Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:10

Urielle schreef:
Wat is het probleem dan met de verzekering voor de gereformeerden?

Schijnt te maken te hebben met vertrouwen in God, die zal het oplossen.
Dus verzekeren is eigenlijk tonen dat je daar geen vertrouwen in hebt..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:53

Dat is wel iets te kort door te bocht (het 2de deel), maar ergens kun je het wel zo stellen. (1e deel)

Kinderbijslag is geen verzekering maar een vergoeding, erg weinig mensen die dat zullen afslaan! In die zin zouden ze nl. ook bezwaar hebben tegen belastingaangifte doen (en daar kun je geen bezwaar tegen indienen). En de staat (regering) hebben die mensen wel hoog zitten hoor.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:59

Avelienvd schreef:
Urielle schreef:
Wat is het probleem dan met de verzekering voor de gereformeerden?

Schijnt te maken te hebben met vertrouwen in God, die zal het oplossen.
Dus verzekeren is eigenlijk tonen dat je daar geen vertrouwen in hebt..


Mwa, iets genuanceerder. Eigenlijk betaal je voor iets wat mogelijk op je pad komt, terwijl het nog niet zeker is dat gebeurd. Je 'koopt' min of meer moeilijkheden af en dat is niet de bedoeling. Bovendien moet je voor elkaar zorgen als medemens, en een tiende van je inkomsten afstaan aan mensen die het nodig hebben. Zo betalen zij dus een tiende aan de kerk, en die diaconie steunt daar dus mensen mee die het nodig hebben.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:22

verootjoo schreef:
Mwa, iets genuanceerder. Eigenlijk betaal je voor iets wat mogelijk op je pad komt, terwijl het nog niet zeker is dat gebeurd. Je 'koopt' min of meer moeilijkheden af en dat is niet de bedoeling. Bovendien moet je voor elkaar zorgen als medemens, en een tiende van je inkomsten afstaan aan mensen die het nodig hebben. Zo betalen zij dus een tiende aan de kerk, en die diaconie steunt daar dus mensen mee die het nodig hebben.


mooi omschreven!

even on-topic voor TS....heeft je moeder al contact nu gehad met de verzekering??

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 09:28

Mijn moeder heeft contact gehad met onze tussenpersoon en die zou alles in werking gaan stellen.
Heb haar de tip nog doorgegeven van het waarborgfonds en daar gaan ze nog naar kijken.

Er is telefonisch contact geweest met de tegenpartij maar die weigert nu alle medewerking. Wil geen contact meer om er over te praten.
Maar zijn gegevens zijn ook doorgegeven aan de verzekering.

Zouden we aangifte kunnen doen bij de rdw voor onverzekerd rijden zodat ze op zijn minst een boete krijgen?

Mear

Berichten: 1359
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Ridderkerk/Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:30

verootjoo schreef:
Urielle schreef:
Wat is het probleem dan met de verzekering voor de gereformeerden?


Geen m.i. Maar ik legde het even uit, werd hier nogal raar over gedaan.

Ik weet wat het doet, dat maakt het voor mij nog vreemde. Maar goed, fijn voor de mensen die er zo over denken, maar ik vind het voor de mede mensen nogal krom.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:32

Marjan1984 schreef:
Zouden we aangifte kunnen doen bij de rdw voor onverzekerd rijden zodat ze op zijn minst een boete krijgen?

Je kan ze allicht even bellen.

Een goede leer voor de (hopelijk nooit) volgende keer en de rest. Altijd terplekke direct gegevens opmaken en noteren. Nooit denken ach dat komt wel ik heb een telefoonnummer. Dus het komt goed. Ik heb dit echt iets te vaak gehoord en achteraf zijn ze niet thuis.

Morganlefay

Berichten: 8703
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:43

Avelienvd schreef:
Urielle schreef:
Wat is het probleem dan met de verzekering voor de gereformeerden?

Schijnt te maken te hebben met vertrouwen in God, die zal het oplossen.
Dus verzekeren is eigenlijk tonen dat je daar geen vertrouwen in hebt..


Dit noemen ze gemoedsbezwaarden.
Hebben uit geloofsovertuiging geen verzekeringen, geen pensioenopbouw, betalen wel een premie aan de belastingdienst
En ja ze delen alle kosten collectief onder elkaar.


Voor TS: Er is een verschil tussen onverzekerd zijn en gemoedsbezwaarden.
Als de tegenpartij een premie achterstand heeft waardoor de dekking is opgeschort wordt er door de betreffende verzekeraar een verhaalprocedure richting wanbetaler opgestart. Is er sprake van een gemoedsbezwaarde dan doet het Waarborgfonds inderdaad uitkeren. Alleen moet de tegenpartij wel een schriftelijk bewijs laten zien dat ze onder die categorie vallen.

Morganlefay

Berichten: 8703
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:52

Marjan1984 schreef:
Mijn moeder heeft contact gehad met onze tussenpersoon en die zou alles in werking gaan stellen.
Heb haar de tip nog doorgegeven van het waarborgfonds en daar gaan ze nog naar kijken.

Er is telefonisch contact geweest met de tegenpartij maar die weigert nu alle medewerking. Wil geen contact meer om er over te praten.
Maar zijn gegevens zijn ook doorgegeven aan de verzekering.

Zouden we aangifte kunnen doen bij de rdw voor onverzekerd rijden zodat ze op zijn minst een boete krijgen?


RDW en de verzekeraars hebben een gekoppeld bestand.
Als het kenteken bij het RDW bekend is gaat vanzelf het (dure) balletje rollen. Boete RDW is 399 euri.
En die moet je vlot betalen want ze maken er erg snel 1500 van.
Het is niet mogelijk om bij wanbetaling met terugwerkende kracht weer dekking te krijgen. Altijd pas na betaling boete.Tenzij de verzekeraar in gebreke is gebleven, dan vervalt de boete(artikel 34) en wordt de dekking met terugwerkende kracht hersteld. Dus die boete komt vanzelf wel ~~}>

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:56

Morganlefay schreef:
Dit noemen ze gemoedsbezwaarden.


Erkende gemoedsbezwaarden. Dat is wel essentieel hoor. Het moet door de staat erkend worden dat zij
gemoedsbezwaarden zijn. Daarvoor zijn de nodige vereisten.
Dit even om mensen te ontmoedigen die denken dat het wel handig kan zijn om te roepen dat je gemoedsbezwaarde bent, daar ga je niet mee wegkomen ;) .

Overigens is dit in Nederland maar een zéér kleine groep hoor die als erkende gemoedsbezwaarde wordt aangemerkt.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:57

Marjan1984 schreef:
Mijn moeder heeft contact gehad met onze tussenpersoon en die zou alles in werking gaan stellen.
Heb haar de tip nog doorgegeven van het waarborgfonds en daar gaan ze nog naar kijken.

Er is telefonisch contact geweest met de tegenpartij maar die weigert nu alle medewerking. Wil geen contact meer om er over te praten.
Maar zijn gegevens zijn ook doorgegeven aan de verzekering.

Zouden we aangifte kunnen doen bij de rdw voor onverzekerd rijden zodat ze op zijn minst een boete krijgen?


Misschien krijgen ze geen boete en weigeren ze verdere medewerking, ze blijven wel aansprakelijk voor hun doen en laten. Althans dat lijkt mij.
Niet verzekerd, dan maar betalen uit eigen zak, tenminste als ze geld hebben. Allen hoe toon je aan dat ze op je moeder weghelft waren? En alleen de gegevens zijn denk ik onvoldoende. Of de gegevens moeten ingevuld zijn op zo'n schadeformulier met handtekening. Dadelijk ontkennen ze dat het heeft plaatsgevonden. Of je moet getuigen hebben Ik denk dat ze een vies spelletje willen gaan spelen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:59

Even een stipje ivm geen tijd, maar wij hebben dezelfde situatie meegemaakt, en hebben nu na ongeveer 8 maanden van procederen pas een oplossing gekregen.
Maak je borst maar vast nat, want zo simpel als sommigen het hier stellen is het absoluut niet :=
Zal vanavond vertellen hoe en wat de regels hierbij zijn zoals wij ze te horen hebben gekregen vanuit rechtsbijstand, het waarborgfonds et

Wanted2003

Berichten: 2661
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:04

Onverzekerd rondrijden is inderdaad een strafbaar feit, maar praktijk leert dat politie dit feit vaak alleen meeneemt wanneer er sprake is van meerdere feiten.

In jullie geval heeft het geen zin om daarvoor aangifte te doen. Daarnaast bereik je er niet mee dat de tegenpartij medewerking gaat/moet verlenen.

Tegenwoordig bij aanrijding met enkel materiële schade komt de politie vaak niet ter plaatse, omdat e.e.a. op te lossen is via een schadeformulier en dus de civiele route (verzekeringswerk). Jullie zijn 'de fout' in gegaan door niet ter plekke het formulier in te vullen, want wanneer jullie daar geen medewerking bij hadden gekregen had je de politie alsnog kunnen bellen en hadden zij PV opgemaakt.

In dit geval rest jullie niets anders dan afwikkeling via waarborgfonds en/of verzekeringen.

Bovenstaande kan ik je vertellen vanuit mijn beroep.

manzano

Berichten: 23956
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:17

Ik heb op mijn werk vaak zaken op zitting (voor de strafrechter) ivm onverzekerd rijden. Het is zeker strafbaar (en het wordt ook als losstaand feit aangepakt). Maar het gaat idd om een constatering van een politie bij bijv. een politiecontrole.

Tja het RDW zou je kunnen bellen, maar hun gewone WAM-controles zijn gewoon geautomatiseerd (midden in de nacht doen de computers een steekproef van kentekens). Of ze ook individuele meldingen aannemen weet ik niet. Je kan ze altijd bellen. Maar kan me voorstellen dat het voor heen geen beginnen aan is.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:38

je zou ze idd kunnen bellen, maar met een boete schiet je moeder niks mee op. dat geld gaat naar de staat. Het lijkt me beter dat ze de schade die veroorzaakt is vergoeden al dan niet door hun verzekering.
Daar heeft je moeder meer aan, want nu kost het alleen maar geld, all-risk of niet, je gaat het merken in je premie!

Morganlefay

Berichten: 8703
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:12

LDRD schreef:
Morganlefay schreef:
Dit noemen ze gemoedsbezwaarden.


Erkende gemoedsbezwaarden. Dat is wel essentieel hoor. Het moet door de staat erkend worden dat zij
gemoedsbezwaarden zijn. Daarvoor zijn de nodige vereisten.
Dit even om mensen te ontmoedigen die denken dat het wel handig kan zijn om te roepen dat je gemoedsbezwaarde bent, daar ga je niet mee wegkomen ;) .

Overigens is dit in Nederland maar een zéér kleine groep hoor die als erkende gemoedsbezwaarde wordt aangemerkt.

Sorry vergat de helft.
Inderdaad de Bible Belt, en daar een deel die dat wel doet en een deel niet. Had er laatst een aan de lijn.
Deed er een beetje moelijk over. Kost nl inderdaad veel moeite om het erkend labeltje te krijgen(en terecht).

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:20

Het gekke is dat als een erkende gemoedsbezwaarde bv letsel oploopt door een ander dat
deze gemoedsbezwaarde dan wel gewoon de verzekeraar van de veroorzaker aansprakelijk stelt.
Ik kan dat niet helemaal rijmen eigenlijk.

Morganlefay

Berichten: 8703
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:22

LDRD schreef:
Het gekke is dat als een erkende gemoedsbezwaarde bv letsel oploopt door een ander dat
deze gemoedsbezwaarde dan wel gewoon de verzekeraar van de veroorzaker aansprakelijk stelt.
Ik kan dat niet helemaal rijmen eigenlijk.


Als je het verhaal doortrekt kom je gewoon weer bij verzekeren terecht :) Want ook een gemoedsbezwaarde kan verzekeringsnota's echt niet uit eigen zak betalen.

maar we dwalen af. Is een veroorzaker van een aanrijding wel of niet strafbaar is omdat ie niet verzekerd is tja.....Dacht het wel hoor.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:32

Wat een snert situatie... tegenpartij is weldegelijk aansprakelijk, verzekerd of niet. Alleen zie het nu maar eens te bewijzen zonder schadeformulier. Jou verzekering zal de schade niet kunnen verhalen als de tegenpartij blijft ontkennen en er is geen schadeformulier.. Vanuit de all risk keren zij wel uit, hopelijk heb je genoeg schadevrije jaren en treden dan je niet in korting terugvalt maar alleen in treden. En waarborgfonds heeft een eigen risico van € 250,- mits het geen onbekend maar onverzekerd voertuig betreft, hoogstwaarschijnlijk kan je verzekeraar de schade gewoon verhalen op het waarborgfonds.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:28

Morganlefay schreef:
Als je het verhaal doortrekt kom je gewoon weer bij verzekeren terecht :) Want ook een gemoedsbezwaarde kan verzekeringsnota's echt niet uit eigen zak betalen.

maar we dwalen af. Is een veroorzaker van een aanrijding wel of niet strafbaar is omdat ie niet verzekerd is tja.....Dacht het wel hoor.


Dat betaalt dus de kerk... en onderschat niet hoeveel geld de kerken hebben ;)

Maar we dwalen idd af...

bello2005

Berichten: 3343
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:48

wtf,, dan ga ik meteen mijn verzekering opzeggen..
vind dit echt niet kunnen,,

( heb niet alles gelezen ) maar hoe is het verder nog afgelopen ?

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:09

bello2005 schreef:
wtf,, dan ga ik meteen mijn verzekering opzeggen..
vind dit echt niet kunnen,,
(heb niet alles gelezen )


Ja, lijkt me leuk, moet je doen! :j
Vergeet je alleen niet de vrijstelling aan te vragen eerst?
Anders moet je toch gewoon de boete van de RDW betalen. En een verzekering alsnog. :D

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:16

Bello, misschien eerst even het hele topic lezen, dan word je al een stuk wijzer ;)

Je verzekering opzeggen is wel het stomste wat je kunt doen, naar mijn mening tenminste.

bello2005

Berichten: 3343
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:20

het was ook sarcastisch bedoeld... en voor die paar 10tjes ga ik het echt niet opzeggen..

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:23

Ohhhh haha sorry! Ik ben niet goed in sarcastische opmerkingen herkennen :D