[Enquête] kunst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

[Enquête] kunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 20:40

Ik heb geen idee waar ik dit neer moet zetten, maar aangezien het onderwerp kunst is leek dit me toch de beste plek. staat het toch verkeerd, sorry dan alvast :o
dit is geen hele uitgebreide enquete, maar het zijn wat vragen die ik nodig heb voor mijn eindwerkstuk. daarbij gaat het niet om juist/onjuist maar om wat mensen zelf vinden en denken daarom dacht ik dat ik dit ook wel mocht neerzetten. mijn werkstuk moet uit 3 delen bestaan, een informatief deel, waarin deelvragen en hoofdvragen staan, deze heb ik nu al helemaal af, 10 bladzijden. voor dit deel wil ik voor mijn eindwerkstuk de mening vragen van andere (creatieve) bokkers.
het tweede deel is een biografisch deel, daarin komt mijn levensverhaal enz. in te staan en het laatste is een praktisch deel, daarin ga ik het allemaal zo uitwerken dat ik er een presentatie bij kan. er komen schilderijen, mijn eigen houtwerkstuk en nog tekeningen en andere creatieve 'dingen'.
ik hoop dat jullie de vragen beantwoorden, het kost je weinig tijd, maar het zijn wel echte vragen waar lang over nagedacht kan worden, maar een kort antwoord is ook goed!

ooh ja, de vragen gaan niet alleen over kunst, maar ook voor een deel over talent, maar het spreekt allemaall voor zich!
de vragen:

1. wat is talent?
....

2. is talent aangeboren of aangeleerd?
....

3. wat is kunst?
....

4. moet kunst onderscheidend zijn?
....

5. moet kunst persoonlijk zijn?
....

6. wat heeft gevoel met kunst te maken?
....

7. waarom maken we kunst?
....

graag de vragen overnemen en invullen wat jij denkt dat er ingevuld moet worden :D
nogmaals, de vragen beantwoorden zorgt er niet voor dat mijn cijfer omhoog/omlaag gaat, het gaat niet om feiten, dus is dit niet iets dat mijn cijfer zal beïnvloeden, het gaat me echt om iedereen's visie en vandaar dat ik het vraag :D
ik hoop dat er veeeeel mensen het invullen :+ ;)

edit: ik drukte te vroeg op versturen...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:30

1. wat is talent?
Voor mij is talent dat iemand met de aanleg ervoor geboren is. Iemand die er als kind al uit sprong en niet perse veel oefening nodig heeft om al iets moois te maken (uiteraard zorgt oefenen voor verbetering)

aangeboren

3. wat is kunst?
Kunst is voor mij bijvoorbeeld de emotie vast kunnen leggen of een gevoel bij je oproept of dit nu voor iemand strak is of meer natuur/dieren/mensen schilderen betekent.
ook is voor mij kunst dat iets zo mooi en gedetailleerd getekend is dat t net een foto lijkt. (bijvoorbeeld een portret van dier of mens)

in zekeren zin ja, maar MOET dat weet ik niet. vind ik een lastige vraag :)
Het is goed als je kenmerken hebt, dus dat je een stijl hebt die mensen herkennen en jou naam er automatisch aan toevoegen.
een van gogh na maken is voor mij ook kunst, bedoel doe het maar eens ;) maar toch anders.
Ook word het vaak beinvloed door de trent die er op dat moment is

Ik denk dat een goede kunstenaar er altijd iets persoonlijks van maakt. zelfs van een portret dat wellicht nagetekend is van een foto. Het is toch ZIJN manier van iets op papier zetten, de soort materialen die hij kiest enz.

Door bepaalde kleuren/vormen kan men vaak zien welke emotie een kunstenaar erin gelegd heeft.
Ook roept het bepaalde gevoelens op bij mensen, wellicht anders dan wat de kunstenaar zelf probeerde over te brengen
en net als een dagboek kan het een geweldige uitlaatklep zijn voor de kunstenaar.

ik denk deels om wat hierboven gezegd is. Het is een uitlaatklep of je wilt mensen jou visie van dingen laten zien.
vaak deel je een stukje van jezelf (al is het, laten zien wat jou bezig houd en jij mooi vind/je aanspreekt)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 05:22

bedankt voor het invullen!!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 05:38

[quote="jasz"]Ik heb geen idee waar ik dit neer moet zetten, maar aangezien het onderwerp kunst is leek dit me toch de beste plek. staat het toch verkeerd, sorry dan alvast :o
dit is geen hele uitgebreide enquete, maar het zijn wat vragen die ik nodig heb voor mijn eindwerkstuk. daarbij gaat het niet om juist/onjuist maar om wat mensen zelf vinden en denken daarom dacht ik dat ik dit ook wel mocht neerzetten. mijn werkstuk moet uit 3 delen bestaan, een informatief deel, waarin deelvragen en hoofdvragen staan, deze heb ik nu al helemaal af, 10 bladzijden. voor dit deel wil ik voor mijn eindwerkstuk de mening vragen van andere (creatieve) bokkers.
het tweede deel is een biografisch deel, daarin komt mijn levensverhaal enz. in te staan en het laatste is een praktisch deel, daarin ga ik het allemaal zo uitwerken dat ik er een presentatie bij kan. er komen schilderijen, mijn eigen houtwerkstuk en nog tekeningen en andere creatieve 'dingen'.
ik hoop dat jullie de vragen beantwoorden, het kost je weinig tijd, maar het zijn wel echte vragen waar lang over nagedacht kan worden, maar een kort antwoord is ook goed!

ooh ja, de vragen gaan niet alleen over kunst, maar ook voor een deel over talent, maar het spreekt allemaall voor zich!
de vragen:

1. wat is talent?
iemand die heel erg goed is ergens in. vanaf dat hij/zij er mee begon.
aangeboren maar door leren wordt je beter.

3. wat is kunst?
creatieve dingen die ik mooi vindt dingen die ik lelijk vindt noem ik geen kunst.

ja

ja

dat je je emotie's er in kwijt kunt.

anders is de wereld zo saai en leeg.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 05:39

jij ook bedankt!

Chimene15

Re: [Enquête] kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 05:48

alsjeblieft.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 13:32

zijn er misschien nog wat meer mensen die deze enquete in willen vullen? alsjeblieft?
dat zou echt mooi zijn!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:03

Heb nu geen tijd, maar ik zal 'm vanavond oid wel invullen:)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:23

1. Wat is talent?
Talent is als je iets doet wat je van nature makkelijk afgaat en snel in de vingers hebt. Je hoeft jezelf niet aan te zetten om het te leren; de handelingen gaan als vanzelf.

2. Is talent aangeboren of aangeleerd?
Talent is aangeboren, maar kan je verbeteren/verfijnen door te oefenen.

3. Wat is Kunst?
Kunst is iets waar gericht gedachten / emoties / denkwijzen mee worden opgeroepen. Daarom is Kunst voor iedereen weer wat anders.

4. Moet Kunst onderscheidend zijn?
Ik denk dat als iets voor jou Kunst is dat dit voor jou dan ook onderscheidend is, anders had je het geen Kunst willen noemen. Er is immers een reden waarom je een doek van de een wel Kunst vind maar van de ander hopeloos geklieder. Kunst hoeft dus niet onderscheidend te zijn, dat doe je zelf wel.

5. Moet kunst persoonlijk zijn?
Omdat je Kunst zelf selecteert is Kunst denk ik wel persoonlijk. Sowieso voor de maker natuurlijk, die kiest immers hoe het werk in elkaar steekt en met welke emoties en redenen het gevuld word. Maar soms heeft de maker geen intentie om Kunst te maken en vind jij het wel Kunst, dat is ook persoonlijk.

6. Wat heeft gevoel met Kunst te maken?
Veel. Iets mooi/ knap vinden roept een bepaalde emotie op. Daarom vind je het mooi / knap. Daarnaast zijn veel kunstenaars begonnen met Kunst omdat ze hiermee hun emoties konden tonen aan publiek. Ik denk dat Kunst en Gevoel nauw met elkaar zijn verweven.

7. Waarom maken we kunst?
Om allerlei redenen: om te verbazen, shockeren, om aandacht te vragen, om erbij te horen, om gevoelens te uiten, om iets recht te zetten, om een statement te maken, om ons te onderscheiden van anderen, om persoonlijk te groeien, om mensen na te laten denken, om geld te verdienen, omdat we er goed in zijn, maar vooral omdat het kan, denk ik :D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 16:07

super fijn! bedankt!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:27

1. wat is talent?
Talent is een aangeboren mogelijkheid om ergens goed in te zijn.

Talent is aangeboren. Het is er al, je hebt het of je hebt het niet. Maar je zal het wel tot uiting moeten laten komen en daar hard voor moeten werken. Talent kan je extra bij iets helpen, maar het zal niks 'uit zichzelf doen'.

3. wat is kunst?
Kunst kan in mijn ogen 2 dingen betekenen: Kunst als resultaat en kunst als proces. Kunst als proces is iets wat je kan, waarbij het resultaat niet altijd blijvend is. Goochel trucs bijvoorbeeld, zijn kunst, maar er is geen direct resultaat, wat blijvend is. Kunst als resultaat benoem ik dingen onder als schilderijen, beelden en andere 'works of art', die je in o.a. musea ziet.
Verder vind ik kunst iets wat je een verfrissende blik op iets geeft. Net dat ene liedje, die ene foto of dat ene schilderij dat jou inspiratie geeft. Dat is kunst.

Ja en nee. Concepten kunnen zeker worden overgenomen, maar dan op een andere manier worden uitgevoerd. Exact dingen kopiëren kan ook een kunst zijn :D. Maar dan is het proces belangrijker dan het resultaat. Kunst als resultaat kopiëren vind ik niks. Die moeten origineel zijn.

Ja, ik vind kunst de persoonlijkheid van de kunstenaar weergeven. Ik weet ook niet of je überhaupt iets met kunst kan als je hart er niet ligt.

Alles. Zoals bij 5, kunst moet je met je hart doen, met je gevoel. Je kan niet zo maar wat in elkaar flansen met je hoofd er niet bij. Ook kan kunst gevoel soms veel beter aanduiden dan woorden.

Omdat wij het mooi vinden om naar te kijken en naar te luisteren. Het geeft ons rust en inspiratie tegelijkertijd. Het is verfrissend en een andere blik op de wereld.