Ben ik misbruikt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BradClooney

Ben ik misbruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 20:03

[Dit is een toegestaan schaduwaccount.]

Ben ik misbruikt? Dat is dus de vraag..

Waar moet ik beginnen? Van mijn 15e t/m mijn 16e, gedurende de laatste twee jaar van mijn middelbare schooltijd ben ik misbruikt door 1 van mijn leraren. Het is gelukkig nooit zo ver gekomen dat hij me heeft verkracht of aangerand. Tenminste, dat denk ik. Hij heeft me wel op een foute manier aangeraakt, wat totaal ongepast is tussen leraar/leerling, seksuele berichtjes gestuurd en zodanig geïntimideerd en op me ingepraat dat ik hem toen zag als iemand op wie ik dacht verliefd te zijn maar voor wie ik tegelijkertijd doodsbang was. Hij stuurde me berichtjes in de trant van 'ik heb over je gedroomd, wat was je lekker vannacht.' en 'wanneer ga je voor me op je knieën?'. 'Vroeger' op hyves had je een 'worship' smiley, een beetje zoals deze _/-\o_ . Hij vroeg zich toen af of ik net als die smiley op mijn knieën ging voor hem. Naïef als ik toen was dacht ik dat hij bedoelde dat ik hem moet aanbidden, maar jaren later realiseer ik me dat hij natuurlijk wat anders bedoelde..
Ik heb daar tot een paar maanden geleden nooit met iemand over gepraat, ook mijn ouders weten het niet. Ik heb er al die jaren last van gehad, vooral op het gebied van liefde en relaties. Ik klap compleet dicht als een man te dichtbij komt, of als ik in een relatie op het punt belandt waarop ik intiem 'moet' worden. Dat kwam laatst ter sprake toen ik het met een goede vriendin over seks had en ze zich afvroeg waarom ik op mijn 24e nog nooit seks heb gehad. Toen heb ik voor het eerst opgebiecht dat ik denk dat het met dit twee jaar durende 'misbruik' te maken heeft. Doordat ik er voor het eerst sinds 8 jaar weer over sprak kwam het weer helemaal boven drijven. En toen ik een aantal weken geleden deze betreffende leerkracht tegen kwam in de supermarkt tijdens het winkelen raakte ik volledig in paniek. Ik heb net gedaan alsof ik hem niet zag en ben de supermarkt uit gevlucht. Toen ik laatst ook nog van meerdere mensen hoorde dat er roddels rondgaan over deze man dat hij momenteel een relatie heeft met een (ex) leerlinge van 18 jaar realiseerde ik me dat ik er nooit zo lang mee had moeten blijven lopen. Misschien heeft hij wel meer meisjes 'misbruikt', zelfs veel erger dan ik.

Momenteel zit ik dan ook erg met mezelf in de knoop. Moet ik aan de bel trekken bij mijn voormalige school? Moet ik alsnog aangifte doen? Ben ik wel misbruikt of zet ik mezelf voor schut als ik aangifte ga doen? Doe ik er goed aan om na al die jaren alsnog professionele hulp te gaan zoeken?

Mijn vriendin adviseerde me om anoniem een brief te schrijven aan mijn toenmalige school, om de school alsnog te waarschuwen voor deze man.

Wat denken jullie? Moet ik dat doen? Wat moet ik doen?

Bedankt voor het lezen. Het anoniem opschrijven doet me goed. :)

En mocht iemand mij herkennen in dit verhaal, ik ga er van uit dat je discreet zal zijn en me niet bij naam oid. zal noemen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:32

Is hij nog actief als leraar? Anders is het inderdaad een goed idee om bij de school waar hij werkt aan de bel te trekken. Deze man is ontzettend fout bezig. Het is zo expliciet wat jij verteld, dat het niet echt op een misverstand kan berusten. Heel vervelend voor die man dat hij niet op zijn eigen leeftijdsgenoten valt, maar dan hoor je niet in het onderwijs te werken, dan zoek je het namelijk op.
Je weet niet of hij het tijdens deze relatie alsnog doet bij leerlingen, of dat hij het weer gaat doen als de relatie voorbij is.
Wat betreft jezelf voor schut zetten bij het doen van aangifte, daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik heb zelf meegemaakt dat ze bij de politie heel zakelijk en toch vriendelijk met je omgaan. Wel is het een idee om van te voren te melden dat je graag je verhaal in prive wilt doen, omdat ze in eerste instantie gewoon aan de balie aangifte laten doen anders (tenslotte hoef je niet voor elke sleutel, portemonne e.d. die gestolen zijn in een apart kamertje te gaan zitten).

Maar misschien voelt aangifte een beetje als een grote stap. Ik denk dat het goed is om te beginnen bij de school in kwestie. Je kan een mailtje sturen naar de school, waarin je niets uitlaat over wat je precies wil zeggen, maar waarin je wel meld dat je iets discreets wilt bespreken omtrent iemand uit het personeel en of je de juiste contactpersoon hiervoor zou kunnen benaderen.

Deze dingen zullen waarschijnlijk allemaal ook helpen in jou verwerkingsproces, maar daarbuiten is het een goed idee om langs je huisarts te gaan, die kan je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog.

Ik hoop dat je dit een beetje helpt. Schroom niet om een pbtje te sturen :)

Edit:

Heb je eventueel nog bewijsmateriaal van hyves?

secricible

Re: Ben ik misbruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:53

Je hoeft ABSOLUUT niet bang te zijn te zijn voor schut te staan. En ja, ik zou aangifte doen als ik jou was. Ga in ieder geval in gesprek met de politie, niet wachten om bewijs te verzamelen. Dat komt daarna wel.

En verder wil ik je sterkte wensen met de situatie. Ongelooflijk, dit soort mannen moeten verboden worden ooit nog les te geven.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:15

Het eerste wat je moet doen is een afspraak maken bij je huisarts en vragen om een doorverwijzing voor begeleiding. Je bent nu al jaren aan het "overleven" en dit kan je echt niet in je uppie doen. Vrienden en familie staan emotioneel te dichtbij en kunnen je niet helpen om dit te verwerken. Bij de huisarts kan je je verhaal kwijt en hij zal je waarschijnlijk ook wat tips kunnen geven hoe je dit het beste kan oppakken m.b.t. het doen van aangifte en op de hoogte stellen van school.

Ik weet niet hoe lang het geleden is want het is mij niet bekend hoe oud je bent dus ik weet ook niet of er inmiddels sprake is van verjaring?

Ik zou eerst mezelf helpen als ik jou was want dit is te heftig om niets mee te doen.

Heel veel sterkte toegewenst!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:16

Wat een goed advies yinnar!!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:20

Ik vind dat je bent misbruikt.. niet lichamelijk, maar wel geestelijk. ze mogen die leraar van mij op staande voet ontslaan, dat doe je gewoon niet als docent zijnde.

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:25

Dit mag zeker wel onder de noemer misbruikt. Docent heeft misbruik gemaakt van zijn positie en daarbij jou beschadigd.

Ik zou denk ik ook aangifte doen en bij de desbetreffende school je verhaal doen.
Ga ook zelf met iemand praten zoals Yinnar aangeeft.

Sterkte de komende tijd.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:27

Zeker wel misbruik vind ik. Ik vind ten eerste dat een leraar al geen privéberichten naar leerlingen dient te sturen als die personen puur leerlingen zijn (een leuk berichtje als het een goede vriend van je vader/moeder o.i.d. is vind ik dan nog wat anders). Ik ben er al niet van gediend als ik dit soort berichten van 'zomaar' iemand krijg, laat staan mijn leraar. Mij part mogen dit soort docenten op staande voet ontslagen worden.
Ik zou zeker de school op de hoogte stellen, zelfs als hij er geen leraar meer is.

Ik vind overigens dat jij je nergens voor hoeft te schamen, zelfs al zou je op dit soort berichtjes zijn ingegaan. Ik denk dat je ook zeker nog wel baat kunt hebben aan professionele hulp, en misschien dat je hierdoor ook geholpen kunt worden met de stappen die je tegen deze leraar wilt ondernemen.

En bovenal, sterkte ermee.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:34

Als dergelijke zaken bij een school aan het ligt komen, dan worden deze docenten ook in ieder geval direct op non-actief gezet en vermoed ik na 'onderzoek' ontslagen.

Ts, jij bent echt gewoon misbruikt en op de een of andere manier zou ik hier zeker actie in ondernemen. Een goede eerste stap is inderdaad naar je huisarts stappen. En, mits je het kan, is aangifte bij de politie ook zeker niet overbodig. Wat dat idee van je vriendin betreft, de school kan denk ik vrij weinig met een anonieme brief, dat zou iedere leerling die een leraar niet mag wel kunnen schrijven, niet verkeerd bedoelt naar jou, maar snap je dat stukje?

Verder wens ik je heel erg veel sterkte.

BradClooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:54

Labyrinth: Hij is inderdaad nog actief als leraar. Ik heb van een kennis die agent is vernomen dat ze zedenmisbruik altijd apart behandelen en je geen aangifte hoeft te doen bij de balie.
Aangifte voelt voor mij inderdaad als een grote stap, sterker nog, dit verhaal hier doen voelt als een grote stap.
Ik heb jammer genoeg geen bewijs meer van hyves of van smsjes (die stuurde hij ook destijds). Ik heb mijn hyves jaren geleden al verwijderd. Bedankt voor je fijne reactie :)

Yinnar: Zo voelt het inderdaad een beetje, alsof ik al jaren aan het overleven ben. Het is inmiddels ongeveer 8 jaar geleden (ben nu 24 jaar) en ik heb me laten vertellen dat verjaren na 10 jaar is, maar of dat correct is heb ik nog niet uitgezocht. Bedankt!

Maartje1990: Ik hoop inderdaad dat ze hem op non-actief zullen zetten, of ontslaan. Eigenlijk hoop ik dat hij een dik vet kruis op zijn naam krijgt en dat hij nooit meer met jongeren mag werken. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt wat betreft de anonieme brief, ik snap absoluut wat je zegt. Maar stel ik zou contact opnemen met de school en hij is de aangewezen persoon om dit soort dingen te behandelen? Kan ik dan niet gewoon het beste contact opnemen met de rector in kwestie?

De rest die gereageerd heeft, dank jullie wel ook voor de lieve en fijne reacties. Dat doet me echt goed.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:08

BradClooney schreef:
Yinnar: Zo voelt het inderdaad een beetje, alsof ik al jaren aan het overleven ben. Het is inmiddels ongeveer 8 jaar geleden (ben nu 24 jaar) en ik heb me laten vertellen dat verjaren na 10 jaar is, maar of dat correct is heb ik nog niet uitgezocht. Bedankt!

Ik hoop echt dat je mijn advies opvolgt en een afspraak maakt met je huisarts voor een verwijsbrief. In mijn werk heb ik (helaas) vaak te maken met o.a. misbruik en huiselijk geweld. Er moet veel gebeuren en het duurt vaak lang voordat iemand zijn schaamte en twijfel opzij kan zetten. Ik adviseer altijd als eerste om psychologische begeleiding te zoeken. Ik verwijs mensen door naar een instantie die de hulpvraag tracht te achterhalen en de persoon bij de juiste hulpverlener plaatst. Je ziet die mensen in korte tijd steeds vrolijker en sterker worden. En dan kunnen ze ook verder om het laatste stuk af te ronden. Voorkomen dat het iemand anders overkomt en een stuk erkenning dat men dit niet aan zichzelf heeft te danken maar dat die persoon degene is die fout zat en daar zijn straf voor moet krijgen.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:22

Wat Yinnar zegt is heel belangrijk: Zoek hulp (via de huisarts of slachtofferhulp) voor JEZELF!
Leg nu (nog) niet de nadruk op de dader (want JA, jij bent slachtoffer) maar leg nadruk op jezelf!
Ga overleggen met de huisarts of iemand je kan helpen hoe JIJ hiermee om kunt gaan.
In dat proces komt dan vanzelf wel naar boven hoe en óf je hem moet gaan aangeven/aanpakken...
JIJ bent nu belangrijk!
Jij en jij alleen!

Wees sterk en als je dat nu (nog) niet kunt zorg dan dat je sterk wordt (met hulp) zodat je straks sterk genoeg bent om dat te doen wat je het liefst wilt: hem een halt toe roepen!

BradClooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 12:02

Yinnar schreef:
Ik hoop echt dat je mijn advies opvolgt en een afspraak maakt met je huisarts voor een verwijsbrief. In mijn werk heb ik (helaas) vaak te maken met o.a. misbruik en huiselijk geweld. Er moet veel gebeuren en het duurt vaak lang voordat iemand zijn schaamte en twijfel opzij kan zetten. Ik adviseer altijd als eerste om psychologische begeleiding te zoeken. Ik verwijs mensen door naar een instantie die de hulpvraag tracht te achterhalen en de persoon bij de juiste hulpverlener plaatst. Je ziet die mensen in korte tijd steeds vrolijker en sterker worden. En dan kunnen ze ook verder om het laatste stuk af te ronden. Voorkomen dat het iemand anders overkomt en een stuk erkenning dat men dit niet aan zichzelf heeft te danken maar dat die persoon degene is die fout zat en daar zijn straf voor moet krijgen.

Dat is inderdaad precies wat ik voel, schaamte, twijfel, angst. Ik weet niet of het mogelijk is, wellicht weet jij dat, maar kan ik ook naar een andere huisarts hiervoor? Die mij niet kent en die ik daarna nooit meer zal zien? Ik vind het vreselijk moeilijk om hiermee naar mijn eigen huisarts te gaan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:16

Zo'n berichten lijkt onschuldig, maar kan een ENORME impact op je mentale toestand hebben, dus je ik vind het overduidelijk misbruik. Die man is de job leerkracht niet waardig. Ik zou een brief schrijven en dit aan politiebureau/school toesturen. En een gesprekspersoon zoeken die objectief is, om het te verwerken.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:53

Wat vreselijk voor je, Ts!
Maar het maakt niet uit of je je hyves al eens hwbt verwijderd. Stuur even een mailtje naar ze en ze kunnen jouw voormalige account als het goed is weer activeren.

BradClooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 18:02

Dankjewel voor je lieve bericht unicorn_kiss!

Moelly: Echt waar? Ik denk dat ik ook de berichten toen heb verwijderd, zouden ze dat ook kunnen terug halen?

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:07

Ik zou hier zeker wat mee doen als ik jouw was! Voor jezelf, maar zeker ook voor de leerlingen die nu nog les bij deze man hebben. Want die man is echt verkeerd bezig! Verder vind ik het echt vreselijk voor je dat je hier al die jaren al mee rondloopt en nooit met iemand over hebt kunnen praten! Denk dat het voor jezelf heel fijn en goed zou zijn om daar inderdaad via huisarts of andere instantie hulp voor zou krijgen. De eerste stap heb je al gezet door het hier neer te zetten, zeker respect daarvoor en ik hoop echt dat je dit voor jezelf op een goede manier gaat verwerken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:53

zoals door enkelen aangegeven zou ik eerst ook energie in jezelf steken in plaats van de dader.
zoek hulp, zodat je zelf weer verder kunt. die hulp kan je ook ondersteunen bij de keuze van aangifte doen of naar de school gaan.

je hebt het een vriendin verteld.. dat is al een hele goede en grote stap. goedzo.
als je hulpt zoekt en het nog een paar keer verteld en je bent bezig met de verwerking dan zal het ook makkelijker zijn om naar de school te gaan en zo.

sterkte

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:58

Heel veel sterkte TS,

Wbt het activeren van een oud hyves account, ik weet wanneer je je facebook account verwijderd en later weer aanmeldt met hetzelfde emailadres, je oude fb gegevens weer tevoorschijn komen, misschien werkt het met hyves net zo.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:19

BradClooney schreef:
Dat is inderdaad precies wat ik voel, schaamte, twijfel, angst. Ik weet niet of het mogelijk is, wellicht weet jij dat, maar kan ik ook naar een andere huisarts hiervoor? Die mij niet kent en die ik daarna nooit meer zal zien? Ik vind het vreselijk moeilijk om hiermee naar mijn eigen huisarts te gaan.

Je huisarts is een vertrouwens persoon dus je hoeft je echt geen zorgen te maken. Geloof me, je zal niet de enige zijn met dit probleem die hij op het spreekuur heeft gehad. En jij bent niet degene die zich hoeft te schamen hoor. Dat is er maar één en dat is die viespeuk. Het is echt enorm flink en stoer dat je er nu eindelijk wat mee wilt doen. Dat vereist veel moed en doorzettingsvermogen na al die jaren van het negeren van hetgeen is gebeurd. Ga jezelf helpen meid. Echt, je zult je een stuk beter voelen en na een tijd sterk genoeg om verdere actie te ondernemen richting deze man.

BradClooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:50

Nogmaals heel erg bedankt voor de lieve, fijne reacties. Ik ga komende week voor 2 weken weg op training voor mijn werk, hierna ga ik een afspraak maken bij mijn huisarts. Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden van de vorderingen.
Het voelt als een eerste stap wat ik hier heb geschreven, en zodra ik na mijn training terug ben ga ik hard aan mezelf werken. Ik kijk er tegenop, ben bang voor alles wat boven zal komen maar ik moet het doen.

Jullie zijn geweldig!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:18

Heel veel sterkte.

Je kan ook naar het maatschappelijk werm of eerstelijns pscycholoog. Die hef j daarna niet persemeer te zien en kun je zonder vrwijzing naar toe

BradClooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 11:19

We zijn inmiddels bijna een jaar verder en wilde graag een update geven en misschien zelfs weer wat steun zoeken.

Ik heb, ondanks aandringen van jullie hier, nog steeds geen professionele hulp gezocht. Waarom is dat zo moeilijk? -O- De hele kwestie komt met vlagen weer bovendrijven. Soms denk ik er weken niet aan, maar vervolgens voel ik me ineens ontzettend down en rot en realiseer ik me dat ik er weer erg mee bezig ben.

Sinds een aantal weken ben ik aan het daten met een ontzettend leuke en lieve jongen en ben erg bang dat ik hem binnenkort ga afwijzen omdat ik bang ben intiem te worden, terwijl ik hem absoluut niet wil afwijzen. Ik vind het nog erg vroeg om hierover te beginnen tegen hem en weet niet meer zo goed hoe ik het moet aanpakken allemaal. Ik neem het 1 stap tegelijk en probeer zo min mogelijk aan de 'toekomst' te denken en alleen maar aan het hier en nu.

Ik realiseer me heel erg goed dat ik nu écht eens met iemand moet gaan praten, maar ik kan me gewoon niet over de schaamte en angst heen zetten...

Edit: nogmaals, mocht iemand mij als persoon herkennen in dit verhaal wil ik vragen om mij een pb te sturen en natuurlijk niets te zeggen in het topic.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:21

Meid, wat erg zeg!

Je hoeft je niet te schamen! Ik snap dat het doodeng is om het te zeggen tegen de HA, docenten of andere mensen, maar zij kunnen je wel helpen.
Misschien heeft hij het bij meer meiden gedaan, maar durft niemand het.

Neem desnoods iemand mee die je echt vertrouwt, en die het verhaal kent.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:30

:(:)

Je hebt vorig jaar al een belangrijke stap genomen door dit topic te openen en nu vraag je weer om steun. Die krijg je uiteraard.

Professionele hulp zoeken is ook gewoon moeilijk, omdat je je schaamt en ergens bang voor bent. Maar waar schaam je je voor en waar ben je bang voor? Je hoeft je nergens voor te schamen. De leerkracht ging buiten zijn boekje en omdat hij zich in een machtspositie bevond ten opzichte van jou kon hij daarmee weg komen. Waar ben je bang voor? Dat je het allemaal gaat herbeleven of dat je de controle over iets verliest als je dit vertelt?

Ik raad je toch weer aan om eens met je huisarts te praten, neem desnoods je vriendin mee die je vorig jaar hebt ingelicht. Je huisarts gaat echt niet raar opkijken en zal je doorverwijzen naar een professionele hulpverlener, als hij dat nodig vindt.

Je bent nu 24 en je hebt een leuke jongeman leren kennen. Het zou toch zonde zijn als je je door je verleden en door een idioot die buiten zijn boekje ging je eigen geluk laat afnemen. Je hebt recht op een leuk leven want dat ben je waard. Je moet er alleen wel wat voor doen. En dat kan je! Voor jezelf.