Extreme haarkleur, werken in een winkel..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blackflag

Extreme haarkleur, werken in een winkel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 12:22

Hoi bokkers,

Sinds ik kort haar heb vind ik het leuk om met mijn haar te experimenteren. Ook verschillende kleurtjes en kapsels.
Ik werk bij de Lidl en zit daar ook achter de kassa. De meeste klanten vragen vaak over mijn haar en vooral van het oudere volk komt er een positieve reactie uit, kinderen kijken wat banger en gemiddelde leeftijden zeggen er niks over.
Nu is het blauw, beetje turquoise achtig, heel mijn haar. 2 dagen gehad en nu kwam de manager dat ik mijn haar wel 1 plukje blauw mocht maar de rest gewoon zwart of bruin. Ik wist dat dit kon gaan gebeuren en heb ook netjes geantwoord met dat ik het in het weekend wel zou veranderen maar gisteravond knaagde het al aan me. Waarom kan het in Amsterdam wel en bij ons in Waalre niet, het is een klein dorp ..
Als ik zelf als klant boodschappen ga doen en er zit een chagrijnige blonde kassière dan vraag ik me af wat het volk liever heeft, dat of een vrolijke meid met een aparte haarkleur....

En nu weet ik nog steeds niet wat ik zal doen, als ik het zo laat is de kans 99.9% dat ik op straat sta, ben 21 en heb maar 1 diploma dus u raad het al.. weinig kans op een ander soort baan als verkoopmedewerker..

Meh, :o?

Groetjes Blackflag

LynnDenise

Re: Extreme haarkleur, werken in een winkel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:25

Je zal representatief moeten ogen en dat is helaas een heel erg breed begrip. Hier kunnen ze zelf hun draai aangeven.
Misschien even Rayonmanager opbellen om te overleggen?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:25

Is klote om het even bot te zeggen...
Ik ben 25 jaar, filiaalmanager voorzien van stretches, diverse gaatjes/piercings en tattoos dus modern ingesteld, toch bedek ik het zo veel mogelijk. Ik verwacht het ook van mijn personeel. Het is niet zo zeer wat jouw baas of de klanten ervan vinden, maar het beeld dat het bedrijf wil uitstralen, te heeft dus echt niks te maken met wat jouw collega's e.d. Ervan vinden...

CM_

Re: Extreme haarkleur, werken in een winkel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:26

Je kan altijd een mutsje of pet opdoen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:29

Ik vind het niet heel gek dat ze het niet zo op prijs stellen.
Het is wel de uitstraling van je winkel. :)

Zelf zou ik het als je kans wil maken op een andere baan ook gewoon netjes in een normale kleur doen.
Als baas zou ik iemand met een turquase kapsel skippen, zeker als verkoopmedewerker in een winkel.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-02-13 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:29

Je moet inderdaad representatief zijn en ik zou dit overleggen met je rayonhoofd. Als het hun beleid is wat meer ingetogener te zijn, dan past je haarkleur er inderdaad niet echt bij.
Jij straalt een bepaald beeld uit en wat je in je vrije tijd wil uitstralen; doe je ding. Maar ik kan mij goed voorstellen dat dit niet past bij het beeld dat je manager voor de winkel wil uitstralen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:30

Wat staat er verder in de kleed en gedrags regels van het bedrijf waar je werkt?
Is daar iets over terug te vinden?

Als cassiere moet je er uiteraard representatief uit zien, blijft alleen de vraag wat is representatief.
Ik denk dat netjes maar blauw haar netter is dan warrig onverzorgd bruin, maar zo zal niet iedereen er over denken.
Met kleding (bv lengte rok/broek en wel altijd een mouwtje, piercings en tatouges etc) moet je bij diverse werkgevers ook rekening houden met wat je draagt (of ze bedekken).

Snap je baas overigens wel en jou ook.
Denk dat je oproepcotract hebt of iets in die geest?
Dan zou ik toch voor iets conventionelere haarkleur gaan, omdat je anders de kans loopt niet of nauwelijks opgeroepen te worden.

CM pet is denk ik ook niet representatief en netjes, lijkt me sterk dat ze daar mee accoord gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:32

Hihi, er is hier een hele nette parfum winkel waar ze dior en chanel verkopen enzo, werkt een meid met een verschrikkelijke hoge hanenkam in alle kleuren van de regenboog. :')

Zou gewoon je haar verven in een normale kleur, het is maar haar en een baan is wel zo fijn. :D

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:34

Liever iemand met een aparte haarkleur dan iemand die vol zit met piercings en enorme gaten heeft in z'n oren. Heb zo iemand gezien in Breda, die werkte ook in een winkel. Hartstikke aardige kerel maar erg vriendelijk zag die er niet uit.

Ik zie het probleem niet zo, maar ik zou voor de zekerheid toch even overleggen met je manager. Gek dat dat soort dingen in steden al wel "geaccepteerd" zijn en in dorpjes nog niet :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:36

Ehm, dorpjes zijn imo minder tolerant als de grote steden hoor!
Met Amsterdam noem je er ook wel een. :Y)
Een heel scala aan verschillende tinten loopt er rond alleen al, coffeeshops op elke hoek van de straat. Ga zo maar door. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-02-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:37

In een 'normale' kleur verven inderdaad.. of je moet zonder baan willen zitten ;)

Zelf vind ik het wel leuk dat mensen apart eruit zien :)
Maar begrijp wel dat jou baas het niet wil.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 12:38

Rayon manager sprak me indd erover aan. Mijn eigen filiaal manager vond het niet erg. Heb dit ook gevragen tijdens mijn sollicitatie gesprek en dit was niet erg, als het maar niet fel groen was ofzo. 4 weken geleden toch de stoute schoenen aangetrokken en een pluk groen gemaakt, was niet erg en werd niks van gezegd. En toen maar een impulsieve actie gehad om het helemaal blauw te maken. Na 3 keer bleeken en n hoop potjes met blauwe verf eindelijk de goede kleur gekregen ( en zo'n 60 euro verder ) hahah.

Ik snap het ook wel, maar vind het gewoon niet eerlijk. Indd slordig bruin haar wat niet netjes vast zit mag wel.. heb ook een collega die met overseas broeken met kisten erin loopt mag wel, en daar word ook niks van gezegd..

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:39

of geel erbij en een andere kleur blauw...dan heb je de kleuren van de lidl

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:40

Maar het gaat nu om jou, niet om de rest ;) het gaat om jouw baan en eerlijk is eerlijk; zo'n knalkleur valt mij eerder op dan iemand met slordige schoenen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:40

Joanne1987 schreef:
Is klote om het even bot te zeggen...
Ik ben 25 jaar, filiaalmanager voorzien van stretches, diverse gaatjes/piercings en tattoos dus modern ingesteld, toch bedek ik het zo veel mogelijk. Ik verwacht het ook van mijn personeel. Het is niet zo zeer wat jouw baas of de klanten ervan vinden, maar het beeld dat het bedrijf wil uitstralen, te heeft dus echt niks te maken met wat jouw collega's e.d. Ervan vinden...

Met bovenstaande ben ik het eens.

Ik vind dat je het te bont maakt. Ik zou het maar netjes in een normale kleur gaan verven.

Gekke kleuren doe je maar als je in de kapperswereld zit dat je het ook kan veroorloven zo op het werk te verschijnen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:42

Jammer dat anderen er wel 'apart' bij mogen lopen maar jij niet. Inderdaad, het zou mijn smaak niet zijn, maar ik heb liever een vrolijke cassière met blauw haar dan een blonde trut die duidelijk niet blij is met haar baan en dat liefst aan iedereen laat merken. Daar kan ik direct chagrijnig van worden, je zit er immers voor de klanten. Maargoed, als ik me in dezelfde situatie zou bevinden, dan zou ik alsnog mijn baan kiezen..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:43

Je werkt voor een baas dus je bent van hem afhankelijk.. Als zij dit niet representatief vinden - wat ik snap - dan moet je het daar mee doen. Je kan het oneerlijk vinden maar het gaat om jou baan. Vind jij het waard om je baan te verliezen voor je haarkleur?

Ik heb ook een tijdje in een supermarkt gewerkt en daar werd slordig haar net zo min geaccepteerd als onnatuurlijke/felle haarkleuren of extreem veel zichtbare piercings/tattoo's.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:43

Ehm, ik zie niet in waarom mensen die blonde trut/slorig haar er telkens bij halen?
Dat hoort toch gewoon niet? Net als haar in alle kleuren van de regenboog, hoort ook niet.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:44

Leverage schreef:
Liever iemand met een aparte haarkleur dan iemand die vol zit met piercings en enorme gaten heeft in z'n oren. Heb zo iemand gezien in Breda, die werkte ook in een winkel. Hartstikke aardige kerel maar erg vriendelijk zag die er niet uit.

Ik zie het probleem niet zo, maar ik zou voor de zekerheid toch even overleggen met je manager. Gek dat dat soort dingen in steden al wel "geaccepteerd" zijn en in dorpjes nog niet :)

I rest my case, dit is nu precies de reden waarom het allemaal niet mag, iedereen ziet het anders...
Ik weet zeker dat jij mijn gaten en piercings niet eens ziet bij de eerste indruk, zou jij mij anders benaderen of niet meer leuk vinden als je het op dat moment wist? Is heel andere discussie, weet ik, maar wilde toch even reageren :o

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:45

moonfish13 schreef:
Ehm, ik zie niet in waarom mensen die blonde trut/slorig haar er telkens bij halen?
Dat hoort toch gewoon niet? Net als haar in alle kleuren van de regenboog, hoort ook niet.

Dat snap ik ook niet.. en hoezo is TS met blauw haar blij en een blondine chagrijnig? die logica ontgaat me :') het hoort allebei niet.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 12:46

Ja dat is dus het moeilijke..
Ik werk nu zo'n 3/4 maanden bij de Lidl en heb het er wel naar mijn zin. Wil het dus ook niet zomaar opgeven, maar vind het wel moeilijk om mezelf te moeten beperken in mijn creatieve haaruitspattingen ( is dit een woord btw :P )

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:46

fjordie333 schreef:
of geel erbij en een andere kleur blauw...dan heb je de kleuren van de lidl

You made my day _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:47

Omdat niet iedereen dezelfde mening heeft. Mij stoort het eerder als er een irritant iemand achter de kassa zit, die gewoon asociaal is. (in de zin van geen moeite doen klantvriendelijkheid) Dan een opgewekt iemand met paars haar of een kapsel dat net wat minder gelukt is. En die trut kan ook bruin haar hebben, veranderd er niets aan, het is een metafoor.

Sammie

Hoe weet je zo zeker dat ze in Amsterdam bij de Lidl er wel zo bij mogen lopen? Gok je dat of ben je daadwerkelijk wel (met regelmaat) in een Amsterdamse Lidl geweest?

Zie het als een win-win situatie.. Je behoudt je baan én je bespaart geld :) (en je haar wordt gezonder)

Lara_Silver

@mooifish13 & Samiyah: Omdat niet iedereen dezelfde mening heeft. Mij stoort het eerder als er een irritant iemand achter de kassa zit, die gewoon asociaal is. (in de zin van geen moeite doen tot klantvriendelijkheid) Dan een opgewekt iemand met paars haar of een kapsel dat net wat minder gelukt is. En die trut kan ook bruin haar hebben, veranderd er niets aan, het is een metafoor.