ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die na het VWO/Gymnasium/Universiteit zijn overgestapt naar MBO (maakt niet uit welk niveau) en ook vooral de reacties daarop.Ik zal even kort mijn situatie schetsen. Ik ben 22, en in 2009 heb ik mijn gymnasium afgerond met diploma. Ik heb daarna 3 jaar fulltime gewerkt omdat ik niet wist wat ik wilde studeren. Na in 2012 hard te hebben nagedacht en veel wikken en wegen twijfelde ik tussen 3 studies, op 3 niveaus, heel verschillend. De eerste was archeologie op universitair niveau, de tweede was een dierenopleiding op HBO niveau en mijn derde voorkeur was een bakkersopleiding op MBO niveau. Ik ben zelf ontzettend praktisch ingesteld en heb veel moeite/houd niet van studeren/leren/essays schrijven noem het maar. Archeologie leek me erg leuk door de praktische kant van een studie op toch 'mijn eigen niveau'. Ik heb nu intussen het eerste jaar van archeologie bijna achter de rug
Nu loop ik toch enorm tegen het universitaire aan, het bevalt me helemaal niet. Het wetenschappelijke, het academische, het literaire. Dus zit ik toch weer enorm te neigen naar de bakkersopleiding. Ik vind werken minder vermoeiend dat studeren aan de universiteit heb ik al wel gemerkt
Ik heb ADD en ben het liefst meer met mijn handen/lichaam bezig dan met mijn hoofd want die zit toch al wel vol. Maar ik vind het vooral heel erg raar voelen om naar het MBO te gaan. Niet voor mezelf, eigenlijk heb ik de keuze wel gemaakt. Ik vind het niet erg als mijn medeleerlingen jonger zijn en minder weten, de opleiding bestaat voor het grootste deel ook uit stagedagen (BBL). Maar ik ben, heel laf, bang voor reacties uit mijn omgeving. "Ik heb het vaker gehoord, na het gymnasium naar het MBO? Tsss"
Dus ik wil heel graag weten wie er die keuze wel hebben gemaakt voor zichzelf, wat de reacties uit de omgeving waren en hoe het is bevallen
het is trouwens een niveau 3 opleiding.Daarnaast komt volgens mij nog bij dat als ik geen Uni of HBO opleiding meer afrond mijn stufi van de propedeuse een lening wordt en ik die dus terug moet betalen, omdat ik naar MBO zou gaan en dat weer een andere regeling is. Maar dat is een zorg voor latere orde, ik heb gelukkig verder nog niks bijgeleend.
Thanks voor het lezen alvast!
zoals ik al zei zit ik dan 3 a 4 dagen in de week bij een broodbakker om het vak te leren. Ik denk dat er altijd mensen zijn met de makkelijke mentaliteit en mensen met de werkmentaliteit. Dat het meteen niveau 3 is scheelt denk ik een beetje.

Ik zit daar voor mezelf, niet voor anderen. Heb het inderdaad met 2 vingers in mn neus gedaan, met toestemming van leraren naar huis gegaan, andere vakken geleerd onder de lessen, brugklasstof gedaan in mijn eerste 2 jaar, maar heb ik daar moeite mee gehad? Nee. Heb ik daar écht spijt van? Nee. Ik deed wat ik leuk en interessant vond, en dat vond ik belangrijk. Ik heb zeker wel vaker dan eens behoefte gehad aan wat meer uitdaging, maar dat is voor mij geen reden om te zeggen doe het niet.
Ik ben graag bezig, met mij handen, met collega's en wil iets betekenen. Zodoende ben ik de niveau 4 opleiding gaan doen bij de politie, tot Hoofd agent. De vraag bij mijn sollicitatie was, waarom wil je niet niveau 5?! Dit was weer veel verslagen, lesuren, colleges en weinig straatwerk.