Trauma door schreeuwen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Trauma door schreeuwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 19:15

Hallo allemaal.

Ik zit toch al een paar dagen met een vraag waar ik op google geen antwoord op kan vinden.
Begin deze week was ik bij mijn vriend thuis en we verveelden ons.
Ik stelde voor om iets te gaan eten, wat ik niet had moeten doen ik weet dat mijn vriend totaal niet wil uiteten.
Zijn zus vond het wel een goed idee en daar begon het gedonder weer.
Broer en zus tegen elkaar op schreeuwen en ruzie te maken gevolgd door een helse stilte.
Na een minuut stilte ben ik naar buiten gegaan en ben spontaan beginnen wenen...

Nu was ik aan het nadenken en merkte dat ik eigenlijk altijd begin te wenen zodra er geschreeuwd wordt.
Mijn vader tegen mij, mijn broer tegen mij maar zelfs wanneer mijn broer tegen mijn moeder schreeuwt of zoals ik al zei mijn vriend en zijn zus...
En zo lang ik me al kan herinneren werd er tegen me geschreeuwd of gegrommeld als ik iets verkeerd deed. Zelfs dingen waar ik weinig of niks aan kon doen. Dan krijg ik spontaan tranen in mijn ogen of begin ik te wenen.
Al mijn hele leven lang, voor de kleinste dingen ga ik wenen.

Een zwakheid die heel vervelend is...
Nu vroeg ik me af of het een soort trauma kan zijn geworden sinds jong af aan dat ik me angstig voel worden bij geschreeuw en dus ga huilen. Of zit het gewoon tussen mijn oren?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:19

Ik denk niet dat het tussen je oren zit hoor. Zelf kan ik ook heel slecht tegen mensen die schreeuwen of slechts hun stem verheffen, en dan hoeft het nog niet eens specifiek op mij gericht te zijn. Ik krijg er gewoon een heel naar gevoel bij, ook al heb ik geen vervelende ervaringen gehad in het verleden.

Ik heb helaas geen tips voor je verder.. :(:)

moonsparkle

Ik kan ook heel erg slecht tegen schreeuwen. Als ik ook iemand een stem bij de buren hoor verheffen staan mijn oren op stokjes, simpelweg omdat ik bang ben dat het tot iets ergers over zal gaan. Sommige mensen zeggen dat het normaal is om af en toe te schreeuwen...ik ben er denk ik niet voor gemaakt en vind het geen manier van met elkaar omgaan :o

Nayomie

Daenerys schreef:
Ik denk niet dat het tussen je oren zit hoor. Zelf kan ik ook heel slecht tegen mensen die schreeuwen of slechts hun stem verheffen, en dan hoeft het nog niet eens specifiek op mij gericht te zijn. Ik krijg er gewoon een heel naar gevoel bij, ook al heb ik geen vervelende ervaringen gehad in het verleden.

Ik heb helaas geen tips voor je verder.. :(:)

Dat heb ik dus ook :=

antje_vip

Re: Trauma door schreeuwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:21

Het zit wel tussen je oren, daar zitten immers je hersenen ;)
Ik kan ook niet tegen schreeuwende mensen! Het doet pijn in mijn oren en ik word er doodsbang van.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:25

Ik heb geen trauma aan schreeuwen, en er is ook echt weinig tegen me geschreeuw.
Maar ik kan er ook niet tegen als mensen schreeuwen. Krijg daar echt een rilling van over heel mijn lijf.
Weet ook niet hoe ik er aan kom. Maar ik kan er gewoon niet tegen :')

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:26

Ik kan er ook niet tegen hoor! Vooral als het tegen mij gericht is, kan ik er echt naar van worden.

Dat geld alleen voor schreeuwen om een negatieve reden. Als het een positieve schreeuw is word ik ook blij.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:31

Ik heb daar ook last van, sowieso als ik boos ben en moet dan een discussie gaan voeren of schreeuwen of iets dan ga ik huilen :o

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:02

Leverage schreef:
Ik heb daar ook last van, sowieso als ik boos ben en moet dan een discussie gaan voeren of schreeuwen of iets dan ga ik huilen :o

Ik ook, wil het wel veranderen maar ik heb me er maar bij neergelegd dat ik nou eenmaal zo ben

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:04

Ik kan ook niet goed tegen schreeuwende mensen, voel me dan gelijk kwetsbaar en klein. Maar dat komt vooral omdat er in ons huis en tegen mij erg vaak geschreeuwd wordt :\

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:49

Mijn vader schreeuwde heel vaak tegen me en ik kan er nog steeds niet tegen. De één krijgt er een eeltlaag voor (mijn broertje bijvoorbeeld), de ander wordt er heel erg gevoelig voor :)

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:50

Ik kan er ook niet goed tegen als mensen tegen me schreeuwen. Als er geschreeuwd wordt, maar het gaat niet over mij, dan kan ik me daar beter voor afsluiten. Maar toch krijg ik er altijd wel een naar gevoel van.

Bij mij komt het omdat ik ooit op de fiets een andere fietser per ongeluk heb aangereden. Niets ernstigs gebeurd verder, geen gewonden. Maar de man die ik had aangereden begon direct tegen me te schreeuwen en me uit te schelden. Sindsdien kan ik er niet zo goed tegen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 17:29

Ik ben dus niet de enige gelukkig.
Het was vooral heel vervelend dat vriend en zijn zus me dus hebben zien wenen...
Maar blijkbaar is er dus niks aan te doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:29

Ik en mijn vriend kunnen elkaar voor vanalles uitmaken en hard schreeuwen, beide weten we dat we het toch niet menen en 5 minuten later hangen we weer om elkaars nek. :D

Maar idd, als andere mensen schreeuwen of ruzie maken, word ik ook helemaal bang en naar....

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:21

Ik weet niet wat je hebt meegemaakt dus of het wel of geen trauma is.. daar ga enkel jij antwoord op kunnen geven.

Ikzelf heb ook veel problemen omtrent mensen die schreeuwen of gewoon ruzie in het algemeen. Ik kan er niet tegen. Daarom heb ik de neiging om (als ik voel dat er geschreeuw gaat worden) gewoon te gaan lopen. Letterlijk.
Zo ben ik onlangs trillend mijn auto in gehold en ben ik 2 dagen alle contact met die persoon( mijn ex toen nog niet ex) vermeden omdat ik zo schrik had voor een ruzie. Ik kan er echt niet tegen, maar bij mezelf weet ik ook waar het aan ligt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:24

Ik vind het gezond dat je er bang van wordt om het maar even zo te zeggen; het is niet een normale manier van omgaan met elkaar en ik denk dat de meeste mensen het vreselijk onprettig vinden als anderen tegen elkaar schreeuwen. Triggert het respons van: gevaar! Oppassen dus! (En de reactie kan verschillen van zelf huilen, negeren of zelfs meeschreeuwen... Je kent ze wel, diegene die zelf hard schreeuwt; stop met schreeuwen :+)
Hoeft geen trauma te zijn, kan ook een doodnormale reactie zijn op potentieel gevaar dat er door de evolutie is ingaan zitten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-05-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:25

Waarom is huilen in hemelsnaam zwak? Je bent menselijk en kan niet tegen schreeuwen, dat is toch logisch? Je vriend en zijn zus moeten zich schamen dat zij tegen elkaar hebben lopen schreeuwen, met een gewoon gesprek hadden ze het toch ook kunnen oplossen? Ik moet er niet aan denken dat mijn broer tegen mij gaat schreeuwen, die zet ik echt direct het huis uit. We zijn mensen met monden om te praten heb ik altijd geleerd.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:02

Ik herken het ook. Ga alleen niet huilen..

Als ik een situatie kan vermijden betreft het schreeuwen dan houd ik bepaalde dingen gewoon voor me / vraag ik ze niet.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:10

Hier ook iemand die niet tegen schreeuwende mensen kan.

Voorheen begin ik terug te schreeuwen om het te laten stoppen, maar helaas dat werkt averechts.
Nu als mensen gaan schreeuwen, trek ik me eigen even terug.

Afhankelijk van de situatie, huil ik ook vaak na het schreeuwen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:06

Ik houd ook absoluut niet van schreeuwen. Als ik mezelf kalm kan houden, geef ik ook aan niet mee te doen en dat er op normale toon tegen mij gepraat moet worden anders loop ik weg.
Als ik me niet kalm kan houden, schreeuw ik dus terug, wat uitbarst in nog grotere ruzie en dus uiteindelijk huilen.

Toch heb ik er al wel beter mee leren omgaan. Door inderdaad aan te geven dat ik niet gediend ben van geschreeuw en daar niet aan mee wil doen. Op die manier houd ik het iets meer van me af, ipv dat ik de mensen maar gewoon laat begaan. Dit zou je dus ook aan kunnen geven als 2 mensen die je kent gaan schreeuwen: ik houd niet van schreeuwen en als jullie niet op normale toon tegen elkaar kunnen praten ben ik weg. Of als je dit niet wilt, gewoon meteen weglopen zodra er geschreeuwd wordt.
Je hoeft dat geschreeuw niet te accepteren en ook niet aan te horen. Distantieer je dus van de situatie.

irmaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:46

dit zit totaal niet tussen je oren, ik heb vroeger een nogal agressieve stiefvader gehad incl. schreeuwen meppen enzovoorts, dit is 8 jaar terug ongeveer en wanneer er nu mensen tegen elkaar schreeuwen voornamelijk volwassenen tegen elkaar sla ik dicht, ik moet huilen en zit dan het liefst in een hoekje waar niemand me kan zien zegmaar...

wennen zal het nooit denk ik, maar ik probeer mezelf dan gewoon rustig te krijgen en dan gewoon weer verder

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 00:14

Dat zit dan toch wel tussen je oren irmaaap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:23

troi schreef:
Waarom is huilen in hemelsnaam zwak? Je bent menselijk en kan niet tegen schreeuwen, dat is toch logisch? Je vriend en zijn zus moeten zich schamen dat zij tegen elkaar hebben lopen schreeuwen, met een gewoon gesprek hadden ze het toch ook kunnen oplossen? Ik moet er niet aan denken dat mijn broer tegen mij gaat schreeuwen, die zet ik echt direct het huis uit. We zijn mensen met monden om te praten heb ik altijd geleerd.

Als er maar vaak genoeg gezegd wordt dat je zwak bent als je huilt en ze zullen zorgen dat je huilt om een reden (pijn) dan ga je dat echt wel geloven. Was het maar zo simpel dat praten een oplossing is.

Ik herken het echt wel. Er hoeft niet tegen mij geschreeuwd te worden, schreeuwen in het algemeen vind ik eng. Merk ook dat wanneer er twee andere mensen een woordenwisseling hebben ik direct op mijn hoede ben en het liefst weg ga.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:58

Er werd nooit gezegd: je bent zwak! Meer in de vorm van stop toch met wenen klein kind..
Dan ga je echt denken pff ik ben gewoon een sukkeltje dat ik hierom ween.
Het gaat zover dat ik aan alles twijfel bij mezelf en denken ohjha het was inderdaad mijn fout ik had die galopbalk verder moeten leggen, als ik dat had gedaan was hij wel goed uitgekomen qua afstand ( even een ander verhaal ).