Verplicht vrijwilligerswerk voor mensen in de WW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Verplicht vrijwilligerswerk voor mensen in de WW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:23

Hoi bokkers! :)

Ik leg jullie deze stelling voor! Dit wordt waarschijnlijk het onderwerp voor mijn SE Betoog voor Nederlands en ik zou dus wel eens willen weten hoe hier door jullie over wordt gedacht. En eigenlijk nog belangrijker; welke argumenten onderbouwen jouw mening?

Zelf vind ik wel dat mensen die volledig in de WW zitten verplicht vrijwilligerswerk moeten doen. Werken voor de kost moet iedereen, dus waarom ook niet de mensen in de WW? Bovendien staat het goed op je CV en wordt je dus waarschijnlijk sneller aangenomen. Er is een tekort aan vrijwilligers en tegelijk een crisis, waardoor veel mensen thuis in de WW zitten. 1 en 1 is 2, niet waar? :D

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en onderbouwende argumenten! :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:31

Het ligt eraan wat voor vrijwilligerswerk.
Ik zou bv als bejaarden/gehandicapte niet zitten te wachten op een niet gemotiveerde vrijwilliger die de kantjes ervan afloopt.
Daarnaast werken veel stichtingen met vrijwilligerscontracten waardoor bv solliciteren of weer gaan werken per direct niet mogelijk is.
Mijn vriendin bv mocht alleen komen als vrijwilliger als ze per direct oproepbaar was, minimaal 5 dagen per week met "contract" en 1 maand opzegtermijn. Dat is geen doen (en dan klagen dat ze niemand kunnen vinden).

Verplichten is ook heel moeilijk, wat als mensen geen auto meer hebben? Hoe komen ze er dan?
Wat als mensen zich willen laten omscholen? Hoeven ze dan geen VW te doen?
Hoeveel uur per week/maand zou verplicht worden? Hoe wil je dat controleren?
Mogen ze kiezen tussen diverse taken?

Werk je dan niet in de hand dat veel bedrijven gaan draaien op vrijwilligers en deze juist de betaalde banen "inpikken"?

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Verplicht vrijwilligerswerk voor mensen in de WW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:39

Als VW verplicht zou worden, zouden er natuurlijk genoeg dingen kunnen worden gedaan om het terugstromen naar het "gewone" werk te bevorderen en stimuleren. In principe is overal vrijwilligerswerk te doen en het hebben van een auto is daarbij in mijn ogen niet noodzakelijk. Mensen kunnen in principe zelf kiezen wat voor VW ze willen gaan doen, dus iemand die er voor kiest om met gehandicapten bezig te gaan, zullen zeker enigszins gemotiveerd zijn. Qua controle, tsja, dat hoeft niet anders te gaan dan gewoon werk. Dat wordt ook gecontroleerd toch? Mensen die zich willen laten omscholen, dat kan prima en eventueel zouden ze de verplichting tot VW inderdaad kunnen ontlopen hierdoor, maar kom op zeg, iedereen heeft toch wel een avond of middag over om vrijwilligerswerk te doen? :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:42

Ja hoor :j Ga maar Tomatenplukken of afwassen... in igg iets :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:43

Amber_ schreef:

Vuilprikken, buurtbusjes :P

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:44

Als mensen verplicht worden vrijwilligerswerk te doen, zal dat zijn invloed hebben op de banenmarkt. Cru gesteld: mensen zullen dan opeens bereid zijn om minder goed betaald te gaan werken, omdat ze anders verplicht voor niks werken. Daar worden alleen de megabedrijven rijker van aan het einde van de rit...

Daarnaast zal door de grote toestroom aan vrijwilligers, er minder druk zijn in de sociale sector om nieuwe mensen betaald aan te nemen, omdat die opeens goed in de slappe was zitten qua arbeidskrachten. Dan moeten betaalde krachten alleen maar mensen tillen en wassen, en is al het sociale (wat de job voor de betaalde kracht ten dele aantrekkelijk maakt) voor de vrijwilliger...

Ten slotte denk ik dat je een overschatting maakt van het aantal gezochte vrijwilligers, heb je al cijfers?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:46

Amber_ schreef:

En zo haal je het statuut van de betaalde tomatenplukker of afwasser naar beneden. Want waarom iemand betalen als de staat mensen verplicht dit gratis te komen doen?

Zelfs gevangenen worden voor hun arbeid (miniem) betaald!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:47

Risico is dat je vrijwilligers gaat inzetten waar eigenlijk ook iemand betaald werk kan doen en daar bedrijven dus misbruik van kunnen maken. Iemand tomaten laten plukken of afwassen dat is normaal betaald werk. Zet dan iemand in om met mensen in een rolstoel lekker naar buiten te laten gaan, met mensen samen te laten winkelen enz. Maar er moet wel voor gezorgd worden dat mensen dingen moeten gaan doen wat normaal werkplekken zijn voor mensen die wel geld willen verdienen met werken en dat de bedrijven er niet lekker goedkoop vanaf komen.

edit: ik zag dat mensen me al voor waren met hetzelfde.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:47

foxy80 schreef:
Als mensen verplicht worden vrijwilligerswerk te doen, zal dat zijn invloed hebben op de banenmarkt. Cru gesteld: mensen zullen dan opeens bereid zijn om minder goed betaald te gaan werken, omdat ze anders verplicht voor niks werken. Daar worden alleen de megabedrijven rijker van aan het einde van de rit...

Daarnaast zal door de grote toestroom aan vrijwilligers, er minder druk zijn in de sociale sector om nieuwe mensen betaald aan te nemen, omdat die opeens goed in de slappe was zitten qua arbeidskrachten. Dan moeten betaalde krachten alleen maar mensen tillen en wassen, en is al het sociale (wat de job voor de betaalde kracht ten dele aantrekkelijk maakt) voor de vrijwilliger...

Ten slotte denk ik dat je een overschatting maakt van het aantal gezochte vrijwilligers, heb je al cijfers?

Deze mensen werken dan niet voor niks, ze krijgen overigens hun WW uitkering. Vind dat ze daar best iets voor mogen doen hoor.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:49

Ze mogen daar echt wel iets voor doen hoor dat is het probleem niet, maar het moet niet zo zijn dat bedrijven er dan maar goedkoop vanaf komen omdat er mensen zijn die via de WW betaald krijgen en dan gratis dus komen afwassen bijvoorbeeld.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:49

Ik vind het een goed plan, heb zelf ook een tijdje in de WW en ziektewet gezeten. Werd gek van het thuis zitten en heb een half jaar 4 dagen per week op vrijwillige basis gewerkt als officemanager bij de Dierenbescherming.

Uiteindelijk ging dat zo lekker dat ze mij een contract aangeboden hebben om de collecte van dat jaar helemaal te coordineren en organiseren :j.

Van thuis zitten wordt niemand beter, je gebruikt je hersenen niet, geen sociaal contact en je raakt uit het werkritme.
Daarnaast is de huidige arbeidsmarkt zo dat je blij moet zijn dat je een baan hebt, ook al is deze niet dik betaald.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:50

foxy80 schreef:
Amber_ schreef:

En zo haal je het statuut van de betaalde tomatenplukker of afwasser naar beneden. Want waarom iemand betalen als de staat mensen verplicht dit gratis te komen doen?

Gratis is het niet, je ontvangt toch WW?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:50

Vergeet niet dat mensen die WW ontvangen hier maar tijdelijk recht op hebben, dit is afhankelijk van je werk verleden. Deze mensen hebben tijdens hun werkende periode voor het recht op WW betaald. Ik vind niet dat je van deze mensen naast het verplichte solliciteren kan verwachten dat zij verplicht vrijwilligerswerk gaan doen. En ander verhaal is het met langdurig werklozen die WWB ontvangen, maar deze hebben ook al min of meer de verplichting om elk soort werk te aanvaarden....
Laatst bijgewerkt door ilse18 op 14-05-13 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:51

Voor sommige VW wordt zelfs een diploma gevraagd.
Mijn vriendin werkt in de gezondheidszorg en doet nu een gedeelte van haar voormalige functie, maar dan voor niks.

Kijk, woon je in de stad, dan is het makkelijker om VW te vinden, dan als je op het platteland woont.
Hier bv is het al moeilijk om een plaats te vinden voor de verplichte maatschappelijke stage die alle leerlingen moet lopen.
Mijn zoon heeft een paar uur kunnen helpen in de (dichtstbijzijnde) bieb, maar dat is dan wel 13 km fietsen.
(geeft niets hoor.... maar dat geeft even aan hoe de afstanden liggen) ook de dichtstbijzijnde bejaarden/verpleegtehuis ligt op die afstand.

Bedenk ook dat, indien 1 van beide ouders niet meer werkt (ook tijdens de WW), je geen recht meer hebt op tegemoetkoming van het kinderdagverblijf omdat men er vanuit gaat dat deze partner thuis kan oppassen. Krijgen ze dan gedurende de VW wel recht op tegemoetkoming?
Als mijn man WW zou hebben, dan zou ik meer moeten werken, en dan heeft hij al geen auto meer ter beschikking (heeft nu auto van de zaak).
Dat wordt al een probleem ivm het rondtoeren van de kids, maar helemaal als hij dan ook nog eens VW "moet" gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:51

playboysches schreef:
Deze mensen werken dan niet voor niks, ze krijgen overigens hun WW uitkering. Vind dat ze daar best iets voor mogen doen hoor.

Daar hebben die mensen gewoon al die jaren keurig voor gewerkt hoor, je krijgt niet zomaar een ww uitkering...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:53

Amber_ schreef:

Tja daar gaat mijn baan dus.
Ik werk in de horeca (ook wel eens achter de afwasmachine) dus mijn uren worden gekort zodat mijn man (stel hij heeft WW) in die uren "gratis" kan staan afwassen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:54

Ben je niet in de war met een bijstandsuitkering ?
WW is iets waar je voor gewerkt en dus betaald hebt
Vind het dan vaak ook jammer dat de WW en bijstand over 1 kam geschoren word

In geval van bijstandsuitkering ben ik het deels met je eens
Ik had een heel verhaal maar foxy verword het eigenlijk beter

Ik moet dan ook gelijk aan werkprojecten denken
Mensn werken 3 maanden in een bedrijf voor hun uitkering en komen dan in dienst bij het bedrijf
Deze projecten bestaan hier in de provincie in ieder geval niet meer omdat gebleken is dat dit niet werkt
Behoorlijke arbeidsmarkt vervalsing naar mijn idee ook nog

Ga er zo eens voor zitten want heb een heel verhaal in mijn hoofd maar nu nog even goed verwoorden

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:54

Met dat principe ben ik het niet oneens Playboy, maar het zal wel druk op de arbeidsmarkt zetten. En daar gaan mensen die gemotiveerd willen werken niet blijer van worden. Zakt de WW trouwens niet in NL na een tijdje?

Vergeet niet dat in de ww ook mensen zitten die alleenstaand zijn met kinderen, die moeten dan kinderopvang betalen waardoor ze nog minder overhouden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:57

WW betaal je helemaal zelf (samen met je werkgever)!!!
Je betaald samen al heel wat aan WW-premie elke maand, dan moeten ze dat ook gaan afschaffen.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:59

Ik ben tegen of voor onder voorwaarden....

Zelf ben ik vrijwilligerscoördinator binnen de organisatie waar ik werk. Wij vangen mensen op die te maken hebben met huiselijk geweld. Dat is een hele specifieke doelgroep, waar niet iedereen geschikt voor is om mee te werken, door de problemen die deze mensen hebben.
Ook weet ik dat mensen die "moeten" minder gemotiveerd zullen zijn als mensen die het uit eigen wil gaan doen. En daar zit je als "werkgever"echt niet op te wachten, dan kost het echt te veel energie en tijd die je dan aan de cliënten zou kunnen geven.

Onder voorwaarden, dus afhankelijk van het soort werk waarvoor je ingezet wordt, zou het misschien een optie kunnen zijn. Dus idd productiewerk/eenvoudig werk.
Echter denk ik eerder dat de overheid iets moet doen aan het verschijnsel dat werkgevers mensen ouder als 45/50 niet snel zullen aannemen als ze solliciteren. Terwijl je dan nog wel tot je 67e moet werken! Dan is heel deze plicht weer niet noodzakelijk mijns inziens.
Succes met je betoog!
Laatst bijgewerkt door Natasja71 op 14-05-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:00

WW of bijstand: voor allebei is het mijns inziens belangrijk dat mensen een bepaald dagritme aanhouden (ergens verwacht worden) en dat ze maatschappelijk betrokken blijven. Dus mij lijkt het een goed plan om mensen vrijwilligerswerk te doen. Staat ook nog mooi op de CV!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:01

Ik vind het een heel slecht idee. Brainless noemt al een aantal bezwaren.
Voor mensen in de bijstand wordt het door verschillende gemeentes al verplicht gesteld. De ervaringen zijn over het algemeen dat de begeleiding slecht is en het de kansen op een baan niet vergroot (geen werkgever vindt het interessant dat je vuilnisprikken op je cv hebt staan. De plekken waar dat zinvol zou zijn nemen geen mensen meer aan tegen een normaal salaris als ze ook verplichte vrijwilligers kunnen inzetten.)

Verder kan vrijwilligerswerk wel positief werken, maar het hangt er wel vanaf hoe dat gaat: het moet werk zijn dat je zelfrespect helpt vergroten bv, of werkelijk je mogelijkhede uit te breiden.

Afwassen of vuilnisprikken, hoe prima het werk ook is, helpen daar niet echt bij en missen dus hun doel. Daarbij komt dat afwassen en vuilnisprikken gewoon legitiem werk is. Niet het hoogstgeschoolde, maar wel gewoon nuttig werk waar we behoefte aan hebben en dus ook gewoon een salaris voor kunnen betalen.

Helaas verdringen de 'gedwongen vrijwillig'-projecten en het 'werken voor je uitkering' de bestaande banen. Het is zelfs zo erg dat mensen van de sociale werkplaats weggestuurd worden (werk waar zij hun inkomen en zelfrespect en plezier uithalen) om er mensen uit de bijstand neer te zetten die het niet kunnen, niet willen en zwaar onder druk gezet worden. Die ook nog eens flink onderbetaald worden, geen normale arbeidsvoorwaarden hebben, terwijl het ze niets oplevert qua werk. En vervolgens moeten we dure opvang zoeken voor de mensen uit de sociale werkplaatsen omdat die niet zomaar hele dagen thuis kunnen blijven.

Niet doen dus.

Gewoon werk gewoon betalen, de sociale werkplaatsen moeten vooral blijven, en vrijwilligerswerk heet vrijwilligerswerk omdat het vrijwillig is. Dat kun je aanmoedigen (prima plan), maar moet je niet verplichten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:01

laetitia"
[quote="foxy80 schreef:
Amber_ schreef:

Gratis is het niet, je ontvangt toch WW?[/quote

Nee, maar zoals aangehaald, daar heb je voor gewerkt en heb je een deel van je loon voor afgestaan (afin, je werkgever). En jij hebt daarnaast je eigen levenskosten die je met je loon of WW moet betalen
Om bij mijn voorbeeld te blijven:
Een gevangene wordt 24/24u door de staat onderhouden en kan daarbovenop geld verdienen (niet veel maar toch).

Wat Natasja zegt klopt helemaal, er zijn dringender problemen dan dat.

En vrijwilligers inwerken vraagt ook nog een klad energie en tijd en werk van het reguliere personeel.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 17:02

star_hutch schreef:
WW of bijstand: voor allebei is het mijns inziens belangrijk dat mensen een bepaald dagritme aanhouden (ergens verwacht worden) en dat ze maatschappelijk betrokken blijven. Dus mij lijkt het een goed plan om mensen vrijwilligerswerk te doen. Staat ook nog mooi op de CV!

Hier ben ik het mee eens! :D

Ik wil even zeggen dat ik het heel interessant vind hoe iedereen over deze stelling denkt! :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:04

We beoordelen gratis je thesis, als je nu nog geen goed cijfer haalt weet ik het niet hoor. Bokt is kritischer dan de gemiddelde professor :D
Vind het wel goed dat je het hier neersmijt ;)