Autoverzekering en gips, wat is nou waar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Autoverzekering en gips, wat is nou waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:57

Een uurtje Google heeft me niet geholpen dus hoop ik dat er iemand op Bokt zit die echt weet hoe het in elkaar zit.

Ik ben 2,5 week geleden geopereerd aan mijn enkel en zit in het gips. Dit is aan mijn linkerbeen. Omdat mijn been voor de operatie ook al niet 100% functioneel was heb ik twee jaar geleden een automaat aangeschaft zodat ik mijn linkerbeen niet meer nodig heb tijdens het rijden.

Een kennis van mij heeft een tijdje geleden toen ze in het gips zat toestemming van haar verzekering gekregen om te rijden omdat het haar linkerbeen was en je die in een automaat niet nodig hebt.
Mijn verzekering wil die toestemming niet geven zonder een verklaring van een arts dat ik in iedere auto kan rijden. Maar ik kan niet in iedere auto rijden want ik kan geen koppeling intrappen, wil ook niet in iedere auto rijden maar gewoon in mijn eigen auto.

Weet iemand of er een vaste regel is of dat het gewoon een kwestie van geluk is? Want dan ga ik morgen maar eens rondbellen naar een verzekering waar ik wel mag rijden want anders zit ik de komende vier maanden nog aan huis gebonden en zoveel buffer heb ik financieel niet.

Anoniem

Re: Autoverzekering en gips, wat is nou waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:59

Mijn rijleraar heeft gezegd dat als je in het gips zit je niet verzekerd bent als er een ongeluk gebeurd, jouw schuld of niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:01

Het is per verzekering verschillend. Maar normaal mag je met een gips of verband arm of been niet autorijden. Als je klacht permanent is en je bv een automaat hebt hanteerd onze verzekering dat je zelfstandig je auto in en uit moet kunnen komen. Ik was half rolstoel gebonden maar kon er wel zelf in en uit en mocht aangepast rijden zonder aantekening op mijn rijbewijs. Maar dat is dus bij iedere verzekering anders.

Ik heb vorig jaar een flinke tijd gips gehad en mocht toen niet autorijden terwijl het daarvoor en daarna met hetzelfde slechte been zonder gips wel mocht.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:02

In het gips ben je niet verzekerd.
Als ik jou was zou ik met je arts overleggen, dit schriftelijk krijgen en dan naar de verzekering.

De ene verzekeraar is makkelijker dan de andere, maar wanneer je een ongeluk krijgt ben je gewoon niet verzekerd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:04

Waarop baseren jullie dit? Wat ik op internet kan vinden is veel van horen zeggen en er zijn dus mensen die wel toestemming van hun verzekering krijgen. Daarom dus mijn vraag wie écht weet hoe het in elkaar steekt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:04

Er is mij zelfs verteld in het ziekenhuis dat als politie een mitella in je auto vindt ze al moeilijk al kunnen gaan doen.

Gewoon heel simpel, gips? niet rijden. Ongeacht automaat of niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:04

Lekker krom Katja.
Hopelijk vind je een verzekeraar waar je lekker weer rond mag gaan tuffen met je automaat. :j

Mijn moeder heeft een vriendin van boven de 80 die niet heel erg goed meer ter been is.
Die heeft om medische reden ook een automaatje, en dat gaat prima.
Zij heeft een kunstheup links meen ik, en toen besloten dat ze een automaat wilde.
Mens heeft net haar rijbewijs verlengd gekregen, maar ze was met de medische keuring zo gek gemaakt dat ze de brief zelf niet open durfde te maken. :(:)
Ze rijdt al niet op de snelweg meer, alleen in het dorp en anders neemt ze een taxi of vraagt ze mijn moeder.
Het was echt zo sneu.

Misschien eens bij de europeesche kijken?
Ik heb daar een reisverzekering, omdat zij als een van de weinigen paragliding dekken.
Misschien zijn zij ook hier wel toleranter in.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 11-02-13 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:05

Met gips mag je niet autorijden, je bent onverzekerd en als je een aanrijding krijgt zijn de kosten voor jou. Ik heb zelfs gehoord dat je dan je rijbewijs kwijt kan raken.

Als jou huisarts die toestemming niet wil geven dan ben ik bang dat er weinig anders op zit dan of je erbij neerleggen of een andere verzekering zoeken, maar de meeste verzekeringen zullen hun handen er niet aan willen branden omdat de situatie al bestaat. Zoeken kan uiteraard altijd!

Zelf heb ik een poos met een plastic spalk aan mijn hand rondgereden in mijn auto, dat mocht wel, maar ik kon idd zelf de auto uit en mijn vingers waren vrij zodat ik het stuur redelijk goed vast kon houden.

Sterkte ermee!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:06

Als jouw verzekering die toestemming niet wil geven ben je dus niet verzekerd als je toch gaat rijden. Het hangt per verzekering af. Het zou in de polis moeten staan :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:08

Gips is volgens mijn verzekering het probleem niet maar ik zou zonder krukken moeten bewegen. Hierboven worden dus al dingen genoemd die niet kloppen.

Mijn orthopeed wil best verklaren dat ik in een automaat kan rijden maar daar neemt de verzekering dus geen genoegen mee.

moonfish13 schreef:
Misschien eens bij de europeesche kijken?

Ik ga eens even informeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:10

Ik denk dat je voor het juiste antwoord wat jou en jouw verzekering betreft even contact op moet nemen met je eigen verzekering, dan heb je het zekere voor het onzekere...

Mij is altijd verteld dat je met gips niet mag rijden/niet verzekerd bent, maar ik ben het zelf nooit nagegaan...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:10

Ik heb mijn verzekeraar gebelt toen ik aan mn knie was geopereerd.
Ik had geen gips maar wel verband om mn (rechter) been. Dit was al reden om NIET verzekerd te zijn wanneer ik achter het stuur zou zitten.
Wanneer het mijn linker been was geweest was het geen probleem geweest en had ik gewoon mogen rijden van de verzekeraar (mijn auto is ook een automaat). Maar omdat het mijn rechterbeen was ging dit niet op.

De ene verzekeraar is de andere niet. Mij is, door mijn toenmalige verzekeraar, verteld dat (gips)verband een indicatie is om niet verzekerd te zijn als je achte het stuur kruipt. De verzekeraar kan daar een uitzondering op geven, maar dit moet je wel aanvragen.
De ene verzekering is daar makkelijker in dan de andere.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:11

Maar kán je zonder krukken bewegen? Ik kan me je frustratie heel erg goed voorstellen, maar als je dat niet kan ben je misschien zowel voor jezelf als je andere medeweggebruikers niet goed bezig. En kan je dat wel, zou je je huisarts dan niet zover krijgen dat ie alsnog de verklaring geeft met daarin een clausule dat je enkel en alleen in je eigen auto mag rijden ofzo?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:12

http://www.theoriecursus.nl/verkeersfor ... 5&start=15

Hier staat ook e.e.a.
Iets over een eis van de verzekering met een plankje zodat je nooit met je gipsvoet onder je pedaal kan komen.

Overigens ken ik iemand die rechtshandig is die met alleen links gewoon auto reed.
Schakelbak zelfs, maar de pook zat naast het stuur dus niet tussen de twee voorstoelen in.
Moet zeggen dat hij er verdraait handig mee was, en daarbij was het ook niet op de drukke nederlandse wegen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 11-02-13 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:14

Er staat nergens in de polisvoorwaarden dat je niet met gips mag rijden. Je bent dus gewoon verzekerd als je een ongeval krijgt. De vraag is alleen is het verstandig om met gips te gaan rijden, omdat je toch minder snel kan reageren. Mensen zeggen dus al snel dat je niet verzekerd bent als er wat gebeurd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:15

Puppetje schreef:
Er staat nergens in de polisvoorwaarden dat je niet met gips mag rijden. Je bent dus gewoon verzekerd als je een ongeval krijgt. De vraag is alleen is het verstandig om met gips te gaan rijden, omdat je toch minder snel kan reageren. Mensen zeggen dus al snel dat je niet verzekerd bent als er wat gebeurd.

In de bovenstaande link staat ook zoiets.
Iets met dat je met gips een ''handicap'' hebt, en gehandicapte mensen mogen gewoon rijden.
Dus dan zou je gewoon verzekerd de weg op kunnen.

Maar inderdaad, als het niet in de voorwaarden staat dat het niet mag..
Enige is, áls er wat gebeurd en ze doen toch moeilijk..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:16

Zoals in de openingspost staat heb ik met mijn eigen verzekering al contact gehad en die doen nogal moeilijk. Omdat het voor een langere periode is ben ik dus bereid om over te stappen naar een andere maatschappij en daarom ben ik op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben.

Breghje schreef:
Maar kán je zonder krukken bewegen? Ik kan me je frustratie heel erg goed voorstellen, maar als je dat niet kan ben je misschien zowel voor jezelf als je andere medeweggebruikers niet goed bezig. En kan je dat wel, zou je je huisarts dan niet zover krijgen dat ie alsnog de verklaring geeft met daarin een clausule dat je enkel en alleen in je eigen auto mag rijden ofzo?
Waarom zou je zonder krukken moeten kunnen bewegen? Dat heeft toch niets te maken met je rijvaardigheid?

Mri schreef:
De ene verzekeraar is de andere niet. Mij is, door mijn toenmalige verzekeraar, verteld dat (gips)verband een indicatie is om niet verzekerd te zijn als je achte het stuur kruipt. De verzekeraar kan daar een uitzondering op geven, maar dit moet je wel aanvragen.
De ene verzekering is daar makkelijker in dan de andere.
Welke verzekering was dit?

moonfish13 schreef:
http://www.theoriecursus.nl/verkeersfor ... 5&start=15

Hier staat ook e.e.a.
Iets over een eis van de verzekering met een plankje zodat je nooit met je gipsvoet onder je pedaal kan komen.
Dat topic had ik eerder vanmiddag al gelezen. Maar dat is, net als hier, vooral veel mensen die iets van horen zeggen hebben. Het plankje lijkt me in ieder geval regelrechte onzin.

Puppetje schreef:
Zo goed heb ik mijn polisvoorwaarden nog niet gelezen dus dit durf ik niet te zeggen.
Ik zie niet in waarom ik mijn goed zou kunnen reageren als er iets gebeurd. Mijn linkerbeen heeft tijdens het autorijden geen enkele functie.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:18

het gaat om een automaat, je hebt links dus niet nodig.
weet jouw verzekering dat?

normaal gesproken zou gips in een schakelauto idd niet verzekerd zijn, maar dit gaat om een automaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:19

Ik heb ook altijd geleerd dat wanneer je gips hebt je niet verzekerd bent.

Ik heb zelf 3 maanden een gipscorset moeten dragen dragen na 2 rug operatie's maar mocht er ook niet mee autorijden omdat je dan niet verzekerd bent.
Ik heb hierover ook m'n verzekering gebeld. Hun zeiden ook dat wanneer ik graag wilde autorijden ik me moest laten keuren. Dit houd in een tijdelijke aantekening, en na een maand weer terug laten keuren omdat toen het corset weer af mocht.
Omdat het tijdelijk was golden deze regels, was het voor altijd geweest...... dan had ik zo mogen gaan rijden.......tja weet het, lekker krom.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:21

Ik vind het super aardig dat iedereen zo fanatiek reageert maar ik wil toch vragen om meer info dan "ik heb geleerd" of "ik heb gehoord" ik ben op zoek naar echte feiten.

minikatje schreef:
het gaat om een automaat, je hebt links dus niet nodig.
weet jouw verzekering dat?

normaal gesproken zou gips in een schakelauto idd niet verzekerd zijn, maar dit gaat om een automaat.
Verzekering weet dat maar wil daar geen onderscheid in maken.

kiki1976 schreef:
Ik heb ook altijd geleerd dat wanneer je gips hebt je niet verzekerd bent.

Ik heb zelf 3 maanden een gipscorset moeten dragen dragen na 2 rug operatie's maar mocht er ook niet mee autorijden omdat je dan niet verzekerd bent.
Ik heb hierover ook m'n verzekering gebeld. Hun zeiden ook dat wanneer ik graag wilde autorijden ik me moest laten keuren. Dit houd in een tijdelijke aantekening, en na een maand weer terug laten keuren omdat toen het corset weer af mocht.
Omdat het tijdelijk was golden deze regels, was het voor altijd geweest...... dan had ik zo mogen gaan rijden.......tja weet het, lekker krom.
Keuren zou voor mij een prima optie zijn. Als ik dan de komende maanden mag rijden is dat goed genoeg.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:23

Staat in die link ook Katja, dat het onzin is.
Vind ik ook wel trouwens, maar er zijn wel meer dingen onzin.

Zo heeft een vriend van mij eens de discussie gehad met een verzekeraar wbt het vliegen.
Die heeft ze de vraag gesteld; ''Hoeveel paardenmeisjes belanden er per dag in het ziekenhuis, en hoeveel piloten?''
''Ik ken in mijn omgeving zo al 4 meisjes die met sirieus letsel in het ziekenhuis beland zijn.'' (ging dus niet om een gebroken pols of iets!)
Hij is nu mooi daar verzekerd. :)

Ik wens je in ieder geval heel veel succes. :)

Katja

Re: Autoverzekering en gips, wat is nou waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:24

Dank je!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:24

Katja schreef:
Zoals in de openingspost staat heb ik met mijn eigen verzekering al contact gehad en die doen nogal moeilijk. Omdat het voor een langere periode is ben ik dus bereid om over te stappen naar een andere maatschappij en daarom ben ik op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben.

Breghje schreef:
Waarom zou je zonder krukken moeten kunnen bewegen? Dat heeft toch niets te maken met je rijvaardigheid?

Omdat jou verzekering dat aangaf als voorwaarde, tenminste, dat haal ik hieruit:

Katja schreef:
Gips is volgens mijn verzekering het probleem niet maar ik zou zonder krukken moeten bewegen. Hierboven worden dus al dingen genoemd die niet kloppen. Mijn orthopeed wil best verklaren dat ik in een automaat kan rijden maar daar neemt de verzekering dus geen genoegen mee.

Dan denk ik ergens, als jou ha je een beetje tegemoet zou kunnen komen dat het probleem opgelost zou kunnen zijn. Maar de enigen die dat kunnen doen zijn jou ha en je verzekering.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:26

Hand in het gips = niet mogen rijden (bron fysio/revalidatietherapeut, poortarts en gipskamer en politie)
Arm in mitella = niet mogen rijden (idem)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:26

Als het voor langere tijd is kun je ook een Eigen Verklaring bij het CBR indienen. Dan beoordelen zij of je rijgeschikt ben en is dit ook het ultieme bewijs voor de verzekering.
Je zegt dat je automaat rijdt, heb je hier ook in afgereden of is dit een persoonlijke voorkeur?