Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 00:13

Zoals de titel eigenlijk al zegt, wie heeft er hier ervaringen mee?
Kan er uit onderzoeken een diagnose komen dat iemand werkelijk deze ziekte heeft, of kan dit niet bewezen worden?
Kun je het voorkomen? En kun je er ook van genezen?
Wat is er voor nodig om jezelf te genezen van deze ziekte?

Ik ben heel benieuwd naar de gegeven reacties hierop.
Door iets wat ik in de omgeving heb meegemaakt en wat speurwerk op google ben ik geboeid geraakt in dit onderwerp en wil ik graag meer erover te weten komen. Ik zit op school en ga werken in de geestelijke gezondheidszorg waardoor ik hier wellicht ook vaker mee in aanraking kom.
Ook hoop ik andere bokkers hiermee wat interessants 'bij te brengen'. :)

Voor de mensen die niet direct weten wat dit is:
Klik & klik

Ben heel benieuwd!

Anoniem

Re: Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:17

Ik ben wel eens in aanraking gekomen met iemand die een pathologische leugenaar bleek. Geen hele goeie overigens, ik zette al vrij snel vraagtekens bij haar verhalen. Het ging van 'bevriend zijn met die-en-die-BN'er' tot 'ik lig in het ziekenhuis na een vasectomie vanwege kanker'. Tja, en zeg in het laatste geval maar eens "Riiiiiiiiighttt" want voor hetzelfde geval is het waar :')

Toen ik echter m'n twijfels naar iemand anders uitsprak die haar kende bleek dus dat mijn gevoel wel klopte. Heb het contact toen verbroken. Prima als ik het in mijn werk tegenkom maar in m'n privé hoef ik dat niet :+

Verder heb ik geen deskundige kennis ervan, dus geen idee over diagnostiek en behandeling.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:27

Had er een keer een hele interessante docu over gezien over mensen die een pathologische leugenaar waren. De leugens gingen zo ver. Ook daar kwamen de leugens van kanker hebben, eigen kinderen dood tot weet ik veel wat in voor... Heel hun leven was 1 grote leugen, ook voor hun man/vrouw en kinderen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 00:34

@ Lente: Klinkt wel heel rot ja, maar jouw ervaring is dan niet zo'n 'goede leugenaar' als het geval wat ik nu meemaak.. om het zo maar even te noemen haha! :=

Kan er helaas even weinig openbaar over op bokt plaatsen (ivm herkenning misschien).

Maar persoon in kwestie kan het heel realistisch overbrengen, je ziet niet dat het liegt. Daarnaast komen er hele realistische gevoelens bij deze persoon naar boven waardoor het heel geloofwaardig is, je ziet dat het niet geacteerd is (of in ieder geval niet bewust) want persoon gaat enorm met de leugen mee qua gevoel..
Persoon verspreekt zich voor het oog niet, maar als je heel diep gaat malen en nadenken over wat er is gezegd kun je er hele kleine fouten uithalen.
Daarnaast onthoud deze persoon dingen echt enorm goed, zowel de dingen die aan de persoon verteld zijn als de dingen die het verdraaid heeft en op welke manier.
De persoon let goed op wat het zegt en geloofd er voor de volle 10000% in, zo geloofwaardig.. (word er bijna bang van) maar persoon is zich hier helemaal niet van bewust dat die dit doet en ziet ruzies en problemen als iets wat veroorzaakt is en word door een ander.. De schuld ligt dus ook nooit bij zichzelf.
Persoon in eigen thuissituatie is eigenlijk ook 1 grote leugen, zowel op grond van arbeid als naar familie.
Ook lijkt er in gedrag een soort achterstand te zijn, de manier van praten (woordkeuze) en waarop er nagedacht word komt overeen met een kind in de pubertijd, terwijl persoon in kwestie al boven de 30 is..
Ik vind er dus ook wel degelijk iets sneu's aan zitten, omdat persoon in kwestie het van zichzelf niet inziet en zich wel keer op keer onbewust in de problemen brengt..

@ Eskimo: Kun jij je toevallig herinneren hoe die documentaire heette?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:49

Gowlan schreef:
Maar persoon in kwestie kan het heel realistisch overbrengen, je ziet niet dat het liegt. Daarnaast komen er hele realistische gevoelens bij deze persoon naar boven waardoor het heel geloofwaardig is, je ziet dat het niet geacteerd is (of in ieder geval niet bewust) want persoon gaat enorm met de leugen mee qua gevoel..

Mensen met deze 'ziekte' geloven vaak ook hun eigen leugens. Zij ervaren dit niet als leugens (zien er soms het kwaad niet van in) en ontwikkelen ook het bijbehorende gevoel (zoals angst om dood te gaan als ze 'ernstig ziek' zijn).

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:59

Volgens mij was de persoon niet gediagnosticeerd als pathologische leugenaar maar ik en meerdere mensen in de omgeving hadden het vermoeden dat ze het was. Begon als een collega, super leuke meid maar had veel 'sterke' verhalen en als je later ergens op terug kwam leek het alsof ze schrok dat je haar verhaal had onthouden en verdraaide het een en ander alsof het leek of je niet goed had opgelet of het niet goed had begrepen.
Zo reed ze op een handelstal paarden in en door, had ze thuis nog enkele paarden, kende verschillende BN'ers en internationale sterren maar had nergens ooit een foto van oid. Op gegeven moment werden haar verhalen steeds sterker en werd ze boos als je ergens op terug kwam, het leek alsof ze haar eigen verhalen niet meer kon onthouden. Toen ze vertelde dat haar moeder erg slecht lag ivm terminale ziekte en die moeder een aantal weken vrolijk de winkel binnen kwam wandelen terwijl zij zei dat het met de dag slechter ging, hield het voor mij op. Heb tussen neus en lippen door gevraagd aan haar moeder hoe het ging kreeg ik een verhaal te horen dat het super goed ging, ze helemaal gelukkig was en sinds kort weer een nieuwe vriend had waar ze dolgelukkig mee was...

Moet zeggen, meisje geloofde echt 300% wat ze iedereen vertelde en op het begin wist ze precies tegen wie ze wat zei. Helaas voor haar ging dat na een hele tijd toch mis.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:08

Ik heb een relatie gehad met een pathologische leugenaar. Het begon met kleine leugentjes (dingen als dat hij bij gezamelijke vrienden was geweest, en als ik die vrienden dan sprak hadden ze hem al weken niet gezien), en dingen werden groter (bijvoorbeeld de tijd dat hij in het buitenland had gewoond met zijn familie), en uiteindelijk ook leugens over zijn moeder, zijn familie etc.

En hoewel ik in het begin echt wilde geloven dat het goed zat en dat hij een reden had om te liegen, heb ik uiteindelijk geconcludeerd dat hij gewoon de leugen niet van de waarheid kon onderscheiden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:16

Dit wordt zeker niet altijd als ziekte herkend.
Dat vind ik eigenlijk wel heel erg jammer omdat deze mensen daardoor soms nergens meer terrecht kunnen.
Niemand gelooft nog in deze mensen (natuurlijk niet zo vreemd).
De leugens kunnen dus idd zo ver gaan dat er dus idd wat Eskimo al aangeeft ziektes als kanker of andere dergelijke ingrijpende gebeurtenissen worden verzonnen.
Omdat deze mensen zelf hun verhaal geloven komen ze heel vertrouwelijk over waardoor je dus niet door hebt dat het verhaal niet klopt.
Wanneer het verhaal dan toch uitkomt dan zal die persoon nog achter haar eigen verhalen blijven staan.
Hij/zij weet dan ook nog zo overtuigend over te komen dat mensen uit eindelijk twijvelen of ze het niet gewoon verkeerd hebben begrepen.

Heel vervelend voor persoon zelf maar ook voor de mensen om hen heen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 02:06

Ik ben het met OsMo eens, heel sneu voor de mensen zelf ook omdat ze zelf geloven in hun leugens, het compulsief is dus geen controle over hebben, en uiteindelijk niemand meer over houden en veel boze mensen over zich heen krijgen...

Ik kan je niet verder helpen, de enige keer dat ik in contact met deze ziekte ben gekomen is iemand die ik online op World of Warcraft kende. Ik zag het bij hem als een schreeuw om aandacht. Hij kwam ook voornamelijk met hele heftige verhalen zoals dat er een ouder was overleden of dat zijn beste vriend zelfmoord had gepleegd... In het begin geloofde iedereen hem natuurlijk, maar als iemand continue met zulke grote verhalen komt ga je wel nadenken op een gegeven moment. Ik weet niet meer precies hoe iemand er achter is gekomen (volgens mij had hij het een 1 iemand verteld ofzo in de groep...). Later toen niemand hem meer vertrouwde is hij een keer onder een andere naam in de groep teruggekomen, en toen hij een paar weken inactief was kwam hij ook nog met het verhaal dat iemand zijn telefoon had gebruikt om mensen te bedreigen of scammen o.i.d. en hij daardoor was opgepakt omdat 't zijn telefoon was, en drie weken in de gevangenis had gezeten voor ze hem vrijlieten. := Ik vond het altijd wel sneu voor hem, maar hij erkende z'n probleem zelf ook niet (waarschijnlijk omdat hij ook geloofde in z'n leugens) dus zo iemand kan dan ook moeilijk hulp zoeken. Het is ook niet echt mogelijk met zo iemand een vriendschap op te bouwen lijkt me, en in het echte leven al helemaal niet, want je weet nooit wanneer ze eerlijk zijn of liegen. :\

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 02:30

Ja , ben jarenlang goede vriendinnen geweest met een pathologische leugenaar. Jemig ik mag t misschien niet zeggen,maar ik ben blij dat we nu van de middelbare school af zijn en we gewoon geen contact meer hebben, want ik werd zooo moe van haar. elke keer maar weer nadenken over wat ze vertelde nou echt zou zijn of niet dag in dag uit.

Als jullie voorbeelden van (soms echt GROTE) leugens willen horen, zeggen jullie het maar, maar dan moet ik er echt even voor gaan zitten!

edit: of je er van genezen kunt worden , geen idee. maar ik hoor wel van mensen die nog wel contact met haar hebben dat haar leugens niet minder, maar wel kleiner (minder 'obvious') zijn geworden

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:53

Gowlan schreef:
@ Eskimo: Kun jij je toevallig herinneren hoe die documentaire heette?

Ik weet niet meer hoe die heet maar zal er hard over na denken, misschien schiet het me nog wel te boven :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:00

Ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat deze mensen zelf niet meer doorhebben dat ze liegen, dus dat wat zij vertellen in hun optiek ook echt gebeurd is / gebeurt, zoals maaikiemike zegt. :j

JTM: Een klasgenoot van mij op de middelbare school kon ook liegen dat het gedrukt stond, maar die vertelde inderdaad ook aan iedereen wat anders... Apart figuur.

Het probleem is ook dat het moeilijk is een lijn te trekken tussen wanneer leugens (relatief) onschuldig zijn en wanneer je je zorgen moet gaan maken en ikzelf weet ook nooit zo goed of ik medelijden moet hebben met zulke mensen of er kwaad om moet worden.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:00

Interessant, dus even stipje :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:58

De moeder van mijn vriend is er hoogst waarschijnlijk 1 ( het is niet vastgesteld, want ze kon te goed liegen). Ze kon zo goed liegen en verdraaien ze heeft zelfs de psygoloog/psychiater er onder geluld ( stomme is nog dat oma er voor had gewaarschuwd).
Mijn vriend heeft er niks anders dan ellende van overgehouden, loopt nu met een traumatische ervaring rond en heeft ook helemaal geen contact meer met haar. Is ook maar beter.
Het is een misselijke ziekte en treft ook familieleden en naasten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:09

Jaren lang ben ik vrienden geweest met een pathologische leugenaar, ze zat/zit zo in haar leugens dat ze zelfs enkel de leugens nog geloofd haar wereld word in haar hoofd gevormd. Ze heeft hierdoor veel mensen belazerd en ook mensen kwijt geraakt ook ik ben geen vriendin meer van dr ik kon de stress niet meer aan. Ze betaalde nooit huur en wist deze lieve oude mensen zelfs er van te overtuigen dat ze wel betaald had maar dat de bank dit achter hield ea.

Ik heb haar wel eens aangesproken op leugens, je zou verwachten dat zo iemand zich dan betrapt voelt maar niets was minder waar ze wimpelde het weg en zei dat ik me vergiste. Ik vind het apart dat iemand zo in de leugens word gezogen en dit ook enkel nog als wereld ziet een zelf gecreerde wereld zonder waarheden.

Een voorbeeld van leugens, ze heeft meerdere maanden met nep gips gelopen zodat ze op dr werk bepaalde dingen niet hoefde te doen ze geloofde echter dat ze het echt had gebroken, Ze had volgens haar huisarts kanker waar wij allemaal heel erg van schrokken bleek een leugen naar 1,5 jaar (van kaal hoofd tot sterkt vermageren alles liet ze zien) Daarnaast was haar moeder ziek en later werd ze elke dag misbruikt door dr baas etc.
Soms hoor ik wel eens iets van dr maar neem alles met een korrel zout want de echte waarheid komt er niet meer aan te pas. Eigenlijk zou ze opgenomen moeten worden maar dit heeft ze al 3 x weten te voorkomen.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:08

Ik heb in m'n werk (geestelijke gezondheidszorg) heel veel met dit ziektebeeld/gedrag te maken. Als je iets wilt weten dan vraag het gerust, hoeft niet perse via PB maar kan ook in het topic zodat de rest het ook kan lezen.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:13

Oja en de ex van m'n huidige vriend die heeft een compleet dorp 3 maanden voorgelogen dat ze kanker had..
Ze was vreemdgegaan waarop mijn vriend het uitmaakte en daarop kwam ze met dit verhaal, en iedereen geloofde het totdat de waarheid aan het licht kwam omdat haar moeder van niks wist.
Ze verzon ook vaak dat ze zwanger was e.d. en vervolgens een miskraam had gehad.

Weet niet of je oprecht een pathologische leugenares was, maar dan ben je wel echt een sick mind als je verzint dat je kanker hebt..
tis een ziekte ja, maar dan nog. Bovendien had m'n vriend rond die tijd net te horen gekregen dat zijn tante kanker had en het niet zou gaan redden, vervolgens verzon zij ook zoiets.. Kon je nagaan dat m'n vriend moordneigingen had en nog steeds heeft naar haar toe.
Kan me er zo boos over maken dat mensen zo iets vreselijks verzinnen. Ergens maar goed dat ik niet weet hoe ze eruit ziet/ik haar nooit tegen ben gekomen :o Maar goed, zo'n mensen komen zichzelf nog wel tegen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:03

Ik had op de mavo iemand in mijn klas en die had altijd zulke vergezochte verhalen.. Later hoorde ik idd dat zij dit ook had.. Vond het altijd zo bizar hoe ze dingen kon verzinnen. Zo weet ik nog dat we een keer Engels hadden, ik had mijn boek niet gekaft en ze zag de voorkant, hier stond een foto op van een jongen. Vervolgens kwam er een heel verhaal over dat ze die jongen kende en hele verhalen over hem. Ze vertelde het dan zo dat je het bijna ging geloven, ook al wist je dat het niet waar kón zijn.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 22:32

Wat leuk al die reacties, vooral ook interessant :j
Nrkee, waar werk jij als ik vragen mag en met welke doelgroep en hoe lang al? :)
Ben heel benieuwd, over 2 weken beginnen mijn 2 snuffeldagen.. Over een aantal weken moet ik 1 week lang werken en dan pas weer in juli aan de bak :)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:17

Ik denk dat mijn eigen vriend ook een pathologische leugenaar is geweest. Hij heeft jarenlang gelogen dat 'ie naar school ging, terwijl hij dan gewoon in de trein zat en spijbelde. In zijn vierde jaar van het MBO heeft hij zijn gezin, mij, mijn gezin en al zijn vrienden laten geloven dat hij zijn MBO-diploma had gehaald en naar het HBO zou gaan.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 23:46

Ohh die situatie lijkt me vreselijk..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:55

Ik heb hoogstwaarschijnlijk ook ooit met een pathologisch leugenaar gekend. Ik zeg hoogstwaarschijnlijk, omdat het nooit is vastgesteld maar ze vertelde leugens die heel erg ver gingen.

Het was een meisje op mijn school die sowieso in haar gedrag al redelijk 'anders' was dan anderen. En van tijd tot tijd had ze hele rare dingen meegemaakt. Zo stuurde ze tijdens de Kerstvakantie eens naar iemand dat er een vuurwerkpijl was misgegaan en naar haar been was geschoten. Of ze was over een hek geklommen en heel hard er vanaf gedonderd. Maar telkens nog geen week later zonder ook maar een schram of overblijfsel van een brandwonde of schaafwondje op school verschijnen en het er niet meer over hebben.

Op een keer kwam ze de kantine binnen toen we zaten te eten. En plots uit het niets barstte ze in tranen uit. Iedereen onmiddellijk aandacht voor haar. Ze begon te vertellen dat ze een jongen had leren kennen, die haar een paar dagen geleden onderweg naar huis in de auto had gesleurd, meegenomen naar de bosjes en daar verkracht. Dit vertelde ze aan een hele tafel luid en duidelijk zodat iedereen het kon horen, terwijl minstens de helft ervan mensen waren die ze zelfs nauwelijks kende. Dat vond ik al heel bizar, dat je zo'n ervaring even met iedereen deelt. Maar nog meer bizar: ze lag tranen met tuiten te wenen, zei dat ze niet wou dat iemand het verder vertelde, droogde haar tranen, en draaide zich plotseling heel vrolijk om naar haar vriendinnen "en, wanneer gaan we nu naar Disneyland?". Alsof er nooit iets gebeurd was :+ .
Een tijd later waren we met de klasgroep op stap en zij ging op een schaatsbaan. Ze was even alleen toen we ergens binnen gingen, en toen we terugkwamen, wist ze ons te vertellen dat ze haar "verkrachter" net gezien had langs de schaatspiste. Nu was hij wel al weer weg...dat heb ik ook altijd heel toevallig gevonden, dat heel toevallig haar verkrachter die hier kílometers vandaan woonde net toevallig daar zou staan als wij nét even weg waren en toevallig weer verdwenen was toen we terug waren. En zo heel veel kleine en grote dingen.

Heel bizar was het allemaal. Ik weet nog dat we op punt gestaan hadden om hulp te zoeken maar uiteindelijk was het er niet van gekomen en nu zie ik haar niet meer.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:55

Ik heb hoogstwaarschijnlijk ook ooit met een pathologisch leugenaar gekend. Ik zeg hoogstwaarschijnlijk, omdat het nooit is vastgesteld maar ze vertelde leugens die heel erg ver gingen.

Het was een meisje op mijn school die sowieso in haar gedrag al redelijk 'anders' was dan anderen. En van tijd tot tijd had ze hele rare dingen meegemaakt. Zo stuurde ze tijdens de Kerstvakantie eens naar iemand dat er een vuurwerkpijl was misgegaan en naar haar been was geschoten. Of ze was over een hek geklommen en heel hard er vanaf gedonderd. Maar telkens nog geen week later zonder ook maar een schram of overblijfsel van een brandwonde of schaafwondje op school verschijnen en het er niet meer over hebben.

Op een keer kwam ze de kantine binnen toen we zaten te eten. En plots uit het niets barstte ze in tranen uit. Iedereen onmiddellijk aandacht voor haar. Ze begon te vertellen dat ze een jongen had leren kennen, die haar een paar dagen geleden onderweg naar huis in de auto had gesleurd, meegenomen naar de bosjes en daar verkracht. Dit vertelde ze aan een hele tafel luid en duidelijk zodat iedereen het kon horen, terwijl minstens de helft ervan mensen waren die ze zelfs nauwelijks kende. Dat vond ik al heel bizar, dat je zo'n ervaring even met iedereen deelt. Maar nog meer bizar: ze lag tranen met tuiten te wenen, zei dat ze niet wou dat iemand het verder vertelde, droogde haar tranen, en draaide zich plotseling heel vrolijk om naar haar vriendinnen "en, wanneer gaan we nu naar Disneyland?". Alsof er nooit iets gebeurd was :+ .
Een tijd later waren we met de klasgroep op stap en zij ging op een schaatsbaan. Ze was even alleen toen we ergens binnen gingen, en toen we terugkwamen, wist ze ons te vertellen dat ze haar "verkrachter" net gezien had langs de schaatspiste. Nu was hij wel al weer weg...dat heb ik ook altijd heel toevallig gevonden, dat heel toevallig haar verkrachter die hier kílometers vandaan woonde net toevallig daar zou staan als wij nét even weg waren en toevallig weer verdwenen was toen we terug waren. En zo heel veel kleine en grote dingen.

Heel bizar was het allemaal. Ik weet nog dat we op punt gestaan hadden om hulp te zoeken maar uiteindelijk was het er niet van gekomen en nu zie ik haar niet meer.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:22

Het lijkt me moeilijk om als leek vast te stellen om iemand nu bewust liegt of niet... Ik ken ook iemand bij wie ik me dit al jaren afvraag. En ik ben niet de enige..

Maar of het nu bewust is of niet, ik houd afstand. Neem alles met een korrel zout en vind het wel best. Iemand ermee confronteren helpt toch niet, er wordt gewoon omheen gedraaid en een nieuwe leugen tegen aan gegooit...

Maar ik en ook al jaren geïnteresseerd in dit ' fenomeen'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:27

Meerdere meegemaakt helaas.
Een daarvan nauw verwant. het is heel frustrerend voor de omgeving en leidt tot een hoop onbegrip voor alle kanten.