Stalker, hoe aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dancer_

Stalker, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 12:31

Hallo bokkers.

Ik heb een beetje een irritant probleem. Ik heb een soort van stalker. Hij heeft mijn nummer, heb m nu dus al geblokkeerd op whatsapp, maar hij blijft maar sms'en en bellen (met privenummer en dat hebben mijn tante en werk ook, dus dan weet ik nooit wie er belt.) Hij heeft me op skype en facebook, maar van facebook is hij inmiddels ook verwijderd. Hij weet onwijs veel van me, en ik wordt er echt gek van. Hij praat me een onwijs schuldgevoel aan, en ik weet niet hoe ik hem moet stoppen? Hij is 21 en dreigt bij elk ding dat hij zelfmoord gaat plegen als ik weer eens geen antwoord geef op zijn zeikverhaal omdat je er niks op kan antwoorden. Ik wordt echt gek, want voor mij kost het zoveel energie. Hij zegt 100x dat ie mijn steun nodig heeft omdat hij alles tegen mij kan zeggen en dat ie dat fijn vind..

Iemand tips hoe ik dit aan kan pakken?

Bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Stalker, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:32

Negeren negeren negeren, dat is echt het enige dat helpt.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:32

Niet reageren, hij is je aan het manipuleren. Lekker laten gaan hoor. Dan houdt het vanzelf op. Succes ermee!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:33

Zoals Cayenne zegt, negeren! Been there, done that ;)

arizonagreen

negeren, alstie zo graag zelfmoord wilde plegen hadtie dat echt al wel gedaan.

Ibbel

Telefoonnummer wijzigen. Wordt-ie echt vervelend, aangifte doen.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:34

Opnemen en niks zeggen. Als het je tante op je werk is dan hoor je het vanzelf wel aan hun stem.
En hem jaag je er alleen maar mee op kosten :Y) Dat werkte bij mij toen iig wel }>

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:36

Dat ie zich van kant maakt. :j Jij bepaald in welke mate hij jou het leven zuur kan maken. Daar kiest hij helemaal zelf voor. Jij hebt duidelijk aangegeven dat je er niet van gediend bent, als hij dan door gaat is hij zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. Daarbij lijkt het me sterk dat hij het ook gaat doen, en zo ja dan is dat alle behalve jou probleem, ook geen rede om je schuldig te voelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:37

Oh, wat ook heel goed werkt, als je opneemt en het blijkt je stalker te zijn ipv niets zeggen op volle sterkte met een sportfluitje fluiten. Succes verzekerd :j

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 12:39

Negeren is inderdaad de beste optie, maar als ik niet reageer en hij blijft maar doorgaan moet ik gewoon reageren omdat ik er dan gek van wordt :')
Bedankt iig allemaal voor de snelle reacties! Kan ik zeker wat mee!
Ibbel schreef:
Oh, wat ook heel goed werkt, als je opneemt en het blijkt je stalker te zijn ipv niets zeggen op volle sterkte met een sportfluitje fluiten. Succes verzekerd :j

Haha das ook wel een originele :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:39

Ibbel schreef:

Telefoonnummer wijzigen voor zo'n figuur? Zou ik niet meteen aan beginnen. Zeker niet als je het al een tijdje hebt.
Aangifte of melding doen wel. Zelf in het verleden gedaan. Bleek dat degene die mij lastig viel meerdere vrouwen lastig had gevallen. Stond al in het systeem bij de politie. Agent heeft hem meteen gebeld en aangegeven dat hij er mee moest stoppen. Dat maakte genoeg indruk, het stopte toen gelukkig.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 12:40

BrankaZ schreef:
Ibbel schreef:

Telefoonnummer wijzigen voor zo'n figuur? Zou ik niet meteen aan beginnen. Zeker niet als je het al een tijdje hebt.
Aangifte of melding doen wel. Zelf in het verleden gedaan. Bleek dat degene die mij lastig viel meerdere vrouwen lastig had gevallen. Stond al in het systeem bij de politie. Agent heeft hem meteen gebeld en aangegeven dat hij er mee moest stoppen. Dat maakte genoeg indruk, het stopte toen gelukkig.

Hij zegt inderdaad ook altijd dat iedereen hem laat stikken en dat ik dat ook aan het doen ben, dus volgens mij is die met wel meer mensen bezig!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:57

Helaas heb ik ook van die gasten gehad, al liet ik me niet zo 123 een schuld gevoel aan praten.

Helaas is het niet een probleem waar je makkelijk vanaf komt.
Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet gaan letten.
Ik heb wel een aantal tips die bij mij werkten waardoor het langzaam aan minder werd.
Al word ik zo nu en dan nog wel eens gebeld helaas.

1 kwak niet zomaar dingen op het net (moet je zowizo niet doen).
post niet waar je heen gaat en met wie je vrienden bent en of ruzie hebt.
Alleen koetjes en kalfjes ed

2 kijk uit met wat je zegt tegen vrienden en bekenden.
Houd zoveel mogelijk voor je ook hier koetjes en kalfjes.

3 blokkeer die persoon op zoveel mogelijk manieren
als het onbekende nummer je meer dan 3 keer in 3 weken belt kun je het nummer laten blokkeren bij je provider, onthoud tijden en duur van de gesprekken.
Internet is dat vanzelf sprekend zet je profielen alleen zo dat alleen vrienden ed deze kunnen zien en dat je niet gevonden kan worden (zoek bv je naam via google, zo zie je hoe makkelijk je te vinden bent)

4 zeg duidelijk tegen die persoon dat ie niet zielig hoeft te gaan doen bij je en dat je niet van zijn praktijken gediend bent.
Adviseer bv een zielenknijper oid.
Maak ook duidelijk als ie je niet met rust laas je naar de politie stapt, al is het zeker slim om die al evt in te lichten.
kom je hem irl tegen en hij spreekt je aan praat normaal terug.
Raak niet verhit en of gestrest hierdoor geef je hem de kans het gesprek te beheersen.
Probeer het gesprek zo te draaien dat jij hem een schuld gevoel aan praat (probeer de slachtoffer rol te spelen)

5 Neem voor jezelf afscheid van hem dan maak je het voor jezelf makkelijker om afstand te houden en voor hem moeilijker jou een schud gevoel aan te praten.
Geloof me ze zullen de raarste dingen tegen je zeggen, hebben ze bij mij ook gedaan tot het van daken af springen toe.

6 licht je ouders en familie in (zeer belangrijk) en vertel ze alles wat er gebeurd is, schrijf het desnoods op.
Dit geeft 2 voordelen :
* het is voor jou makkelijker te relativeren.
* mocht politie er aan te pas komen heb jij iets achter de hand voor het hele verhaal.

7 houd je telefoon altijd bij je op zo'n manier dat hij niet makkelijk afgenomen kan worden maar jij wel makkelijk kan bellen.

Ik hoop dat je wat aan deze tip's hebt.
Het heeft mij gemiddeld een jaar gekost om er vanaf te komen.
Al is er 1 volhardend helaas, al is het meer een hijger en belt ie me nu eens per jaar ofzo of met een periode een paar keer.
Helaas nooit vaak genoeg om zijn nummer te kunnen laten blokkeren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:06

Negeren, als je anoniem gebeld word en je hoort dat hij het is wegdrukken. Verder overal van verwijderen, en iedere keer dat hij je contact opschrijven met tijd en datum zodat je dat zwart op wit hebt staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:10

Naast bovenstaande tips kan je ook nog de telefoon opnemen met een scheidsrechtersfluitje in de aanslag. Als je hoort dat hij het is loeihard fluiten. Niets geeft zo'n pijnlijk geluid aan je oren als dat.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:22

Ik heb heeeeel lang geleden toen er nog geen mobieltjes, facebook, whatsapp enz enz bestond, eens een vriendje gehad en toen ik het uitmaakte begon hij ook met emotionele chantage waaronder ook dat hij zich zelf van kant zou maken. Ik heb begin ging ik hier op in en ging het gesprek met hem aan. Totdat ik het zo zat was het "zogenaamde zielig gedoe" dat toen hij weer begon over zelfmoord dat ik tegen hem gezegd heb moet je vooral doen... Heb ik geen last meer van je zielig ventje... Ik heb nooit geen last meer van hem gehad en hij leeft nog steeds.. :+

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:33

Ik zou 1 keer duidelijk aangeven dat je niet wilt dat het contact met je opneemt op wat voor manier dan ook. Zeg erbij dat je aangifte doet als hij nog een keer contact opneemt.

Schriftelijk doen ( per email of sms) en bewaren.

Daarna nergens meer op reageren, maar wat hij stuurt bewaren (en noteren wanneer hij belt).
Blijft hij inderdaad doorgaan, dan aangifte doen.

Als je reageert op hem, positief of negatief, dan stopt hij nooit.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:36

Kan je hiervoor geen aangifte doen?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:38

Uit eigen ervaring weet ik dat negeren het beste werkt.
Uiteindelijk zijn ze er dan klaar mee omdat ze toch geen aandacht krijgen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:40

gewoon negeren,, diegene heeft geen leven,, dat blijkt

succes ermee

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:41

x_Kimberlyxx schreef:

Ja en nee.
Pas als het buitensporig word.

Bij 1 konden ze pas wat doen nadat hij toegaf dat hij onze schuur in de fik had gestoken.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:44

echt vervelend zo iemand zeg, hij vraagt alleen maar om aandacht maar kan je er ook kapot mee maken omdat hij je schuldgevoelens aanpraat.. ziek iemand dus..

Negeren zal ik ook proberen en heb je niet een grote broer/ neef / oom/vader die een keer voor je op kan nemen mischien helpt dat?

Verder geen aandacht meer aan schenken als hij zielig zit te doen, als je het wilt beiindigen wees dan heel duidelijk..
Succes meid!

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:46

Ook niet als hij aangeeft dat hij zelfmoord wilt plegen? Het aangifte doen*

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:48

Bij mij konden ze er weinig mee.
Moest hem maar vertellen dat ie hulp moest gaan zoeken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:51

rommulus schreef:
x_Kimberlyxx schreef:

Ja en nee.
Pas als het buitensporig word.

Bij 1 konden ze pas wat doen nadat hij toegaf dat hij onze schuur in de fik had gestoken.

Melding doen kan altijd. Daarmee kan een dossier worden opgebouwd. En als het te erg is, kan de politie de persoon aanspreken. Dat komt vaak duidelijker over dan wanneer het 'slachtoffer' dat doet.
In mijn geval bleek een voormalig buurman (die al jaren niet meer naast mij woonde) ineens bedacht te hebben dat hij aandacht wilde. Kreeg eerst een lading ranzige sms-jes en daarna begon hij achter elkaar te bellen vanaf een vast nummer. Beide tel.nr's bleken naar hem te verwijzen. Politie vond de toon en inhoud van de sms-jes erg genoeg om de melding meteen aan te nemen. Ook omdat ik er behoorlijk van slag aan de balie stond. Toen mijn melding in het systeem werd gezet bleek dat hij zijn huidige buren ook al lastig aan het vallen was. Er is toen direct gebeld en opgelegd dat hij mij met rust moest laten omdat ik er niet van gediend was.