Ouder dan je klasgenoten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Ouder dan je klasgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 21:29

Ik ben benieuwd hoe jullie dit vinden :)
Eindelijk mag ik in september beginnen met school! Door een heleboel omstandigheden ben ik nu 23 en mag beginnen op het mbo *\o/* .
Ik wil heel graag voltijd naar school, en doordat ik (door al die omstandigheden) geen diploma's heb moet ik beginnen bij niv 1. Ik hoop dat ik na een half jaar door kan stromen naar niv 2, maar je mag niet op 2 beginnen als een school ook niv 1 aanbiedt.

De opleiding die ik ga doen is drempelloos en vooral voor jongeren van 16-20 of hooguit 21. Ik ben dan 24, en ik denk niet dat ik er aan hoef te twijfelen dat ik de oudste ben :P
Hoe zouden jullie daar tegenaan kijken? Zouden jullie dat raar vinden?

Ik vind het best wel spannend allemaal, maar ook superleuk! Stufi aangevraagd enzo, echt nooit gedacht dat ik dat nog eens zou doen. Maar ik doe het gewoon :D

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:31

Je zit er voor jezelf!!! niet voor een ander...

Goed van je dat je het doet!! Schijt aan wat anderen denken!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:31

Ik ken het van de andere kant, was net 15 toen ik op het MBO begon :D

Er zaten bij ons heel uiteenlopende leeftijden, maar de meesten zaten rond de 20. Ik verwacht niet dat je uit de toon gaat vallen :) Wat voor opleiding ga je doen?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:32

ik heb ook altijd bij jongere kinderen in de klas gezeten,,, het is geen verschil,, ja je merkt dat ze jonger zijn qua taal gebruik, levenservaring etc,, maar ach ja, je bent er voor 1 doel en dat is studeren

succes ermee

SuzanLarissa

Re: Ouder dan je klasgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:33

Ik ben straks 21 en begin ook weer op het Mbo, maar ach zolang je er lol in hebt :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 21:34

Dat klopt, maar doordat ik vroeger veel gepest en buitengesloten ben, denk ik er nu wel veel over na.
Mijn doel is gewoon om zo snel als mogelijk is, hoger te komen. Qua niveau kan dat gelukkig wel :) maar zonder diploma moet je helaas onderaan beginnen.

Edit: wow, jullie zijn snel :D
Rond de 20 gaat idd wel meevallen, gelukkig maar!
Ik ga beginnen met zorghulp :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:35

Ik doe nu een HBO opleiding ik verschil zo'n 7-10 jaar met mn klasgenoten...
Meestal merk je er niks van, je gaat namelijk vanzelf wel om met de klasgenoten die al wat volwassener zijn in hun doen en laten.
Soms vind ik het wel vervelend, al die miniruzietjes, die naïeve reacties en acties, en het feit dat je met niemand echt een goede vriendschap opbouwt want daarvoor vind ik het leeftijdsverschil écht te groot.

Dus gewoon met een open instelling naar die opleiding gaan, en je zit er tenslotte voor jezelf :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:36

Zorghulp is vaak alle leeftijden, je moet niet gek staan de kijken als je niet de oudste bent :D

Mijn moeder ging ook die richting op en begon toen ze 50 was en er zaten erg veel herintreders bij haar op school.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:37

Ik heb in mijn klas leerlingen van 16 tot 28 jaar. Op het mbo is dat wel redelijk normaal hoor.
Welke opleiding ga je doen? :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:38

Ik ken het net zoals bromfiets van de andere kant... Het verschil in leeftijd was bij ons amper merkbaar en het was echt ontzettend gezellig!

En het is wat anderen zeggen; je zit er voor jezelf!

Ik wens je ontzettend veel plezier en succes *D

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:38

Ik denk dat jij er meer over na denkt dan de jongeren zelf. Ik heb een enorm goede vriendin en die is 27, ik ben momenteel 19.
Komt vast helemaal goed! Ik zou het ook spannend vinden... Ik heb dat nu al terwijl ik in feite maar 2 jaar ouder ben dan de leerling die normaal op HBO zou beginnen... Maar ik heb al gehoord dat er ook nog oudere beginnen.
Ik zou me er niet te druk over maken. Wie weet zijn er studenten tussen die of wel al volwassen zijn in hun doen en laten of je komt een leeftijdgenoot tegen! :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:39

IK heb de opleiding verzorgende gedaan full time, bij mij zaten er allerlei leeftijden in de klas.
En je kan er natuurlijk altijd voor kiezen om straks helpende werken leren te gaan doen, dan krijg je ook meer ouderen in je klas.
IK zelf was ook iets ouder dan de rest merkte er niks van hoor

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:40

Ik ben na mijn MBO (klaar met 19) op het HBO.. en daar zat ik dan in de klas met 16 jarige. Ik merkte het wel als we bijv een project moesten doen.
Zij waren veel meer theoretisch ingesteld en konden beter leren.. Ik had door stages toch al wat meer zelfkennis en levenservaring.
Uiteindelijk ben ik gestopt omdat het niet mijn opleiding was maar ik ben het met iedereen eens dat je er voor jezelf zit! Gewoon lekker doen dus! Succes :) en wie weet ben je inderdaad niet de oudste :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:42

Ik doe HBO, maar het principe is hetzelfde. De meesten in mijn klas zijn nu rond de 21. We hebben een paar uitschieters die jonger zijn, maar ook genoeg die ouder zijn (de oudste is 26). Wordt echt niet gek naar gekeken hoor, iedereen doet normaal. Ik denk dat het niet veel uit hoeft te maken.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:43

Gewoon gaan, komt vast goed! Als je er zelf achterstaat is het geen probleem toch? :) Ik zit juist met oudere mensen, maar ach het gaat niet om de leeftijd toch, als het klikt, klikt het! Gewoon lekker gaan, veel plezier!

Wat voor opleiding ga je doen? :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:45

Kitty1985 schreef:
Je zit er voor jezelf!!! niet voor een ander...

Goed van je dat je het doet!! Schijt aan wat anderen denken!

Nou, dit dus :D Gewoon gaan met die banaan, en boeiend dat ze jonger zijn :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:47

Ik ben op dit moment in de leer, begin over twee maanden mijn 3e jaar. Mijn klasgenoten (ik ben het enige meisje in de klas, sterker nog het enige meisje in de hele provincie in deze opleiding) zijn allemaal rond de 17 en 18, en ik zelf ben 22. := In het begin was het echt heel erg wennen, ze zijn nog erg jong en kinderachtig, je moet leren alles met een korreltje zout te nemen en niet de volwassene uit te hangen, nu gaat het vrij goed. Toch is het altijd een opluchting weer lekker thuis te komen bij mijn vriend van 24, het verschil in mentaal 'niveau' is toch duidelijk merkbaar. :')

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 21:53

Bedankt iedereen, toch goed om dit hier eens neer te gooien :D

Ik ga de opleiding PasPoort doen, en dan de richting Zorg&Welzijn. Volgens de decaan is dat Zorghulp. Iig kan ik daarna doorstromen in de richting Helpende/Verzorgende/Verpleegkunde (niv 2, 3, en 4 :P ) en ook de pedagogische richting op als ik wil.

Zoo Lara, als enige meisje tussen jongere jongens. Dat is best wel ff wennen ja :j

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:58

Hebben ze op het MBO geen 21+ test? Ik lees dat je 23 bent en niveau geen probleem moet zijn dan kun je direct of niveau 3 of 4 (wat jij wilt) beginnen! :)
dat is een kortere weg. een andere mogelijkheid is een jaartje volwassenen onderwijs, vmbo of havo of zelfs vwo kun je in een jaartje halen volgens mij :)
Laatst bijgewerkt door Magiccc op 31-05-13 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:02

Toen ik ging studeren na de middelbare school, zat ik tijdens mijn eerste tentamen ineens voor de toa die ik op de middelbare school had voor bio en scheikunde. Daar moest ik zeker wel aan wennen. Maar dat kwam omdat hij een soort van leraar was. Ook had ik een klasgenoot van minstens 10 jaar ouder, een jaar of 28 was zij, en eigenlijk keken we allemaal tegen haar op. Ze had al zoveel meer levenservaring, ik was echt een groentje vergeleken bij haar. De praktijk ging haar daarom makkelijker af (theorie hetzelfde).
Helemaal niet mee zitten dus en lekker je ging gaan doen!! Succes!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:05

Butterfly schreef:
Bedankt iedereen, toch goed om dit hier eens neer te gooien :D

Ik ga de opleiding PasPoort doen, en dan de richting Zorg&Welzijn. Volgens de decaan is dat Zorghulp. Iig kan ik daarna doorstromen in de richting Helpende/Verzorgende/Verpleegkunde (niv 2, 3, en 4 :P ) en ook de pedagogische richting op als ik wil.

Zoo Lara, als enige meisje tussen jongere jongens. Dat is best wel ff wennen ja :j

Inderdaad, maar ik zou ook zeggen ga er gewoon voor, het went en is uiteindelijk geen grote invloed op je studie. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:23

Ik was 29 toen ik begon op het MBO.
Er was nog iemand van 27 en nog een paar van begin 20, de rest idd wel 13 jaar jonger :P dan ik, maar het was een gezellige tijd!
Succes!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:36

Lara_Silver schreef:
Ik ben op dit moment in de leer, begin over twee maanden mijn 3e jaar. Mijn klasgenoten (ik ben het enige meisje in de klas, sterker nog het enige meisje in de hele provincie in deze opleiding) zijn allemaal rond de 17 en 18, en ik zelf ben 22. := In het begin was het echt heel erg wennen, ze zijn nog erg jong en kinderachtig, je moet leren alles met een korreltje zout te nemen en niet de volwassene uit te hangen, nu gaat het vrij goed. Toch is het altijd een opluchting weer lekker thuis te komen bij mijn vriend van 24, het verschil in mentaal 'niveau' is toch duidelijk merkbaar. :')

Dat doe je goed! :') Nu ben ik benieuwd wat je studeert! -sorry wel offtopic...-

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:41

Ik doe een HBO opleiding, ik was zelf bijna 23 toen ik er aan begon (werd in oktober 23) en heb zelfs een vrouw van 51 in de klas :) En ja ik doe voltijd.
En dan nog, go for it! Jij wilt je papiertje, lekker doen :) Ik vind het hartstikke stoer dat je het gewoon gaat doen!

irmaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:46

bij ons in de klas hebben wij ook best wel leeftijdsverschillen, ikzelf ben 19 en de jongste is 17 en de oudste is 24 in het begin was het een beetje wennen maar uit eindelijk zijn we (met z'n 8e) een super hechte vriendinnengroep geworden!