Doemdenken&invullen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Doemdenken&invullen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:29

Jahoor, mijn grote probleem..
Ik ben een groot doemdenker en invuller.
Mijn favoriete zinnen: "jamaar", 'wat als', "" ik weet niet of". :')

Jaloers ben ik op mensen die gewoon ergens voor gaan,zonder 33 scenario's te bedenken waarom het wel fout moet gaan/niet kan/misschien niet slim is/onzekerheid biedt/...

Erg vermoeiend en vooral erg vervelend en het stomme is, vroegah was ik altijd juist heel impulsief.
Niet denken maar doen en gaat het niet?Dan probeer je iets anders.

Meer en meer begint het me te irriteren dat ik werkelijk voor alle beslissingen honderden tégendelen kan vinden,alles tot in den treure moet beredeneren, bedenken, ik word er echt heel erg moe van en het belemmert me ook.

Nu wil ik hier iets mee (leren)doen....

kent iemand dit?

kaatje89

Re: Doemdenken&invullen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:40

Heel erg herkenbaar. Ergens van genieten is al moeilijk omdat ik in m'n achterhoofd alle scenario's al heb bedacht, de leuke maar vooral de minder leuke dingen die er kunnen gebeuren.

Het is idd erg vermoeiend, dus ben heel benieuwd of er mensen zijn die tips hebben.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:40

Yep, dat herken ik wel. Met heel veel dingen. Zelfs zoiets over zoiets stoms als gaan uiteten kan ik veel te ver doordenken. Dan ga ik eerst op de website uitzoeken wat je daar kunt eten en wat ik dan wil eten. Ik ben heel bang om dan ziek te worden van het eten. (terwijl ik dat niet word) Ik kijk altijd hoe ik snel naar buiten of de wc kan. Heel irritant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:42

Dat lijkt me ook vervelend Jargeau...herken wel het alles uit willen zoeken(bijna dwangmatig soms,bah).

Volgens mij komt het ook voort uit perfectionisme en onzekerheid,in mijn geval althans wel..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:44

Heel herkenbaar.
Maak me ook vaak zo'n zorgen, kan dus vaak weinig van dingen genieten omdat er inderdaad zoveel scenario's door mn hoofd gaan.
Moeite om de dingen los te laten/hun beloop te laten.
Lees dus graag even mee

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:44

Dat zal het bij mij ook wel zijn. Onzekerheid zeker. Was "vroeger" altijd super verlegen en onzeker. Gelukkig is dat met de jaren veel beter geworden en ben ik echt wel positief veranderd, alleen dat laatste stukje lukt nog niet zo goed. Wil alles vantevoren teveel voorbereiden, dat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:46

Ja inderdaad...hele pad al uitgestippeld hebben. Zodat er niets onvoorspelbaars kan gebeuren.
Het verstikt me echt wel en vooral omdat ik nooit zo was.
Ik had altijd zoiets van 'ik zie wel"...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:55

Hier ook wel redelijk herkenbaar.
Echt heel erg. Durfde ook heel weinig, want wat als..

Tot het moment dat ik op uitwisseling in Finland ging. Kon ik ineens niks meer uitstippelen, want ik wist niets. Een soort sprong in het diepe. En reken maar dat ik daarvoor 3 miljoen doemscenario's heb bedacht (wat als niemand me aardig vind/ik geen vrienden krijg op school/het een rotjaar wordt enz. enz. tot en met wat als ik word teruggestuurd), maaar daardoor ben ik wel echt meer gaan leven.

En nu, nu ik vrienden heb, mijn gastgezin geweldig vind, is de knop omgegaan en kijk ik meteen veel positiever het leven in. Want het ging niet allemaal fout, nee, alles ging juist helemaal goed!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:38

Ken je het gezegde: 'men lijdt het meest aan het lijden dat men vreest'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:46

Het heeft vaak te maken met angst om controle te verliezen of je bent bang voor wat mensen van je denken. Bij veel zorginstellingen heb je bepaalde cursussen om bijv anders over jezelf te gaan denken. Misschien is dat wel interessant voor jou?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:49

Heb ik ook heel erg. Ik hoef maar in de bus te zitten of ik heb al 10 scenario's bedacht hoe ik in deze bus dood ga. Het is best frustrerend want kan nooit aan vrolijke dingen denken := Daarnaast inderdaad honderden manieren bedenken om iets uit de weg te gaan of waardoor het mis kan lopen. Denk dat het te koppelen is aan mijn ADD, druk in mijn hoofd en altijd dingen aan het denken. Alles moet gepland worden anders raak ik in paniek en als er iets veranderd in mijn uitgestippelde ritme dan raak ik van slag.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:50

Herkenbaar! :j
Ik bedenk ook steeds alle mogelijke doemscenario's! Ik heb gemerkt dat het me enorm tegenhoudt van te 'leven', van zorgeloos door het leven te gaan eigenlijk...
Onlangs heb ik het voorstel gekregen om met een vriendin en nog een meisje (dat ik in eerste instantie dus niet kende) in de zomer voor 3 weken mee op reis te gaan naar Canada. Ik heb nachtenlang liggen piekeren over álles wat er mis zou kunnen lopen! Ik wou eigenlijk graag gaan, maar ik maakte mezelf zo gek en zo bang... Hoe ik het gedaan heb, snap ik nog steeds niet :P maar op een goede dag ben ik naar het reisbureau gegaan en heb ik mijn vlucht geboekt en toen viel er een hele last van m'n schouders! Ik kan nog steeds flippen om allerlei rampscenes, maar er is geen weg terug... Ik ga en hopelijk zal ik het wel overleven ;)
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 10-03-13 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:51

Bewijs geven aan jezelf :)

1x laat je een ander iets voor je regelen, jij gaat je er helemaal niet mee bemoeien.
Dit doe je natuurlijk wel, door weetikhoeveel scenario's in je hoofd te maken, maar je kan er toch niks mee.
vervolgens zie je dat zo'n dag ook goed gegaan is zonder dat jij je te veel zorgen maakt.
Dan ga je vanzelf denken; waar is dit in vredesnaam voor nodig? :S

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:17

Heeeeeeeel herkenbaar.. :')

Vooral ook wat Jargeau zegt...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:14

Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik niet slim genoeg ben om te kunnen voorzien wat er gaat gebeuren. Sindsdien gaat het me een stuk beter af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:16

lees wel goede tips!
Ik moet echt 100x tegen mijzelf zeggen 'niet drukmaken, je ziet het vanzelf'.
Soort herhaling...alleen zo simpel werkt het (voor mij)helaas gewoon niet.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:45

Heel erg herkenbaar!
Ik wordt vaak ook helemaal gek van mezelf....al dat denken en dubben, niet goed :P

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:52

Herkenbaar. Ik ga altijd van het slechtste uit, dan valt het niet tegen. Word je ook niet blij van :')

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 07:35

Ik kom veel ruiters tegen die dat doen, en het is echt lastig als je erin zit, in dat doemdenken! Als het niet binnen de echt onwerkbare modus is, laat ik ze alles hardop uitspreken, elke gedachte, en dwing ze achter elke ja-maar een ja-maar-wat-nou-als-het-WEL-kan te zeggen. Dus gedwongen achter ieder negatief een positief scenario, en hardop ook nog, hoe moeilijk ze dat ook vinden. Als je kunt DOEMscenariodenken, kun je dus scenariodenken, dan maak er maar een kwaliteit van om in het andere uiterste OOK heel goed te worden, en dan VOL je intentie te gooien op wat je WEL wilt dat er gebeurt. Daar worden ze heel ongemakkelijk van, maar het paard reageert natuurlijk wel direct als mensen positiever gaan denken, en dat is heel motiverend :j
Is er iets in je leven gebeurd dat de omslag gegeven heeft, kun je het ergens naar herleiden, een gebeurtenis in je familie ofzo? Zijn er mensen in jouw naaste familie (moeder, vader, oma) die hetzelfde doen en waarvan jij energetisch nu hetzelfde patroon begint te volgen, omdat je er niet los van kunt komen? Klinkt stom, maar energetisch werken dingen zo, net zoals dat liedje "Papa, ik lijk steeds meer op jou.... " weet je wel. Je zegt dat het eigenlijk helemaal niet bij jou past, van wie heb je het dan overgenomen, dus op wiens "plaats" sta je eigenlijk als je dat doet, in plaats van op de plaats van jezelf waar je vroeger wel stond?

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 07:59

Mijn vriend doet dit ook heel erg, ik ben juist het tegenover gestelde waardoor ik vaak op mijn bek ben gegaan.
Mijn vriend kan er helemaal buikpijn van krijgen als ik weer iets impulsiefs doe, zomaar een vakantie boeken voor ons twee. Hij wil daar namelijk eerst over nadenken. Ook bij de aanschaf van dingen denkt hij eerst een week na en het grappige is dat hij vaker een miskoop doet dan ik.
Ik word er soms zo moe van dat hij bij alles eerst alle mogelijke scenarios gaat afwegen tegen de lol die hij er aan beleeft. Hij word er trouwens ook moe van en het doemdenken is gelukkig al veel minder geworden sinds wij samen zijn. Bij elk scenario wat hij bedacht vroeg ik, hoe groot is die kans en vergaat de wereld als dat echt gebeurd?? Nee? Nou niet zeuren dan en gewoon doen :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:09

phormicola schreef:
Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik niet slim genoeg ben om te kunnen voorzien wat er gaat gebeuren. Sindsdien gaat het me een stuk beter af :)

:D
deze vind ik echt leuk.
mijn eigen variant: "Je weet veel maar echt niet alles, anders zat je nu wel naast char" ;)

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:12

Ik doe het gewoon :)

Kijk van te voren wel of ik het kan maar tja...

Pas geleden was een meisje een paard aan het opjagen. Ze had tegen de meisjes aan de kant gezegd ' jullie mogen hem ook aansporen(d.m.v. Geluiden). Toen schrok en bokte hij. Ze werd kei boos. ' hij had richting mij kunnen bokken enz. Enz. Wij namen het totaal niet serieus want tja
1 ze renden als een gek er achter aan
2 en tja die paal zal nu ook kunnen omvallen, maar dat doet hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:39

Bij mij gaat het dan vooral over beslissingen.
Werk,verhuizen,een nieuwe auto kopen...
Maar ook heb ik in gedachte een nieuwe plek voor mijn paard alle doemscenario's al bedacht,weet ik al dat het misgaat als ik een bepaalde studie zou gaan doen,denk ik van tevoren al precies te weten hoe mensen reageren op iets..
Het legt me erg lam en daar word ik ook weer niet vrolijker van en zo gaat het cirkeltje rond.
Ik wil het liefste nu al exact weten waar ik over 1 jaar sta en dat het goed gaat dan.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:24

Mijn ex is zo'n type. Die maakt daardoor ook nooit een beslissing. Alles was daardoor een enorm gedoe, van het uitzoeken van een vakantie tot iets doen aan een baan waar hij ontevreden over was. Het legt je inderdaad lam want je blijft gewoon compleet stil staan op die manier.

Ik werd er uiteindelijk zo gestoord van dat ik na 6 jaar samenwonen bij hem ben weggegaan.

Dus doe ook je omgeving een plezier en doe er iets aan. Het is een denkpatroon. Dat heb je jezelf aangeleerd, fijne is dat je jezelf er dus ook weer uit kunt denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:52

Dat geloof ik absoluut,maar dat is natuurlijk niet zo gemakkelijk als het klinkt.
Heb info ingewonnen over mindfulness,misschien kan dat wat ondersteunen.