Ben er niet mee doorgegaan omdat het niet zo klikte met de docent, en heb er achteraf wel spijt van gehad. Ik vind het een leuke taal! :j

Had zelf ook de meeste moeite met spreken inderdaad, lezen en verstaan ging vrij goed. (al heb ik dat met al m'n talen wel)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 17:34

Lollieloes; ik vond het in salamanca op taalreis eigenlijk nog wel meevallen maar misschien waren ze daar expres duidelijk aan het praten omdat ze wisten dat we buitenlandse studenten waren die daar te taal kwamen leren? :))
Als wij luisteroefeningen hebben vind ik het ook lastig te volgen! maar ik vind italianen erger (ook een tijdje poging gewaagd cursus italiaans te volgen maar die had ik afgehaakt haha)

Nou ik had een 7,2 dacht ik voor mijn toets Spaans en Spaans dit jaar afgerond met een 7.8. :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:28

Queelens schreef:
Lollieloes; ik vond het in salamanca op taalreis eigenlijk nog wel meevallen maar misschien waren ze daar expres duidelijk aan het praten omdat ze wisten dat we buitenlandse studenten waren die daar te taal kwamen leren? :))
Als wij luisteroefeningen hebben vind ik het ook lastig te volgen! maar ik vind italianen erger (ook een tijdje poging gewaagd cursus italiaans te volgen maar die had ik afgehaakt haha)

Nou ik had een 7,2 dacht ik voor mijn toets Spaans en Spaans dit jaar afgerond met een 7.8. :D

Ik ben nog nooit in Spanje geweest, maar inderdaad op luisteroefeningen dat ze enorm snel gaan. En er zijn wel eens spaanse uitwisselingsstudenten bij ons in de klas geweest. Ik kon ze wel verstaan door wat kernwoorden, maar toch, liever iets langzamer haha. Wij Nederlanders praten wel rustiger heb ik zo het idee.
Goed gedaan!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:34

badeendje schreef:
Ik kon ze wel verstaan door wat kernwoorden, maar toch, liever iets langzamer haha. Wij Nederlanders praten wel rustiger heb ik zo het idee.
Goed gedaan!

Dat lijkt voor ons slechts zo omdat wij woord voor woord verstaan wat wij in het Nederlands tegen ekaar zeggen. Ik hoor regelmatig van buitenlandse vrienden dat wij Nederlanders te snel praten :')

Super cijfers zeg!

Ik twijfel al een tijdje om Italiaans en Spaans op te pakken, maar ik heb de motivatie nog niet voor 100% kunnen vinden :=

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:38

roxiie schreef:
badeendje schreef:
Ik kon ze wel verstaan door wat kernwoorden, maar toch, liever iets langzamer haha. Wij Nederlanders praten wel rustiger heb ik zo het idee.
Goed gedaan!

Dat lijkt voor ons slechts zo omdat wij woord voor woord verstaan wat wij in het Nederlands tegen ekaar zeggen. Ik hoor regelmatig van buitenlandse vrienden dat wij Nederlanders te snel praten :')

Super cijfers zeg!

Ik twijfel al een tijdje om Italiaans en Spaans op te pakken, maar ik heb de motivatie nog niet voor 100% kunnen vinden :=

Dat klopt. En het zou ook kunnen dat het gewoon is omdat ik nog te veel moet vertalen ipv. dat ik het direct weet. Engels kan ik bijvoorbeeld praktisch vloeiend spreken, natuurlijk ken ik nog veel woorden niet, maar daar hoef ik niet meer eerst over na te denken. Bij Spaans wel, dus dat duurt al langer, waardoor het misschien in je hoofd al sneller klinkt!
Haha ik denk dat het nog best lastig is als je er niet compleet gemotiveerd voor bent! Dan laat je het toch gauw liggen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 21:39

Roxiie, succes Italiaans haha. Ik kon op school een minor volgen van 8 a 10 lessen. Na 3 lessen ben ik afgehaakt het ging zo snel en ik kon het zo niet volgen.. Dus succes met motivatie zoeken! :D

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:06

Heb nu 3 jaar Spaans gehad. Zit nu ongeveer op A1/ A2 niveau. Ik ken de basis van de Spaanse taal, een paar tijden, ong. 10 werkwoorden en behoorlijk wat woordjes. Na dit jaar moet ik helaas stoppen met Spaans, het wordt bij ons tot de derde klas gegeven. Ik hoop later ooit nog verder te gaan met Spaans. Prachtige taal!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:40

Queelens schreef:
Roxiie, succes Italiaans haha. Ik kon op school een minor volgen van 8 a 10 lessen. Na 3 lessen ben ik afgehaakt het ging zo snel en ik kon het zo niet volgen.. Dus succes met motivatie zoeken! :D

Haha, je tekst is errúg motiverend :)):')

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 21:53

Haha graag gedaan!
Nah ik ben gewoon niet zo goed in talen oppakken dus als je dat een beetje kunt dan moet het vast wel lukken hoor.
Ik pikte het nog wel sneller op dan Spaans

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:58

Ik wil wel even meelezen, of er nog tips en tricks (of zoiets :')) voorbijkomen, ik ga volgend jaar waarschijnlijk Spaans doen aan de unief. Ik heb vorig jaar lessen gehad op school, en die kon ik dit jaar verderzetten als "extra" over de middag. Dat heb ik niet gedaan omdat de lessen nogal saai waren en je alleen de typische dialoogjes leerde, zoals beschrijven hoe je kamer of je dag er uit ziet :roll: Maar ik vind het wel een hele leuke en mooie taal. Ik hou er juist van het snel gaat, dan klinkt het vloeiender en zangeriger (meestal) en dan is het extra leuk als je het zelf ook kan :D Net zoals met Frans :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 03:56

Poeh! Ik kom net dit topic tegen en het is een goede herinnering voor mij dat ik dat echt nog moet gaan doen :=

Mijn ouders gaan naar Spanje emigreren, waarschijnlijk deze zomer nog, dus het wordt voor mij wel belangrijk om een keer serieus te gaan leren... maar ik kan de tijd echt niet vinden om het te doen, en de motivatie voor zelfstudie vinden is ook echt heel zwaar voor mij. Ik probeer al jaren om er mee te beginnen, maar verder dan een begin komt het nooit!
Lezen kan ik btw prima, ik kan een tekst van gemiddeld niveau gewoon begrijpen, want heb Engels en Frans gehad, en kan nog steeds op een goed niveau Latijn, dus ik kan van allerlei talen wel combineren om uit te vinden wat een woord moet betekenen. Ook is mijn Spaanse grammatica best wel goed blijven hangen, waardoor ik de zinsconstructies ook redelijk begrijp. Maar ik heb gewoon geen actieve woordenschat, dus spreken kan ik echt niet, en verstaan blijft ook moeilijk want dat gaat zo snel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 05:31

Toevallig.net weer begonnen aan spaans voor dummies mp3, met 2uur autorijden.per dag mooi wat te doen...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:13

Tsjah dat zou mij ook wel wat lijken, maar in mijn antieke autootje kan ik alleen maar cassettebandjes draaien XD

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:18

Geen mp3 speler? Ik zit met oordopjes in.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:19

Dat doe ik niet in de auto :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:29

Je hoort alles nog gewoon hoor, is niet anders dan nieuws luisteren, dan hoor je de ambu toch ook gewoon nog?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:31

Ik hoor meer als ik radio aan heb dan met oordopjes. Dan hoor ik echt niks meer behalve wat er in mijn oren zit, of het staat zo zacht dat ik 't niet kan verstaan. En 't gaat me niet alleen om de ambu, maar om alle verkeersgeluiden die je dan mist. Ik zou me dan echt als een blinde in het verkeer voelen, ik hecht er heel veel waarde aan om te kunnen luisteren. Je zult maar net die toeter missen van de auto die je over het hoofd hebt gezien, of die schreeuw van die fietser die bijna half voor je auto terecht komt ofzo...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:33

Ik doe het niet in stadsverkeer, dus fietsers zal wel meevallen. Ik hoor mijn collega's nog gewoon praten met dopjes (ook verstaan, dus niet alleen horen ;)). Daarnaast heb ik dusdanig mijn spiegels in de gaten dat ik altijd weet wat er achter, naast en voor me rijdt.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:36

Of een mp3 speler of Ipod waar je de oortjes uit kan halen en die op luidspreker afspeelt?