en wat vinden we dan wel leuk aan onze mede mens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

en wat vinden we dan wel leuk aan onze mede mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:41

Naar aanleiding van dit topic:
[LZP] Ik erger me rot, ik heb...

vroeg ik mezelf af, wat vinden we wel leuk aan onze mede mens.
Ik vind het leuk als iemand gewoon spontaan lacht of goede dag zegt als je langskomt. De winkeljuffrouw die oprecht "goedemiddag" zegt in plaats van degene die maar wat mompelen en het eigenlijk toch niet menen.
Of die punker met veel te strakke (rode) broek met croc's die als eerste voor je neus staat om je te helpen als je gevallen bent met de fiets.
Een aardige postbode die altijd vrolijk is, de zwerver die altijd voor de supermarkt krantjes staat te verkopen (niet opdringerig) en altijd heel aardig goedendag zegt etc.

Misschien, zou het leven veel zonniger zijn, als we ons niet zo snel zouden ergeren aan iemands "uiterlijke" kenmerken. en zouden we meer ons best moeten doen om mensen te leren kennen, in plaats van gelijk conclusies te trekken.

(en ja, ook ik erger me af en toe dood aan bepaalde persoonlijkheden: gisteren weer terugblik op ow ow tirol gekeken....en ja, daar zitten ook echt mensen bij met de intelligentie lager dan plankton. Maar aan de andere kant, ook dat worden ooit ouders (en zijn kinderen), en vaak de beste die een kind zich kan wensen. Achter een dikke laag make-up schuilt heel vaak onzekerheid....en die crock's, ach ze zijn misschien heel lelijk, maar ze zitten schijnbaar wel lekker!)

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:47

Haa goed topic!!
Ik ben een tijd geleden begonnen met het leven zo te zien, en het werkt je krijgt vanzelf terug wat je bij anderen ook doet :)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:49

Precies wat jij zegt. Ik werk in een kleding winkel en zei een keer 2 mevrouwen vrolijk gedag, die helemaal verbaasd waren en mij complimenten gaven dat ik zo vrolijk in de winkel stond en iedereen gedag zei. Ze zei dat je dat nog maar weinig tegen komt. Nou, dat maakte mijn dag wel weer even goed en ik wist weer even waar ik het voor deed :D (Normaal gesproken durven mensen niet snel iets terug te zeggen of mompelen iets en lopen snel door)

Mensen die even opstaan voor een oudere meneer of mevrouw in de bus of trein. Of die even een praatje maken met de man die krantjes verkoopt bij de winkel of hem even een kop koffie komen brengen.

Vind de respect hier in Nederland soms ver te zoeken, veel mensen ergeren zich inderdaad aan iemands uiterlijke kenmerken. Toen ik in Vancouver woonde zag ik niemand gek opkijken als er een opvallend gekleed iemand langs liep. Niemand keek op of om of zei er wat over. Hier wordt je al nageroepen als je knal rood haar hebt. Maar goed, dat is een andere discussie.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:51

Precies, meer mensen zouden eens moeten kijken naar hetgeen wel prettig is aan een ander. Temeer omdat de meeste negatieve reacties veelal gebaseerd zijn op vooroordelen.

_Tara_

Re: en wat vinden we dan wel leuk aan onze mede mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:54

Ik ben het zo met je eens. Dat gezeur altijd over andere mensen. Volgens mij ligt dat er aan een heel groot deel ook aan hoe jij jezelf opstelt.

Eskimo, ja, ook in Utrecht? Ik heb 't idee dat je hier over straat kan zoals je wilt. Tenminste ik zie wel eens mensen lopen dat ik denk van, zo hoef je er bij m'n ouders in 't dorp niet bij te lopen, dan word je door iedereen aangestaard. Terwijl dat in Utrecht niet zo is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:58

Ik doe graag dingen voor andere mensen.. vaak maak je mensen al blij met een klein gebaar.. ik werk bij de zeeman in een klein winkelcentrum.. we liggen aan een plein wat nu verbouwd wordt. (Andere vestrating etc) de mannen zijn er al 2 weken aan bezig en GEEN EEN van de andere winkeliers (shoeby blokker go sport bloemenzaak en hoogvliet) biedt de heren koffie aan.. vind ik niet kunnen.. wij rennen 3x per dag op en neer om de heren van koffie te voorzien en we krijgen elke keer toch oprechte bedankjes.. vooral toen t nog zo koud was..

Bij mij aan t eind van de straat ligt een opvang voor "speciale" kinderen.. die heb ik blij gemaakt met wat stoepkrijt en belleblaasjes wat wij niet meer konden verkopen.. kids helemaal blij.. prima toch..

Maaaaaar..

Eerlikk is eerlijk.. ik kan ke ook gruwelijk irriteren aan lastige klanten met onmogelijke wensen of een houding alsof ik een hond ben..

Ach.. wat je geeft, kun je krijgen.. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:00

ergert u niet, verwondert u slechts ;)

Ik erger me niet zo snel, heb je alleen jezelf mee :j

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:02

Ik zag laatst een bejaard stel op midden op het fietspad staan. De man was takken van het fietspad aan het slepen zodat zijn vrouw er zonder problemen langs kon fietsen. Zo lief! Hij was net klaar, anders had ik hem even geholpen.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:03

@ _Tara_ Sommige mensen zeuren ook om het zeuren hoor. Maar idd het mag wel wat minder.

Wat ik erg leuk vind is dat als je vraagt of iemand je wilt helpen, dat ze toch bijna altijd bereid zijn om een poging te doen om je te helpen. Bijvoorbeeld: in de trein kan ik mijn koffer niet in de bagage rekken doen (ben 1.47 en ik kom daar gewoon niet bij). En als je dat gewoon aardig vraagt dan, helpen de mede treinreizigers je gewoon. Ze helpen ook weer als de koffer weer naar beneden moet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:07

Leuk om te horen! hoop dat we een topic vol met blije mensen krijgen! (en dat de zon maar weer gauw mag gaan schijnen!)

Gek eigenlijk hoe de mens in elkaar zit. We kunnen akelig worden van de kleinste dingen (een rode broek) en super blij en vrolijk met een goedendag......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:09

Wat ik vind van mijn medemens:

- Sommige zijn aardig
- Sommige zijn niet aardig
- Sommige vooroordelen mij te snel
- Sommige respecteren mij gewoon, zoals ik ben.
- Zijn hun aardig, dan ben ik aardig
- Zijn ze niet aardig, dan ik ook niet
- Zijn ze beleefd en vragen ze vriendelijk iets, dan help ik ze zover als dat kan
- Zijn ze niet beleefd en vragen ze het op een eisende toon, dan mogen ze van mij de boom in.

En zo kan ik doorgaan. Maar doorgaan spiegel ik het gedrag, van wat ze zelf doen. Zal alleen nooit geweld of agressie gebruiken. Tenzij ze aan mijn dieren of familie of vriend komen. Dan hebben ze een probleem.

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:12

wat ik vooral erg waardeer zijn complimentjes zowel van vreemde als bekende. zo zei een oude meneer eens in de tram dat ik mooi haar had. of mensen die naar je lachen ipv chagerijnig te staren of even een goede dag wensen. ik waardeer het ook erg als mensen intressen in mij tonen even vragen hoe het gaat of hoe mijn dag was (van bekende dan) ik vind het dan ook veel leuker als iemand vaak zegt dat ik lief/aardig ben of er goed uit zie enz. dan dat ze bijvoorbeeld af en toe een kadootje kopen. het zit hem in de kleine dingetjes die mensen zeggen of doen al zijn die kleine moeites en respect tegenwoordig erg ver te zoeken

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:13

Wat een fijn topic!
Ik wordt hier vrolijk van.
Koffie aanbieden, koffer in het rek leggen.
Kleine dingen zijn t.
Maar toch super.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:14

Ik ben gek op vrolijke, spontane, lieve en/of behulpzame mensen. Het maakt echt mijn dag goed als iemand - vooral een onbekende - zegt me zegt: "Wat zie je er leuk uit!", als iemand begint te stralen als ik zeg: "Wat heb je een super mooie armband om!".

Verder merk ik bij mijn bijbaantje dat ik veel mensen vrolijk kan maken met 'niks'. Als ze bijvoorbeeld iets willen wat wij niet hebben en ze kopen toch wat, dan scan ik stiekem mijn personeelskorting. Als 'mijn' opa'tje voor de derde keer die dag een kop koffie komt halen, dan begint ie helemaal te glunderen als ik zeg: "Dit bakkie krijgt u van mij". Als mensen vragen om een servetje, ik antwoord met: "Prima, maar dat kost wel een euro extra", ze me vol ongeloof aankijken en we daarna keihard beginnen te lachen. Als kindjes een breaker van mama krijgen en ze dan tegen mij roepen met puppyogen: "Wooow en mama zei dat we brood moesten eten!". Als iemand voor de tweede keer komt die dag en ik zeg: "Ik zal je maar niet weer naar de bijverkoop vragen :D ", hoe leuk ze het vinden dat ik ze dan nog herken. Het leukste vind ik vaak toch wel: van die jongens die er gangster uit zien, zo'n nonchalante houding hebben, wat kortaf mompelen... En als ik dan heel open en vriendelijk tegen ze doe, ze 180 graden veranderen. :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:14

Zo word ik elke dag gegroet door 'de man vanachter het raam' en zag hem net lopen. Staat hij bijna op zijn tenen om naar me te zwaaien. Dat vond ik nou leuk.

En ben ik laatst opgekomen voor een kassa-medewerker. Een man wou 50 euro gesplitst hebben en dat mocht helaas niet. Begint die man te blazen en te doen, en draait zich om naar mij om me te vertellen hoe belachelijk het was. Waarop ik zei "Daar kan die jongen achter de kassa niks aan doen, regels zijn regels" Waarop hij boos wegliep. Kreeg een bedankje van de jongen achter de kassa.. dat maakt mij dag dan weer helemaal goed. Echt hoor, een ander helpen doet je goed!

Opgehaald worden om bij een Tolkien de Tinker hengst te gaan kijken. Wat een heerlijke dag! Mijn fiets stuk dus ze kwam me wel even halen. Aan het einde van de dag er nog een verzorg pony aan over gehouden ook.

Lastig gevallen worden door een man die ons vanaf Emmen in de trein volgde. Een groepje oudere mensen ontfermde zich over mij en mijn zusje en we hebben heerlijk tot aan Amersfoort met ze gereisd.

Naar huis gelopen worden door de conducteur toen hij hoorde dat ik door een donker stuk naar huis moest lopen. Hij heeft me voor de deur afgezet, wou niet dat er wat zou gebeuren. Bleek later de vader te zijn van iemand die ik vaag kende.

Naast een oudere man in de trein gaan zitten. En voor we het weten zitten we heerlijk te kletsen en trakteert hij me op een bakkie thee met een koekje.

Naar het naaktstrand met een goeie vriend van mij. Druk aan het snorkellen toen ik in eens hoorde "wat een lekker wijf!! blote tieten!" ik kijk op en zie een groepje pubers staan.. dat was leuk!

Te bedenken dat ik uit een slecht gezin kom, op school werd gepest. Jarenlang depressief ben geweest en enorm wantrouwend naar mensen. Dat nu na jarenlang vechten ik het goede in de mens kan zien en kan lachen om hun rare fratsen.

En wees lief voor winkelpersoneel en hulplijn wie dan ook. Dat zijn werkelijk verschrikkelijke banen als het gaat om andere mensen. Zij krijgen immers het gezeur over hun heen als management weer eens wat verandert heeft.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:15

Jeetje ik lees net dat topic pas eigenlijk. Ik hoop dat sommige mensen overdrijven zeg...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:19

Heerlijk topic :D
Ik vind het leuk als iemand me groet op straat.
Een glimlach van mensen.
Als ze hulp aanbieden.
Het zien dat stellen gelukkig met elkaar zijn hand in hand of gearmt op straat lopen. :+:
Een vriendelijke verkoper/ster in winkels.
Lieve berichtjes op het forum.
Mensen zijn over het algemeen heel leuk :j

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:25

Ik kan het enorm waarderen als mensen hun fouten durven toe te geven.
Mensen die gemeend blij zijn, daar word ik ook blij van. En mensen met humor.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:28

Kleine dingetjes kan ik al blij van worden... Iemand met de auto voorlaten en als die persoon blij zijn hand opsteekt bijvoorbeeld. Ik blij, die persoon blij :)

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:28

Een mannelijke collega die graag wil weten welk parfum ik gebruik. Hij wil het graag voor zijn vrouw kopen want het ruikt zo lekker. (Helaas voor hem niet in NL te koop, behalve via internet)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:44

Een vriendelijk groet op straat, iemand die een praatje maakt bij de bushalte, het verkeer tegenhouden voor iemand in een rolstoel, ouder iemand die gevallen is met een fiets wel helpen, kinderwagens helpen de bus uit te tillen, opstaan voor iemand die moeilijk ter been is...

Dingen die ooit normaal waren... en als ze nu gebeuren denk ik... *\o/* *\o/* *\o/*

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:48

Was vroeger alles dan echt zoveel beter? Als ik m'n ouders soms hoor, ben ik blij dat ik nu leef.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:52

Mensen die spontaan complimentjes geven!
(Twee jaar geleden kreeg ik op straat plots te horen dat ik een erg mooi kleedje droeg. Ik krijg er nog steeds een glimlach van op m'n gezicht! De vrouw moest het eens weten..)

Of mensen die elkaar helpen!
(Zo droeg ik mijn loodzware valies de trappen op, maar ik liep al krom omdat ie echt veel woog. Plots ging mijn valies de lucht in als een veertje en hielp een wildvreemde man mijn valies naar boven dragen..
Jammer ben ik die man nooit meer tegen gekomen en puf ik nu elke keer met mijn valies :+ )

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:24

Mensen die je vriendelijk groeten, elkaar respecteren en behulpzaam zijn.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:24

Mensen die elkaar helpen. :j

Gisteren was ik bij de AH en een personeelslid was de karretjes van buiten naar binnen aan het verplaatsen (binnen waren ze op). De straatkrantverkoper hielp hem een handje, want de bocht die hij moest maken was zo goed als onmogelijk in zijn eentje met zo'n rij karren... Mooi om te zien!

En mensen die je vriendelijk (terug) groeten. Ik zit achter de kassa en het aantal mensen dat je straal negeert als je ze vriendelijk goedemorgen wenst is echt te hoog... Zulke mensen wens ik éxtra vriendelijk "Een fijne dag nog!" of een prettig weekend, want ze hebben het duidelijk nodig. :+