Geld verkeerd gestort...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Geld verkeerd gestort...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 12:14

Even een stom vraagje tussendoor: wat was ook alweer de site dat je gegevens kon vinden van mensen met alleen een naam en een rekeningnr? (Dit omdat google me naar profielen van een of andere Amerikaan stuurt en het wel een Nederlands rekeningnummer is...

Ik zag net dus, toen ik op mijn rekening keek, dat er een bedrag bij gestort is. Maar de naam zegt mij helemaal niets en ik verwacht ook geen geld meer te krijgen (Nouja, salaris gehad, dus ;)) Ik vind het heel lief van diegene dat die mijn weekendje weg betaald ;) maar wat zou jij doen?

Zelf contact opnemen met de bank of even afwachten? Waarschijnlijk gaat het wel weer van mijn rekening af, maar zit een beetje in dubio of ik er zelf achteraan moet gaan. Aan de ene kant vind ik van wel, aan de andere kant... Dan ga ik weer bellen naar leuke 0900-nrs van de bank waar je weer 10x doorverbonden wordt en uiteindelijk zullen ze het ook gewoon terugboeken? Dus kan ik dat dan niet meteen beter zelf doen of?

(Moest even denken aan het voorval prijs gewonnen, ze waren alleen vergeten het te zeggen.... 350 euro aan Bol.com bonnen binnen :') Toen ook maar even gebeld van "Volgens mij is er een foutje gemaakt." Maar dan verzoeken ze de verzender contact met je op te nemen...) Is dat bij banken ook zo of?

Collie2008

Re: Geld verkeerd gestort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:15

Gewoon even opzij zetten en wachten, als het goed is wordt het snel weer terug geboekt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 12:19

Het blijft er sowieso opstaan. Maar blijf het raar vinden, want als ik iets stort en ik heb de verkeerde naam (stortte iets naar mijn zusje... Maar had dus kennelijk alleen der eerste doopnaam moeten gebruiken ipv alle drie) en toen werd het niet eens naar haar overgemaakt :S

Maar dat is ook per bank verschillend toch of ze deze controle doen?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:19

Heb dit laatst ook gehad, er werd vanuit de bank contact met me opgenomen. Geld niet gebruiken en rustig afwachten tot je iets hoort.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:27

Lianne86 schreef:
Het blijft er sowieso opstaan. Maar blijf het raar vinden, want als ik iets stort en ik heb de verkeerde naam (stortte iets naar mijn zusje... Maar had dus kennelijk alleen der eerste doopnaam moeten gebruiken ipv alle drie) en toen werd het niet eens naar haar overgemaakt :S

Maar dat is ook per bank verschillend toch of ze deze controle doen?

Dat is inderdaad per bank verschillend. Volgens mij is de ING (voormalig Postbank) de enige die die naam-nummer controle uitvoert.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:27

Bij mijn bank was het tot een jaar of anderhalf terug ook zo dat je een weigering kreeg als de naam en het nummer niet met elkaar klopten, maar tegenwoordig niet meer, of ik heb sindsdien gewoon geen typfouten meer gemaakt. :+
Ik zou gewoon even afwachten, als je zelf gaat bellen kost het je nog geld ook.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:29

Banken doen geen controle naam + nummer.

Was laatst een heel item over op tv (vraag me niet meer waar, vast iets van 'Kassa' ofzo)

Heb je de naam + reknr al gegoogled?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:30

Ik zou niet zonder meer zelf terugboeken. Want dat kan helemaal in de soep lopen als de bank de fout alsnog gaat herstellen want dan moet ook jouw betaling weer teruggedraaid worden (als dat al gaat). Dus even afwachten of toch contact opnemen.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:34

Als het geld zelf naar jouw rekening is overgemaakt kunnen degene die dit hebben gedaan het geld niet terug laten storneren. Dit kan namelijk alleen met een automatische afboeking.

Hetgeen wat je kan doen is even de bank bellen, die kunnen het controleren en eventueel terugboeken.
Als je daar geen zin in hebt dan zal ik het opzij zetten, dan zullen degene die de fout hebben gemaakt zelf de bank wel contacten en dan wordt het geregeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:38

Je zal een brief krijgen van de bank die het vraagt je terug te storten. Het is onwaarschijnlijk dat de bank het ook *zomaar* terugstort/ terughaalt. Dan zou nl. iedereen maar kunnen roepen dat het per ongeluk verkeerd is gestort.

Dorus schreef:
Dat is inderdaad per bank verschillend. Volgens mij is de ING (voormalig Postbank) de enige die die naam-nummer controle uitvoert.

Klopt. Alleen bij oude postbanknummers moet de ternaamstelling correct zijn.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:42

Amaris schreef:
Banken doen geen controle naam + nummer.

Was laatst een heel item over op tv (vraag me niet meer waar, vast iets van 'Kassa' ofzo)

Heb je de naam + reknr al gegoogled?

Ing doet dit wel andere niet ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:44

ING 'doet' het ook niet, alleen de oude postbanknummers (= nu onderdeel ING). Op een 10-cijferig bankrekening nummer van de ING wordt ook geen controle uitgevoerd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:45

precies. Omdat deze oude postbanknummers niet aan de 11-proef voldoen.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:55

Sammie schreef:
ING 'doet' het ook niet, alleen de oude postbanknummers (= nu onderdeel ING). Op een 10-cijferig bankrekening nummer van de ING wordt ook geen controle uitgevoerd.

Oke dit wist ik dus niet
ik heb een 7 cijferig nr nog
en daarbij word het wel gedaan vandaar:)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:56

Ik zit pas sinds december bij de ING en bij mij wordt het ook gecheckt als ik iets overmaak...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:00

Zoals meerdere hier zeggen, boek het over naar je spaarrekening en blijf eraf, diegene die het verkeerd heeft gedaan zal het ook oplossen, die merkt snel genoeg dat er wat fout is gegaan. Er is een site, opgelicht.nl of zo iets, daar kun je rekeningnummers invoeren maar dat is alleen bij dubieuze transacties.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:03

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde gehad. Iemand had een trailer gekocht (toeval) en het geld naar mij over gemaakt. Ik kreeg binnen 1 a 2 weken een brief van mijn bank (ING) of ze het geld terug konden boeken wegens een fout. Dus je hoeft zelf niets te ondernemen. Je bank neemt contact met je op.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:03

Je kan het geld toch terug storten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:11

Nickyyyy schreef:
Ik zit pas sinds december bij de ING en bij mij wordt het ook gecheckt als ik iets overmaak...

Wat is iets en wat is ook en hoeveel cijfers heeft je rekening?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:14

Iets in de zin van als ik geld overmaak en mijn rekening bestaat uit 10 cijfers

edit; en met ook bedoel ik als ik geld overmaak wordt er gechekct of het rekeningnummer en de tennaamstelling overeenkomen. Zo niet past ie hem aan.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:18

Zou niet afwachten maar gewoon even contact op nemen met je bank.
Als jij een foute storting doet zou je het ook zo spoedig terug willen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 14:24

Bij mijn zusje (ING, oude Postbank) ging het dus mis terwijl ik via de Rabobank overmaakte. Dus zat er wel iets van controle op? (Het is ook overgemaakt naar mijn ING (oude Postbank)nr en via verhuisservice naar mijn andere rekening gegaan.

Google zegt niets helaas :( Anders was het onderling even snel op te lossen :)

(Tik hoor, maar ik vind het vervelend dat ik nu het geld van iemand anders heb :S) Weet dat anders de bank het wel regelt, maar wat als diegene er pas heel laat achterkomt en nu problemen krijg hierdoor? Vandaar toch maar even bellen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:29

Is dat niet het nieuwe SEPA gebeuren. Die past idd het e.e.a aan, maar dat zou - als het goed is- alleen bij ING (intern dus) klanten zijn.

Immers de exacte ternaamstelling bij een andere bank kunnen ze niet weten, intern wel.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:36

Ik ben zelf ook klant bij de ING, en heb ook een 7-cijferig rekeningnummer. De rekeningnummers worden alleen gecontroleerd als het een 7-cijferig nummer betreft (girorekening).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:40

of even 1 cent storten naar betreffende rekening en in de omschrijving zetten dat ze even contact op moeten nemen met je en dat emailadres of tel nr bij vermelden