vandaag op school gingen wij debatteren over een paar stellingen, en de meningen waren erg verschillend.
ik zou wel eens willen weten wat jullie mening over deze stellingen zijn.

4. middelbare scholen moeten condoom gratis verspreiden
5. een deel van de kinderbijslag moet direct aan kinderen worden overgemaakt.
1. ik vind dit zelf een lastige, ik had eerst voor eens omdat je als je weet dat je een soa hebt en dit aan je bedpartner door geeft (bijv. aids) dan is het een soort moord (denk ik) maar ik ben het ook wel weer oneens want niet iedereen weet dat diegene een soa heeft, maar als het dan weer strafbaar zou gaan worden dan worden mensen ook weer meer verplicht om een soa test te doen, lastig, lastig!
ik had ook gelezen dat er (vorige jaar?) iemand uit gronnigen had bedacht dat het strafbaar zou worden, maar wat voor straf zou je zo iemand dan geven?
2. tja moeilijk, eigenlijk ben ik het eens want waarom zou je in een gezond lichaam snijden? maar het kan ook zijn dat het niet ligt aan je lichaam maar wat er in je hoofd omgaat. als je nou psychish (hoe je het ook schrijft) depressief van word omdat je onzeker word, tjaaaa....
3. hmmm tegenwoordig hoor ik vaker dat mensen (snel) gaan schieden, als dit zoveel gebeurt waarom zou je dan gaan trouwen? maar sommige mensen willen hun relatie sterker te maken graag trouwen.
4. eens! ik vind dat het goed zou zijn dat scholen dit gaan doen. sommige kinderen vinden het misschien eng om condooms te kopen in een winkel, allerlei ouderen om je heen die naar je kijken, blablabla, maar op school ben je met vrienden en doe je meestal wat stoerder voor dan op school.
5. ik weet het niet, ik denk dat ik het wel eens ben want ik ken verschillende vrienden die absoluut geen zakgeld van hun ouders krijgen (van beide gescheiden ouders niet) en dat op hun 16e. dan kan je er ook voor gaan werken maar de kinderbijslag is toch ook een beetje voor dat het kind een deel krijgt om met geld te leren omgaan?
oke, ik vind dat ik echt slecht ben hierin, ik vind mijn argumenten altijd bagger. dus ik heb vandaag ook echt slechte indruk achtergelaten bij het debat -.-! maar dat even achterwege, nu over de onderwerpen, zijn jullie het eens? oneens? waarom? hoe denken jullie hierover?