Gepest, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Gepest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:36

Hey,

Het heeft even geduurd maar wil hier uiteindelijk toch mijn hart over kunnen luchten.
Het zit namelijk zo. Vanaf de peuterspeelzaal ben ik zo verlegen als een egel. Ik ging altijd in hoekjes zitten en stootte mij af van de groep.

Op de basisschool was het niet anders. Door mijn verlegen zijn, ben ik flink gepest. Vanaf groep één tot groep acht aan toe. Het ging eerst van haren trekken naar spullen stelen, van spullen in de prullebak gooien (zoals schoenen, kleding) tot achter mij aan fietsen naar huis. Ook gingen ze vaak de weg versperren zodat ik er niet langs kon. Door deze rede ging ik altijd een omweg fietsen zodat ik wat later thuis was maar niet meer bij hen hoefde te fietsen. Dit is verteld aan de juffen en meesters maar toen werd het pesten alsmaar erger. Dit ging ook buiten school door. Dit ging dagen lang door maar heb dit uiteindelijk tóch overleefd.

Nu wilde ik op de middelbare een nieuwe start maken. Ik zat meer in de groep, maar helaas werd ik hier uit verstoten en ging het pesten weer doodleuk door. Ik werd (en word) nageroepen met de naam smaegol. Dit is mond op mond gegaan todat de hele school mij zo ging noemen ;(
In de 4de klas hoopte ik op een leuke klas maar ook dit bleek niet goed te komen. Momenteel zit ik met 15 pesters. Zelfs mensen die mij niet kennen lopen mij te sarren. Zoals schoenen uittrappen, roddelen over mij waar ik bij sta.

Nu dacht ik dit schooljaar wel te overleven tot ik mijn rooster keek en geschokt naar vrijdag het 3de uur keek. Ja hoor, daar stond het, gym met H4D. Dé groep waar (bijna) al die 15 pesters zitten.
Deze groep is in 2 groepen verdeeld en mijn 2 vriendeinnen (ja, ik hem 2 vriendinnen) zitten in de andere groep waardoor die pesters de kans van hun leven hebben.

Ik ben te verlegen en te bang om dit aan een docent te vertellen omdat ik hier slechte ervaringen mee heb. ;(

Wat moet ik nu doen?
Ik wil op deze manier niet verder :n ;(

Groet

skyline

Re: Gepest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:38

Wisselen van school ! , meestal helpt het niet als de school pesters er op aan spreekt .
En verder echt aan je verlegenheid gaan werken en voor je zelf opkomen :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:40

Ik woon hier in een gehucht en een andere school is 15 km verder dan dat het al is (het is nu al 16 km)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:41

Het is jou leven dus jou keuzes. Als jij te bang bent er wat aan te doen dan zal er nooit iets veranderen. Je word gepest omdat je je laat pesten en de verandering ligt bij jou. Ik heb het ook meegemaakt op basisschool en twee jaar lang op de middelbare school, dus ik weet waar ik over praat. Makkelijk is het niet, mogelijk wel. Heel veel sterkte meid, maar je kunt hier wel wat aan doen. Praten met je omgeving helpt veel en er een sport bij nemen die je zelfvertrouwen geeft, een vechtsport bv. Lijken kleine details, maar die kunnen je zelfvertrouwen een flinke boost geven!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:42

Ik snap het niet.. als ik in je profiel spiek dan zie ik een hartstikke leuke meid.. KOM VOOR JEZELF OP!
En inderdaad gewoon zeggen tegen de docent hoor! Anders ga je er straks misschien zelf ten onder! Vreselijk dat er nog steeds mensen zijn die dit doen (pesten) gadverdamme! En dat ze het met zijn 15en doen.. stelletje schapen!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:42

Probeer eens een assertiviteitstraining? Ik denk dat dat echt scheelt voor jezelf.
En op een sport gaan die goed is voor je zelfvertrouwen, boksen ofzo.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:46

ik ben zelf ook altijd heel erg gepest, ook voor de lol een aantal schoppen gehad enzo. ook dat wegversperren is voor mij bekent. ik ben nu 21 en het begint nu pas aardig af te nemen omdat ze inmiddels weten wie mijn vriend en zwager zijn. (wil je niet bang maken, misschien is het bij jou eerder over) maar ik zou gewoon alle moet bij elkaar rapen en naar de docent gaan. leg je verhaal uit dat je bij je vriendinnen in de groep wil en waarom en dat de pesters niet hoeven te weten waarom de groepindeling veranderd is (als dat ook gedaan wordt dan), of anders helemaal geen gym. of zoiets. en er hoeft niet altijd een slechte ervaring aan over te blijven. je zit tenslotte op een andere school dan de basisschool.

ik hoop je zo een beetje te kunnen helpen, zo niet kun je me altijd nog meer vragen stellen.
ik weet hoe het is als mensen je het leven zuur maken.

groetjes

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:47

Kop op meid, niemand is het waard om in de grond geboord te worden! Vertel het aan docent en ook aan de anderen, die kunnen de oesters aanpakken!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:47

Susyb schreef:
Ik snap het niet.. als ik in je profiel spiek dan zie ik een hartstikke leuke meid.. KOM VOOR JEZELF OP!
En inderdaad gewoon zeggen tegen de docent hoor! Anders ga je er straks misschien zelf ten onder! Vreselijk dat er nog steeds mensen zijn die dit doen (pesten) gadverdamme! En dat ze het met zijn 15en doen.. stelletje schapen!

Makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik heb hier erg veel moeite mee, en nu ik in dit blok juist bij die pesters in zit, baal ik nogmeer. ;(

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:49

@eclair @Marina, ik durf dus niet naar de docent te stappen. Ik kan normaal al niemand zomaar aanspreken.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:50

Ik zou eerst met je mentor of de vertrouwenspersoon op je school gaan praten. Zelfs als die niet direct iets tegen de pesters doen, kunnen ze jou misschien wel tips geven over hoe je er het best mee om kan gaan. Daarnaast is het ook gewoon een fijn gevoel als iemand van school ervan weet. Hierboven werd ook al het idee genoemd om op een vechtsport te gaan. Niet dat je die lui in elkaar moet gaan rammen, maar voor je zelfvertrouwen zou dat ook zeker uit kunnen maken!

Naar een nieuwe school gaan zou je kunnen overwegen, maar daar kleven ook weer problemen aan: H4D staat voor Havo 4D toch? Dan zit je volgend jaar in het examenjaar, niet echt het moment om naar een andere school te gaan... En je zou dan ook in een nieuwe klas komen, met mensen die elkaar al heel goed kennen en al goed bevriend zijn. Dan is het (zeker als je verlegen bent) moeilijk om daar 'tussen' te komen.
Misschien zou je wel van klas kunnen veranderen? Dat was bij ons ook altijd mogelijk, zelfs om veel minder serieuze redenen..

En laat het allemaal niet te veel op je inwerken hoor! De meeste kinderen die gepest worden zijn eigenlijk hartstikke leuk, alleen wat stiller of gewoon anders dan de rest. En daar is helemaal niks mis mee! :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:52

Nayomie schreef:
@eclair @Marina, ik durf dus niet naar de docent te stappen. Ik kan normaal al niemand zomaar aanspreken.

Heel kort door de bocht, leer het! Anders houdt het nooit op!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:53

Zorg in ieder geval dat je met gym bij je vriendinnen in de groep komt! Verder rechtop gaan lopen, en een beetje een arogant hoofd opzetten, negeer ze.
Ik ben zelf ook altijd gepest, probeer je gewoon beter te voelen, hoe moeilijk het ook is.
Probeer ook veel bij je vriendinnen te blijven en gezellig met hun tijd doorbrengen, Geeft jou een goed gevoel, en dat straal je dan ook uit. Je bent een leuke meid!

Middelbare school is echt een nare tijd wat pesten betreft! Mijn ervaring is dat je op het MBO ook echt met leukere volwassenere mensen te maken krijgt, en pesten vrijwel nietmeer bestaat.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:54

TS, schraap je moed bij elkaar en ga naar je mentor. Ik heb hier op de middelbare school (bijna 20 jaar geleden) ook mee te maken gehad. Die periode geeft mij nog steeds problemen in de omgang met nieuwe mensen.
Alleen door in te grijpen verandert er iets. Als je zelf in een hoekje blijft zitten, zal het niet veranderen.
Kom voor jezelf op en ga met school én je ouders praten. Misschien als je niet alleen naar je mentor durft te gaan, je ouders laten bellen. Of een e-mail sturen naar je mentor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:54

De oplossing ligt bij jezelf, echt!

Je hebt een vertrouwenspersoon op school, praat daar dan eerst mee van mij part met een vriendin of met papa of mama. Maar jij moet het kenbaar maken, anders kan er niets veranderen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-02-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:55

en hou idd je mentor op de hoogte, hij hoeft nieteens iets tegen het pesten te doen, maar kan wel zorgen dat je altijd met je vriendinnen zit!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:57

lieve meid
in ons HKT kon je ook altijd goed voor jezelf opkomen !
probeer het in het echt ook eens je bent een goede meid !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:58

Nou ik begrijp je wel ts, heb ook ooit eens een gesprek via msn opgeslagen, uitgeprint en aan een docent gegeven die ik vertrouwde. Haar dochter zat echter ook op die school, nou het kwam bij haar terecht en vervolgens bij degene met wie het gesprek was.... Werd alleen maar erger, en zij trok haar handen er vanaf.
Er is al veel moed voor nodig om op een docent af te stappen en als het dan zo verloopt.. :n

Ts ik wil je heel veel sterkte en kracht toewensen, bij mij is het redelijk vanzelf voorbij gegaan, tja misschien ben ik zelf ook wel wat veranderd maar het ligt ook echt aan de leeftijd. Hier ook goede ervaringen met het MBO maar ook al wel met het laatste jaar van de middelbare.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:58

Nou de klas waar ik nu in zit is opzich wel OK, maar heb nu dus gym met de pesters.
En in de pauze ed word ik nageroepen en dat soort dingen.

@tinkerfunss, 1 van mijn vriendinnen weet van deze situatie af. Maar met mijn mentor kan ik helaas niet opschieten.

@Marsu, net als bij tinkerfunss, ik kan niet met mijn mentor helaas opschieten.

@Vuurneon, ik probeer het op te lossen door te negeren maar dat werkt niet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:59

little_birdy schreef:
lieve meid
in ons HKT kon je ook altijd goed voor jezelf opkomen !
probeer het in het echt ook eens je bent een goede meid !

Maar dan weet ik dat ik niet beschadigd kan worden. Ik kan dan uit mijn woorden komen. In real niet

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:01

Susyb schreef:

ik heb ook even gespiekt en je bent echt een harstikke leuke meid.......
is er anders niet een andere docent waar je goed mee kan praten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:01

Pak die vertrouwenspersoon er dan bij, echt :j

Heeft jullie school geen laatste jaars die een anti pest brigade vormen?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-02-13 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 21:02

vuurneon schreef:

Die heb ik niet echt. Alleen een vriendin maar die spreek ik hier ook alleen via internet hierover.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:02

Lara_Silver schreef:
Het is jou leven dus jou keuzes. Als jij te bang bent er wat aan te doen dan zal er nooit iets veranderen. Je word gepest omdat je je laat pesten en de verandering ligt bij jou. Ik heb het ook meegemaakt op basisschool en twee jaar lang op de middelbare school, dus ik weet waar ik over praat. Makkelijk is het niet, mogelijk wel. Heel veel sterkte meid, maar je kunt hier wel wat aan doen. Praten met je omgeving helpt veel en er een sport bij nemen die je zelfvertrouwen geeft, een vechtsport bv. Lijken kleine details, maar die kunnen je zelfvertrouwen een flinke boost geven!

sorry hoor, bah maar dat is een onzin. Je 'laat' je pesten. :n

Ik ben ook gepest, maar ik 'liet' me niet pesten. En mensen die zeggen 'het ligt aan degene die gepest wordt' dat vind ik óók onzin. Een pester pest omdat die dit kán. Omdat hij kán pesten, zo simpel is het. Niet omdat je je láát pesten. Je laat niks!

Maar, desondanks, eerste stap naar niet/minder gepest te worden is toch naar je mentor of zorgcoördinator/leerlingbegeleider (of hoe dat op jouw school ook heet) gaan. Want wat ze niet weten, kunnen ze niks aan doen. Als jij het ze niet verteld, is er een grote kans dat ze het niet weten. Dus meid, kop op, begin hier eens mee. En het verschilt van school tot school hoe pestgedrag wordt aangepakt, en misschien heb je pech, zit je op een school waar het niet goed aangepakt wordt. Maar als je het niet probeert, dan weet je het nooit zeker. En het zal wellicht niet helemaal ophouden, maar ze zullen het wel binnen de perken kunnen houden.

Ik doe zelf de lerarenopleiding, heb juist een hele cursus over pesten gehad en doe zelf onderzoek naar pestgedrag op scholen en hoe leerlingen dit vinden. Dus ik weet waar ik het over heb.

Meid veel succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:03

Nayomie schreef:
vuurneon schreef:

Die heb ik niet echt. Alleen een vriendin maar die spreek ik hier ook alleen via internet hierover.

Gesprek aanvragen met je mentor, decaan of wie je ook maar vertrouwd en die vriendin meenemen :)
(Vertrouwenspersoon heeft elke school hoor :j kun je wel op de site van de school vinden)