Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:47

Rare titel misschien, het antwoord is nieuw werk zoeken, i know, maar zo makkelijk is dat niet.

Sinds gisteren begonnen bij een nieuwe baan. Ik werkte eerst 50 kilometer van mijn huis en dat werd gewoon teveel en deze baan leek mij erg leuk en het is nu 8 kilometer van mijn huis.
Gisteren van mijn eerste dag en het was echt vreselijk. Toen ik weg ging kon ik alleen maar huilen en nu nog steeds. Mijn contract is voor 40 uur per week, maar er staat bij minimaal. Dat vond ik sowieso al raar. De werktijden zijn van 8.15 tot 17.15 met een half uur pauze, maar in dat half uur wordt gewoon doorgewerkt, dit is heel normaal zeiden ze. Er wordt ook verwacht dat je 8.00 aanwezig bent, op zich nog niet heel erg, maar je gaat niet 17.15 weg, maar gisteren was het dus 17.40 dat ik weg ging. Ze zeiden dat het vaak voorkwam dat het 18.00 of 18.30 werd. En overwerkt wordt niet betaald en je krijgt er ook niets voor terug, staat in het contract. Nu was er ook helemaal niet gezegd dat ik zo lang zou blijven door werken. De meeste schijnen pas 18.00 weg te gaan, dan heb je de hele dag geen pauze gehad...
Ik werk dus veel meer dan die 40 uur. En ik ben nog later thuis dan als ik die 50 kilometer had gereden. Ik ben al 3 jaar op zoek naar een leuke en goede baan en dit leek ook allemaal erg mooi, maar nu zit ik er dus mee.

Het is ook extreem schoon en netjes. Een stapel papier moet helemaal strak liggen, mag geen millimeter uitsteken, je mag de deuren alleen aan de handvaten beetpakken, als je op staat moet je je stoel aanschuiven, ook al loop je even naar de printer. En zo zijn er allemaal van dat soort dingen. Het lijkt of ze daar smetvrees hebben, zo erg.
Je mag onder werktijd geen telefoons of internet gebruiken (dit is natuurlijk wel normaal), maar de directie zit wel de halve dag te internetten en de krant te lezen.

Ik ben normaal iemand die zich makkelijk aanpast, maar ik ben hier echt van geschrokken.
Het schijnt echt normaal te zijn zo, maar in me sollicitatie is hier helemaal niet over gesproken.
Ik wil het best aankaarten, maar dan zeggen ze waarschijnlijk toch dat het nou eenmaal zo is en voor mijn weer iemand anders. Had al een aantal dingen geprobeerd om te vragen, maar het werd gelijk afgekapt met zo gaat dat hier.

Ik baal echt enorm en ben echt aan het kijken om zo snel mogelijk wat anders te gaan zoeken. Ik hoop natuurlijk dat komende week wat beter wordt. Het werk moet ook allemaal nog uitgelegd en gisteren werd alles op mijn bureau gelegd met een handleiding en zoek maar uit, maar het is heel ander werk dan ik deed, dus moest constant vragen stellen en dan werd ik vaak gewoon genegeerd.

En ik krijg 24 vakantiedagen, waarvan er 2 weken verplicht vrij zijn in de zomer en ze kunnen ook nog 5 dagen verplicht inplannen.

Saaams

Re: Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:51

Nog even een week aankijken, je begint natuurlijk pas net. Anders zou ik toch gaan praten dat dit niet is wat je verwachtte en eventueel ontslag? Je moet wel met plezier naar je werk, niet met n zuur gezicht. Verder ben je verplicht om pauze te houden, dat moét gewoon.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:54

je werkt er dus sinds gisteren?? Dan vind ik het wel raar dat je nu al klaagt, al het begin is moeilijk

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:54

Dit klinkt als een niet al te fijne werkplek. Waarschijnlijk heb je een maand proeftijd, die proeftijd werkt twee kanten op. Ook jij kan na een maand gewoon zeggen dat het je niet bevalt.

Kijk het nog even aan en mocht dit echt de praktijk blijken te zijn, en je er over een week of 2 nog altijd heel ongelukkig over voelen dan kun je altijd nog op zoek naar een andere baan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:55

Ik zou in ieder geval je proeftijd volmaken. Probeer het gewoon eens een poosje, wie weet ben je zo snel gewend aan het aanschuiven van je stoel dat het je niet eens meer opvalt.

Wat de directie doet is geheel hun zaak :), als die een krantje willen lezen dan mag dat.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:57

Ik hoop dat het beter wordt. En de proeftijd is wel handig, maar de banen liggen niet voor het oprapen.

Plus ik maak dan lange dagen en dan weet ik ook niet hoe ik moet solliciteren, vaak kan dit alleen overdag. Maar goed, eerst maar weer afwachten.

Haha, het aanschuiven van de stoel is niet zozeer het probleem. Maar wel het aantal uren wat ik werk en niet betaald krijg. Maar ik hoop natuurlijk dat het nog beter wordt. Het is altijd even wennen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:57

maaikemuis schreef:
Dit klinkt als een niet al te fijne werkplek. Waarschijnlijk heb je een maand proeftijd, die proeftijd werkt twee kanten op. Ook jij kan na een maand gewoon zeggen dat het je niet bevalt.

Kijk het nog even aan en mocht dit echt de praktijk blijken te zijn, en je er over een week of 2 nog altijd heel ongelukkig over voelen dan kun je altijd nog op zoek naar een andere baan.

Ja, alleen jammer dat je dan geen recht hebt op een uitkering. :n

TS: Is er een CAO van toepassing? Als het goed is moet dit in je contract aangegeven worden. Kijk dat eens na. :) Misschien kan ik je iets wat op weg helpen.
Daarnaast zou ik gaan zoeken naar ander werk. :(:) Klinkt niet als een leuke werkgever die zich aan de regels houdt. :o

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:58

Er is ook geen CAO

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:58

LiNdA1986 schreef:
Ik hoop dat het beter wordt. En de proeftijd is wel handig, maar de banen liggen niet voor het oprapen.

Plus ik maak dan lange dagen en dan weet ik ook niet hoe ik moet solliciteren, vaak kan dit alleen overdag. Maar goed, eerst maar weer afwachten.

Haha, het aanschuiven van de stoel is niet zozeer het probleem. Maar wel het aantal uren wat ik werk en niet betaald krijg. Maar ik hoop natuurlijk dat het nog beter wordt. Het is altijd even wennen.

In principe mag je gewoon binnenkomen om 8.15 en weggaan om 17.15, als je je overuren niet betaald krijgt hoef je ze ook niet te werken. Een keer een uurtje langer blijven kan altijd, maar niet standaard natuurlijk.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:59

Oke, ik ga eens even kijken wat ik voor je kan vinden want in dit geval gelden dan de wettelijke regels en de wettelijke regels daar kan niet vanaf geweken worden, ook niet in een ondertekend AOK.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:02

Geef het nog even, van zo'n eerste dag met spanning aan beide kanten is niet heel veel te zeggen......

Eerlijk gezegd lees ik niet zulke rare dingen: het zal niet het enige bedrijf zijn waar het standaard is dat je langer dan acht uur per dag werkt (en je had het kunnen aanvoelen toen er MINSTENS 40 uur in het contract stond......) en wel/niet pauzeren tussen de middag is ook erg bedrijfsafhankelijk (alhoewel ik zelf ook een hekel heb aan een boterham boven het toetsenbord opeten).

En goede leer voor (een eventuele) volgende keer: behalve de functieomschrijving en het salaris is ook de bedrijfscultuur van belang! Misschien wel het belangrijkste element zelfs als je gedurende langere tijd met plezier naar je werk wilt blijven gaan....... Vakantiedagen e.d. is volgens mij echt iets wat je voor je je handtekening zet moet uitzoeken, da's toch een belangrijk onderdeel van de onderhandelingen (bij mij in ieder geval wel :P )

Probeer er wat van te maken de komende tijd, misschien heb je net niet de perfecte eerste indruk maar kan het nog groeien.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:06

Dat klinkt als een job from hell. Even doorbijten, en snel wat anders zoeken. Want die overuren zou je toch terug moeten krijgen ergens, ofwel in tijd ofwel in geld.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:12

Over je vakantiedagen, de werkgever kan inderdaad verplichten een bepaalde periode vrij te zijn. Dat is bij bijvoorbeeld de bouw ook zo, namelijk de bouwvak.
Verder gaat het opnemen van vakantie altijd in overleg met de werkgever. Wil jij bijvoorbeeld in mei een week vakantie hebben en het gaat niet dan mag een werkgever je vakantie weigeren.

Daarnaast quote ik van http://www.werk.nl
Citaat:
Een werknemer heeft recht op vakantiedagen. Tijdens een vakantiedag wordt het loon doorbetaald, maar de werknemer hoeft niet te komen werken. Een werknemer heeft recht op vier keer 'de overeengekomen arbeidsduur per week' aan vakantie. Dit zijn de zogenaamde wettelijke vakantiedagen. Een werknemer bouwt in een jaar deze vakantiedagen op. Als een werknemer nog geen jaar werkt, worden zijn vakantiedagen naar evenredigheid berekend.

Het wettelijke aantal vakantiedagen per jaar is dus minimaal vier keer het aantal werkdagen per week. Bij een volledige baan is dat 4x5=20 dagen per jaar.

Een werknemer moet ieder jaar de vakantiedagen kunnen opnemen waar hij minimaal recht op heeft. Een werkgever mag daar geen bezwaar tegen maken, ook niet met een beroep op 'zwaarwegende bedrijfsbelangen'.

Citaat:
Een werknemer moet zijn vakantiewensen indienen bij de werkgever. Daarna heeft de werkgever twee weken de tijd om eventuele bezwaren schriftelijk kenbaar te maken. Doet hij dat niet, dan is de vakantie vastgesteld.

Er is een collectieve vakantie vastgesteld (zoals in de bouw en het onderwijs) of er staan afspraken in de arbeidsovereenkomst.
De vakantiewens levert grote problemen op voor de bedrijfsvoering. In dat geval moet de werkgever wel akkoord gaan met een andere vakantieperiode van twee weken lang of twee maal een week

Dan komen we nu bij de arbeidstijdenwet:
Citaat:
Hoeveel mag een werknemer maximaal werken?
Per dienst: maximaal 12 uur
Per week: maximaal 60 uur

Let op: een werknemer mag niet iedere week het maximale aantal uren werken. Over een langere periode bekeken, zien de werkuren er zo uit:
gemiddeld 55 uur per week in een periode van vier weken lang. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn. Maar een werknemer mag nooit meer dan 60 uur per week werken gemiddeld 48 uur per week in een periode van 16 weken lang.

De werkgever en de werknemer maken afspraken hoe de werktijd per dag en per week wordt ingevuld.

En over je pauze:
Citaat:
Werkt een werknemer langer dan vijfeneenhalf uur, dan heeft hij of zij recht op minimaal 30 minuten pauze. Die mag worden gesplitst in twee keer een kwartier. Werkt de werknemer langer dan tien uur, dan is de pauze minstens 45 minuten. Deze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen afspraken worden gemaakt over minder pauzes. Maar als de werknemer langer dan vijfeneenhalf uur werkt, heeft hij of zij in ieder geval recht op vijftien minuten pauze.

En dan daarnaast over het overwerk:

Als je meer uren hebt gewerkt dan je arbeidscontract aangeeft, is je werkgever verplicht:

je vaste uurloon te betalen plus vakantiegeld daarover, pensioenpremie, eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding, inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie - kortom alles wat je ook over je normale werkuren krijgt;

je vakantieopbouw te geven over de extra gewerkte uren;

Als je bijvoorbeeld vier uur meer werkt per week, hoor je hetzelfde beloond te worden als een collega met een contract voor die uren. Als je werkgever hier niet aan tegemoet wil komen, kun je je melden bij de Commissie Gelijke Behandeling.

Dus of je werkgever moet tijd voor tijd geven of je werkgever moet standaard overuren gewoon betalen.

Ik hoop dat je er wat mee kan. :j

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:15

Hartstikke vervelend dat je eerste werkdag zo is verlopen. Vind je het werk opzich wel leuk? Het lijkt alsof je de omstandigheden niet leuk vind maar het soort werk wel. Kijk het even aan. Niks moet je tegen je zin volhouden. Altijd je ogen open houden en om je heen kijken, dan komt er vanzelf een hele leuke baan voorbij. Dat solliciteren komt dan ook wel een oplossing voor.
Het leven is te kort om elke dag met tegenzin naar je werk te gaan.
Ik heb een keer een gesolliciteerd en de baan leek mij echt heel leuk, had er veel zin in. Na het sollicitatiegesprek had ik zo een rot gevoel. Zo een afschuwelijk gesprek gehad dat ik daar nooit wilde werken.
Pas goed op jezelf!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:20

Vjestagirl schreef:
Wat de directie doet is geheel hun zaak :), als die een krantje willen lezen dan mag dat.

Dat mag, maar het tekent al wel de houding van het bedrijf. Net als die neurotische neiging om alles pietjeprecies te doen. Dat kan haast niets goeds betekenen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:26

Hmmm, dit klinkt me bekend in de oren... Zo'n baan heb ik ook gehad. Snel solliciteren naar wat anders of zorgen dat je in je proeftijd ontslagen wordt... Dan houd je wel recht op WW.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:30

Anne_GTI schreef:
Hmmm, dit klinkt me bekend in de oren... Zo'n baan heb ik ook gehad. Snel solliciteren naar wat anders of zorgen dat je in je proeftijd ontslagen wordt... Dan houd je wel recht op WW.

Maar dan uiteraard wel als je niet als verwijtbaar werkloos gezien gaat worden. Dus ga niet express de boel op stelten zetten. Maar als je het allemaal wat rustiger aan doet en het gewoon niet klikt dan behoud je wel je rechten.. Maarja is dat wat je wilt? De WW is ook aanzienlijk lager en voor maar bepaalde duur..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:38

Somebitch schreef:
Maar dan uiteraard wel als je niet als verwijtbaar werkloos gezien gaat worden. Dus ga niet express de boel op stelten zetten. Maar als je het allemaal wat rustiger aan doet en het gewoon niet klikt dan behoud je wel je rechten..

In dat geval: netjes maar exact de afgesproken tijden aanhouden - niet eerder komen, netjes het half uur pauze waar je recht op hebt nemen. Willen ze je kwijt dan valt je niets te verwijten (je houdt je immers gewoon aan de afspraken en wettelijke normen.) Willen ze je niet kwijt, dan sta je een stuk sterker na je proeftijd en kun je je tijden aanhouden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:39

Shadow0 schreef:
Somebitch schreef:
Maar dan uiteraard wel als je niet als verwijtbaar werkloos gezien gaat worden. Dus ga niet express de boel op stelten zetten. Maar als je het allemaal wat rustiger aan doet en het gewoon niet klikt dan behoud je wel je rechten..

In dat geval: netjes maar exact de afgesproken tijden aanhouden - niet eerder komen, netjes het half uur pauze waar je recht op hebt nemen. Willen ze je kwijt dan valt je niets te verwijten (je houdt je immers gewoon aan de afspraken en wettelijke normen.) Willen ze je niet kwijt, dan sta je een stuk sterker na je proeftijd en kun je je tijden aanhouden.

:j juist. :)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:45

Bedankt voor de tips! Hopelijk gaat het nog goedkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:47

Somebitch schreef:
Anne_GTI schreef:

Maar dan uiteraard wel als je niet als verwijtbaar werkloos gezien gaat worden. Dus ga niet express de boel op stelten zetten. Maar als je het allemaal wat rustiger aan doet en het gewoon niet klikt dan behoud je wel je rechten.. Maarja is dat wat je wilt? De WW is ook aanzienlijk lager en voor maar bepaalde duur..

Als TS gewoon om 815 begint en iedere dag netjes om 1715 weer weggaat heb ik zo'n vermoeden dat ze hier al moeilijk over gaan doen. Dan doet ts dus niets verkeerds en wordt ze misschien nog wel in dr proeftijd ontslagen.. Lijkt me idd de beste manier als ik het zo hoor en lees..

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:55

Is dit allemaal niet een beetje te kort door de bocht?

Sorry hoor, maar na welgeteld 1 niet zo goed bevallen werkdag ga je toch nog niet verzinnen hoe je ontslagen kan worden binnen je proeftijd?

Lijkt me toch een kwestie van nog een tijdje aankijken en zo nodig overleggen (wat is er misgegaan tijdens de sollicitatieprocedure zodat de eisen van de werkgever en de verwachtingen van de werkgeefster niet helemaal helder zijn geworden).
Mochten ze hier echt niet voor openstaan dan kunnen andere maatregelen altijd nog.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:00

LiNdA1986 schreef:
Mijn contract is voor 40 uur per week, maar er staat bij minimaal. Dat vond ik sowieso al raar. En overwerkt wordt niet betaald en je krijgt er ook niets voor terug, staat in het contract.

Waarom teken je dat contract dan :? Zou dan al gillend weg zijn gegaan denk ik...

Citaat:
Het is ook extreem schoon en netjes. Een stapel papier moet helemaal strak liggen, mag geen millimeter uitsteken, je mag de deuren alleen aan de handvaten beetpakken, als je op staat moet je je stoel aanschuiven, ook al loop je even naar de printer. En zo zijn er allemaal van dat soort dingen. Het lijkt of ze daar smetvrees hebben, zo erg.
Je mag onder werktijd geen telefoons of internet gebruiken (dit is natuurlijk wel normaal), maar de directie zit wel de halve dag te internetten en de krant te lezen.

Dit lijkt mij op zich normaal toch? En wat de directie doet is hunn zaak ;)

Zou gewoon even aankijken, alle begin is moeilijk en overal moet je wennen als nieuweling :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:06

Het meeste had je inderdaad vooraf al kunnen weten, goede les voorde volgende keer.
In mijn brancheishet heel normaal dat je ten aller tijde terug mag keren naar je vorige werkgever, is dit ook een optie voor jou?

Ik heb ook een baan laten schieten waarbij er al direct gezegd werd dat overtime meer regel dan uitzondering is en dit niet betaald of tijdvoortijd werd uitgekeerd. Het is mi ook afhankelijk van het basissalaris of ik hier mee akkoord ga.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:09

Ik werk in een winkel maar ook ik ben 30-45 min onbetaald aan het werk.
ik neem het maar zoals het is in deze tijd heb je niet veel keus.