Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:42

Destijds was er een topic over 'Frustratie's in de horeca' en daaruit is ook toen een HK topic etc ontstaan, echter heb ik 't idee dat dat een beetje is doodgebloed en ik vond 't altijd erg interessant en gezellig om met andere Bokkers die in de horeca werken of Bokkers die juist niet erin werken en dus frustratie's hebben tegenover horeca personeel te praten en dingen te lezen. Dus bij deze, open ik opnieuw een topic erover om te zien of 't weer zo goed kan gaan lopen :D

Veel mensen zitten, zeker nu 't weer lekker weer word, veel op terrasjes, gaan wat eten buiten de deur enzovoort. Natuurlijk is de ene horeca gelegenheid lang niet zo goed of slecht als de andere en heeft elke tent zijn eigen manier van handelen en werken. Spill it allll! :D

Ik ben benieuwd :Y)

kiki1983

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:44

Toevallig hier afgelopen weekend nog een topic over geopend maar niemand wou reageren haha.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:51

Wellicht is er niemand meer gefrustreerd :P Hhahaha, maar ik vind het ook altijd wel interessant om te lezen hoe andere mensen dingen ervaren in de horeca. Kan soms nog best leuke discussies opleveren ook! Hartstikke leuk :)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:53

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:55

Ik mis vooral het groepje wat er destijds was ontstaan in het HK topic, ik ben toen uit de horeca gegaan maar nu zit ik er weer in en ik vond 't altijd enorm gezellig via Bokt dus misschien dat ik hun op deze manier ook wel weer kan bereiken :D

Ik geloof niet dat niemand meer gefrustreerd is :') Eerste en beste terrasje vorige week in Utrecht was voor mij alweer genoeg frustratie voor deze maand :P

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:59

Ik heb weinig frustraties als horeca medewerker, sterker nog; ik maak er een spelletje van als er lastige mensen komen.
En we hebben sowieso weinig moeilijke gasten.

Sterker nog, wij hebben juist hele fijne gasten.

Van het weekend stond ik de hele dag buiten in de felle zon, ik was aardig aan het verbranden.
Heel veel gasten hebben mij toen zonnebrand aangeboden :')
Raar oke, maar wel heel vriendelijk van hun.

We hebben ook 1 'vaste' gast die af en toe zo lastig kan zijn
'Ja euh, krijg ik wat drinken van het huis?'
Nee dus, al helemaal niet als je het vraagt! :roll:
Terwijl hij de andere keren weer zo vriendelijke is..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:11

Ik ga regelmatig uit eten en ben wel kritisch op het personeel :D Maar wel naar 'status' van het restaurant hoor, bij een simpele pizzeria ben ik minder kritisch dan bij een poepsjiek restaurant :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:46

Ik zou het leuk vinden als dit topic goed gaat lopen, vind die verhalen altijd geweldig. "Helaas" was mijn laatste horeca ervaring alleen maar goed. Gingen bij een restaurantje betaalbaar wat eten en kozen daarom een maaltijdsalade. Maar ondanks het betaalbare eten werden we super geholpen. Gewoon kleine dingen als rechts indekken, rechts uitserveren, snel geholpen worden, vragen of alles naar wens was, en toen er een probleempje was met 1 van de salades (er was iets op) zijn ze keurig komen overleggen wat we wilden ipv zomaar iets anders te doen ofzo. Ik weet niet of ik reclame mag maken, maar het is een eetgelegenheid in Giethoorn die pas sinds pasen open is en als iedereen het zo ervaart daar dan komt het vast en zeker goed met ze :)

Oh, als ik dan toch nog een klein 'ergernis' puntje mag noemen. Als ik Spa rood bestel en je hebt wél bubbeltjeswater, maar géén Spa, zég dat dan even. Het ene water is namelijk lekkerder dan het andere en sowieso als ik een Coca Cola bestel lever je toch ook niet zomaar een Pepsi (hoop ik?) dus waarom met Spa dan wel?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:02

Ik ben afgelopen zondag (bevrijdingspop) een paar keer uitgescholden. Ons restaurant ligt vlak bij het festival terrein, dus iedereen komt binnen om te plassen. Wij vragen daar op die dag 1 euro voor (tenzij je iets consumeert). Vrij veel geld, dat begrijp ik, maar ik ben een paar keer uitgemaakt voor vieze afzetter, zeikerd, etc. Als je het vervelend vindt ga je toch ergens anders heen.

Leuk dat het topic 'terug' is trouwens. Ik zat volgens mij ook in die HK, maar dat is best alweer een tijdje terug volgens mij en ik postte niet zoveel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:05

Interesant dat het weer terug is! , mocht graag in de meeleeshoek meelezen!

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:09

Ik kruip lekker in de meeleeshoek, werk zelf niet in de horeca, maar vriend wel die is kok. Maakt soms ook leuke dingen mee :P

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:23

Yeay, er is dus wel animo voor! :) Ik werk zelf sinds 4 maanden nu weer in de horeca, daarvoor een jaar bij een ander restaurant gewerkt en zit regelmatig ook op terras in andere steden dus ik heb ook genoeg verhalen denk ik zo :D

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:32

Leuk topic dit!

Ik werk op het moment niet meer in de horeca (wel een aantal jaar gedaan) maar je maakt wel leuke dingen mee ja :D

Het valt me ook op dat ik zelf erg kritisch kijk naar mensen die mij bedienen :')
Laatst wel iets positiefs, zat met mijn vriend op een terras, hadden beide een drankje en ze kwamen loempia's brengen. Wij die loempia's eten, was met piri piri saus. Bleek toch een beetje heet te zijn :+ Ik had mijn drinken al op dus nam een slok van mijn vriend zijn bier. Kwam er gelijk een ober naar de tafel, willen jullie misschien nog wat drinken? Kijk, dat zijn nou de toppers! +:)+
(Zoveel obers/serveersters waarbij je zowat moet gaan zwaaien wil je hun aandacht hebben :P )

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 00:18

Chris schreef:
Ik ben afgelopen zondag (bevrijdingspop) een paar keer uitgescholden. Ons restaurant ligt vlak bij het festival terrein, dus iedereen komt binnen om te plassen. Wij vragen daar op die dag 1 euro voor (tenzij je iets consumeert). Vrij veel geld, dat begrijp ik, maar ik ben een paar keer uitgemaakt voor vieze afzetter, zeikerd, etc. Als je het vervelend vindt ga je toch ergens anders heen.

Leuk dat het topic 'terug' is trouwens. Ik zat volgens mij ook in die HK, maar dat is best alweer een tijdje terug volgens mij en ik postte niet zoveel :')

Nou sorry hoor, maar dan zijn jullie ook wel zeikerds. := Ik was een keer uit en daar werd gewoon in een discotheek 50 cent gevraagd per plasbeurt. Bizar gewoon...

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 00:49

Moest altijd erg lachen om de "tosti zonder kaas" bestellingen. Zo noemde wij dat dan. Bijv. toen iemand een sorbet zonder ijs bestelde en mijn collega vriendelijk vroeg of ze dus vruchten met de sorbetsaus wilde. "Nee, ze wilde een sorbet zonder ijs, dat zei ze net toch ook al". Kan nog wel even doorgaan; jaartje of 6 in de horeca gezeten. Leuke tijd! Nu beter betaalde baan, want wees eerlijk; zonder fooi stelt het salaris niet veel voor. Tenzij je met grote feesten (zwart) achter de bar werkt.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 00:50

"Koffie verkeerd zonder melk aub" ook zo een. Serieus; ik heb ze gehad.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 01:05

Ja, en cheeseburgers zonder kaas. :')
Een van mijn (aardig vele) frustraties is toch wel dat mensen erg creatief zijn met de peper- en zoutvaatjes. Geregeld kom ik ze gemolesteerd tegen, de bovenkant gevuld met propjes en etensresten, of een enkeling met een half losgedraaide dop.
Of collega's die de vaatjes vergeten van het terras te halen, waardoor ze natregenen en ze onbruikbaar zijn. Het aantal treetjes met vaatjes dat ik steeds moet bijbestellen is eigenlijk idioot groot.

Het in elkaar zetten en plaatsen van tafelridders wordt niet altijd in dank afgenomen door onze gasten. Ook die overleven het doorgaans niet, sommigen hebben nog een waardige plek onder een ietwat wiebelende tafelpoot gekregen. :')

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 01:10

Even in bijleesmodus ook.
Werk nu anderhalf jaar fulltime in een restaurant en daarvoor 3 jaar parttime.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 01:23

ik werk ook in de horeca.. Maar merk vooral dat er onder personeel waar ik werk nogal wat frustraties ontstaan. Zo ben ik (aangenomen als) afwasser maar soms lijk ik wel all-round opruimdienst :+ Ik heb t al enorm druk en dan kwakt de bediening de borden met vaak de halve maaltijd er nog op, gewoon in de gootsteen. Ja euh,, waar moet ik dan afwassen -O- Niet gewoon even netjes afruimen en op de tafel neer zetten (waar hij voor bedoelt is..), maar nee -O- Het moet neergekwakt in mijn (toch al overvolle) gootsteen. En dan willen ze dat ik vroeg klaar ben zodat ze zelf naar huis kunnen om dan vervolgens een half uur met me te staan praten terwijl ze ook zelf zat te doen hebben :P

Achja, het is dat de chefs gezellig zijn...

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 01:28

Dan ligt dat meer aan je collega"s. Hier werk ik overdag alleen en savonds met zijn 2en achter de bar, een uitsmijter en een DJ en bij ons verloopt alles soepel. Als de DJ mij een seintje geeft zet ik de normale muziek aan, schenk voor hem alvast een baco in. Dan neemt hij ff pauze. Mijn andere collega achter de bar tilt voor mij de oude en nieuwe vaten en kratten terwijl ik verder ga met schenken. Als er ook maar 1 onovertogen woord valt bij de bar staat de uitsmijter er direct bij. Als het echt abnormaal druk is is een appje naar 1 van de eigenaars voldoende dat zij ook komen bijspringen ( ze wonen boven het cafe).

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 01:52

Kirov schreef:
"Koffie verkeerd zonder melk aub" ook zo een. Serieus; ik heb ze gehad.

Haha, en vergeet ook de dubbele espresso decafé niet. :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 02:33

Telt fastfood ook als horeca? O:)
Ik werk bij de Kentucky Fried Chicken. Gaan mensen vragen of we ook vis verkopen. Of ze denken origineel te zijn door een Big Mac te bestellen, mij op stang te krijgen door te zeggen dat ze wel bij de buren (grote gele M) gaan eten. Wens ze dan eet smakelijk, zijn ze snel stil :=

Maar we hebben ook echt heel veel leuke gasten :j

Grappige is dat heel veel mensen ons gelijk stellen aan de grote gele M, of ermee gaan vergelijken. Pas als ze binnen zijn geweest en hebben gegeten zien ze dat het toch net even anders is. Voor mij als werknemer net zo.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 03:51

Horeca is top, je moet er wel een 'type' voor zijn, mensen aan kunnen voelen en zeker af en toe eens tot 10 kunnen tellen ;-).
Ik mis het werken in de horeca vreselijk, ik heb eigenlijk nooit iets anders gedaan tot ik chronisch ziek ben geworden. Het contact met de mensen, de vaste klanten, de lol ( ja, een chronisch goed humeur helpt ;-) ) en de heerlijke 'vaart' die het vaak had. Ik heb gewerkt in een chique restaurant waar zelfs miljonairs kwamen eten met kastelen in Duitsland en de mystery man of vrouw van de Michelingidsbeoordelingen elke dag om de hoek lagen tot het werken in een snackbar/croissanterie/ restaurant ( all-round dus) op het Station tot de horeca in een manege terug op poten zetten ( horeca manager) en ooit begonnen op mijn 14de, een bijbaantje in de spoelkeuken van de bowlingbaan... de tips binnen krijgen bijna als sport zien... Ik mis het enorm. Nu loop ik tegen de 40 en zou toch graag nog eens als jonge gezonde dame in de horeca willen werken. Nu typ je dingen in op het terras maar ik moest dus gewoon een klapdeur door, een groot restaurant door en dan de bestellingen aan bar en keuken doorgeven :+ , zo bleef je nog beter slank hahaha. Werkdagen van 13 uur waren 'normaal' en als je dan klaar was was je al blij en lekker zelf aan de bar plaatsnemen en gezellig met de collega's biertje doen, zalig :-).
Ik kan er ook boeken over schrijven. Van welgestelde mensen die mij baan aanboden als privebediende tot aan doodsbedreigingen op het station en junkies met aids met bebloede handen waar je geen geld van wilde aan nemen waar de spoorpolitie voor kwam waarschuwen... hoogte en dieptepunten en daarna de afname van klandizie in de horeca.. Ik geloof dat ik heb gelezen dat de horeca echt in een dal zit nu... recessie, mensen houden handen op de knip en de vele regels wetten etc.. waar een keuken en een eigenaar aan moet voldoen ( vaak niet onterecht boetes zoals we op tv kunnen zien met onze man in de witte jas :-) ). Mensen smeren liever hun broodjes en nemen een thermoskan mee dan 2,50 voor een frietjes neerleggen voor hun kroost...
Er gaat zoveel verloren. Barman/vrouw is een vak, je moet het allemaal kunnen verkopen, mensen aanhoren die hun verhaal kwijt willen.. Gastvrouw zijn is een vak, je benen uit je lijf rennen en oplettend zijn, entertainent praatje kunnen houden, belangstelling voor alle soorten/ type mensen. je hebt meestal een fotografisch geheugen want jeej, wat zijn mensen blij als je hun bestelling al neer zet voor hun neus, van pakje sigaretten tot kopje koffie.. en de verbazing.. want je merkt de mens op.. zij onthouden je gezicht vaak niet maar jij hun gezicht wel én de bestelling :-). Zoveel mensen, maar zoveel vaste gewoontes.
Horeca is een prachtig iets...of je nu in de snackbar staat of waar dan ook, als afwashulp of als gastvrouw/heer of kok... het is een passie die je moet voelen en beleven :-).
Sommige mensen zullen er nooit aan willen denken om de horeca 'in te moeten' ( want goh, voor heel veel mensen is dit altijd het laagste van het laagste geweest en nog steeds wordt het niet bejubeld???) of noodgedwongen zo'n baan nemen maar andere mensen, bevlogen mensen, de échte horecarot... zoals ik hihi, heeft zijn hart erin verpand en zal altijd zo'n 'horecamens' blijven <3 :D .
Van alle vrienden en familie weet ik precies wat ze wel eten en niet, welke ingrediënten wel of niet, favoriete drankje/hapje en hoe ze de koffie drinken.. Vraag mij niet om een of andere naam te onthouden.. maar gezicht en wat men eet/drinkt.. feilloos ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:18

oliebol ik moet zo gaan werken, zal straks eens reageren als ik klaar ben haha! Leuk topic :)