Wie doet ook een Coursera-cursus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Wie doet ook een Coursera-cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:56

Sinds een aantal maanden ken ik de site Coursera (www.coursera.org), een tip van mijn stiefmoeder, waarop allerlei gratis cursussen worden aangeboden, die gegeven worden door verschillende professoren die lesgeven aan universiteiten over de hele wereld. De cursussen zijn doorgaans in het Engels, maar ik heb er ook al in het Chinees, Frans, Spaans en andere talen gezien.

Zelf heb ik me aan het begin van maart ingeschreven voor 'How Things Work' en ook mijn 'ADHD'-cursus is ondertussen van start gegaan. Verder heb ik me ook ingeschreven voor een aantal andere cursussen, maar daarop moet ik nog even wachten. Deze starten ten vroegste begin mei.
Ik vind de cursussen erg leuk om te doen, al heb ik niet altijd tijd om gelijk de video lectures te kijken en de testjes te maken.

Een tijdje geleden liep er een topic over de Coursera-cursus 'Equine Nutrition', maar ik zou dit topic liever wat algemener maken. Dus, wie volgt er ook een cursus op deze website? Welke precies, en waarom specifiek die cursus? Doe je de cursus naast je werk/school, of als tijdverdrijf?
Misschien kunnen we elkaar ook wat motiveren om up-to-date te blijven met onze lesweken en ons 'huiswerk' :D

Szan

Re: Wie doet ook een Coursera-cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:00

Leuk, een algemeen topic :D Waar gaat 'How things work' over?

Ik ga vanaf april de cursus 'Social and economic networks: models and analysis' volgen, omdat deze misschien nog van pas komt in mijn scriptie die ik nu schrijf.
En ik wil heel erg graag een van de cursussen over duurzaamheid volgen. Tot en met eind april heb ik al drie leuke cursussen gezien, maar dat is een beetje teveel van het goede :D

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:05

How Things Work is eigenlijk een heel praktische manier om fysica uit te leggen. Het was een soort 'testcursusje' omdat ik wilde kijken of Coursera wat voor me zou zijn, maar ik vind het erg leuk, al heb ik echt niets met fysica normaal gesproken. Mijn resultaten waren altijd om van te janken op het middelbaar.

De professor vertrekt eigenlijk altijd vanuit een voorwerp of een voorbeeld, en gaat zo stap voor stap de krachten uitleggen bv die werken op het object. Er komen weinig tot geen formules aan te pas en de testjes zijn ook erg praktisch, gebaseerd op voorbeelden en 'cases'. Ondanks dat Engels mijn moedertaal niet is vind ik het erg goed te begrijpen. Soms moet ik wel dingen opzoeken want al die Engelse fysicatermen zijn soms verwarrend, maar hij legt het goed en duidelijk uit. En de 'proefjes' die hij doet om dingen uit te leggen zijn erg leuk!

Ik ga eens kijken wat jouw cursus inhoudt :D Het klinkt 'ingewikkeld'.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:16

Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent. De meeste reacties in het andere topic waren ook enthousiast, en dat heeft me wel gestimuleerd om hier nu aan mee te doen. Altijd leuk om zo wat extra kennis op te doen. Tot nu toe vind ik ook heel veel reviews waarin gezegd wordt dat de meeste cursussen heel goed te volgen zijn, dus ik heb er erg veel zin in.

Mijn cursus gaat over sociale netwerken en in hoeverre deze ons leven beïnvloeden :j
Ik maak me een klein beetje zorgen om de wiskundige kennis die ervoor nodig is. Ik beheers het wel min of meer, maar misschien vatten zij 'basiskennis' anders op dan ik dat doe. Ach, ik kan er immers altijd nog mee stoppen als het niet lukt.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:20

Je kan gelukkig altijd stoppen inderdaad, en het kost ook niks.

Zelf was ik ook aan een cursus fysiologie begonnen, maar ik snapte er werkelijk níets van. Sowieso ken ik zeer weinig van het menselijk lichaam en had je voor die cursus toch een degelijke basis biologie nodig, maar al die stofjes in het Engels waren voor mij onmogelijk te volgen. Ik heb me toen maar uitgeschreven :P

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:21

Ja! ik doe ook cursussen via deze site!
Ik heb ook meegedaan aan de Equine Nutrition cursus! vandaag is de laatste dag dat je daar alles af kan ronden, ik zie ook erg uit naar het certificaat! :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:40

Wat leuk! Ik heb me zojuist aangemeld voor Sustainable Agricultural Land Management, die al begonnen is, en An Introduction to Financial Accounting, dat vak krijg ik volgende periode op de uni ook, dus mooi even voorbereiden :P

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:43

Ik kende het totaal niet maar ben even op de site wezen kijken een sommige onderwerpen spreken mij echt heel erg aan! Heel interessant, ga nog ff kijken welke mij het leukste lijkt maar denk wel dat ik me ga inschrijven.
Ik vind wel het Engels pittig, kijk vooral naar de biologische cursussen en de termen zijn dan wel iets lastiger. :P

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:44

Ah, leuk, een centraal topic! Ik heb me voor meerdere ingeschreven: Introduction to Criminal Law, Canine Theriogenology for Dog Enthusiasts, English Common Law: Structure and Principles en The Law of the European Union: An Introduction. De eerste begint over 2 weken, ben benieuwd :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:25

Wat leuk dat er zoveel bokt-cursisten zijn :D

@ Tasserd: Ik ga de Canine Theriogenology ook volgen :) Ben benieuwd!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:42

Hier ook een coursera cursist :)
ben nu bezig met Leading Strategic Innovation in Organizations.
Hiervoor heb ik Critical Thinking in Global Challenges gedaan en ik heb me ingeschreven om 1 mei te beginnen met Inspiring Leadership through Emotional Intelligence.

Hebben jullie weleens een signature track gedaan? en wat zien jullie daar als voordeel in?

Gister met mn vriend het intro filmpje van A Beginner's Guide to Irrational Behavior zitten kijken. Maar die is ernstig niet geschikt voor mij. Ik zie alleen die man zn wenkbrauwen en mond :o

https://www.coursera.org/#course/behavioralecon

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:04

Hier nog iemand die enthousiast is geworden naar aanleiding van de equine nutrition cursus. :) Ik heb me voor een aantal cursussen ingeschreven (veel te veel, gaat nooit lukken :o ). Ik ben nu bezig met human physiology, en merk wel dat het niveau daar een stuk hoger ligt bij equine nutrition. De toetsen zijn ook 'gesloten', je kunt dus niet ondertussen ook het lesmateriaal bekijken en er zit een tijdslimiet op. Maar wel erg leuk en super interessant. :j Ik ben ook wel benieuwd naar de voordelen van de signature track, hoe duur is dat nog maar weer?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:39

Ik heb naar die signature track al een paar keer gekeken maar snap het nog altijd maar half. Hoeveel het kost weet ik ook niet. Niet zo enorm veel geloof ik.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:32

Enige verschil is volgens mij dat je een ander (officieel) certificaat krijgt...

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:05

leuk, allemaal Coursera-fans :D

ook ik ben via de equine nutrition cursus bij Coursera uitgekomen en ben nu bezig met Understanding Einstein, the special theory of relativity. wist niet echt wat ik me erbij moest voorstellen maar het is razend interessant. hoe ervaren we tijd en tijd ten opzichte van elkaar en dit dan wiskundig uitgewerkt met grafieken etc
daarnaast heb ik ook nog kunstgeschiedenis-cursussen uitgezocht zoals Ancient greeks en Greek and roman myths.

ben niet echt bezig met de credits, kan soms de gestelde tijdslimiet niet halen en dan krijg je geen punten voor dat deel, vind ik wel zonde hoewel ik het vooral voor mezelf doe.
nu bij de einstein cursus kan je zelfs kiezen voor 3 opties, gewoon lectures luisteren, wiksundige opdrachten maken of niet wiskundige opdrachten maken. geeft toch het gevoel dat je echt een opleiding doet.

ik hoop dat meer mensen Coursera vinden en gebruiken zodat het aanbod nog groter wordt :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:08

Ik heb me ook aangemeld, ik doe nu een cursus design. Kan ook als signature track, maar ik doe het gewoon gratis.
Ik ben heel benieuwd, het begint vandaag :) Ook ik hoop dat het aanbod nog groter wordt, ik hoop vooral nog op een boeiende filosofiecursus.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 11:00

Ik heb ondertussen gemerkt dat ik er eigenlijk geen tijd voor heb :( Naast m'n hogeschool schiet het er te vaak bij in, en uiteindelijk wordt het dan zo'n grote berg aan stof die ik in moet halen dat dat niet meer te doen is. Vooral omdat ik me toch best wel moet concentreren op die video's. Mijn Engels is op zich wel goed, maar les krijgen in het Engels over onderwerpen waar je weinig van kent is niet zo simpel x)

Toch ga ik proberen m'n ADHD-cursus nog af te ronden. Daar heb ik nog wel een tijdje voor :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:06

Ik ben met mijn cursus gestopt - het was toch echt wat te technisch.
Met wat meer eigen input had ik het misschien wel gered, maar die tijd stopte ik liever in mijn afstudeerscriptie.
xHaithi, erg herkenbaar dus dat het inderdaad wat tijd kost om bij te houden :n
Met het Engels had ik geen probleem.

Heb me nu wel ingeschreven voor TechniCity, die op 4 mei begint. De cursus duurt maar 4 weken, dus qua tijd lukt dat prima.
Heb er erg veel zin in, en wil deze graag afmaken!

Shadow: nog niet zo lang geleden zag ik een paar filosofiecursussen voorbij komen, dus misschien dat die binnenkort weer aangeboden worden.
Die design cursus, is dat deze? https://www.coursera.org/course/design

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:11

Ik zal het eens goed in de gaten houden. En ja, dat is idd de design-cursus :j

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:26

De Introduction to International Criminal Law is vandaag begonnen, heb week 1 gekeken en ben nu met de 2e bezig, maar tot nu toe is het allemaal herhaling van wat ik al in de studie heb gehad, dus hoop dat het nog wat interessanter wordt := De Canine Theriogenology is inmiddels ook begonnen zag ik, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:24

Ik heb me vandaag uitgeschreven voor de cursus waar ik in maart aan was begonnen. Met mn baan nu red ik het niet.
Ook de cursus die gister is begonnen waar ik al voor was ingeschreven heb ik maar un-enroled.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 23:39

Toch best veel mensen die last ondervinden bij het combineren. Mijn stiefmoeder, wie me de site in eerste instantie heeft aangeraden, heeft er ook geen tijd voor. Die studeert op dit moment ook, aan de universiteit, en dit kan ze vrijwel niet combineren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:57

Ik heb Equine Nutrition gedaan, zou nu met een cursus gitaarspelen beginnen maar toch maar niet begonnen, doe ik toch liever 'life' met iemand, maar in Augustus ofzo begint een cursus Dierengedrag waar ik me wel al voor aangemeld heb. Ik studeer daarnaast ook (deeltijd) maar ik vond het prima te combineren, juist omdat je de Coursera-cursus in je eigen tijd kunt doen. Hangt er natuurlijk wel een beetje van af wat voor soort cursus je doet, ik doe het puur voor 'fun' en gewoon voor mezelf en een beetje als aanvulling op m'n studie. Echt beroeps-cursussen of wetenschappelijke cursussen zullen een stuk zwaarder zijn qua studielast. Bij de info van de cursus staat overigens ook altijd wel of er een vooropleiding of bepaalde kennis noodzakelijk is om een cursus te doen, zo kun je wel zien of iets wel of niet te moeilijk is voor je.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:53

Wouw! Wat leuk, ik kende het helemaal niet! Ik ga straks als ik thuis ben zeker eens kijken. Sinds ik klaar ben met mijn studie merk ik een soort "ik wil toch dingen blijven leren" gevoel te hebben. Was mijn oude geschiedenis boeken al aan het doorspitten.

Net even zitten kijken die "how things work" leek me super interessant, maar die staat er nu niet meer tussen :( [edit] ow dom, ik kijk niet goed, nu toch gevonden! Vanavond maar eens inschrijven!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:23

De How Things Work is wel leuk hoor! Een hele originele manier van fysica uitleggen ^^