Geen vakantiegeld krijgen, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Geen vakantiegeld krijgen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 07:00

Hallo,

mijn baas deelde mij gisteren mee dat zowel ik als mijn collega's voorlopig geen vakantiegeld krijgen. We hebben hier allen gewoon recht op. Wat kan ik nu het beste doen? Ik vind het zo oneerlijk en niet netjes.

Groetjes

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:30

Jeetje wat apart ja , nooit eerder gehoord dat dat kan/mag.
Wat heeft je baas als reden op gegeven als ik vragen mag?

blackstar

Re: Geen vakantiegeld krijgen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:36

Als je lid bent van de bond denk ik dat je deze situatie wel aan ze kan voorleggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:37

Dat hoort niet zo maar misschien is er een goede reden voor? heeft hij iets vermeld?
Ook dat bedrijf last van de voortdurende crisis, zijn die reserves misschien op?

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 07:39

Hij heeft het niet geeft hij als reden op. Ik vind dat nogal makkelijk gezegd, je weet als eigen baas dat je ieder jaar in mei vakantiegeld uit moet betalen.

arabella2000

Re: Geen vakantiegeld krijgen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:45

Het is iets dat op je loon gedurende het jaar wordt ingehouden, je hebt er dus wel recht op.
Ga eens naar je rechtsbijstand om daar naar te vragen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:45

Hoe naief. Je denkt toch niet dat een werkgever geld opzij zet? Dat is je cashflow beperken, en dat is niet handig.
Als er voldoende omzet wordt gemaakt worden daar de salariskosten uit betaald. Of dat nou met of zonder vakantiegeld is. En nu wordt er kennelijk door de crisis te weinig omgezet.
Jouw keuze en die van je collega's is nu dus: of tijdelijk geen vakantiegeld accepteren, of een deel van jullie wordt op straat gezet. Waar kies je voor?

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:46

Ff de bond bellen en je weet exact hoe en wat er aan de hand is...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:47

het vakantiegeld moet uiterlijk 30 juni betaald zijn.
Wanneer de werkgever zich hier niet aan houdt, wordt artikel 7:625 BW van kracht. In dit artikel is bepaald dat de verhoging bij te laat betalen van het loon voor de vierde tot en met achtste werkdag vijf procent bedraagt en voor elke volgende werkdag één procent, dit tot een maximum van 50% van het bruto verschuldigde bedrag.

In Jip en Janneke taal betekent dit dat het vakantiegeld voor 30 juni betaald moet worden. Vanaf 1 juli zijn ze in gebreke. De vierde werkdag hierna bedraagt de boete 5 %, de vijfde 10%. Na 10 werkdagen bedraagt de boete die de werkgever aan de werknemer moet betalen 26%. Dit loopt op met 1% per werkdag tot een maximum van 50%.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:47

Ik raad je aan om naar de bond te gaan. Ben je geen lid, word er lid van als je slim bent.
Mocht het bedrijf om één of andere reden failliet gaan sta je wanneer je het hebt gemeld bij de bond veel sterkter om je geld terug te krijgen.
Via het UWV krijg je namelijk niet alles terug, alles wat ouder dan 1 jaar is vervalt. Dit gaat overigens voor alles op bij het UWV.
De bond zorgt ervoor dat je alles terug krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:56

Kentaro schreef:
Wanneer de werkgever zich hier niet aan houdt, wordt artikel 7:625 BW van kracht. In dit artikel is bepaald dat de verhoging bij te laat betalen van het loon voor de vierde tot en met achtste werkdag vijf procent bedraagt en voor elke volgende werkdag één procent, dit tot een maximum van 50% van het bruto verschuldigde bedrag.

In Jip en Janneke taal betekent dit dat het vakantiegeld voor 30 juni betaald moet worden. Vanaf 1 juli zijn ze in gebreke. De vierde werkdag hierna bedraagt de boete 5 %, de vijfde 10%. Na 10 werkdagen bedraagt de boete die de werkgever aan de werknemer moet betalen 26%. Dit loopt op met 1% per werkdag tot een maximum van 50%.

Volgens mij klopt jouw berekening niet als bovenstaande lees? 8ste dag toch nog gewoon 5%, 9de dag 6% en zo oplopend?

Bij ons in contract staat dat vakantiegeld pas in juli krijgen (begin nu wel te twijfelen), mag dat dan wel?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:58

Gaat het om zwart werk of wit werk? Bij zwart werk heb je niks om op te staan omdat het zwart werk is. Anders zou ik naar de rechtsbijstand gaan of als je dit niet hebt naar het juridisch loket, zij kunnen je verder helpen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:01

Haike, als het in het contract vermeldt staat, mag dat wel. Een werkgever mag ook bepalen dat hij het in maandelijkse termijnen betaald.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:15

Ibbel schreef:
Hoe naief. Je denkt toch niet dat een werkgever geld opzij zet? Dat is je cashflow beperken, en dat is niet handig.

Tsja, geld wat je verplicht bent uit te betalen niet betalen is ook niet handig. De werknemers hebben ervoor gewerkt en hebben er recht op.

Citaat:
Jouw keuze en die van je collega's is nu dus: of tijdelijk geen vakantiegeld accepteren, of een deel van jullie wordt op straat gezet. Waar kies je voor?

Het is maar de vraag of dat de keuze is. Het kan ook best zijn: 'tijdelijk geen vakantiegeld accepteren, of de zaken wat harder spelen en alsnog vakantiegeld krijgen' (sommige werkgevers denken er wat makkelijk over.)
Of misschien 'tijdelijk geen vakantiegeld accepteren en over een maand of 2 alsnog op straat staan' - omdat de problemen bepaald niet opgelost zijn met enige uitstel. In dat geval is het goed om de werkgever officieel in gebreke te stellen, zodat hij niet kan zeggen 'jullie waren ermee akkoord' en je het dus alsnog kunt vorderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:22

Kentaro schreef:

Ja, wettelijk gesproken heb je gelijk, maar wat ibbel (maar ook shadow) zegt is ook waar. Dan heb je kans dat je je vakantiegeld (of een deel) krijgt en net bedrijf vervolgens failliet is of dat er hervormd moet worden. Gevolg is dat jou of een deel vn je collegas op straat staan en helemaal niets meer krijgen. En van een kale kip kun je niet plukken.Dus wettelijk gezien is je baas in overtreding, maar zo zwart-wit is het niet altijd...
Ik zou als collegas onderling eens bij elkaar gaan zitten om te overleggen hoe en wat, eventueel met iemand erbij. Je kan eens praten met je rechtsbijstand om eens te vragen hoe en wat..