Juridische stage opdracht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Juridische stage opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 11:28

Ik kan niet teveel informatie vrij geven maar ik hoopte eigenlijk dat iemand mij met deze vraag kon helpen, dit is voor stage en ik mag internet en boeken en dergelijke gebruiken.. Zolang ik de informatie maar vind!

Casus

Mevrouw X staat bekend om de overlast welke zij geeft, zij heeft de rechtszaak gewonnen tegen Woongoed en mag in haar woning blijven. Later heeft zij haar huur opgezegd met een opzegtermijn van een maand, hierna heeft zij een verzoek ingediend om uitstel te krijgen, omdat zij de woning niet op tijd leeg krijgt. Het verzoek is geaccepteerd en nu moet mevrouw X half juni uit de woning treden. Vorige week heeft zij echter ruzie gehad met haar vriend waarbij zij zou intrekken en wilt zij nu in haar woning blijven. Is (verhuurder woningbouwcorporatie) verplicht de huur onttrekking te accepteren?

Dus mevrouw heeft haar woning opgezegd, heeft een uitstel van een maand gekregen omdat zij haar huis niet op tijd leeg zou krijgen en wilt na een ruzie met haar partner waarmee zij zou gaan samen wonen nu niet meer haar huis uit..

Ze staat bekend om overlast maar de woningbouwcorporatie heeft de zaak verloren, huurders zijn erg goed beschermd hier in Nederland.

Dit zijn enkele dingen welke ik al gevonden heb:

LJN: BY7767, Rechtbank Rotterdam , 410408 / KG ZA 12-821

Woonstad zaak verloren.

Het hierboven gestelde voorbeeld gaat over een mevrouw welke haar huur heeft opgezegd en later verklaard dat dit in een toestand was waarin zij last had van haar geestelijke stoornis.
Zij had nog geen andere woning gevonden toen zij de huur had opgezegd, de rechter vind dat Woonstad een passende woonruimte had moeten zoeken. Enkel een brief terug sturen met een bevestiging was niet voldoende.

Rechtbank Haarlem, Voorzieningenrechter, 19 december 2007, LJN BG1437

De huurder van dit verhaal zei dat zij haar huur had opgezegd in een staat van smoorverliefd zijn, de rechter stelde haar geen gelijk. Verliefd zijn is geen geestenziekte, en ook had zij op het moment van opzeggen een andere woonplaats.

In dit geval moest de huurder het huis verlaten.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6072

-

Ook mevrouw X heeft geen geestelijke stoornis en was op het moment van opzeggen gewoon in staat om de huur op te zeggen. Ook had mevrouw X al een andere woonplaats ten tijde van de opzegging.

Een huurder moet dan ook een hele goede reden hebben waarom een verhuurder hem niet aan de opzeggingstermijn moet houden. Enkel bij bijzondere omstandigheden kan er dan in het voordeel van de huurder worden beslist.

LJN: BD7177, Rechtbank Zutphen , 93429 / KG ZA 08-132

De huurder heeft de huur opgezegd op 1 november 2007, 18 december 2007 heeft de huurder per brief aan de verhuurder laten weten dat zij de huuropzegging wilt annuleren wegens privé omstandigheden.
20 december heeft de huurder wederom laten weten per brief dat zij toch de huur wilt opzeggen, 8 januari 2008 zou de verhuizing plaatsvinden.
Het verhuisbedrijf heeft de inboedel op 8 januari 2008 opgehaald, maar de huurder heeft hen gesommeerd de inboedel toch terug te brengen.

Op 9 januari 2008 stuurt de huurder een brief naar de verhuurder dat de verhuizing niet heeft plaats gevonden en zij het contract toch niet wilt opzeggen.

25 februari 2008 stuurt verhuurder een brief naar huurder dat zij toch wilt dat de huurder zich aan de opzegging houdt.

Huurder zegt dat zij de opzegging nooit echt heeft gewild.

De rechter vind dat de verhuurder had moeten uitzoeken waarom de huurder zo vaak de huur wou opzeggen en dit dan terug omdraaide. Verhuurder had niet op de huurder mogen vertrouwen.

Huurder is altijd een goed huurder geweest en de rechter stelt deze in het gelijk.

Balou_k

Re: Juridische stage opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 11:34

Even ter toevoeging:

Op word heb ik erg duidelijke tabellen gemaakt maar kan deze helaas niet op bokt krijgen..

Omdat mevrouw X het waarschijnlijk gaat gooien op geen woning en haar drie kinderen.
Wat mijn stage bedrijf kan doen is zeggen dat zij al een nieuwe huurder hebben, maar zal dan een bodem procedure moeten worden gestart, ben je weer 6 maanden verder.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:27

En wat voor antwoord verwacht je nu precies van een paardenforum?
Kijk naar de overeenkomst, naar de wet en naar de jurisprudentie en trek daar je eigen conclusies uit. Overigens kan je, zeker als er al een nieuwe huurder is, een kort geding starten.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:31

Ik heb verder geen verstand van juridische zaken, maar werk als secretaresse bij een advocaten kantoor. Wat je eventueel zou kunnen doen om nog meer informatie te vinden die betrekking heeft op casussen die lijken op die van jou, is zoeken via kluwernavigator, of zoeken via recht.nl of rechtspraak.nl

Denk ook niet dat het de bedoeling is om je huiswerk via bokt te maken :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:31

Prrrr schreef:
En wat voor antwoord verwacht je nu precies van een paardenforum?
Kijk naar de overeenkomst, naar de wet en naar de jurisprudentie en trek daar je eigen conclusies uit. Overigens kan je, zeker als er al een nieuwe huurder is, een kort geding starten.

Ik heb zoals er te zien is inderdaad jurisprudentie uit gezocht, geen nieuwe huurder, huurder waar al eens een zaak tegen is gestart. Zoals men wel weet zijn huurders erg beschermd.

Kort geding starten kan, kost veel tijd, maar is het de moeite dat is de vraag.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:33

Heel simpel, hoe wordt in elke andere situatie gehandeld waarin een onttrekking wordt terug gedraaid?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:33

_MG schreef:
Ik heb verder geen verstand van juridische zaken, maar werk als secretaresse bij een advocaten kantoor. Wat je eventueel zou kunnen doen om nog meer informatie te vinden die betrekking heeft op casussen die lijken op die van jou, is zoeken via kluwernavigator, of zoeken via recht.nl of rechtspraak.nl

Denk ook niet dat het de bedoeling is om je huiswerk via bokt te maken :)

Ik zoek momenteel inderdaad via rechtspraak en ben wel enkele dingen tegen gekomen..
Echter dingen als geestenziekte waardoor de huurder gelijk kreeg, slechts een waarbij de huurder geen gelijk kreeg. Maar is ook weer een totaal andere situatie wat het lastig maakt.

Ik blijf braaf door zoeken, dit is trouwens geen huiswerk ik mocht gewoon zoeken via het internet aangezien de persoon waarvan ik de opdracht heb gekregen hier ook zelf niet geheel uit kwam.

Kwam niet verder dan we gooien het op mevrouw had woning ten tijde van opzeggen, maar mevrouw zal nu zeggen ik heb geen woning en zit met drie kinderen.

'

Bedankt voor de andere sites, ik zal daar ook even kijken!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:34

Ilja000 schreef:
Heel simpel, hoe wordt in elke andere situatie gehandeld waarin een onttrekking wordt terug gedraaid?

Jammer genoeg is het zeker niet zo simpel..

Ten tijde van de opzeg had mevrouw een andere woning en was niet geestenziek.
Nu heeft mevrouw geen woning meer door ruzie met vriend (incl. geweld) en trekt dus in.
Mevrouw heeft ook nog drie kinderen.

Uiteraard bedankt voor jullie mee denken, zoals het er nu naar uit ziet gaat mevrouw haar gelijk krijgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:35

Ga even temmen. Wij moeten jouw huiswerk niet gaan maken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:37

Fries Wytske, jammer dat je blijkbaar niet leest..
Dit is geen huiswerk, ik mocht op het internet zoeken en het aan andere mensen vragen. Heb het onder andere ook aan een klasgenoot gevraagd welke bij de rechtbank stage loopt.

Ik vraag om ervaringen en tips, ik vraag niet perse om een pasklaar antwoord.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:38

Ik neem aan dat een woningbouwvereniging wel een jurist kan inschakelen om dit op te lossen?

Als ik met juridische vragen zit bel ik altijd even de Jurofoon, weet alleen niet of je hier in tien minuten antwoord op gaat krijgen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:40

Mevrouw had geen andere woning, want zij zou bij iemand intrekken... Het is aannemelijk dat de woning op naam van de man blijft staan en zij alleen via de gemeentelijke administratie op dat adres geregistreerd zou worden.
Het lijkt mij ook dat mevrouw gelijk krijgt, ondanks de overlast. Enige dat men in de directe omgeving kan doen is opnieuw een dossier opbouwen voor de rechtbank. voor wat betreft de overlast en een eventuele uitzetting.
Het komt regelmatig voor dat onttrekkingen worden ingetrokken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:40

Vudress schreef:
Ik neem aan dat een woningbouwvereniging wel een jurist kan inschakelen om dit op te lossen?

Als ik met juridische vragen zit bel ik altijd even de Jurofoon, weet alleen niet of je hier in tien minuten antwoord op gaat krijgen.

Dat is ook nog een idee dat kan ik zeker ook wel doen! Ik denk dat ze dat ook wel gaan doen maar mijn school opdrachten heb ik al klaar en vandaag had niemand tijd voor mij dus heb ik even een leuke opdracht gekregen zodat ik wat informatie op kon zoeken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:42

Ilja000 schreef:
Mevrouw had geen andere woning, want zij zou bij iemand intrekken... Het is aannemelijk dat de woning op naam van de man blijft staan en zij alleen via de gemeentelijke administratie op dat adres geregistreerd zou worden.
Het lijkt mij ook dat mevrouw gelijk krijgt, ondanks de overlast. Enige dat men in de directe omgeving kan doen is opnieuw een dossier opbouwen voor de rechtbank. voor wat betreft de overlast en een eventuele uitzetting.

Hier was ik inderdaad ook al bang voor, had enkel wel verwacht dat omdat zij in haar verklaring heeft aangegeven te gaan samen wonen dat de woningcorporatie er dan van uit mag gaan dat zij een nieuwe/andere woning heeft. Dit is dus niet zo?

Mijn informatie tot dus ver is inderdaad wat ik heb gevonden en het feit dat er inderdaad een nieuw dossier moet worden opgebouwd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:42

Woningbouwverenigingen hebben zelf ook juristen in huis, of werken samen met een bepaald bureau. Je kunt dus ook op je stageadres navragen met wie ze samenwerken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:43

Balou_k schreef:
Ilja000 schreef:

Hier was ik inderdaad ook al bang voor, had enkel wel verwacht dat omdat zij in haar verklaring heeft aangegeven te gaan samen wonen dat de woningcorporatie er dan van uit mag gaan dat zij een nieuwe/andere woning heeft. Dit is dus niet zo?

Mijn informatie tot dus ver is inderdaad wat ik heb gevonden en het feit dat er inderdaad een nieuw dossier moet worden opgebouwd.

Nee, als zij zou intrekken bij iemand heeft zij onderdak. Dat is wat anders dan een woning hebben :)

Helaas heb ik als buurvrouw zulke situaties meegemaakt met mijn twee onderbuurwoningen. Het juridische ligt ontzettend letterlijk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:45

Dankjewel Ilja! Weer wat geleerd, heb dit jaar ook totaal geen les hier over gehad dus het is echt wel heel erg zoeken! Vind het gelukkig wel erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:44

Balou_k schreef:
Ik kan niet teveel informatie vrij geven maar ik hoopte eigenlijk dat iemand mij met deze vraag kon helpen, dit is voor stage en ik mag internet en boeken en dergelijke gebruiken.. Zolang ik de informatie maar vind!

Jij moet de informatie vinden, niet wij hier op bokt ;) Ik heb dan ook getemd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:52

Ach, we kunnen toch tips vinden waar verder te zoeken, hoe we er over denken, wat wij er over weten? Dan kan TS zelf de casus in elkaar timmeren. Door info te geven zitten wij hier echt niet haar huiswerk te maken hoor.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 23:40

Jammer dat er zo 'gezeurd' word, ik heb dit toevallig van te voren gevraagd, maar ale!
Ik ben er redelijk uit gekomen, hij kon er wel wat mee! Bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:46

Balou_k schreef:
Jammer dat er zo 'gezeurd' word, ik heb dit toevallig van te voren gevraagd, maar ale!
Ik ben er redelijk uit gekomen, hij kon er wel wat mee! Bedankt allemaal!

Nou ecxuus hoor maar ik weet dat huiswerkopdrachten niet op t forum thuis horen. En ik zie diet ook als huiswerkopdracht.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:06

Ik niet. Dit is een situatie die voorkomt op het stagebedrijf volgens de startpost. Daarnaast blijkt uit een andere post dat dit een situatie is waarbij TS een vaste medewerker uit het bedrijf ondersteunt. Het gaat dus niet om een schoolopdracht, sterker nog, het gaat niet eens om een opdracht uit het stageboek.
Als TS dus niet had geschreven dat het om een stagebedrijf ging, maar 'op mijn werk ben ik met ongeveer deze casus bezig', dan was er niks aan de hand geweest.
TS, zou je mij (via pb) willen laten weten hoe het afloopt? Ben ik wel erg benieuwd naar!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 17:16

Hallo, ik zal er van de week naar vragen! En stuur dan zeker een Pb!
Nee klopt het waren geen stage opdrachten, dit is namelijk een oriënterende stage bij een bedrijf wat eigenlijk niet in mijn werk veld past maar omdat er zo weinig plekken beschikbaar waren mochten we nu overal stage lopen, zelfs een klasgenoot bij een supermarkt.

Stage opdrachten zijn o.a. Reflectie verslag, vragen als wat doe je, deed je, tijd plan, hoe is de communicatie binnen/buiten het bedrijf, wat voor vergaderingen worden er gehouden binnen/buiten het bedrijf etc.