Wat is jouw mening over deze stellingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

Wat is jouw mening over deze stellingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:37

hallo bokkers!

vandaag op school gingen wij debatteren over een paar stellingen, en de meningen waren erg verschillend.
ik zou wel eens willen weten wat jullie mening over deze stellingen zijn. :)

1. het overdragen van een soa moet strafbaar worden

2. plastische chirurgie die niet medisch noodzakelijk is, moet verboden worden

3. het huwelijk is achterhaald

4. middelbare scholen moeten condoom gratis verspreiden

5. een deel van de kinderbijslag moet direct aan kinderen worden overgemaakt.

1. ik vind dit zelf een lastige, ik had eerst voor eens omdat je als je weet dat je een soa hebt en dit aan je bedpartner door geeft (bijv. aids) dan is het een soort moord (denk ik) maar ik ben het ook wel weer oneens want niet iedereen weet dat diegene een soa heeft, maar als het dan weer strafbaar zou gaan worden dan worden mensen ook weer meer verplicht om een soa test te doen, lastig, lastig!

ik had ook gelezen dat er (vorige jaar?) iemand uit gronnigen had bedacht dat het strafbaar zou worden, maar wat voor straf zou je zo iemand dan geven?

2. tja moeilijk, eigenlijk ben ik het eens want waarom zou je in een gezond lichaam snijden? maar het kan ook zijn dat het niet ligt aan je lichaam maar wat er in je hoofd omgaat. als je nou psychish (hoe je het ook schrijft) depressief van word omdat je onzeker word, tjaaaa....

3. hmmm tegenwoordig hoor ik vaker dat mensen (snel) gaan schieden, als dit zoveel gebeurt waarom zou je dan gaan trouwen? maar sommige mensen willen hun relatie sterker te maken graag trouwen.

4. eens! ik vind dat het goed zou zijn dat scholen dit gaan doen. sommige kinderen vinden het misschien eng om condooms te kopen in een winkel, allerlei ouderen om je heen die naar je kijken, blablabla, maar op school ben je met vrienden en doe je meestal wat stoerder voor dan op school.

5. ik weet het niet, ik denk dat ik het wel eens ben want ik ken verschillende vrienden die absoluut geen zakgeld van hun ouders krijgen (van beide gescheiden ouders niet) en dat op hun 16e. dan kan je er ook voor gaan werken maar de kinderbijslag is toch ook een beetje voor dat het kind een deel krijgt om met geld te leren omgaan?

oke, ik vind dat ik echt slecht ben hierin, ik vind mijn argumenten altijd bagger. dus ik heb vandaag ook echt slechte indruk achtergelaten bij het debat -.-! maar dat even achterwege, nu over de onderwerpen, zijn jullie het eens? oneens? waarom? hoe denken jullie hierover?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:48

Nee, dat kan niet. Tenzij is bewezen dat diegene op de hoogte was van de SOA voordat hij bewust onbeschermde seks had.

Nee, is een vrije keuze. Een ieder moet met zijn lichaam kunnen wat hij wil. Mooier maken, verminken, tatoeëren, piercings etc.

Misschien wel, er wordt veel makkelijker gescheiden dan vroeger. Maar het is de vrije keuze om te trouwen. Ik zou eerder zeggen dat niet het trouwen zelf is achterhaald maar wel de beloftes die men doet met een huwelijk; tot de dood ons scheidt. Dat kan bijna niemand meer waarmaken en ik vind dat de trouwbeloftes aangepast zouden moeten worden. Meer van: Ik beloof mijn uiterste best te doen om diegene bij te staan in ziekte/gezondheid, voorspoed/tegenspoed etc etc. en heb de intentie om de rest van mijn leven met die persoon door te brengen. Maar iets beloven vind ik zelf ver gaan, ik hecht daar veel waarde aan.

Nee, is geen doel van een school. Ze moeten voorlichting geven maar zijn niet de aangewezen instantie om gratis condooms te verspreiden.

Nee, tot 18 jaar beheren de ouders dit. Na 18 jaar is het voor de kinderen. Het is aan de ouders om de kinderen te leren om wijs om te gaan met geld.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:14

1. Nee, geen mening over eigenlijk, nog nooit mee te maken gehad. Eigen schuld dat je soa krijgt.

2. Nee, iedereen mag zelf weten wat hij/zij met zijn lichaam doet. Alleen als het medisch noodzakelijk is, moet het wel vergoed worden vind ik.

3. Ja, maar dat komt misschien omdat ik trouwen totaal niet belangrijk vind. Trouwen is duur en eenmalig, zou het geld liever aan iets anders willen besteden.

4. Nee, kinderen op de middelbare school zijn nog niet eens 18, dus vind ik het onzin.

5. Ik kreeg altijd alles. De naam zegt het immers, het is kinderbijslag, dus voor de kinderen. Vanaf 12 jaar horen ouders het aan de kinderen te geven om er dingen van te kopen of een deel sparen. Tot 11 jaar ong kunnen ze het beter op een spaarrekening zetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:21

1. het overdragen van een soa moet strafbaar worden.
Ja en Nee; willens en wetens HIV overdragen door misbruik te maken van de naïveteit van de seks partner (of hij/zij dronken of wat dan ook) mag zwaar gestraft worden. Maar je weet niet altijd dat je een soa hebt, dus dan heb je geen idee wie de bron is. Dus dat kan moeilijk bestraft worden.

Wat is medisch noodzakelijk? Er zit een heel stuk psychische noodzaak bij en dat is minstens zo zwaar wegend als medische noodzaak en kan daarom niet los van elkaar worden gezien; het een heeft altijd invloed op het ander. Dus ik vind het een slechte zaak als er een verbod komt op niet medisch noodzakelijke plastische chirurgie.

Nee, het huwelijk is een mooi iets :)

Ja, lijkt mij een goed plan. Het moet toegankelijk zijn voor iedereen. Maar dan wel gedoseerd; bij bioles bijvoorbeeld. geen grote condoomtoren in de kantine natuurlijk. Dan krijg je voor veel te veel verspilling door lol :+

Nee, ouders zijn financieel verantwoordelijk voor hun kroost tot ze 21 zijn. Dus tot hun 18e moet de kinderbijslag ook echt naar de ouders gaan. Kinderen zijn strontduur :+ alleen beseffen de kinderen dat zelf vaak niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:37

NM --> STW

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:56

Oneens. In de meeste gevallen is seks een vrijwillige keuze en daarmee de keuze voor de sekspartner ook. Het is dan ook eigen verantwoordelijkheid om eventuele soa's uit te sluiten.

Oneens. Iemand heeft te allen tijde het recht te doen met zijn/haar lichaam wat hij/zij wil.

Oneens. Iedereen geeft tegenwoordig een eigen betekenis en invulling aan het huwelijk, hoe kan dat dan achterhaald zijn?

Oneens. Het hebben van seks is eigen verantwoordelijkheid, het zorgen voor anticonceptie dus ook.

Oneens. Kinderbijslag is een bijdrage in het primaire levensonderhoud van kinderen en aangezien ouders daar in horen te voorzien dus ook voor de ouders bestemd. Extra's zoals bijvoorbeeld kleedgeld, zakgeld enzovoorts, zijn een luxe en het is aan de ouders om te beslissen of zij daarin willen voorzien.

Samiyah

Re: Wat is jouw mening over deze stellingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:06

Niet mee eens.. Niet iedereen weet dat hij/zij een soa heeft en ik denk dat er weinig mensen zijn die soa's doelbewust gaan verspreiden. Verder is het eigen verantwoordelijkheid om veilige seks te hebben dus als je dan een soa krijgt is het imo je eigen domme schuld.

Nee, als mensen het zelf graag willen (en het uiteraard zelf betalen) moeten ze zelf weten wat ze doen.

Nee, vind het iets heel moois. :)

Nee, wederom eigen verantwoordelijkheid om veilige seks te hebben. Scholen geven al voorlichting op het gebied van seksualiteit en dat is genoeg.

Nee, kinderbijslag is voor het levensonderhoud van kinderen niet voor kinderen om leuke dingen van te kopen. Ouders kunnen zelf bepalen om hun kind zakgeld te geven, maar het is aan de ouders zelf om te bepalen. hoeveel dat is.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:05

Ik vind het een beetje rare stellingen om eerlijk te zijn.

1. Lang niet alle SOA's zijn dodelijk, dus van moord is zeker niet altijd sprake. Verder kan je iemand alleen aangeven ALS hij wist dat hij een SOA had voordat hij seks had. Als je het niet weet kan je er immers niets aan doen en is het dus ook niet bewust. Ik denk dat daar geen lijn in te trekken is tussen wie liegt en wie niet. Niet mee eens dus.

2. Moeten mensen zelf weten. Ook niet mee eens.

3. Dat sommigen vinden dat het huwelijk achterhaald is kan, maar ik denk dat je dat niet over 1 kam kan scheren. Voor de ene betekent het heel veel, voor de ander niets. Niet mee eens.

4. Zoals vele anderen hier zeggen is dat geen taak van de scholen. Wil de school dat zelf? Prima. Maar verplichten? Nee. Het is niet de verantwoordelijkheid van de school om erop toe te zien hoe er met seks omgegaan wordt door hun leerlingen.

5. Kinderbijslag is er gekomen ter ondersteuning van ouders zodat zij net dat extra beetje hebben om zo goed mogelijk in de kinderen hun onderhoud te voorzien. Geef mij dus 1 reden waarom dat geld opeens naar het kind zelf moet gaan? :') En al helemaal als het dus niet ter ondersteuning van basisbehoeften is, maar voor leukigheidjes. Oneens dus..