Een positiever/gelukkiger mens worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Buddha

Een positiever/gelukkiger mens worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:11

Hoi Bokkers!

Eigenlijk ben ik heel gelukkig. Het gaat goed met mijn opleiding, ik heb lieve vrienden, een geweldige familie en een leuk hondje. :j Ik haal veel voldoening uit mijn opleiding en werk, in de zorg. :) :j

Ik ben tevreden over mezelf. Heb een goed figuur, ben sportief. Ik geef veel om mens en dier en probeer dan ook altijd zo attent mogelijk om te gaan met vrienden. De liefde laat nog op zich wachten, maar ik ben er van overtuigd dat ik 'hem' op een dag gewoon tegenkom, waarschijnlijk helemaal onverwachts. :') (hopeloze romanticus)

Soms heb ik echter toch depri dagen. Ik ben dan niet vooruit te branden, zie alles somber in, heb nergens zin in en voel me nutteloos. -O- Soms is het lastig om dat in een keer om te zetten naar iets positiefs. Herkent iemand dit? Het komt niet erg vaak voor, maar als het zo'n dag is dan zie ik ook echt niets positief in en ben ik niet te genieten. Het voelt vreselijk. ;(

Het is niet dat ik niet gelukkig ben in het dagelijks leven. Maar ik weet dat ik gelukkiger zou kunnen zijn!

Zijn er bokkers in dezelfde situatie? En zijn er bokkers met tips? Hoe pakken jullie dat aan? :(:) :o

hannah41

Re: Een positiever/gelukkiger mens worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:13

Dat herken ik! Ik volg ook even.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:16

Je bent niet verplicht om continu ongelofelijk stralend gelukkig te zijn. Als je soms even "zo'n dag" hebt is daar niets mis mee. Boek erbij, kop thee, lekker lezen op de bank, bijtijds naar bed en morgen is het weer beter. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:29

Elanor schreef:
Je bent niet verplicht om continu ongelofelijk stralend gelukkig te zijn. Als je soms even "zo'n dag" hebt is daar niets mis mee. Boek erbij, kop thee, lekker lezen op de bank, bijtijds naar bed en morgen is het weer beter. :)

inderdaad... Ik denk dat je er echt nog het gelukkigst van wordt als je accepteert dat je je soms ook gewoon een rotdag hebt...

Het is zo ingebakken in onze cultuur om altijd maar blij en positief te zijn... Maar als je niet accepteert dat je soms ook gewoon een baaldag hebt, maar dat ook als iets positiefs gaat zien ofzo... Dan kom je alleen maar heel ver van je gevoel te staan...
En als je de dalen in je leven niet meer kunt ervaren, kun je de pieken ook niet meer ervaren :Y)

Het is uit onderzoek ook gebleken dat mensen die als doel hebben ' gelukkig zijn' minder gelukkig zijn dan mensen die een ander doel hebben. Gelukkig zijn zou een middel moeten zijn om een ander doel te bereiken... Maar cultureel gezien verschuift de norm steeds meer naar gelukkig zijn als einddoel opzich :P
Echter kan iets nooit een doel zijn als je het al bent :Y)

Dus ja, het is echt niet zo dat je iedere ochtend met een vette glimlach op je hoofd moet opstaan om gelukkig te zijn :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:29

Verplicht gelukkig zijn maakt ook ongelukkig. :)
Je kan pas echt de bergen waarderen als je de dalen hebt gekend. Pas als je echt weet te waarderen wat je hebt kan je altijd met hele kleine dingen gelukkig zijn. De geur van het vers gemaaide gras, fietsen in het zonnetje, een ijsje halen met iemand die je dierbaar is. :)
Materie maakt maar even gelukkig, dat is zo relatief.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:55

Yoga / mindfulness / meditatie heeft mij geleerd om milder voor mezelf te zijn. Om de lat minder hoog te leggen. Enerzijds dor niet altijd maar de stralende en gelukkige meid uit te hangen, anderzijds door meer te genieten en bewuster te zijn van alle mooie dingen die op mijn pad komen, klein of groot.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 21:11

Ik begrijp jullie reacties maar had meer reacties gehoopt en verwacht zoals die van Plien91. Natuurlijk weet ik dat iedereen wel eens een rotdag heeft. En ik ben heel tevreden, heb echt wel mijn geluksmomentjes. Maar ik weet en voel dat ik veel gelukkiger zou kunnen en willen zijn. Natuurlijk moet je dit niet overdreven gedwongen willen gaan doen, ben ik ook niet van plan. Ik ben gewoon op zoek naar wat tips, misschien een boek hierover of ervaringen van mensen die in hetzelfde schuitje gezeten hebben! :D Bedankt voor alle reacties zover

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:22

In wezen zegt iedereen eigenlijk hetzelfde: door te berusten in het feit dat je je wel eens minder mag voelen, ervaar je die piekmomenten des te intenser. Ik omhels tegenwoordig het gevoel van een mindere dag, omdat het me uitdaagt toch weer iets moois te zien. Yoga, mindfullness, meditatie zijn inderdaad allemaal mooie voorbeelden van Plien, maar voor mij kan simpelweg een cake bakken en hiervan smullen of voor mezelf alle kaarsjes aansteken al helpen.

Ligt denk ik ook erg aan de emotie die achter dat dipgevoel schuilgaat. Als je daar inzicht in krijgt, kun je voor jezelf ook steeds beter een passende actie bedenken om die gevoelens om te buigen :-)

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:58

Ik herken het helemaal. Heb regelmatig dagen dat ik er gewoon geen zin in heb en echt negatief ben.
Het helpt mij om te bedenken hoe goed ik het eigenlijk wel niet heb (een huis, lieve vriend, baan, etc) hierdoor is het zelfs een tijd heel goed gegaan.
Maar nu zit ik vanaf februari thuis vanwege een gescheurde kruisband (ben pas geopereerd dus de revalidatie is net begonnen) en dan komen die dagen weer, te vaak. Op zulke dagen helpt het soms om er even uit te gaan, gewoon even weg van huis, maar nu gaat dat dus niet echt gemakkelijk en wordt het weer erger, dus ik volg :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 01:01

"Gelukkig zijn" is nogal een overschat (om niet te spreken van vaag) levensdoel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 01:02

Huilen :o
Ik ben jaren verschrikkelijk bang geweest voor huilen in bijzijn van anderen én alleen, had een rothekel aan huilen. Afgelopen jaar is dit veranderd, sinds ik samen ben met mijn vriend eigenlijk.
Soms heb ik een enorme rotdag, ben ik prikkelbaar, raak ik overal van overstuur. Vriendlief ziet t tegenwoordig al aankomen; in de avond heb ik een huilbui en dan ben k weer helemaal happy!
Nooit geweten hoe verschrikkelijk veel dat helpt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 01:08

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 06:35

Op zo'n dag helpt het mij als ik even iets doe als een boswandeling ofzo. Moet je je even toe dwingen, maar mn bivenkamer knapt er wel van op en daarna ben ik.de bui dan vaak wel aardog kwijt.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 08:34

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:49

_Buddha schreef:
Bedankt! Heb dit boek ondertussen besteld, ben benieuwd! http://365dagensuccesvol.nl/

Hm nou weet ik niet of dit je nou echt gaat helpen. Problemen met succesvol zijn heb je niet toch? Het zit hem meer in waarderen en inzien wat je hebt en daar oprecht gelukkig mee kunnen zijn.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:17

Kuggur schreef:
"Gelukkig zijn" is nogal een overschat (om niet te spreken van vaag) levensdoel.

Kun je dit nader toelichten?

Ondanks dat het op persoonlijk vlak niet altijd even soepel gaat, probeer ik altijd positief in het leven te staan. Ik merk ook dat je dit overbrengt op de mensen om je heen. Het leven is te kort voor negativiteit, en er is sowieso al veel te veel negativiteit in de wereld als je het mij vraagt. En natuurlijk heb ik ook wel eens een baaldag, dan koop ik chocolade en ga op de bank liggen met een filmpje en maak ik me er niet al te druk over.

Afbeelding

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:52

ja positief zijn is leuk...
Maar niet als je jezelf voor de gek houdt door te zeggen dat je alles leuk vindt....

Zo kende ik iemand die zei 'Ik ben blij dat ik mijn sleutelbeen gebroken heb (want het had veel erger kunnen zijn)'. Heel intrigerend dat iemand zo onwijs optimistisch kan zijn... Maar als je op de grond ligt en verrekt van de pijn omdat je sleutelbeen is gebroken denkt volgens mij niemand 'goh, wat ben ik BLIJ!! Dat ik mijn ribben niet gebroken heb *D :D :D '
En als je dat wel tegen jezelf gaat zeggen, en ook gaat geloven... Dan weet je niet meer wat je écht voelt (want dat is op zo'n moment hoogst waarschijnlijk geen blijheid). Kom je heel ver van je gevoel af te staan en dan kun je helemaal geen emoties (positief of negatief) meer ervaren.

Geluk is niet iets wat je kan afdwingen... alleen opzoeken :) .

Dus als je een baaldag hebt, ga iets doen wat je leuk vindt.
Als dat een slaapmarathon houden is met een warme kop choco... berust je er in :Y)

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:15

Ik herken me wel in jouw verhaal!
Ben ook heel gelukkig, lieve familie en vrienden, kan goed leren, krijg de kans om in een andere stad te wonen en te studeren. maar ik heb een soort rusteloze drang om zoveel mogelijk te doen, omdat ik het idee heb ik ben NU jong ik moet NU zoveel mogelijk leuke dingen doen en zoveel mogelijk op stap zijn.
Als ik een dagje niks te doen heb deprimeert me dat ook gelijk en voel ik me echt rusteloos..
Bij mij helpt het om dan lekker naar buiten te gaan, hardlopen, fietsen, paardrijden, you name it ;)
Even die negatieve cirkel in je hoofd doorbreken door lekker te bewegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:20

Gelukkig kun je niet 24/7 gelukkig zijn. Je moet dingen uit elkaar halen, je goed voelen of gelukkig zijn. Gelukkig ben je als je mooie momenten meemaakt, een mooie zonsondergang, een wedstrijd wint, een fijn moment hebt met je partner. Voor de rest is goed voelen goed genoeg. Wees blij dat je gemiddeld op een 7/8 zit en soms naar een 10 gaat als je 10 als ultiem geluk en 1 als 'ik wil dood' bestempeld.
Geloof mij, als je het diepe dal hebt meegemaakt ga je een 6 of 7 veel meer waarderen en dat is ook normaal. Altijd maar pieken kan niet, je kunt nooit altijd op een 10 zitten.

Verder, houd je jezelf niet voor de gek? Ben je altijd wel zo blij en gelukkig als je doet of ben je wel eens verdrietig of boos maar laat je dat niet merken? Of bang? Dat kan ook zorgen voor plotselinge dippen. Als je dat steeds weg stopt stapelt dit zich op maar dat moet er toch uit. Dan kun je je soms heel down of naar voelen.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 18:59

@ Joolien ik heb juist erg diepe dalen gekend, helaas. Ben dan ook trots dat ik van een 1 weer ben opgeklommen naar waar ik nu ben. Ik denk soms inderdaad wel dat er meer speelt maar kan er zelf de vinger niet echt op leggen. Ik geef toe dat ik best graag weer echte liefde wil ervaren, ben de laatste tijd een aantal keer teleurgesteld. Ik weet ook dat het niet opschiet als je het te graag wilt, omdat het dan niet gaat gebeuren. Daarbij moet je eerst echt gelukkig zijn om een ander gelukkig te kunnen maken. Maar wat is dan écht gelukkig? Ik voel me soms leeg, alsof ik iets 'mis'. Twijfel soms aan mijn vriendinnen, zijn ze wel oprecht en heb ik er genoeg? Ik kan maar een échte échte beste vriendin aanwijzen en de rest, dat schommelt soms wat. Hoewel ik leuke oppervlakkige vrienden heb verder. Ook in vriendschap vind ik het wel eens eng om te close te worden, ik bewaar liever een kleine afstand om teleurstellingen te voorkomen. Denk overigens niet dat dit slecht of onverstandig is. Dit is een keuze.
Afgelopen weekend stond ik in de kroeg, het was gezellig. Toch miste ik 'iets', zonder te weten wat ik miste. Voelde me niet happy, ook niet sad. Een beetje een vlakke emotie waar ik niet echt blij mee was en die ik niet normaal vind ik zo'n situatie.
Ik kan er niet goed de vinger op leggen. Ga me toch eens wat verdiepen in 'zweverige zelfhulpboeken', over geluk, wie weet steek ik nog iets op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:07

Klinkt alsof je je eenzaam voelt.... Is dat het niet? Daar is wel aan te werken! Maar dan moet je wel weten waar dat eenzame gevoel vandaan komt (als dat het is :+ ).

Of je jezelf afsluit/beschermt voor anderen omdat je een aantal keer gekwetst bent of omdat je niet echt bent met veel personen in contact bent...

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:11

Heb wel veel contacten. Alleen die zijn niet allemaal even diepgaand. Ik zou graag een vaste groep vriendinnen hebben, die als groep met elkaar omgaan, maar dat is bij mij totaal niet het geval. Heb twee goede vriendinnen, die ook met elkaar omgaan, dus we gaan regelmatig met z'n drieën op pad, leuk! De andere vrienden zitten in een andere groep, samen met mijn broer die ik erg veel zie, we zijn close. Echter zijn dit wel zijn vrienden. Inmiddels ook de mijne, maar toch voelt dit voor mij niet altijd écht zo.
Ik woon wel bij mijn ouders in een dorp, niet heel ver van de stad. Toch voel ik me inderdaad wel eens afgezonderd, hoewel ik vaak in de stad te vinden ben.
Ik verdien helaas nog niet genoeg om een plekje voor mezelf te kunnen bekostigen.
Geen idee of dit de issue is die me dit gevoel geeft, het is niet zo dat ik niet voldoende vrienden heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:12

Wat me opvalt is dat je in je op zegt dat je zo'n fijn leven hebt, maar nu lees ik dit en lijkt het of het misschien alleen maar schijn is en je heel erg twijfelt, dus heel onzeker bent? Klopt dit?
Teveel willen is nooit goed, dan wil je te graag en loop je uiteindelijk nog je doel voorbij. Zoals ik al zei, geluk is relatief en zit hem vaak in kleine dingen. Je moet geen geluk willen nastreven, maar tevredenheid. Goed is goed genoeg klinkt afgezaagd maar dat is echt zo. Ga niet op zoek, maar accepteer hoe het is.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:17

Ja daar heb je wel gelijk in. Ik weet en voel het wel echt zo, ik héb een leuk leven. Alleen soms ben ik bang dat ik bijvoorbeeld geen leuke man tegen kom (ik ben 21, heb een goed figuur, een open uitstraling en trek ruim voldoende mannen aan, alleen niet de 'goede'). Ook ben ik eigenlijk nooit écht helemaal tevreden met mijn lijf. Ik vind mezelf niet dik, maar het kan beter. En zo is het eigenlijk met heel veel dingen. Word daar zelf wel eens moe van. Perfectionistisch zijn heeft voordelen maar ook nadelen. Ik zou 'los' moeten laten maar dat is heel moeilijk. "echt'' ontspannen is dan soms ook lastig, behalve als ik slaap haha.
Als ik aan het werk ben, ga ik daar volledig in op, dat is mijn ding. Maar in het dagelijks leven denk ik wel eens 'wat moet ik nu met alles'? Ik weet het niet zo goed allemaal, heb het niet op een rijtje en ben onzeker over de toekomst.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:38

Ik herken het ook wel..

Maar je moet proberen alles positief in te zien. Soms erg lastig als je een down moment hebt...
Maar denk aan de dingen die wel allemaal goed gaan en leuk zijn. Dat zijn dingen waar je mee verder moet, en niet de negatieve dingen!
(dit herhaalt een vrouw elke week op een cursus die ik nu volg...ik probeer dat nu ook te doen! :) )