ik wil jullie om je hulp vragen omdat ik er zelf niet meer uitkom. Dit is een goedgekeurd schaduwaccount. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, want voor mijn gevoel is mijn leven altijd al een puinhoopje geweest. Helaas zie ik de dingen steeds minder rooskleurig, en waar ik vroeger dacht dat ik mezelf terug kon vinden door er heel hard aan te werken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet zo goed meer weet hoe ik verder moet.
Mijn ouders zijn gescheiden ( met een boel gedoe en veel ruzies ) toen ik nog klein was. Ik ben daarna met mijn oudere zus bij mijn moeder gaan wonen die toen zelf amper het hoofd boven water kon houden. Haar zoektocht naar haar eigen geluk zorgde ervoor dat wij op een tweede plek kwamen en niet de zorg en aandacht kregen die we verdiende.
Hierdoor was ik anders dan de rest en werd ik ook nog eens gepest op school. Hoewel ik dat altijd wel een plekje heb kunnen geven en er geen heel groot drama van wil maken, heeft het denk ik wel invloed op de persoon die ik nu ben en de problemen die ik nu heb.
Uiteindelijk is mijn moeder ( ik denk vrij impulsief ) hertrouwd wat meerdere gezinsleden ( een oudere stiefbroer en een jonger stiefzusje ) met zich meebracht en ook meerdere problemen. Zo speelde er verslavingsproblematiek binnen ons gezin en daar stonden we allemaal erg machteloos tegenover omdat diegene zich niet wilde laten helpen en wij het niet konden en het heel erg vonden om te zien hoe diegene steeds verder de afgrond inraakte.
Dit had héél veel invloed op mijn moeder want die had het erg zwaar met de situatie. Inmiddels zat ik op de middelbare school en mijn moeder werd steeds agressiever, totdat ik zo bang was dat ik bijna niet meer naar huis durfte. Ik heb daar nooit met iemand over durfen praten omdat ik al in huilen uitbarstte als ik er alleen al aan dacht, dus het kwam simpelweg nooit zover dat ik er over kon praten. Daarnaast was ik natuurlijk ook nog bang dat het in mijn hoofd erger was dan in werkelijkheid.
Omdat ik er niet over kon praten, probeerde ik ( besef ik tegenwoordig) mijn problemen te anders kenbaar te maken. Dat deed ik door mezelf uit te hongeren ( wat eetbuien tot geolg had), te spugen, en te automutileren enzo. Ik wil niet doen alsof het me overkomen is, want met mijn verstand gezien wist ik dat het slecht was wat ik deed en had ik kunnen stoppen... Maar mijn verstand kon mijn gevoel niet overheersen toendertijd waardoor ik van mijn 11e t/m 18e eetproblemen heb gehad. Ook dat heeft mijn ontwikkeling behoorlijk tegengehouden denk ik, want in mijn hoofd was niet veel ruimte meer voor andere dingen dan eten, dik zijn etc. Dat was letterlijk waar ik mee op stond en mee naar bed ging. Het gaat nu wel een stuk beter, maar ik heb wel overgewicht aan mijn eetbuien overgehouden en dat vind ik natuurlijk heel vervelend en dat is ook niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen.
Uiteindelijk ben ik een beetje in mijn eigen wereldje terecht gekomen en vertrouwde ik niemand meer. Ik werd heel passief, verwaarloosde school omdat ik me niet meer kon concentreren, had geen vrienden meer, en uiteindelijk zakte ik steeds dieper weg in de ellende. Toen ik uiteindelijk niet meer naar school kon (heb een half jaar thuis gezeten ) omdat mijn school niet meer wist wat ze met mij moesten was het dieptepunt wel bereikt en besloot ik dingen maat anders aan te gaan pakken, maar ik voelde me erg in de steek gelaten door mijn ouders, vrienden, docenten en eigenlijk iedereen.
Ik heb op een andere school mijn diploma gehaald, ben gestopt met destructief lijnen, en heb altijd geprobeerd om onder de mensen te blijven.
Zo'n 5 maanden geleden is ook nog eens een gezinslid die erg dicht bij me stond onverwachts overleden. Ik was toen net een week het huis uit, en was helemaal alleen toen ik het hoorde. Dat was een erg heftige situatie... Ik weet niet echt of ik het me nog niet helemaal besef, of dat ik het al verwerkt heb. Maar soms, helemaal als ik me niet zo lekker voel dan tollen alle gebeurtenissen door mijn hoofd en dan ben ik zo gefrustreerd omdat het gebeurd is.... Ook is mijn gezondheid niet optimaal de laatste tijd, en dat is ook niet erg prettig...
uiteindelijk heb ik echt wel stappen gemaakt en geprobeerd aan mezelf te werken, maar ik kom er niet echt uit. Ik heb wel eens met een psycholoog gepraat ( onder druk van school ) maar dat vond ik niet zo prettig en voor vervolgsessies moest ik een afspraak maken met de huisarts wat ik niet durfte en dus nooit gedaan heb.
Maar inmiddels besef ik dat er dingen zijn die ik niet zelf op kan lossen. Hoewel mijn moeder tegenwoordig wel lief doet, voel ik nog steeds erg veel wrok tegenover haar wat ervoor zorgt dat ik in een soort constante tweestrijd ben en dat is heel vermoeiend.
Daarnaast, en dit is het grootste probleem, vertrouw ik mensen niet meer. Ik ben heel erg gesloten en zou mezelf het liefst de hele dag opsluiten in kijn zolderkamertje omdat ik het gevoel heb dat iedereen een hekel aan me heeft. Ik weet dat dat niets oplost dus blijf ik sociale situaties wel opzoeken... Maar als ik met vreemde mensen praat en ik moet iets over mezelf vertellen klap ik volledig dicht en ga ik stotteren enzo, wat het alleen maar erger maakt. Ik kan daarom met niemand echt contact maken, hoewel ik het echt probeer, en alle contacten die ik heb zijn superoppervlakkig. Omdat het altijd zo ongemakkelijk is wordt mijn sociale angst alleen maar groter en dat belemmert me heel erg in zo ongeveer alles wat ik doe, ookal probeer ik sociale dingen wel te blijven doen.. Maar ik kan er niet echt van genieten en ik zet mezelf alleen maar voor schut,
Het vervelende is alleen... Dat ik daar ook niet echt over kan praten. Soms (best vaak) denk ik dat het echt wel beter zou zijn om hulp te vragen, omdat het me echt ongelukkig maakt. Maar ik zou niet weten aan wie... En daarnaast als ik me voor neem er iets over te zeggen... Dan zegt mijn mond altijd hele andere dingen dan ik denk
namelijk dat het echt supergoed met me gaat, terwijl dat vaak alleen maar uiterlijke schijn is, ik houd iedereen voor de gek zonder dat ik dat eigenlijk wil...Daarnaast denk ik niet echt dat ik mijn eigen bijdrage zou kunnen betalen, mocht ik ooit op het punt komen naar een psycholoog te gaan. Maar daar zou mss wel een oplossing voor te bedenken zijn als ik uberhaupt iemand om hulp zou kunnen vragen.
Dit topic is al een hele stap eigenlijk...
en ik weet niet of ik er iets mee opschiet... Maar wie weet is er hier iemand die kan helpen/adviseren richting de volgende stap in de goede richting. Heel erg bedankt voor het lezen van dit lange verhaal iig! liefs, knorrie
En het is eng (been there done that helaas), maar uit eindelijk helpt het wel!

Ik ben niet bang dat ik in therapie dichtklap... Maar wel bij de huisarts.
Een goede tactiek, maar ik kan nu geen overtreffende trap meer bedenken.